Gefeliciteerd met je nieuwe wagen, rij zelf al jaren Twingo
Ik neem even aan dat je een Twingo met bouwjaar voor 2001 (fase 1-2) hebt zoals ik? Dan heb je dus alleen in het dashboard speakers.
Je kan ze heel makkelijk zelf wisselen, je hoeft alleen het plastic afdekplaatje los te klikken (kan met je vingers of met een platte schroevendraaier met wat plakband om de punt).
Dan kan je de standaard speakers zo vervangen door betere. Even los schroeven en stekkertjes losmaken. Er zijn geen speciale "Twingo speakers". Ik heb er nu Pioneers inzitten. Ik weet niet wat de max. inbouwdiepte precies is.
Verwacht van de vervanging geen wonderen, het zijn namelijk maar 10 cm speakertjes en die kunnen nu eenmaal geen enkele bas weergeven. Ook de optionele speaker boxen voor achterin hebben maar ruimte voor 10 cm speakertjes dus schiet je ook niet veel mee op.
In de Twingo's vanaf 2001 en in de nieuwe Twingo 2 zitten in de portieren 13 cm speakers en in het dashboard losse tweetertjes. Die geven na vervanging door goede speakers wel een goed geluid.
Je kan echter ook in de Twingo fase 1 en 2 grotere speakers monteren, bijv. door het plaatsen van speciale "doorboards". Dan kunnen er maar liefst 16,5 cm speakers in en kan je de ruimte in het dashboard gebruiken voor losse tweeters.
http://autos.tweedehands.net/accessoire ... -9-98.html
Die doorboards zijn echter wel erg duur en dan moeten de speakers er natuurlijk ook nog in....