Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!
Geplaatst: 10 okt 2014 14:44
door fivari
Dit is de aatste posting van de vorige pagina:
En aan welke prijs heb je die dan kunnen kopen?
Ziet er inderdaad prachtig uit.
Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!
Geplaatst: 10 okt 2014 14:47
door zoe2goe
Wellicht handig om even een nieuw draadje te openen? Die Brammo is cool, maar het lijkt me goed deze draad open te laten op het onderwerp FastNed. Just saying
Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!
Geplaatst: 10 okt 2014 17:13
door E-mission
Brammo Empulse R heb ik 12K voor betaald ipv 18K. Nieuw onderwerp start ik wel als ik hem heb. Over naar Fastned en dat ze hun prijzen maar mogen halveren. De Brammo heeft overigens geen snellaad optie. Dus bij Fastned bijladen aan de 22 kW zou een fortuin kosten.
Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!
Geplaatst: 11 okt 2014 23:56
door Casss
WNL op Zaterdag
Econoom Jaap Koelewijn te gast met een update van het economisch nieuws en succesondernemer Bart Lubbers schuift tegelijkertijd aan: gaan we nu écht aan de elektrische auto?
Pomphouders willen nu ook zelf oplaadpalen gaan plaatsen - parallel dus aan Fastned. Die zien dat niet zitten (begrijpelijk als het businessmodel gebaseerd is op de monopoliepositie en dus beperking van de e-rijder).
Eerlijk gezegd niet alleen voor ons als e-rijders, maar voor de hele ev-marktontwikkeling goed als er meer partijen actief worden.
Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!
Geplaatst: 18 dec 2014 15:37
door GertjanVB
Tja, wat moet je daar weer van vinden? Fastned heeft zijn nek uitgestoken en de markt in beweging gebracht en na een veiling het exclusieve recht op elektrisch laden op verzorgingsplaatsen binnengehaald. Oliemaatschappijen krijgen hun zin niet om Fastned van de verzorgingsplaatsen te weren en gaan nu via de pomphouders de strijd aan. Verongelijkt roepen dat Fastned nu pomphouders blokkeert is krokodillentranen huilen, omdat het hun niet gelukt is. Ik weet wel waar meer macht en geld achterzit, maar ook waar meer "drive" achter zit. Geen voordeel voor de EV-rijder maar de start van een machtsstrijd. Dit gaan we vaker zien...
En dit schrijf ik niet omdat ik vandaag hoogstpersoonlijk Fastned Buttervliet mee heb geopend!
DSCF7966.JPG
Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!
Geplaatst: 18 dec 2014 16:22
door BB-One
Vind dit een lastig verhaal, enerzijds denk ik, misschien zorgt dit voor een prijsdaling aan de kant van Fastned, maar wellicht ook meer plekken om te gaan (snel)laden, maar aan de andere kant vind ik het hypocriet van de (benzine) tankstations. Lijkt me dat er in de verstrekte concessies toch duidelijk moet zijn wie waarvoor een exclusief recht op heeft? Helaas kan ik nog niet zeggen dat het een achterhoede gevecht is wat er wordt geleverd,ik denk dat het nog een voorhoedegevecht is...
Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!
Geplaatst: 18 dec 2014 23:49
door erijder
Unox een beetje concurrentie mag wel, wellicht dat Fastned (a) haar (absurde) prijzen gaat Laren zakken en (b) beseft dat een waardering van 200 mln over de rug van de e-rijder toch echt over de top is.
Ik heb helemaal niets met de oliemaatschappijen, maar fastned heeft het bij mij ook snel verbruid. Ik hoop dat ze zo hard gaan concurreren dat snelladen straks overal goedkoop voor handen is en dat daardoor de elektrische auto een enorme groei spurt maakt
Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!
Geplaatst: 19 dec 2014 08:05
door MartijnEV
Op locatie A27 De Kroon bij Nieuwegein zal de eerste 'confrontatie' binnenkort al een feit zijn. Er staat al een snellader van Allego/TNM aan het parkeerhaventje voor de ingang van het Autogrill/BurgerKing pand, en pal daarnaast verrijzen binnenkort de mooie bogen van een nieuw Fastned station aldaar.
Weliswaar niet een directe confrontatie met een olieretailer, maar wel de eerste echte colocatie. Ben benieuwd hoe dat zal gaan. De e-rijder kiest: prijs, open lucht of dak, welke wifi, wel of niet een Whopper erbij. Maar: laden bij Fastned en ondertussen een Whopper halen, ook dat kan dan.
Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!
Geplaatst: 19 dec 2014 09:06
door Verwijderd 18461
Dat klinkt als een mooie combi, Martijn.
(off-topic: aan de overkant van de snelweg (oostzijde) is sinds eind van de zomer een Hajé restaurant en een soort 'lokaal voedsel'-supermarkt annex bootverhuur: prachtige locatie om aan het water te genieten van de natuur. Jammer genoeg daar nog geen laadpunten, anders is het met 22 kW-laders geen straf om daar iets langer te wachten)
Twee punten nog over Fastned:
- de 'veiling' waar Gertjan over spreekt was een soort prijsvraag: geen kosten en wie het eerste na het openen van de mailbox een plan indiende, 'won' die locatie. Door een handigheidje (lees maar na in The Fastned Story) wist Fastned zo nagenoeg alle locaties in handen te krijgen (ca. 200 van de 220). Dat maakt de situatie wezenlijk anders dan die voor snelwegtankstations: daar wint per locatie de hoogste bieder (die kosten worden terugverdiend met de hogere prijzen aan de pomp). Meerdere partijen zijn op veel locaties actief. Bovendien is de kans groot dat langs dezelfde snelwegen meerdere partijen actief zijn.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat Fastned het lef had om dat allemaal in gang te zetten. Behalve de Allego/TNM-snelladers zijn er geen andere spelers langs de snelweg (van ANWB/GreenFlux zijn er geen snelladers gekomen, die Mistergreen-paaltjes zijn helemaal een aanfluiting, die bieden bovendien niet eens CCS en 43 kW AC)
- Heb het al eerder in dit draadje betoogd: samenwerking met locatiehouders (voor toilet, bakje koffie, etc.) is voor iedereen een win-win. Die route kiest Fastned bewust niet en dat is uiteindelijk voor iedereen een lose-lose.
Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!
Geplaatst: 19 dec 2014 09:32
door GertjanVB
Het is goed door dit forum diverse invalshoeken en informatie te horen
Er is ook niet 1 methode die juist is; snellaadstation, solo snellader, laadpalen in de stad, laadpaal thuis. Het is de combinatie die de EV bruikbaar maakt en er voor zorgt dat logistiek ook iedere EV aan een paal kan als dat uitkomt en nodig is. We zijn het met zijn allen aan het ontdekken en er moet een balans gevonden worden. Die is nu lastig te vinden omdat de ontwikkeling nog in volle hevigheid gaande is; ACladen of DCladen, welke stekker, particuliere gebruikers of meer zakelijke gebruikers en hoeveel EV's of toch PHEV's kunnen er verwacht worden.
Om daarin te duiken, een visie te hebben en als ondernemer risico te nemen, mag van mij beloond worden, het kan net zo goed de andere kant op gaan en een flop worden en het succes en dus de beloning wordt uiteindelijk door de klant bepaald. Als we niet van onze plaats komen gebeurd er niets, ik vind het daarom mooi om deze periode mee te maken, de ontwikkelingen te volgen en als EV pionier mijn steentje daaraan bij te dragen. Het zou jammer zijn als goede duurzame initiatieven gesmoord worden door tegenwerking van diegenen die geobsedeerd zijn door geld en macht en niet door een duurzame visie.
Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!
Geplaatst: 19 dec 2014 12:50
door zoe2goe
@Gerjan:
@Burburbur: Ja helemaal eens over HaJé (ik rij tenminste eens per week over dat rotondetje). Ook over win-win / loose-loose. TMN lijkt de handiger route te volgen.
@Martijn: ben benieuwd daar ja. De TMN lader staat op "rennen als het regent" afstand van de voordeur van AC/BK en is mijns inziens daardoor beter gepositioneerd, samen met het prijsvoordeel en de roaming. Alleen ZO balen dat als je eenmaal daar staat je niet meer naar de rotonde kan
Ik ben het helemaal eens met het mooie "lefgozer" gedrag van Fastnet. Dat is te prijzen. Maar volgens mij zijn er toch twee serieuze problemen: de vaak genoemde prijsstelling, en het totaal niet waargemaakte realisatie-tempo; beloofd (en bij mijn beste weten afgedwongen* ) tijdens de aanbesteding. Het is met name dit laatste wat de deur heeft geopend voor TMN en de pomphouders. TMN heeft voor zover ik het kan beoordelen het laatste half jaar een enorme transformatie doorgemaakt van een Tesla-perifeer voor m.n. laden thuis en op het bedrijf naar een strategich slimme en serieuze partij aan de weg.
* als ik mij het goed herinner was er een verplichting per locatie om x tijd (2 jaar?) na gunning het station te realiseren, anders verviel die gunning. Als je dan inzet op 220 stations en er 200 krijgt heb je "een probleem". Daartegenover staat, als dit wordt gedoogd zijn we het over een paar jaar allemaal weer vergeten.
Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!
Geplaatst: 19 dec 2014 20:29
door Luc Weide
OVERWEGING:
Vuilverbranders moeten ALTIJD voor ELKE km naar een POMPSTATION om te tanken.
Dus: hoe meer vuilverbranders er komen, hoe groter de omzet van elk pompstation wordt.
EV's daarentegen laden zoveel mogelijk THUIS en op de PLAATS VAN BESTEMMING.
Alleen als de afstand te groot is, dan laden ze onderweg
(maar niet meer dan nodig om op de plaats van bestemming of weer thuis te komen).
Hoe meer EV's er komen, hoe groter de kans wordt dat je op bestemming kunt laden
(en hoe groter de actieradius zal worden (Zoë 2015: + 10 %)).
CONCLUSIE:
Oplaadpalen onderweg blijven een randverschijnsel,
uitstekend te combineren met horeca-bedrijven die er toch al zijn.
TMN heeft dat goed begrepen.
Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!
Geplaatst: 20 dec 2014 00:56
door MartijnEV
Hier word je happy van:
Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!
Geplaatst: 21 dec 2014 12:06
door renault15.17
Leuk filmpje.
Gisteren viel onverwacht het boek The Fastned Story deel 1 en 2 binnen. Leuk om te lezen, waarbij ik moet zeggen dat Bart Lubbers wel erg krampachtig probeert om de lezer te overtuigen van het gelijk van Fastned.
Ik twijfel nog steeds over het Fastned model. Aan de ene kant vind ik het een fijn idee dat ze me de vrijheid bieden voor de langere trajecten. Aan de andere kant constateer ik dat ik afgelopen anderhalf jaar slechts een handvol keren onderweg heb moeten stoppen om (bij) te laden.
Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!
Geplaatst: 21 dec 2014 12:34
door Luc Weide
De afgelopen ANDERHALF JAAR .... ONDERWEG stoppen om (BIJ) te laden.
En dat gaat alleen maar MINDER worden.
Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!
Geplaatst: 21 dec 2014 13:50
door renault15.17
En waarom denk je dat Luc?
Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!
Geplaatst: 21 dec 2014 15:06
door Luc Weide
Zie mijn post van 19 dec:
Hoe meer EV's er komen, hoe groter de kans wordt dat je op bestemming kunt laden
(en hoe groter de actieradius zal worden (Zoë 2015: + 10 %)).
Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!
Geplaatst: 21 dec 2014 15:49
door lvanoort
Maar hoe met er onderweg staan hoe meer je de Zoë dus gebruikt voor langere afstanden vind ik!!
Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!
Geplaatst: 21 dec 2014 16:00
door Luc Weide
Als die langere afstanden bestaan uit een aantal kortere,
met op elke (tussen)bestemming een laadpunt,
dan is er weinig aanleiding om ook nog eens onderweg op te laden.
Als het gaat om bv Almere NL - Reading UK,
dan hoop ik op een toekomstige autotrein,
bv van Utrecht of Breda naar zuid-west Londen (via Calais).
Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!
Geplaatst: 21 dec 2014 22:52
door E-mission
Ik heb twee weken terug met mijn Zoe Almere NL - Luton UK gedaan. Dat kan je prima doen met een boot, hoef je het stuur ook niet vast te houden . En ook nog laden onderweg (al deed ie het niet goed). Wel erg leuke stuurweggetjes overigens.
Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!
Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!
Geplaatst: 11 jul 2015 10:12
door GertjanVB
Over het algemeen komen er te weinig klanten, zie de Keynote van Fastned: omzet over 2014 van € 9.000,00. Dat is ook geen verrassing, Fastned wil klaar zijn voor het moment en de kip-en-het-ei cirkeltje doorbreken. Op een bepaald moment zal het EV-gebruik kantelen (disruptive technology) en dan is een Fastned station the place to be. Wanneer dat moment komt is cruciaal voor het succes van Fastned
Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!
Geplaatst: 11 jul 2015 12:12
door Luc Weide
Tegen de tijd dat het EV-gebruik kantelt,
dan hebben we accu's waarmee we 2 x zo ver kunnen rijden.
