Lek stuurhuis bij demonteren spoorstangen?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
MSchut
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 177
Lid geworden op: 26 sep 2010
Laatste bezoek: 14 aug 2024 12:00
Actief als: particulier
Locatie: Den Haag

Lek stuurhuis bij demonteren spoorstangen?

Bericht door MSchut »

Allen,

Momenteel staat m'n Espace bij de garage voor een APK-beurtje en het jaarlijkse onderhoud. Op het lijstje stond nog het onderwerp "spoorstang" wat meteen gedaan wordt (tussenstand: €500). Nu bleek bij het demonteren van de spoortstang(en) dat "het stuurhuis lek was". Aan de toon te horen was ik daar niet blij mee, en dat bleek: €1000. Alhoewel ik totaal geen aanleiding heb om ook maar argwanend te zijn (tot op heden niets dan goede ervaringen bij m'n gespecialiseerde merk beun), ben ik toch eigenlijk wel een beetje nieuwsgierig:
kan het zijn dat ik met een "lek stuurhuis" rondrijd zonder dat ik ergens last van heb?
Bijkomend nog een 2e tegenvaller: m'n achter remschijven/blokken van eind 2010 konden weer vervangen worden. Jaha, met maar liefst 7000km gereden :shock: Oorzaak: ik rijd te weinig (klopt, staat geregeld weken stil) en ik rem te weinig (klopt ook: ik rijd zo zuinig mogelijk, dus rustig uitrijden en niet steeds optrekken/remmen). Wel een beetje ironisch, probeer je zuinig en goedkoop te rijden, blijkt dit me op deze manier €500 per 1 1/2 jaar te kosten...

Zucht, "even" slikken, en uitkijken naar de lange vakantierit van de zomer 8)
2008 Renault Grand Espace 3.5 V6 Initiale
1990 Citroen 2CV

2003 Renault Grand Espace 2.0T 16v Initiale
2003 Peugeot 406 Break Gentry Premium 2.0-16V
1999 Peugeot 406 SV 2.0-16V
1993 Volvo 440 DL 2.0i
1986 Citroen 2CV 6 Special
Citroen CX 2000 Athena

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 16541
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 05 feb 2025 21:09
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Lek stuurhuis bij demonteren spoorstangen?

Bericht door mechanic »

Het lekke stuurhuis zal ontdekt zijn bij het vernieuwen van de binnenste stuurkogels. De harmonica stofhoes zal dan met wat stuur olie gevuld zijn, wat betekend op een lekkage in het stuurhuis. Pas ook eens gehad nadat ik de stofhoes had gedemonteerd. Toen is het stuurhuis gereviseerd door een specialist, meen revisiestuurhuis.nl oid. Scheelde een aantal slokken op de bekende borrel! Je zult hier vrij weinig van merken met rijden, en zelfs het oliepeil in het reservoir zal minimaal zakken. Toch is het niet zoals het hoort, en kan ineens de hele bekrachtiging wel vallen als de keerringen echt kapot zijn. Reparatie is dus nodig, maar de 1000e voor een nieuw stuurhuis neem ik aan, is pittig.
De remschijven zullen een roestlaag van meer dan 50% hebben van het totaal van de remschijf, van het stilstaan, wat afkeur is voor de apk. Zijn de blokken nog niet versleten kun je die nog eens gebruiken. Neem aan dat ze met 7000km nog zgan zijn.
Probeer eens met je garage wat te regelen met een revisie stuurhuis,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in