Pagina 3 van 12

Re: TNM vs Fastned

Geplaatst: 26 jul 2015 12:12
door avdvee

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Gisteren rondje gereden van 300 kilometer (Amsterdam - Markelo - Amsterdam) over de A1. Door de ligging van de laders op de heenweg 'getankt' op de Vundelaar (Wilp) en terug op AC Markelo en AC Stroe.

Sja als dan hetgeen ik begrepen heb in de prijsplannen topic dan is TNM om meerdere redenen interessanter dan FN:
- kosten zijn ca. de helft (bij minimaal halve tank)
- Je kunt een hapje eten / toilet bij AC/ Burgerking of McDonalds.

16kW Fastned: kosten 13,41
16kW TNM (schatting): 2,15 euro start plus 16*0,25 = 6,15 euro.

Realiseer ik me dat je bij de tankstations waar FN in de buurt zit ook (betaald) naar de WC kunt maar de meeste tankstations zijn niet heel gezellig; zelfs als er amper Bulgaren/ Litouwers en weet ik wat zijn.

Stond ik gisteren weliswaar gezellig te keuvelen met een Zoe rijder uit Enschede die naar Rotterdam ging, hij moest op mij wachten omdat Vundelaar een enkele 43kW lader kent, ik geef vooralsnog de voorkeur in deze route aan TNM. Naar mijn idee moet Fastned nog eens goed nadenken over haar formule want de kosten/ baten zijn niet in verhouding vergeleken met TNM.

Re: TNM vs Fastned

Geplaatst: 26 jul 2015 23:36
door HarmOtten
Er is al veel gezegd over de prijzen van beide aanbieders, maar in beeld ziet het er zo uit:
Omslagpunten Fastned & TNM.png
Dit plaatje gaat uit van AC-laden, want voor DC gelden bij TNM andere prijzen.
Het laat de omslagpunten zien, niet de prijs. In de meeste gevallen is TNM goedkoper, maar ze zitten dicht tegen de lijn aan van Fastned-standard (abonnement van €12,- per maand). Doordat je bij TNM startkosten hebt, is het omslagpunt afhankelijk van hoeveel je laad. Daarom heb ik voor TNM twee lijnen getekend:
- De meest gunstige lijn, dus pas laden als je Zoe accu leeg is (onrealistisch).
- Een lijn waarbij je altijd ongeveer 11kWh "tankt".

Daarnaast heeft Fastned overal twee 43kW laders, dus grotere kans dat er een vrij is. En je staat overdekt, wat toch wel fijn is als het regent.
Maar het belangrijkste is natuurlijk dat je de mogelijkheid hebt om snel te kunnen laden, om het even bij welke aanbieder. Want overal een snellaadmogelijkheid betekent vrijheid!

Re: TNM vs Fastned

Geplaatst: 27 jul 2015 12:47
door Verwijderd 18461
Het break-even-punt tussen TNM en het maandabo van Fastned ligt bij € 12 / 0,60 = 20 sessies per maand. Dat is dus elke werkdag een keer snelladen. In dat geval is zelfs het Unlimited abonnement van Fastned bijna al voordeliger: uitgaande van 11 kWh gemiddeld per sessie bedragen de totale laadkosten dan € 89.

Dit veronderstelt natuurlijk dat je een keuze hebt, maar door het Fastned-monopolie ben je helaas bijna gedwongen daar te laden op langere ritten.

Re: TNM vs Fastned

Geplaatst: 27 jul 2015 13:50
door BB-One
Dat klopt niet TNM heeft een starttarief. En volgens mij heeft TNM meer locaties dan fastned. Ik stekker vaak bij een snellader maar heb nog nooit (betaald) bij fastned geladen . Drie keer daar geladen toen het tijdelijk gratis was. Fastned heeft een fantastisch idee, maar de uitvoering op dit moment van dit idee is naar mijn mening niet slim. De prijs van een laadsessie is gewoon te hoog bij fastned, zeker omdat je vaak op locatie kunt laden, thuis of ergens anders en niet altijd een route via de snelweg hebt. Fastned zit soms aan een zijde van de snelweg je moet dan een eind omrijden om te kunnen laden. Kijk maar eens op de kaart als je vanuit Zwolle richting Utrecht of Apeldoorn gaat, kun je niet bij fastned terecht locaties liggen aan de verkeerde kant... Komt in de toekomst wellicht goed, maar ik denk dat het nu om klanten binding moet gaan en prijs is daar volgens mij een goede voor.

Re: TNM vs Fastned

Geplaatst: 27 jul 2015 14:13
door Verwijderd 18461
@ BB-One dat starttarief neem ik juist mee in de berekening, zie die 60 cent.

Re: TNM vs Fastned

Geplaatst: 27 jul 2015 14:36
door BB-One
Starttarief bij TNM snellader is toch iets van 2,50 euro?

Re: TNM vs Fastned

Geplaatst: 27 jul 2015 16:46
door Verwijderd 18461
nee dat is een hardnekkig misverstand. Dat is voor DC-snelladen, waarbij je vervolgens ook per minuut betaald. Voor de AC-kant is het starttarief 60 cent, waarna je per kWh betaald (dus je hoeft niet panisch je laadsnelheid in de gaten te houden).

Re: TNM vs Fastned

Geplaatst: 27 jul 2015 16:58
door Luc Weide
Transactiekosten € 0,35 (incl btw) per sessie.
Na 20 transacties per maand geen transactiekosten meer.

Re: TNM vs Fastned

Geplaatst: 27 jul 2015 17:00
door Verwijderd 18461
@ Luc Weide, dat staat los van het laadtarief, dat zijn de kosten van The New Motion als serviceprovider. Andere serviceproviders rekenen geen transactiekosten (bijv. Nuon), lagere transactiekosten (bijv. Flow) of een maandbedrag (bijv. Eneco).

Re: TNM vs Fastned

Geplaatst: 27 jul 2015 21:21
door BB-One
@burburbur Ik zal morgen op kantoor even de facturen nagaan, volgens mij heb ik wel een keer starttarief betaald. Maar ik heb even op de website van TNM gekeken en inderdaad daar staat niks over een starttarief. Maar als je dan de keuze hebt dan ga je toch helemaal niet meer naar fastned?
Fastned komt met de kwh tarieven pas in de buurt als je 12 euro per maand betaalt, dat moet je dan 'vooraf' al betalen en dan moet je nog maar zien dat je er gebruik van gaat maken.

Re: TNM vs Fastned

Geplaatst: 28 jul 2015 13:06
door BB-One
Even gekeken maar inderdaad geen extra starttarief in rekening gebracht bij snelladen bij TNM . Wel vaak helemaal niets.... ;-)

Re: TNM vs Fastned

Geplaatst: 28 jul 2015 20:29
door avdvee
Kortom voor mensen zoals ik, die incidenteel 43kW willen laden langs een snelweg, is dus TNM met afstand interessanter. Of een paal vrij is kan ik in tegenstelling tot Fastned checken en ik kan ook nog eens een hapje eten bij een AC restaurant en/ of McDondalds in plaats van een tankstation (zonder tafeltjes). De 'powerusers' daargelaten denk ik dat Fastned nog wat moet werken aan het toevoegen van waarde want op geld gaan ze het niet winnen.

Re: TNM vs Fastned

Geplaatst: 17 aug 2015 16:38
door BB-One
Oeps... zojuist een afrekening ontvangen over juli en mijn snellaadsessies in Pesse.

21,153 kWh voor een bedrag ex BTW van EUR 19,13 (tijdsduur: 39 min en 39 seconden) :shock: :shock: (fastned begint goedkoop te worden)
Mijn kaartprovider gaat er even achteraan of het klopt.