Het essentiële verschil tussen vuilverbranders en EV's is,
dat vuilverbranders voor ELKE km naar de pomp moeten,
en EV's alleen maar die enkele keer dat ze echt ver rijden.
EV's laden meestal THUIS of op BESTEMMING.
Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!
Geplaatst: 11 jul 2015 12:28
door daf55
Ik heb laatst voor het eerst bij Fastned geladen, maar ik schrok toch van het tarief. Mede omdat het zo duidelijk in beeld in de app getoond wordt natuurlijk, maar ik vond 14 euro voor +/- 80% lading en 140 km best veel. Dat betaal je niet bij een Allego bv. Ik had in die regio (Boxtel) geen andere keuze. Maar een andere rit en er is keuze dan sla ik Fastned toch over. Gratis wifi en een dak boven het hoofd is mij niet zoveel extra waard.
Maar zoals Luc zei, thuis laden is bij mij de regel en buitenshuis de uitzondering.
Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!
Geplaatst: 11 jul 2015 13:41
door MartijnEV
Als je het Fastned maandabonnement van 12 euro neemt, dan betaal je bij Fastned nog maar 35 ct/kWh. Die 12 euro heb je er bij ca. 4x laden per maand al uit. Gisteren heb ik voor €2,70 geladen bij Fastned, dankzij dat €12 / mnd abonnement.
Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!
Geplaatst: 11 jul 2015 16:05
door Luc Weide
Dank je wel.
Ik laad gemiddeld hoogstens 1 x per maand langs de snelweg.
De rest thuis en op bestemming.
Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!
Geplaatst: 11 jul 2015 21:17
door BB-One
Blijft toch een lastig verhaal, de prijs zetting van fastned. Het verschil tussen de concurrent snelladers is mijns inziens te groot. Dat je voor 12 euro een abonnement kan afsluiten is leuk, maar die eerste lading is dan wel 12 euro duurder plus de kosten van de kwh. Voor mij persoonlijk geldt dan nog het praktische probleem dat ik een pas van de baas heb die ik dus niet bij fastned kan gebruiken en dan moet ik en (veel) meer gaan betalen en dan ook nog weer gaan declareren. Ik persoonlijk zou graag bij fastned gaan laden als de prijs rond de 35 40 cent zou zijn en met een laadpas zou kunnen of met een pinpas...
Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!
Geplaatst: 12 jul 2015 11:39
door avdvee
Hmmm, ik ben ook 'stadsrijder' in het algemeen. Normaliter kan ik prima thuisladen (ca. 21 cent per kW) of op de zaak (ca. 30 cent). Dus geen abonnement bij Fastned.
Totaal niet opgelet deze week bij laden maar door deze topic eens gaan kijken. En inderdaad valt het me toch tegen qua kosten. Ja ik snap natuurlijk goed dat die miljoenen euro's terugverdiend moeten worden maar in mijn geval heb ik voor de zekerheid 'afgetopt' op de heen- en terugreis. Was niet persé nodig maar omdat ik nimmer deze route (Amsterdam - Roosendaal) had gereden en niet wist of ik goed kon laden in Roosendaal voor de zekerheid maar gedaan.
Fastned.JPG
Dat is dus 83 cent per kW; bijna 4x zoveel als thuistarief. Dat is eigenlijk heel confronterend en stelt me voor een dilemma. Eigenlijk zou ik wel gek zijn om dat te willen betalen en zal ik het zoveel mogelijk trachten te ontwijken. Aan de andere kant moet ik blij zijn met Fastned want het geeft me in een enkel geval wel de vrijheid ergens te komen; dat moet ik natuurlijk steunen.
Lastig
Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!
Geplaatst: 12 jul 2015 11:50
door avdvee
Tegen de tijd dat het EV-gebruik kantelt,
dan hebben we accu's waarmee we 2 x zo ver kunnen rijden.
Het essentiële verschil tussen vuilverbranders en EV's is,
dat vuilverbranders voor ELKE km naar de pomp moeten,
en EV's alleen maar die enkele keer dat ze echt ver rijden.
EV's laden meestal THUIS of op BESTEMMING.
Uitgangspunt van Bart is dat de meerderheid van Nederland, en zeker in de grote steden, geen eigen laadplek heeft thuis. Zelfs in groot Amsterdam waar je 1000 publieke laadmogelijkheden schijnt te hebben is laden steeds lastiger met al die hybrides die de hele dag geparkeerd staan om 6kW te laden
Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!
Geplaatst: 12 jul 2015 12:24
door Luc Weide
Hybride's zijn van tijdelijke aard.
