zondag, december 7, 2025
Auto nieuwsNieuws

Dacia Spring onder vuur: goedkoop blijkt soms duurkoop

Elektrisch rijden hoeft niet per se een aanslag op je portemonnee te zijn. Toch laat de Dacia Spring, de goedkoopste elektrische auto van Nederland, zien dat een lage aanschafprijs niet altijd gelijkstaat aan zorgeloos rijden. Uit recente keuringen van de Duitse TÜV blijkt dat de Spring kampt met opvallende technische problemen, zelfs bij relatief jonge modellen.

Volgens Handelsblatt rapporteert de TÜV onder meer defecte wielophangingen, lekkende schokdempers en verlichting die onder het gemiddelde scoort. Ook remproblemen komen vaker voor dan verwacht. Voor een model dat pas sinds 2021 op de markt is, zijn dit opmerkelijk vroege mankementen.

Veiligheidszorgen bij botsproeven

De Dacia Spring kreeg eerder al kritiek van EuroNCAP, de Europese autoriteit voor crashtests. Bij een frontale botsing bleef het passagierscompartiment grotendeels intact, maar de bescherming van benen, borst en bekken van inzittenden bleek onvoldoende. Ook achterpassagiers lopen een hoog risico op nekletsel bij een aanrijding van achteren. Daarnaast bleken de deuren na een botsing lastig te openen, wat de veiligheid verder in twijfel trekt.

Beperkt vermogen, groot risico

Naast de veiligheidsissues speelt ook het vermogen van de Spring een rol. De ADAC concludeerde dat de Dacia Spring Electric 45, met slechts 45 pk, gevaarlijk traag is bij inhaalmanoeuvres. Van 60 naar 100 km/u doet de auto er bijna 15 seconden over, wat op drukke wegen een serieus risico kan vormen.

Succes ondanks kritiek

Ondanks de kritiek is de Spring een verkoophit. Sinds de introductie in 2021 zijn wereldwijd ruim 180.000 exemplaren verkocht, waarvan circa 5.000 in Nederland. Dacia kondigde bovendien een facelift aan: vanaf 2026 komt er een versie met 100 pk en verbeterde wegligging. De actieradius blijft 225 km en de topsnelheid 125 km/u.

Tweedehandsmarkt: aantrekkelijk maar opletten

Op de Nederlandse tweedehandsmarkt zijn inmiddels veel Springs te vinden, met prijzen vanaf ongeveer €8.000. Toch waarschuwen experts dat kopers goed moeten letten op de technische staat van de auto. De lage aanschafprijs is verleidelijk, maar de TÜV-resultaten tonen aan dat goedkoop ook hier duurkoop kan zijn.

Bronnen: Handelsblatt, TÜV, EuroNCAP, ADAC, AutoWeek, AD

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *