Welke loadindex moet ik minimaal hebben??
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 23 jun 2011 12:07
Welke loadindex moet ik minimaal hebben??
Weet iemand misschien wat de maximale aslast van de as voor en achter is van een Renault Espace IV ? Ik heb gezocht naar een typeplaatje waar dit mogelijk op zou staan, maar kan het helaas niet vinden....
Ik heb op dit moment namelijk banden met een loadindex van 102 op mijn auto zitten maar heb velgen gevonden waar banden op zitten met een loadindex van 92.
(102 = 850 kg en 92 = 630 kg)
Iemand?
Edit: Oh ja, de wet zegt trouwens -->In artikel 5.3.27 en 5.12.27 van de Keuringseisen wordt bepaald dat op een voertuig, dat in gebruik is genomen na 31 december 1997, banden moeten zijn gemonteerd waarvan de load-index niet kleiner mag zijn dan de maximale aslast van het voertuig.
Ik heb op dit moment namelijk banden met een loadindex van 102 op mijn auto zitten maar heb velgen gevonden waar banden op zitten met een loadindex van 92.
(102 = 850 kg en 92 = 630 kg)
Iemand?
Edit: Oh ja, de wet zegt trouwens -->In artikel 5.3.27 en 5.12.27 van de Keuringseisen wordt bepaald dat op een voertuig, dat in gebruik is genomen na 31 december 1997, banden moeten zijn gemonteerd waarvan de load-index niet kleiner mag zijn dan de maximale aslast van het voertuig.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 22 apr 2025 18:19
- Actief als: particulier
Met deze banden die een loadindex van 92 hebben, mag de maximale asdruk dus niet meer zijn dan 2x 630= 1260 kg. Leeg weegt je Espace zo rond de 1600 kilo, dus ruwweg kun je aannemen dat de asdruk leeg dus zo'n 800 kilo per as is. Maar belangrijk is, wat de maximaal toegestane massa is van je Espace, zie hiervoor je kentekenbewijs. Volgens mij mag de maximaal toegestane massa dan niet hoger zijn dan 2x 1260 kilo= 2520 kilo.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 24 jun 2017 01:20
- Contacteer:
Er wordt over het algemeen aangeraden boven de 100 te gaan zitten voor een Espace.
Ik heb verhalen gelezen op het duitse forum van mensen die spontaan klapbanden kregen, wil je echt niet hoor...
Ik heb verhalen gelezen op het duitse forum van mensen die spontaan klapbanden kregen, wil je echt niet hoor...
Mon voiture: 2017 Grand Scenic
Hide post links |
-
Topic author - lid
Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb nog even gezocht, doch volgens mij klopt jouw berekening dat de max toegestane massa niet hoger mag zijn dan 2520 kg niet helemaal RichTrip. Volgens de wet moeten er namelijk banden zijn gemonteerd waarvan de loadindex niet kleiner mag zijn dan de max aslast van het voertuig. Ik ben dus in 1e instantie afhankelijk van de max aslast en niet van de toegestane max massa van het voertuig zelf.
De maximale toelaatbare massa van mijn auto = 2510 kg.
De sticker waar de aslast op staat heb ik tussen het rechter voor- en achterportier gevonden. Daarop staat dat de maximale aslast voor 1420 kg en achter 1410 kg is.
Dus zal ik minimaal een band moeten hebben met een loadindex van 96 (=710 kg).
2x710=1420 kg en deze is dan gelijk aan de maximale aslast.
Jammer, was een super setje velgen

Zijn er mede-forummers die de 18" Pleiades velgen onder een Espace IV hebben en zo ja, welke loadindex hebben jullie dan op de banden staan?
Het ging namelijk om deze velgen met, helaas banden met een loadindex van maar 92....
Ik heb nog even gezocht, doch volgens mij klopt jouw berekening dat de max toegestane massa niet hoger mag zijn dan 2520 kg niet helemaal RichTrip. Volgens de wet moeten er namelijk banden zijn gemonteerd waarvan de loadindex niet kleiner mag zijn dan de max aslast van het voertuig. Ik ben dus in 1e instantie afhankelijk van de max aslast en niet van de toegestane max massa van het voertuig zelf.
De maximale toelaatbare massa van mijn auto = 2510 kg.
De sticker waar de aslast op staat heb ik tussen het rechter voor- en achterportier gevonden. Daarop staat dat de maximale aslast voor 1420 kg en achter 1410 kg is.
Dus zal ik minimaal een band moeten hebben met een loadindex van 96 (=710 kg).
2x710=1420 kg en deze is dan gelijk aan de maximale aslast.
Jammer, was een super setje velgen

Zijn er mede-forummers die de 18" Pleiades velgen onder een Espace IV hebben en zo ja, welke loadindex hebben jullie dan op de banden staan?
Het ging namelijk om deze velgen met, helaas banden met een loadindex van maar 92....

Hide post links |
-
- Global Moderator
Het blijft natuurlijk een beredenatie uit de losse hand. De aslast is duidelijk, dat is een harde eis (1260 kg), maar de aslast van jouw Espace wist ik niet. Maar wat je dan ook zeker weet is dat de maximale toegestane massa nooit meer dan 2520 kg mag zijn met deze banden, ongeacht de asdruk.Chicco schreef:Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb nog even gezocht, doch volgens mij klopt jouw berekening dat de max toegestane massa niet hoger mag zijn dan 2520 kg niet helemaal RichTrip.
Het blijkt dan nu dat die massa er net onder valt, maar dat het toegstane gewicht per as wel hoger is dan 1260 kilo, de belading is namelijk nooit helemaal gelijk verdeeld, vandaar.
Deze asdruk was de voor mij enige ontbrekende waarde. Gelukkig weet je nu wel wat je nodig hebt en dat is het belangrijkste!
Hide post links |
-
Topic author - lid
Klopt RichTrip, ik wilde je redenering ook zeker niet afkraken! Ik ben blij dat jij er in eerste instantie op gereageerd had. Blijft natuurlijk de vraag in hoeverre bandenleveranciers een bepaalde marge hebben ingebouwd mbt de max belasting/loadindex van de banden..... Kunnen ze precies 630 kg aan of is er bijv een marge tot 800 kg......
Hide post links |
-
- Global Moderator
Ik dacht ook al....Chicco schreef:Klopt RichTrip, ik wilde je redenering ook zeker niet afkraken! Ik ben blij dat jij er in eerste instantie op gereageerd had. Blijft natuurlijk de vraag in hoeverre bandenleveranciers een bepaalde marge hebben ingebouwd mbt de max belasting/loadindex van de banden..... Kunnen ze precies 630 kg aan of is er bijv een marge tot 800 kg......

Ik weet zeker dat er wel een zekere marge in zit, maar het is de vraag of je die wil opzoeken. Als je hem hebt gevonden is het te laat. Ik weet ook niet hoe het verzekeringstechnisch zit. Als je op de kop in de berm ligt met een klapband, dan wil de politie nog wel eens een onderzoekje naar de banden doen (spanning andere banden, profieldiepte, loadindex ???).
Had onder mijn caravan ook banden van een chinees kaugomballenmerk met (te) krappe loadindex. Heb deze toch maar laten vervangen door andere banden met een hogere loadindex. Caravan lag meteen veel beter op de weg.
Hide post links |
-
Topic author - lid
Klopt, je hebt helemaal gelijk. Ik heb ook al eens heung how chu onder mijn caravan gehad en voelde me toch niet lekker tijdens het rijden met de caravan (5.40 lengte excl. dissel). Dus toen ook maar een stel goede banden er onder laten zetten en.... een wereld van verschil, zowel het rijden alsook mijn innerlijke gevoel. 

Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-