Pagina 2 van 2
Re: Distributie 1.5dci 68pk versus 65pk
Geplaatst: 10 apr 2016 09:58
door zuinigrijder
Dit is de aatste posting van de vorige pagina:
wat me ergert is dat het zo onduidelijk is waar afrolgeluiden vandaan komen.
In de garage zeggen ze ook telkens niks te horen.
Re: Distributie 1.5dci 68pk versus 65pk
Geplaatst: 10 apr 2016 11:31
door mechanic
Ga eens naar een andere garage. Als er door meerdere partijen aangegeven wordt dat er niks aparts gehoord wordt dan zal dat ook zo zijn.
Op de gok onderdelen vervangen is kostbaar.
Re: Distributie 1.5dci 68pk versus 65pk
Geplaatst: 10 apr 2016 19:23
door zuinigrijder
Deze namiddag een poging gedaan om de distributieriem te vervangen.
Het is helaas bij een poging gebleven ,ik kon de krukasbout niet loskrijgen.
Eerst iemand laten remmen,lukte niet.
Dan een metalen staaf naar grond en vastzetten met 2 wielbouten.Motor draait nog!
Helaas ,goed gezocht,maar nergens een opening met zicht op vliegwiel te vinden.
Gelukkig het koelwater nog niet afgelaten ,de boel snel weer gemonteerd.
Krukas tegen pin gezet,echter de nokkenaspin kreeg ik er niet in,moest daarvoor nog iets verder draaien.
Is een verstelbaar nokkenastandwiel,maar de 3 boutjes zaten dan ook nog op het einde van de groef!
Dus in feite staat de motor niet perfect op tijd,toch?
Ik wou de riem wisselen omdat er geen bewijs was dat ie ooit al eens vervangen was.
Maar kan het dat de riem af fabriek niet perfect staat,lijkt me raar......
Re: Distributie 1.5dci 68pk versus 65pk
Geplaatst: 10 apr 2016 19:31
door mechanic
Deze bout zit ook bijzonder goed vast,afhankelijk m12/m14..
Lucht slagmoersleutel zou wel ideaal zijn.
Hoe die boutjes zitten maakt niet uit,als de riem merktekens maar overeen komen met die op het nokkenastandwiel.
Als de timing niet zou kloppen draait de motor echt belabberd.
Re: Distributie 1.5dci 68pk versus 65pk
Geplaatst: 10 apr 2016 19:47
door zuinigrijder
ik kan echt niks kracht zetten,da's toch niet normaal als je remt?
Ofwel was de remdruk weg
Re: Distributie 1.5dci 68pk versus 65pk
Geplaatst: 10 apr 2016 19:53
door mechanic
Als je remt kan de motor nog gewoon draaien.
Re: Distributie 1.5dci 68pk versus 65pk
Geplaatst: 10 apr 2016 19:58
door zuinigrijder
is er dan geen opening voor blokkage vliegwiel?
Re: Distributie 1.5dci 68pk versus 65pk
Geplaatst: 10 apr 2016 20:05
door mechanic
De bdp sensor zit dacht ik net niet op starterkrans,die eruit en wellucht heb je dan ruimte.
Maar voordat je de krukas losdraaid is het aan te rade de nokkenas blokkeerpin er in te doen.
Slagmoersleutel blijft beste oplossing.
Re: Distributie 1.5dci 68pk versus 65pk
Geplaatst: 10 apr 2016 20:47
door zuinigrijder
nokkenas blokkeerpin kreeg ik er onmogelijk in ,dus timing niet perfect,mss verklaart dat het getik
Hoeveel Nm moet een slagmoersleutel minimaal hebben ?
Re: Distributie 1.5dci 68pk versus 65pk
Geplaatst: 10 apr 2016 20:49
door mechanic
Bij een oude hyundai bestelfrikandel eens met dit bijltje gehakt,met slagmoersleutel lukte het ook niet. Brandstoftoevoer onklaar gemaakt,dop met lange pijp erop tot op de grond,en starten. Niet de mooiste oplossing,in dat geval wel de enige.
Staat me bij dat de krukas op 400nm vastzat..
Re: Distributie 1.5dci 68pk versus 65pk
Geplaatst: 02 sep 2016 22:19
door zuinigrijder
vandaag de distributie vernieuwd .
Blokkeerpen nokkenas kan er nu wel in als de krukas tegen de pen zit.Weet ik ook waarom ik water moest bijvullen,lek aan de waterpomp.
Morgen vers koelwater erop.
Laatste weken tijdens het rijden raar geluid,alsof de dynamo kapot is.
Bij koude start eerst wat getik,na enkele seconden gaat dit weg maar motor klinkt "metaalachtig".
Op de poelie/as van de dieselpomp zit er wel wat speling ,deze zal toch niet kapot zijn.Kan die pomp tikken?
Bij optrekken met koude motor klinkt motor normaal,warm heb je dat rare geluid.
Sowieso maakt de motor veel te veel lawaai
Wou dit weekend de verstuivers bekijken ,mss uiteenvijzen en reinigen ,mss dat er 1 niet goed vernevelt......
Kan ik dit horen met een schroevendraaier of er 1 slecht is?
Re: Distributie 1.5dci 68pk versus 65pk
Geplaatst: 02 sep 2016 22:32
door mechanic
De dieselpomp poulie heeft vrijwel altijd lichte speling,niet heel ernstig.
Er is weinig tot geen isolatie in de motorruimte,dus maakt de motor zoiezo wat geluid wat in de cabine te horen is.
Een slechte verstuiver is inderdaad te horen,maar een retourtest is wat nauwkeuriger.
Re: Distributie 1.5dci 68pk versus 65pk
Geplaatst: 03 sep 2016 18:29
door zuinigrijder
retourtest deed ik al eens , bij alle 4 evenveel retour
geluid is meer geklepper soms ,vreemd
zal eens proberen of de camera het geluid goed genoeg kan weergeven
Re: Distributie 1.5dci 68pk versus 65pk
Geplaatst: 28 jan 2017 14:05
door Jamie
En zuinigrijder? Ben benieuwd hoe het je verder is vergaan. Typisch genoeg omschrijf je min of meer hetzelfde wat ik met mijn Clio ervaar voor wat betreft rol c.q. bijgeluiden. Ik ben in het bezit van een 2004 dci. Misschien na jaren gebruik voertuig specifiek qua leeftijd?
Re: Distributie 1.5dci 68pk versus 65pk
Geplaatst: 28 jan 2017 15:29
door mechanic
Afrolgeluiden zijn er altijd wel,kijk alle draaiende en rubberen delen goed na.
Re: Distributie 1.5dci 68pk versus 65pk
Geplaatst: 29 jan 2017 11:02
door zuinigrijder
In december naar de garage geweest.Op de brug,gewrikt en gewrongen met staaf:niks los.
Ik zeg rij er eens mee.Gewoon in eerste laten rijden en je hoort een rammel.Hetzefde in achteruit: gerammel is veel erger.
Ze zeggen:er zit iets los/versleten ,maar wat precies is moeilijk te zeggen.
Zonder schokken vertrekken is er ook niet bij ;nieuwe koppeling nog niet geplaatst wegens kou.
Bij vertrekken in 1 lijkt het of je de uitlaat hoor bewegen tot achter,maar middensteun motor is goed....
Begin februari naar keuring,ben benieuwd
Re: Distributie 1.5dci 68pk versus 65pk
Geplaatst: 29 jan 2017 17:35
door de mon
De R steun heeft olie in zich en kan doorzakken, raakt de plastik kap ervan de onderkant niet ?
2° die distributie heeft een rol met tanden en zit niet in de set ,moet je apart bestellen .
De onderste steun is de juiste soort ?
Die onder de batt bak kan stuk zijn door te hoog takelen of opkrikken omdat de R steun eraf moest voor werk aldaar.
Re: Distributie 1.5dci 68pk versus 65pk
Geplaatst: 29 jan 2017 17:41
door mechanic
Bij de 1.5dci k9k heb je enkel een looprol en een spanrol. Een getande rol,krukastandwiel?, hoeft niet vervangen te worden.