Vraag ET waarde en breedte
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 2
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 31 okt 2010
- Laatste bezoek: 12 jan 2015 20:46
- Actief als: particulier
Vraag ET waarde en breedte
Hallo,
Ik heb net een tweedehands Renault Grand Scenic 1.6 82kw uit 2006 aangeschaft. Ik ben nu op zoek naar winterbanden op velg.
Ik heb een 16 inch velg, steek 4*100, naaf 60.1 en (volgens mij een ET waarde van 43).
Ik kom er toch niet helemaal uit en heb een vraagje over stalen en lichtmetalen velgen
1) stalen velgen
Als ik bij de verschillende sites kijk, dan wordt bijna standaard stalen velgen met een ET waarde van 49 aangeraden met een naaf van 60.0.
Volgens mij kan dit niet. (ET > 5 mm en een naaf die 0.1mm te klein is)
Klopt mijn beredenering?
2) Lichtmetalen velgen.
Hierin is meer keus en zou ik (volgens mij) velgen met een ET waarde tussen grofweg 38 en 48 kunnen nemen (volgens mij hoe dichter bij 43 hoe beter)
Echter hier wordt weer gesproken over de breedte en worden er velgen aangeraden van 6,0J , 6,5J of 7,0J.
Wat zijn de gevolgen als ik een 6,0J of een 7,0J zou nemen?
Bij voorbaat dank,
Ik heb net een tweedehands Renault Grand Scenic 1.6 82kw uit 2006 aangeschaft. Ik ben nu op zoek naar winterbanden op velg.
Ik heb een 16 inch velg, steek 4*100, naaf 60.1 en (volgens mij een ET waarde van 43).
Ik kom er toch niet helemaal uit en heb een vraagje over stalen en lichtmetalen velgen
1) stalen velgen
Als ik bij de verschillende sites kijk, dan wordt bijna standaard stalen velgen met een ET waarde van 49 aangeraden met een naaf van 60.0.
Volgens mij kan dit niet. (ET > 5 mm en een naaf die 0.1mm te klein is)
Klopt mijn beredenering?
2) Lichtmetalen velgen.
Hierin is meer keus en zou ik (volgens mij) velgen met een ET waarde tussen grofweg 38 en 48 kunnen nemen (volgens mij hoe dichter bij 43 hoe beter)
Echter hier wordt weer gesproken over de breedte en worden er velgen aangeraden van 6,0J , 6,5J of 7,0J.
Wat zijn de gevolgen als ik een 6,0J of een 7,0J zou nemen?
Bij voorbaat dank,
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 27 feb 2010
- Laatste bezoek: 21 nov 2016 14:27
Re: Vraag ET waarde en breedte
Even er vanuit gaande dat jouw opgave klopt (ET van 43) en uitgaande van een standaardbreedte van de stalen velg (6,5J) zijn de consequenties als volgt:
- ga je voor een kleinere ET-waarde met dezelfde velgbreedte dan zal het wiel verder naar buiten komen te staan. B.v. bij een ET van 38 komt het wiel 5 mm verder naar buiten. Wordt de ET-waarde groter, dan gaat de velg evenzoveel mm naar binnen.
- ga je voor een bredere velg bij dezelfde ET-waarde (van 43), dan zal de velg met de helft van het verschil van de velgbreedte naar buiten komen te staan. B.v een 7,5J velg (is 7,5 inch breed) komt 0,5 inch (=0,5x2,54 cm=1,27cm) verder naar buiten te staan. Ga je voor een smallere velg, dan geldt het omgekeerde.
- ga je voor een andere ET-waarde èn een andere velgbreedte, dan moet je het effect bij elkaar optellen.
Eén slotopmerking: het meest "safe" is het constant houden van de ET-waarde. Hoe kleiner de ET-waarde, hoe groter de belasting van het wiellager. Bovendien zul je dan je auto opnieuw moeten laten uitlijnen (wielen staan verder naar buiten).
