Toen ik de Zoe kocht, heb ik zelf een basisversie van de keba P20 32A laadstation geïnstalleerd. Vermits het door The Plug-In company (TPC) geleverd werd en ik een correcte keuring liet uitvoeren, is het meteen Ze-ready. Hieronder het bericht dat TPC me stuurde:
Bedankt voor het doorsturen van het keuringsverslag. Dat is alvast goed nieuws dat je de installatie zelf correct hebt kunnen uitvoeren. U ontvangt verder geen ZE-ready certificaat. De laadpunten die wij aanbieden zijn reeds eerder door Renault ZE-ready gecertificeerd. Net daarom zijn er maar 2 partijen die de installaties mogen verkopen voor Renault.
Op dat ogenblik wist ik niet beter, anders had ik meteen het mobiele laadstation gemaakt. Maar, het dient gezegd: het Keba laadstation is een zeer degelijk laadstation, enkel en driefasig te gebruiken en de stroom kan met dip swichses worden ingesteld tussen 8A en 32A. De prijs van het stuk zelf bedroeg 750€ excl. BTW. De nieuwe zekeringenkast en de kabels en de transformator ongeveer 500€, BTW incl.
schema van de installatie:

Mijn installatie-verhaal:
http://users.telenet.be/a101944/Zoe/Ins ... ba_P20.pdf
Ondertussen heb ik ook een mobiel laadstation gebouwd op basis van Open EVSE. Info hierover vind je her en der op het forum.

of versie van Harm met vaste kabel:
Omdat ik daarmee met enkele drukken op de knop de laadstroom kan instellen, vind ik dat laadstation veel handiger in gebruik in die mate zelfs dat ik het bijna altijd ook thuis gebruik. Het andere laadstation hangt daar nu wat werkloos te hangen.
Die "fivari-charger" is niet ZE-ready, maar in de wetenschap dat het laadstation eigenlijk een intelligente schakelaar is die wat communiceert met de Zoe en vervolgens contact maakt, begrijp je dat er niet veel verkeerd kan gaan bij het laden. Je moet enkel beseffen dat er gedurende uren een zeer grote stroom loopt, dus de contacten moeten degelijk worden uitgevoerd.