Zodra de EV's echt volwassen zijn
worden de (fiscale) voordelen helemaal afgeschaft.
En wie wil dan nog de (echte) kosten van zo'n vuilverbrander ???
Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!
Geplaatst: 12 jul 2015 15:42
door avdvee
In principe is alles tijdelijk maar nu worden er nog duizenden zo niet tienduizenden hybrides op kenteken gezet tot eind van dit jaar. Dat betekent dat het probleem na dat moment niet groter wordt maar ook niet kleiner want het aantal palen neemt vooralsnog niet echt toe.
Als de EV's echt volwassen zijn dan zullen inderdaad alle fiscale voordelen geschrapt worden; dat betekent dus naast 22% bijtelling ook nog eens MBR (of alternatief) en BPM neergelegd moet worden. Daarmee worden EV's dus een flinke klap duurder en zullen hele volkstammen blijven hangen in de ICE.
Overigens vind ik labels als 'vuilverbrander' nogal polariserend. Daarmee zul je mensen in de gordijnen helpen en het debat niet vlottrekken.
Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!
Geplaatst: 12 jul 2015 17:00
door Luc Weide
Het 'probleem' is het aantal beschikbare oplaadpunten.
Maar de techniek van de oplaadpunten evolueert ook waar je bij staat:
Een (paar) jaar geleden was je al blij als er überhaupt een openbaar oplaadpunt (3,7 kW of nog minder) was.
En als ie er echt was, dan was ie nog GRATIS ook.
Nu hebben we (en we krijgen nog veel meer) het omgekeerde:
elke paar km een FastNed-station met SNEL-laadpalen à € 1,- per kWh.
Ik zelf verwacht een ontwikkeling naar oplaadpunten op bestemming of bij grote wooncomplexen
- met (veel) meerdere aansluitingen
- waarbij je kunt zien na hoeveel tijd je aan de beurt bent,
- van te voren de gewenste afname (laadduur of kWh) kunt instellen
- en achteraf betalen via een parkeermeter (op basis van laadtijd + parkeertijd na het laden).
Maar we zullen zien.
Het blijft boeiend.
Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!
Geplaatst: 12 jul 2015 22:20
door VanAssen
Ik heb het woord "vuilverbrander" ook wel eens in de mond genomen en inderdaad is het niet het beste woord in de discussie.
Maar omgekeerd krijgen we EV rijders ook het verwijt dat een EV met een kolencentrale verbonden is.
Nou is dat makkelijk te counteren, maar de stemming is gezet jammer genoeg.
Dus het is niet gemakkelijk. Verwijten naar elkaar hoofd slingeren werkt niet positief in de discussie.
Cijfers als kosten per km (pure brandstof / energie kosten per km) lijkt beter te werken.
Ook het grapje omtrent "hoe ver kan je met deze auto komen" dat je net zover komt als met de ICE, maar duurt ietsjes langer gooit de zaak ook om in een wat relaxter sfeer.
Fastned blijf ik een goed initiatief in de stap naar een volledige EV mobiliteit. Alleen is de kW prijs te....
Snap dat het geld moet gaan genereren, maar ietsje minder mag ook wel in de aanloop.
Heb een partijtje certificaten, maar ga voorlopig nog niet bijkopen.
Eerst maar eens de financiële rapportages voorlopig volgen en dan zien we wel weer.
Verder is het feit dat de staat, wanneer het fossiele tijdperk vervaagt, een alternatieve inkomstenbron moet gaan hebben is logisch. Wegenbelasting vrijstelling vind ik dan ook geen goed middel nu. We gebruiken ook de wegen, dus...
Maar belasten van vervuiling (b.v. net als roken op gezondheid, vet en suiker in voeding) vindt ik prima om e.a in goede zin te versnellen.
Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!
Geplaatst: 13 jul 2015 21:54
door avdvee
Ik zelf verwacht een ontwikkeling naar oplaadpunten op bestemming of bij grote wooncomplexen
- met (veel) meerdere aansluitingen
- waarbij je kunt zien na hoeveel tijd je aan de beurt bent,
- van te voren de gewenste afname (laadduur of kWh) kunt instellen
- en achteraf betalen via een parkeermeter (op basis van laadtijd + parkeertijd na het laden).
Interessant maar vooral ook zeer kostbaar. Een dergelijk slim systeem kost vooral verschrikkelijk veel tijd en geld; heb je enig voorbeeld of indicatie van gemeentes die dat durven doen? Met het terugvallen van de investeringen zie ik helaas nog weinig beweging op korte termijn