Beetje helder zo
- ga je voor een kleinere ET-waarde met dezelfde velgbreedte dan zal het wiel verder naar buiten komen te staan. B.v. bij een ET van 38 komt het wiel 5 mm verder naar buiten. Wordt de ET-waarde groter, dan gaat de velg evenzoveel mm naar binnen.
- ga je voor een bredere velg bij dezelfde ET-waarde (van 43), dan zal de velg met de helft van het verschil van de velgbreedte naar buiten komen te staan. B.v een 7,5J velg (is 7,5 inch breed) komt 0,5 inch (=0,5x2,54 cm=1,27cm) verder naar buiten te staan. Ga je voor een smallere velg, dan geldt het omgekeerde.
- ga je voor een andere ET-waarde èn een andere velgbreedte, dan moet je het effect bij elkaar optellen.
Eén slotopmerking: het meest "safe" is het constant houden van de ET-waarde. Hoe kleiner de ET-waarde, hoe groter de belasting van het wiellager. Bovendien zul je dan je auto opnieuw moeten laten uitlijnen (wielen staan verder naar buiten).
Beetje helder zo

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 2
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 31 okt 2010
- Laatste bezoek: 12 jan 2015 20:46
- Actief als: particulier
Re: Vraag ET waarde en breedte
Heel duidelijk verhaal.
Voor het aanpassen van de velgbreedte zie ik dus alleen problemen en geen voordelen. Deze hou ik dus op 6.5J. Voor de ET waarde probeer ik zo dicht mogelijk bij de 43 te zitten.
Is een afwijking met een kleinere ET (meer naar buiten) minder problematisch dan een grotere ET waarde (meer naar binnen, dus mogelijk minder ruimte)?
Thanx,
Voor het aanpassen van de velgbreedte zie ik dus alleen problemen en geen voordelen. Deze hou ik dus op 6.5J. Voor de ET waarde probeer ik zo dicht mogelijk bij de 43 te zitten.
Is een afwijking met een kleinere ET (meer naar buiten) minder problematisch dan een grotere ET waarde (meer naar binnen, dus mogelijk minder ruimte)?
Thanx,
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Vraag ET waarde en breedte
Je hoeft de wagen niet uit te laten lijnen, want alleen de sporing kan worden aangepast, en die veranderd niet bij de wijzigingen die je voorstaat.
Ik zou gaan voor ET 43 met een velgbreedte van 6,5". Ga je de ET verhogen dan kan de band de veerpoot raken(bovendien kan je dan geen sneeuwkettingen monteren).
Je mag winterbanden met 1 snelheidsklasse lager monteren(scheelt geld), mits je een sticker in het blikveld van de bestuurder plakt met daarop de max.snelheid van de gemonteerde banden. LET OP in Belgie mag je dan niet met die banden rijden tussen 1 april en 1 oktober.
SUC6
Ik zou gaan voor ET 43 met een velgbreedte van 6,5". Ga je de ET verhogen dan kan de band de veerpoot raken(bovendien kan je dan geen sneeuwkettingen monteren).
Je mag winterbanden met 1 snelheidsklasse lager monteren(scheelt geld), mits je een sticker in het blikveld van de bestuurder plakt met daarop de max.snelheid van de gemonteerde banden. LET OP in Belgie mag je dan niet met die banden rijden tussen 1 april en 1 oktober.
SUC6
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 501 Weergaves
-
Laatste bericht door okido
-
- 2 Reacties
- 329 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone
-
- 1 Reacties
- 266 Weergaves
-
Laatste bericht door IanMoone
-
- 0 Reacties
- 112 Weergaves
-
Laatste bericht door Ficolio
-
- 0 Reacties
- 841 Weergaves
-
Laatste bericht door pimmie89
-
- 1 Reacties
- 128 Weergaves
-
Laatste bericht door Mastah
-
- 6 Reacties
- 693 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic