Pagina 3 van 3
Re: Weinig plezier aan Austral
Geplaatst: 30 apr 2024 18:53
door A110
Dit is de aatste posting van de vorige pagina:
Dat artikel gaat over de 1.2 THP motor van PSA/STELLANTIS groep en heeft niks met de Renault motor te maken.
Re: Weinig plezier aan Austral
Geplaatst: 30 apr 2024 23:26
door LWG
Even bij de les blijven, dit gaat totaal niet over een Austral motor, dus gelieve geen reacties die misleidend zijn. Onderwerp is Austral, dus daar alleen op antwoorden , dank U
Austral200user schreef: 30 apr 2024 16:44
De motor blijft draaien als een slecht afgestelde dieselmotor. In plaats van soepeler merk ik dat de motor (na zo'n 40000 km) steeds onrustiger loopt. Ook is er benzinegeur aanwezig en stijgt ondertussen het oliepeil weer. Mijn Austral gaat volgende week naar de garage, wat ze gaan doen is nog niet bekend.
Vandaag kwam ik echter onderstaand artikel tegen. De problemen met deze motor zijn dus al langere tijd bekend en in Frankrijk heeft het zelfs tot protestgroepen geleid.
https://www.autointernationaal.nl/2024/ ... president/
Re: Weinig plezier aan Austral
Geplaatst: 01 mei 2024 09:31
door Austral200user
@ A110 en LWG. Het artikel gaat over Stellantis én Renault.
In de Austral ligt een 1.2 TCE motor (type H5F).
Als jullie het volledige bericht lezen dan kom je onder andere volgende passage tegen:
"In een open brief dagen de verenigingen die gevormd zijn door eigenaren van auto’s uitgerust met een 1.2 TCe of 1.2 PureTech motor de president van de republiek uit om in te grijpen. Zij willen dat Renault en Stellantis op het matje geroepen worden.".
Hoe dan ook, opmerkelijk is dat veel klachten in dit forum voor wat de motor betreft overeen komen met de klachten die in het artikel staan.
Ik hoop hiermee vollediger te zijn geweest. Graag gedaan

Re: Weinig plezier aan Austral
Geplaatst: 01 mei 2024 19:49
door A110
Ik heb wel degelijk het artikel gelezen. Ik werk elke dag als garagehouder aan die troep motoren. Staan ze met bosjes te vervangen. Dus zulke verhalen lees ik altijd graag.
Maar in het artikel hebben ze het over de 1.2 tce 4 cilinder. Dus de oude 1.2. En ja die was heel slecht.
Als ik mij niet vergis zit er in de Austral de 1.3 mild hybrid of de 1.2 3 cilinder in combinatie met elektromotor, full hybrid.
En ik begrijp dat er nu dus problemen zijn met de 1.2 3 cilinders. Hopelijk komen ze achter het probleem en lossen ze het voor u op.
Snap ook niet waarom ze zijn overgestapt naar een 3 cilinder. Ik zie zoveel ellende met 3 cilinders tegenwoordig, echt een drama.
De 1.6 in combinatie met elektromotor zoals in de Clio, Megane en Captur voldoet prima. Heb nog geen enkel probleem gehad in de bijna 4 jaar dat ik me Clio nu hebt.
Re: Weinig plezier aan Austral
Geplaatst: 02 mei 2024 09:04
door LWG
De full hybride motor is een totale nieuwe motor,.. Renault is met terug roep actie bezig om bougies te vervangen en de software van het motor management,..mijn auto loopt weer als een zonnetje,... Heb vernomen dat menig auto met de full hybride motoren kinderziektes hebben,...Kia en Hyundai. In elk geval een goede dealer lost de zaken voor je op, maar Renault Nederland houdt de touwtjes in handen als het om garantie periode gaat.
Re: Weinig plezier aan Austral
Geplaatst: 02 mei 2024 17:02
door scarface450
A110 schreef: 01 mei 2024 19:49
Snap ook niet waarom ze zijn overgestapt naar een 3 cilinder motor.
De 1.6 in combinatie met elektromotor zoals in de Clio, Megane en Captur voldoet prima. Heb nog geen enkel probleem gehad in de bijna 4 jaar dat ik me Clio nu hebt.
Dat was idd ook mijn mening maar heeft te maken met het feit dat die 3-cilinder motor minder uitstoot heeft en daar draait het om... Lagere cijfers.
Die paar extra minder gram uitstoot , maar wel een kl#te motor ervoor in de plaats...

Dan beter in elke E Tech die 4 cilinder motor en no problema's

Ook in de Espace bvb... En zet er dan bvb ook ineens een turbo bij op

Re: Weinig plezier aan Austral
Geplaatst: 02 mei 2024 17:18
door rteske
In mijn vorige auto. Dacia logan mcv had ook een 3 cilinder turbo. Nooit last van gehad in 5 jaar tijd.
Re: Weinig plezier aan Austral
Geplaatst: 04 jun 2024 16:42
door lsluysve
Update van mijn kant, ruim 3 maanden auto nu bij garage. Gisteren hebben ze nieuwe controlunit geplaatst en zijn gaan herprogrammeren. Dit lukte niet. Na weer contact met Renault NL , is auto nu in 'diepe slaap' gebracht (alle accu's los) en morgen gaan ze dan opnieuw proberen. Als het dan weer niet lukt, weet ook Renault Nl het niet meer en zit ik in een 'leuke' catch22
Re: Weinig plezier aan Austral
Geplaatst: 07 jun 2024 09:39
door Kb87
scarface450 schreef: 02 mei 2024 17:02
A110 schreef: 01 mei 2024 19:49
Snap ook niet waarom ze zijn overgestapt naar een 3 cilinder motor.
De 1.6 in combinatie met elektromotor zoals in de Clio, Megane en Captur voldoet prima. Heb nog geen enkel probleem gehad in de bijna 4 jaar dat ik me Clio nu hebt.
Dat was idd ook mijn mening maar heeft te maken met het feit dat die 3-cilinder motor minder uitstoot heeft en daar draait het om... Lagere cijfers.
Die paar extra minder gram uitstoot , maar wel een kl#te motor ervoor in de plaats...

Dan beter in elke E Tech die 4 cilinder motor en no problema's

Ook in de Espace bvb... En zet er dan bvb ook ineens een turbo bij op

Groot gelijk Scarface, hiervoor mogen ze mijn Austral onmiddelijk terugroepen. Wil hiervoor zelfs nog een symbolische euro opleggen.

Re: Weinig plezier aan Austral
Geplaatst: 03 jul 2024 14:11
door CapturIvoire
A110 schreef: 30 apr 2024 18:53
Dat artikel gaat over de 1.2 THP motor van PSA/STELLANTIS groep en heeft niks met de Renault motor te maken.
Deze motor is samen ontwikkeld met DAIMLER,...maar de Duitser hadden de overhand er in, want het was een kadootje van hun voor Renault, want in alle Mercedes A en B zitten Renault motoren
Ik zie dat er hier inderdaad een hoop onzin wordt geschreven en allerlei mensen die van alles en nog wat van verschillende merken door elkaar halen.
Nogmaals, de nieuwe 3 cilinder 1.2 van Renault is een pure Renault ontwikkeling. Met die motor heeft Mercedes 0,0 van doen. Mercedes gaat ook echt geen motor ontwikkelen als een 'cadeautje' voor Renault. Een nieuwe motor ontwikkelen kost honderden miljoenen en dat ga je niet doen als cadeau voor een ander merk terwijl je zelf geen enkele toepassing hebt voor die motor. Zo'n bedrijf is namelijk geen filantropische instelling.
Ook is het niet zo dat in alle Mercedes A en B klasse modellen een Renault motor ligt. De zwaardere motoren zijn allemaal 100 procent Mercedes ontwikkelingen.
Re: Weinig plezier aan Austral
Geplaatst: 14 jul 2024 12:58
door lsluysve
Vrijdag jl mijn Austral eindelijk gerepareerd retour. Stond sinds 29 feb. afgesleept bij garage. Exacte diagnose nooit gesteld maar kabelboom, 3x een regelunit van de versnelling en actuator van parkeerrem vervangen. Auto is week getest en nu weer bij mij. Renaul nl komt nog met def bevestiging maar gaar defabrieksgarantie terug zetten naar 24mnd. vermoed ik
Re: Weinig plezier aan Austral
Geplaatst: 29 aug 2024 17:23
door Scheltes
Ik ben twee weken geleden gestrand met mijn Austral (E-tech Full Hybrid). Helaas loopt de communicatie met de Renault-dealer moeizaam. Laatste bericht was dat er een storing zit in het High voltage system. Iets wat ze zelf niet kunnen oplossen. Ze wachten op advies van Renault Nederland.
Als ik hier zo de berichten lees ben ik bang voor het ergste. Ondertussen maak ik als zzp-er flink wat extra kosten voor vervangend vervoer. Renault zegt dat vervangend vervoer niet onder de garantie valt, ook al heb ik een extra servies en onderhoudspakket.
Re: Weinig plezier aan Austral
Geplaatst: 29 aug 2024 17:34
door rteske
Dat is raar want ik heb altijd van renault vervangend vervoer gekregen.
Re: Weinig plezier aan Austral
Geplaatst: 30 aug 2024 12:56
door lsluysve
Vervangend vervoer zijn ze verplicht te geven zodra de diagnose is gesteld en! er gewacht wordt op bestelde onderdelen. Ik ben ervaringsdeskundige; Mijn Austral stond bij garage na stranden, tussen eind feb en medio juli! Inmiddels rij ik nu wel 6 weken probleemloos en goed!
Klacht indienen bij Renault helpt wel, niet dat je er fin. wijzer van wordt, maar ze geven je iets meer prio en informeren je vaker. Ik heb vooral geïnvesteerd in het goed houden van relatie met de mensen van de garage waar hij stond - niet mijn eigen garage die echt heel veel voor mij deden en ook door vriendelijk te blijven, wel vaker vervangend vervoer gaven, dan ze persé hoefden.
Inwendig was ik regelmatig ook boos , teleurgesteld, etc. maar heb het kunnen relativeren. Succes
Re: Weinig plezier aan Austral
Geplaatst: 02 sep 2024 11:08
door CapturIvoire
Zou toch eigenlijk niet mogen dat je onderweg komt stil komt te staan met zo een nieuwe en dure auto.
Weer een bewijs dat al die nieuwe ingewikkelde techniek die ze tegenwoordig in auto's stoppen helemaal niets waard is.
Ik zou nooit en never zo'n hybride ding willen hebben. Gewoon benzine icm. handgeschakeld zonder poespas, dat is het beste.
Wat er niet op zit kan ook niet stuk.
Re: Weinig plezier aan Austral
Geplaatst: 02 sep 2024 12:24
door Pepone
Wij hebben in 12 jaar 3 Toyota priussen gehad, nooit problemen gehad.
Dus het principe deugd wel.
Het is de uitvoering.
Groet, Ron.
Re: Weinig plezier aan Austral
Geplaatst: 02 sep 2024 14:02
door A110
En de aftersales/houding van de importeur en dealer.
Re: Weinig plezier aan Austral
Geplaatst: 03 sep 2024 20:03
door CapturIvoire
Pepone schreef: 02 sep 2024 12:24
Wij hebben in 12 jaar 3 Toyota priussen gehad, nooit problemen gehad.
Dus het principe deugd wel.
Het is de uitvoering.
Groet, Ron.
Nou, ik hoor ook bij andere merken grote problemen met Plugin/Hybride auto's.
De Stellantis hybride modellen schijnen ook vaak stil te vallen.
En laten we het al helemaal niet hebben over de Mazda CX-60. Lees op Autoweek daar maar eens wat reviews over. Je schrikt je rot wat voor een wanproduct dat is.
Ik denk dat ik in de toekomst maar overstap op Dacia als mijn Captur aan vervanging toe is. Gewoon de 1.2 Dacia Duster met handbak. Geen rare poespas aan mijn auto en gewoon een fijne ouderwetse aandrijving zonder hybride/plugin gedoe en handbak. Onder het motto, wat er niet op zit kan ook niet stuk. En toch mis je niets in zo'n nieuwe Dacia Duster. Alles wat je voor een fijne comfortabele rit nodig hebt zit erop en die dingen zijn ook nog eens super comfortabel en zuinig ook.
Re: Weinig plezier aan Austral
Geplaatst: 08 sep 2024 19:58
door Frobeltech
CapturIvoire schreef: 02 sep 2024 11:08
Zou toch eigenlijk niet mogen dat je onderweg komt stil komt te staan met zo een nieuwe en dure auto.
Weer een bewijs dat al die nieuwe ingewikkelde techniek die ze tegenwoordig in auto's stoppen helemaal niets waard is.
Ik zou nooit en never zo'n hybride ding willen hebben. Gewoon benzine icm. handgeschakeld zonder poespas, dat is het beste.
Wat er niet op zit kan ook niet stuk.
Hmmm, ik denk dat het van alle tijden is. In de 90-er jaren stond de standaard Golf van een kennis om de haverklap stil, niet erg high tech die Golfjes….. als je het standpunt bezigt “wat er niet op zit kan niet stuk” dan kun je beter met de fiets gaan. Ook de benzine blokjes hebben veel tech aan boord in de vorm van ECU’s, inspuiting en noem maar op…..
Laat onverlet dat de auto het gewoon moet doen. Mijn ervaring is dat men te lang blijft zoeken naar de goedkope fix ipv in een keer een hele regel unit te vervangen oid.
Re: Weinig plezier aan Austral
Geplaatst: 20 jan 2025 19:45
door Jan.n
Renault austral problemen ,oliepijl loop iedere 1000 km 1 cm op.
Ben bang dat de motor zo schade oploopt.
Ben bij de dealer geweest , dus moet nog effe wachten op een oplossing.
Re: Weinig plezier aan Austral
Geplaatst: 24 jan 2025 11:20
door LWG
Hier zijn wij weer terug, vorig jaar na 4 weken mijn auto aan de kant met injectieproblemen, hebben we een jaar lang lekker gereden... fantastisch en precies op de dag een jaar later kwam er de melding werksleutel en motor blok geel, elektrische systemen controleren. En ja hoor de auto staat ondertussen weer 2 weken binnen in de garage,.. ze weten het wel maar de onderdelen van de storingen, zijn niet op voorraad en de verwachting is pas over 5 weken, dus niet rijden in de Australe... gelukkig een mooie vervang auto gekregen van mijn Garage,.. Renault Nederland klacht ingediend, voor enig verpesting van mijn vakantie en rijgenot, maar een koud sprekende dame liet weten er niet voor in te komen.
Ach ja ze doet haar werk,... maar toch die organisatie doet zijn werk totaal niet goed,.. miljoenen investeren in reclames om auto s te verkopen en de after sales/klanten relaties doet niets.. Ik zou zeggen ga lekker door jongens,... wat je zaait zal je oogsten,.. met je kleine garantie termijn, die je zelfs niet kan verlengen na verkoop, belachelijk gewoon.. Wordt vervolgd
Re: Weinig plezier aan Austral
Geplaatst: 02 aug 2025 10:47
door lsluysve
Tot vorig jaar juni postte ik frequent over de problemen met mijn Austral. in juni 2024 hebben ze na weken van stilstaan bij blokkerende fout uiteindelijk de hele kabelboom vervangen. Sinds die tijd rijdt (reed) de Austral probleemloos, lekker en zuinig (tik regelmatig de 100:4.6 aan). Natuurlijk verbaas ik mij ook over het feit dat er een nieuwe Austral is gekomen die problemen oplost die nooit met software updates in eerste model zijn opgelost, maar k vind het geen show stoppers. ECO mode rijden, geeft mij beste rijcomfort. Het plotseling ingrijpen van de rijhulpsystemen, zie ik maar als dagelijks 'cardiogym".
Inmiddels heb ik er 61000 km mee gereden en eerste slijtage deed zich welk voor ; remschijfbeschermplaatjes gisteren vervangen want besturing piepte in de bocht; werd gezien als normale slijtage (wel nog 50% coulance op toegepast dus kosten vielen mee), ook bij die reparatie, speling in de stuurkolom geconstateerd; is meteen ook vervangen/gerepareerd, volledig onder (verlengde) garantie. Rij dus weer (veiliger) lekker door nu. Maar toch, weer een aantekening in het dossier. Begin langzaam ook te denken, wat te doen binnen nu en 2-3 jaar; wie stiekem eens de restwaarde van zijn 2-3 jaar oude Austral checkt, schrikt zich echt het '..' ; bijna gehalveerd . Food for thought.
Re: Weinig plezier aan Austral
Geplaatst: 02 aug 2025 14:31
door Wildoit
lsluysve schreef: 02 aug 2025 10:47 remschijfbeschermplaatjes gisteren vervangen want besturing piepte in de bocht;
Ja hier ook last van ernstige piep bij bocht naar links.
km stand 51154
tevens storing exterieur geluid reparatie op 12 aug
Re: Weinig plezier aan Austral
Geplaatst: 25 aug 2025 15:58
door rteske
Inderdaad voor de austral techno die zo 46k kosten is nu nog maar 29k waard. Anders was die allang de deur uit. Ik heb gelukkig ook extra garantie genomen en die rijden we er uit en dan weg dat ding (of eerder nog een jaartje ofzo) Bij de extra garantie hebben ze bij ons een foutje gemaakt. We zouden 5 jaar garantie hebben of 160k ze hebben bij ons 2 plus 5 gedaan en nu staat er in de app garantie tot 17-11-2031 of 160K.
Re: Weinig plezier aan Austral
Geplaatst: 29 okt 2025 19:26
door Delarrojo
goeiedag
ik weet niet of ik hier goed zit maar ik heb een renault austral met verlengde garantie van 2 jaar .
maar nu staat in mijn renault app dit nog steeds niet weergegeven wat ik vreemd vindt
volgens de renault klantenservice klopt dit maar ik vind het toch vreemd
zijn er misschien meer mensen die dit hebben
mvg ron
Re: Weinig plezier aan Austral
Geplaatst: 31 okt 2025 16:47
door LeoGroen
De verlengde garantie is door Renault ondergebracht bij een externe verzekering en staat daarom niet vermeld in de app bij je garanties.
Ik heb dit van mijn dealer en is bevestigd door Renault Nederland.
De vriendenlijst dame aan de telefoon kon mij het contract nr en de ingang en einddatum opnoemen en kwamen overeen met de data op de kopie-polis ontvangen van de dealer.
Re: Weinig plezier aan Austral
Geplaatst: 13 nov 2025 15:13
door rush
(austral )techno E-Tech full hybrid 200 is van juli 2023 elke 2 maand nieuwe olie en filter.
Nu september 2025 nieuwe motor geplaats , maar oktober terug in garage olie peil te hoog !!!