Ik heb maar even een screenshot gemaakt van de New Motion app met daarin de tarieven voor het AC-laden (bedankt voor de tip! want op de website van The New Motion krijg je alleen de tarieven van DC laden)

edit: zie dat het ook goed op de website staat van The New motion, 0,25 per kWh

Re: TNM vs Fastned

Geplaatst: 17 aug 2015 18:03
door daf55
Ik nu een factuur van Flow, de snellader in Amersfoort: 9.8kWh, 15min a € 8.92.Moet wel kloppen dus...

Re: TNM vs Fastned

Geplaatst: 17 aug 2015 18:28
door BB-One
Dat zijn ook dure kWh, maar ik heb ook een flow pas, zal het alleen daar verkeerd zijn gegaan?

Maar even afgezien van een verkeerd tarief of wat dan ook. Voor DC-laders zijn het wel erg dure kWh als je een dergelijk tarief per minuut gaat rekenen. Linksom of rechtsom, sta je een half uur aan de stroom en dan kost dat 15 euro en dan heb je afgerond 25 kWh (als je 50 kw DC hebt)

Re: TNM vs Fastned

Geplaatst: 17 aug 2015 20:18
door Nivve
Ik las even 21.153 kWh, vroeg me even af waar je dat voor 19 euro had ingeslagen :shock:

Re: TNM vs Fastned

Geplaatst: 17 aug 2015 20:45
door BB-One
was dat maar waar... Ik heb nog wel wat ruimte in mijn schuur dus ik had het zo op kunnen slaan ;-)

Re: TNM vs Fastned

Geplaatst: 22 sep 2015 10:26
door Ad van der Meer
Nieuwe actie Fastned en Nissan: Bij aankoop nieuwe Nissan Leaf met 30 kWh accu, 2 jaar Fastned Unlimited abonnement gratis.

Het is dat ik al een EV heb... en dan toch ook liever met een Renault Zoe rij...

Wel een mooie deal. Ik hoop dat ze dit ook met andere merken gaan doen.

TNM vs Fastned

Geplaatst: 22 sep 2015 10:41
door MartijnEV
Geweldig! Fantastisch goed nieuws!

Hopelijk snel eenzelfde aanbod met Renault Zoe en Fastned Unlimited.

Re: TNM vs Fastned

Geplaatst: 08 okt 2015 09:44
door BB-One
Zojuist bericht gehad: TNM/Allego crediteert de over juli verkeerd in rekening gebrachte kosten mbt het snelladen. Het tarief voor AC-snelladen is inderdaad gewoon de genoemde 25 cent per kwh en niet een bedrag per minuut. Als coulance hoef ik helemaal niets te betalen voor mijn snellaadsessies.... Dat is helemaal goedkoop rijden geweest. :dance: In juli had ik ruim 100 kWh gelurkt bij TNM/Allego.

(ik vraag mij overigens wel af waarom er zo'n groot prijsverschil zit tussen AC snelladen en DC snelladen. Tuurlijk ik snap dat er iets meer omgezet moet worden in de paal zelf bij DC terwijl voor AC natuurlijk alleen maar een verbinding hoeft te worden gelegd tussen het elektriciteitsnet en de auto, maar toch als ik mijn laadsessies in juli bekijk dan is het prijsverschil aanzienlijk: DC laden zou op ongeveer € 100 zijn uitgekomen en AC laden op ongeveer €25 (en het is toch echt dezelfde stroom) Tien van die klanten per maand en je hebt de extra kosten van die omvormer er al uit (schat ik zo in)

Re: TNM vs Fastned

Geplaatst: 08 okt 2015 20:45
door GertjanVB
Ze blijven wel lekker bezig bij Fastned: Fastned Freedom Plan

Re: TNM vs Fastned

Geplaatst: 26 nov 2015 23:19
door Casss
artikel NRC Q
Mooi, 200 laadstations langs de weg. Maar is er een markt voor?
http://www.nrcq.nl/2015/11/26/mooi-200- ... markt-voor

Re: TNM vs Fastned

Geplaatst: 01 dec 2015 07:27
door Luc Weide
Om voor mijzelf helder te krijgen wat het verschil is tussen vuilverbranden en EV-rijden
heb ik een blokschema gemaakt:
opladen.pdf
Het (voor mij) typerende verschil is het volgende:
vuilverbranders tanken (altijd) onderweg en EV's laden op (bij voorkeur) thuis en op bestemming.

Met mijn Zoë Q210 moet ik OOK nog wel eens onderweg opladen.
Maar met de nieuwe R240 zal dat minder vaak het geval zijn.
En als de Zoë (net als de Leaf) ook een accu krijgt van 30 kWh,
dan zal ik bijna nooit meer onderweg opladen.

Als ik voor heel lange ritten toch nog onderweg moet opladen,
dan graag bij een (goed) restaurant.
En dat mag dan best een half uurtje duren.

Re: TNM vs Fastned

Geplaatst: 01 dec 2015 07:32
door Luc Weide
Ik had gehoopt hierboven mijn blokschema te zien, maar dat gaat kennelijk anders dan ik dacht.
Kan iemand mij uitleggen hoe ik een pdf op mijn iMac hier kan laten zien ?

Re: TNM vs Fastned

Geplaatst: 01 dec 2015 15:09
door bitman
misschien als attachment (knop Bijlage toevoegen) :?:

Re: TNM vs Fastned

Geplaatst: 01 dec 2015 17:01
door Luc Weide
Dat lijkt te werken. Bedankt.

Re: TNM vs Fastned

Geplaatst: 01 dec 2015 19:01
door GertjanVB
Zie nog niks Luc;
- bijlage toevoegen
- bestand op je iMac selecteren
- cursor in de tekst zetten
- bijlage plaatsen in bericht aanklikken, dan zie je de link in de tekst staan

Re: TNM vs Fastned

Geplaatst: 01 dec 2015 20:44
door Luc Weide
Gertjan, de link staat waar ik hem oorspronkelijk wilde hebben in mijn post van 08:27 uur.

Re: TNM vs Fastned

Geplaatst: 12 dec 2015 17:38
door GertjanVB
Fastned heeft station nr 48 geopend en is op weg om dit jaar 50 stations te hebben. TNM heeft zijn nieuwe app uitgebracht. Met deze app kun je nu ook laden starten en stoppen en dat werkt met het scannen van de Q-code, waardoor, met name in Duitsland, naast de al aan het TNM-verbund toegevoegde stations, nu ook andere met de Q-code voorziene laders via TNM gebruikt kunnen worden. Super!

Re: TNM vs Fastned

Geplaatst: 15 dec 2015 20:07
door GertjanVB
Idd bevestigd door TNM: de RWE-e laders kunnen nu ook met de TNM-app gebruikt worden.

Re: TNM vs Fastned

Geplaatst: 15 dec 2015 20:22
door MartijnEV
Hebben Nederlandse TNM laadpalen ook QR codes?

Re: TNM vs Fastned

Geplaatst: 15 dec 2015 20:26
door GertjanVB
Een enkeling, ik zie het niet zo vaak. Maar ik lette er niet zo op, zal nu eens opletten.

Maarrrr als je in de Plugsurfing app kijkt zie je het zo........ Die werkten namelijk als eerste met die Q-code en die App kun je natuurlijk ook gewoon gebruiken.

Re: TNM vs Fastned

Geplaatst: 15 dec 2015 21:17
door OlafH
Mis ik iets? In mijn TNM app kun je alleen laadpalen vinden, geen laden starten o.i.d. Of hebben jullie het over een andere app?

Re: TNM vs Fastned

Geplaatst: 15 dec 2015 22:28
door GertjanVB
In de nieuwe TNM app kun je een QR-code scannen, door in te loggen met je TNM-account kun je betalen en laden starten
image.png
image.png

Re: TNM vs Fastned

Geplaatst: 15 dec 2015 22:47
door MartijnEV
Dat is geen laadpaal!

Re: TNM vs Fastned

Geplaatst: 16 dec 2015 11:31
door zoe2goe
De nieuwe app van TMN is er nog niet voor Android, dus wellicht daarom nog niet opgevallen.

nieuwe-tnm-app-t21790.html