Gisteren zijn er 4 originele Renault gloeibougies ingekomen...die waren van een onbekend merk (dus geen Champion, NGK e.d.)...en waren ook een 5mm korter.

Er schijnt met de 1.9 DTI weleens meer dit soort problemen voor te komen, qua onderdelen...omdat rond 2000-2001 er e.e.a. aan de motoren is gewijzigd ?
Tevens gloeiden de nieuwe al na 1 seconde voluit, terwijl die welke ik erin had laten zetten (besteld via Brezan o.i.d.) bij een reguliere garage, in het midden gingen gloeien en dat ook langer duurde...zouden die soms van een gewone 1.9 D zijn geweest ?
Met als resultaat dat hij vanmorgen na 1x voorgloeien meteen startte en ook meteen op 4 poten liep. (hèhè, eindelijk..na 4 maanden zoeken)
De *oude* gloeibougies waren (op de gloeistift zelf) van boven tot onderen roetzwart, terwijl de monteur zei dat ze onderaan een donkere plek dienen te hebben.
Ik stond erbij toen de monteur op de nieuwe gloeiers de stekker erop zette en het gloeihuis op het blok legde (massa), toen contact aan en zo konden we zien of en hoe snel en qua tijdsduur ze gloeiden.
Dus het LIJKT verholpen te zijn...ik houd jullie op de hoogte de komende dagen, want het schijnt te gaan vriezen.
PS:
niemand van de monteurs heeft het over kleppenstellen gehad als mogelijke oorzaak....komt vrijwel nooit voor namelijk.