Oliefilter + kap of dop voor demontage

Voor technische onderwerpen die niet in één van bovenstaande categorieën te vangen zijn.
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
de mon
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 939
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Oliefilter + kap of dop voor demontage

Bericht door de mon »

Motor K4M. ik heb een kleine Purflux oliefilter (LS932) erop zitten en de bijhorende dop(kap) voor de wisseling. Alhoewel telkens de ingesmeerde O-ring van de oliefilter staat die filter muurvast. De dop springt eraf bij losdraaien, vervormd denk ik. Al goed had ik nog zo'n soort klemband oliefiltertang liggen die je met de sleutel kunt vastzetten. Je bent ook al bezig met een hefboom op die moeilijke te bereiken plaats.
Elke merk heeft zijn eigen vorm en bijhorende kap of dop voor wisseling. Ik ben op zoek naar een ander type/merk/vorm oliefilter & dop waarbij die dop er niet meteen afspringt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16038
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Oliefilter + kap of dop voor demontage

Bericht door mechanic »

Het filter vastdraaien zonder dop, enkel met de hand.
Een origineel filter is niet veel duurder, de dealer verkocht destijds ook de juiste passende dop.

Maar die heb je met goede montage helemaal niet nodig.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
de mon
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 939
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Re: Oliefilter + kap of dop voor demontage

Bericht door de mon »

Purflux was vroeger toch het merk van Peugeot waar ik werkte. In NL noemt men het Franse wagens of PSA.
Bij ons in B hebben wij nu Van Mossel en die heeft 30 merken onder zich.
Die ribbels op de oliefilter zijn max 2 cm lang en mijn ratel zat ik bijna 90° op oliefilterdop of kap. Dus van scheef wringen is geen sprake, het deugt niet die ribbels op de oliefilter.
Maar omdat het zo stropt (vastzit) dat rubber van de filter vraag ik mij af waarom de oliefilm weg is.
En is telkens vastgedraaid met hand.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



scarface450
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 691
Lid geworden op: 09 apr 2017 12:42
Actief als: particulier

Re: Oliefilter + kap of dop voor demontage

Bericht door scarface450 »

Doe er volgende keer vet aan dat tegen hoge t° kan...
En als je er door kan prikken is dat dan ook geen optie?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
de mon
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 939
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Re: Oliefilter + kap of dop voor demontage

Bericht door de mon »

Truckchauffeurs doen dat zo om een filter los te maken, ben jij er 1?
Dat worden veel gaten, je kan amper 60° draaien, na 1 toer gaat het gemakkelijker.
Alhoewel na 1 nacht kwam er zeer weinig uit die oliefilter. Is een kleine filter en de lekkage tegen de motor was amper 2 eierdopjes.
Dubbel gevouwen schuurpapier wordt soms ook geplaatst in de oliefiltertang. Alhoewel ik nu een dop of kap gebruik zou dit gemakkelijker moeten gaan, njet. Vroeger gebruikten we gewoon een oude D-riem, je kon dan testen hoe goed hij nog was :mrgreen:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



scarface450
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 691
Lid geworden op: 09 apr 2017 12:42
Actief als: particulier

Re: Oliefilter + kap of dop voor demontage

Bericht door scarface450 »

Er zitten idd geen liters in die filter en als je er een doek onder legt dan loopt er idd olie uit... Op die doek. Maar dan is ie wel los. 🤔
Heb ik zelf gezien bij mijn auto... Truukje van de mechaniekers bij onze firmawagens...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16038
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Oliefilter + kap of dop voor demontage

Bericht door mechanic »

Laagje olie/vet op de oring, filter opschroeven tot die 'aan' is en een 1/8 1/4 slag extra.

Bij de kangoo zit hetr filter wat ongemakkelijk, vanuit onderkant is subframe in de weg, en vanaf boven net niet fijn te bereiken.
Screenshot_20240422_101814_Chrome.jpg
Dat aluminium 'blok' is los te schroeven via de gaten die daarin zijn aan de voorkant, 13mm vermoedelijk, dat geeft extra ruimte.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
de mon
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 939
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Re: Oliefilter + kap of dop voor demontage

Bericht door de mon »

Dat is goede tip. Op de servoleiding stuur zit een lekkende sensor, uitgeboorde dopsleutel en nwe sensor zijn al 4 mnd in mijn bezit maar broer komt niet opdagen om te helpen.
Voor de rest ga ik eens proberen met een filmpje vet op de o ring. Het lijkt of olie opgeslorpt wordt door dat rubber, het stropt dan bij losdraaien.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16038
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Oliefilter + kap of dop voor demontage

Bericht door mechanic »

De druksensor sensor van de stuurbekrachtiging lekt eigenlijk elke paar jaar, en is simpel te vervangen. Zijn ook goedkoop, lekt dwars door de sensor naar de stekkerverbinding en naar buiten.
Kun je gewoon losdraaien zonder dat daar olie uit loopt eigenlijk. Op de leiding zelf zit een steeksleutel aansluiting zeg maar, altijd de leiding tegen houden als je de sensor los draaiden breken te voorkomen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
de mon
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 939
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Re: Oliefilter + kap of dop voor demontage

Bericht door de mon »

Engelse sleutel & griptang.png
Met dat aluminium blok eraf zal het idd beter gaan of bereikbaarder zijn. Om de leiding te blokkeren via die zeskant erop ligt deze nwe speciale griptang/moerssleutel ook al 4 mnd gereed. Maar zijn er dan geen betere druksensors die niet meteen gaan lekken?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16038
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Oliefilter + kap of dop voor demontage

Bericht door mechanic »

Steeksleuteltje doet het ook, klusje van niets eigenlijk. Doekje eronder, voor zekerheid.

Overal waar olie bij komt kijken gaat het op den duur lekken. Of er betere zijn, dat vermoed ik niet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht