Vraag ET waarde en breedte

Plaats reactie

Topic author
johan80
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 12 jan 2015 20:46
Actief als: particulier

Vraag ET waarde en breedte

Bericht door johan80 »

Hallo,

Ik heb net een tweedehands Renault Grand Scenic 1.6 82kw uit 2006 aangeschaft. Ik ben nu op zoek naar winterbanden op velg.
Ik heb een 16 inch velg, steek 4*100, naaf 60.1 en (volgens mij een ET waarde van 43).
Ik kom er toch niet helemaal uit en heb een vraagje over stalen en lichtmetalen velgen

1) stalen velgen
Als ik bij de verschillende sites kijk, dan wordt bijna standaard stalen velgen met een ET waarde van 49 aangeraden met een naaf van 60.0.
Volgens mij kan dit niet. (ET > 5 mm en een naaf die 0.1mm te klein is)
Klopt mijn beredenering?

2) Lichtmetalen velgen.
Hierin is meer keus en zou ik (volgens mij) velgen met een ET waarde tussen grofweg 38 en 48 kunnen nemen (volgens mij hoe dichter bij 43 hoe beter)
Echter hier wordt weer gesproken over de breedte en worden er velgen aangeraden van 6,0J , 6,5J of 7,0J.
Wat zijn de gevolgen als ik een 6,0J of een 7,0J zou nemen?

Bij voorbaat dank,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Hapee55
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 21 nov 2016 14:27

Re: Vraag ET waarde en breedte

Bericht door Hapee55 »

Even er vanuit gaande dat jouw opgave klopt (ET van 43) en uitgaande van een standaardbreedte van de stalen velg (6,5J) zijn de consequenties als volgt:
- ga je voor een kleinere ET-waarde met dezelfde velgbreedte dan zal het wiel verder naar buiten komen te staan. B.v. bij een ET van 38 komt het wiel 5 mm verder naar buiten. Wordt de ET-waarde groter, dan gaat de velg evenzoveel mm naar binnen.
- ga je voor een bredere velg bij dezelfde ET-waarde (van 43), dan zal de velg met de helft van het verschil van de velgbreedte naar buiten komen te staan. B.v een 7,5J velg (is 7,5 inch breed) komt 0,5 inch (=0,5x2,54 cm=1,27cm) verder naar buiten te staan. Ga je voor een smallere velg, dan geldt het omgekeerde.
- ga je voor een andere ET-waarde èn een andere velgbreedte, dan moet je het effect bij elkaar optellen.
Eén slotopmerking: het meest "safe" is het constant houden van de ET-waarde. Hoe kleiner de ET-waarde, hoe groter de belasting van het wiellager. Bovendien zul je dan je auto opnieuw moeten laten uitlijnen (wielen staan verder naar buiten).

Beetje helder zo :?:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
johan80
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 12 jan 2015 20:46

Bericht door johan80 »

Heel duidelijk verhaal.
Voor het aanpassen van de velgbreedte zie ik dus alleen problemen en geen voordelen. Deze hou ik dus op 6.5J. Voor de ET waarde probeer ik zo dicht mogelijk bij de 43 te zitten.
Is een afwijking met een kleinere ET (meer naar buiten) minder problematisch dan een grotere ET waarde (meer naar binnen, dus mogelijk minder ruimte)?

Thanx,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53

Bericht door WillemS »

Je hoeft de wagen niet uit te laten lijnen, want alleen de sporing kan worden aangepast, en die veranderd niet bij de wijzigingen die je voorstaat.
Ik zou gaan voor ET 43 met een velgbreedte van 6,5". Ga je de ET verhogen dan kan de band de veerpoot raken(bovendien kan je dan geen sneeuwkettingen monteren).
Je mag winterbanden met 1 snelheidsklasse lager monteren(scheelt geld), mits je een sticker in het blikveld van de bestuurder plakt met daarop de max.snelheid van de gemonteerde banden. LET OP in Belgie mag je dan niet met die banden rijden tussen 1 april en 1 oktober.
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen