Pagina 1 van 2

Voorverwarmen via app

Geplaatst: 29 nov 2024 09:06
door Barichard
Sinds twee weken een nieuwe Megane E-Tech; blij mee.
Maar met dit koude weer, wil ik graag 's ochtends in een lekkere warme auto stappen. Als ik dan middels de app de auto wil laten voorverwarmen, maakt ie heel vaak geen verbinding met de auto. Ik krijg dan de melding dat de auto waarschijnlijk buiten het internetbereik zit, ook al sta ik er nagenoeg naast (auto buiten, ik binnen). Ook als de auto aan de lader staat.
Iemand?

Voorverwarmen via app

Geplaatst: 29 nov 2024 10:39
door Barichard
Iemand een idee hoe ik dat kan oplossen?

Re: Voorverwarmen via app

Geplaatst: 29 nov 2024 11:58
door Pepone
Gebeurt bij mij ook soms, weet niet waarom.
Iets met connectiviteit denk ik.
Heb je het systeem al eens gereset met de aan uit knop vasthouden?

Groet, Ron.

Re: Voorverwarmen via app

Geplaatst: 29 nov 2024 12:12
door Barichard
En welke aan/uit knop bedoel je dan?
Dank je Ron

Re: Voorverwarmen via app

Geplaatst: 29 nov 2024 12:47
door Pepone
De aan uit-knop op je multimedia scherm.

Aangedrukt houden tot het systeem weer opnieuw opstart.

Was een tip van de helpdesk van Renault.
Bij mijn Zoe hielp dat voor dit soort problemen.

Re: Voorverwarmen via app

Geplaatst: 29 nov 2024 13:23
door Barichard
Super, ga ik proberen. Dank en goed weekend

Re: Voorverwarmen via app

Geplaatst: 30 nov 2024 00:12
door Barichard
Helaas, heeft geen effect

Re: Voorverwarmen via app

Geplaatst: 30 nov 2024 00:38
door Pepone
Ik zie dat het een nieuwe is, al bij de dealer geweest voor uitleg?
Anders de klantenservice bellen en het probleem daar voorleggen.

(088) 303 53 33

Als je belt, in de auto zitten met de app is dan wel handig.


Groet, Ron.

Re: Voorverwarmen via app

Geplaatst: 30 nov 2024 18:04
door Barichard
Volgend probleem.
Nu krijg ik steeds dit scherm in de Renault app.
Inloggegevens kloppen enzo.
Maar lukt niet om in te loggen

Re: Voorverwarmen via app

Geplaatst: 01 dec 2024 08:30
door marceltoussaint
Ik heb het ook sind 29 november 8:35.
Dat is de laaste keer dat ie de auto heeft gezien. In de auto geen fout meldingen. Connectie is goed en volgens de auto online.

Heb dit in de zomer vakantie ook een aantal dagen gehad. Even afwachten. Is wel jammer nu met kou

Re: Voorverwarmen via app

Geplaatst: 01 dec 2024 10:10
door marceltoussaint
Update, die van mij sprong 1 uur geleden naar de dag ervoor. Nu zojuist loopt ie weer synchron en heb ik weer live verbinding..

Re: Voorverwarmen via app

Geplaatst: 01 dec 2024 13:48
door Barichard
Oké. Waarschijnlijk lost het probleem zich dus vanzelf op

Re: Voorverwarmen via app

Geplaatst: 04 dec 2024 18:08
door Barichard
Helaas, ik snap er nu echt geen f*ck meer van. Alles gereset en naar fabrieksinstellingen teruggebracht. Nieuw account aangemaakt met nieuw mailadres. My-Renault app verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Niets werkt. Help!

Re: Voorverwarmen via app

Geplaatst: 05 dec 2024 19:21
door Pepone
Gisteren ook geen verbinding meer, app vroeg ineens om
de VIN.

Na een paar uur wachten wilde ik opnieuw aanmelden, deed alles het gewoon weer.

Tot nu nog steeds.
Wel apart.

Groet, Ron.

Re: Voorverwarmen via app

Geplaatst: 08 dec 2024 16:16
door Barichard
Gisteren gebeld door Renault. Storing van een aantal servers in Frankrijk. Inmiddels opgelost. Mijn Megane maakt weer verbinding met de app.

Re: Voorverwarmen via app

Geplaatst: 08 dec 2024 19:52
door haelewyn
Hier heb ik nooit verbinding met de app terwijl de auto aan het laden is. Is dat een gekende bug ?

Re: Voorverwarmen via app

Geplaatst: 24 dec 2024 12:05
door Fberg
Ik heb nu in in de 10 maanden dat ik deze Megane E-Tech heb ongeveer 5x meegemaakt dat er geen verbinding is. De internetverbinding van de Renault met de servers valt dan tijdelijk uit. Soms kort (paar uur) maar het heeft ook wel 's langer geduurd (paar dagen). Het probleem lost zich vanzelf op. Maar op een of andere manier maken ze er bij Renault niet zo'n prioriteit van om dit eens goed op te lossen achter de schermen.

Dan nog aan Barichard: het gaat om de internetverbinding van de Renault. Dus of jij nu naast de auto staat of niet, dat maakt niet uit. De app maakt namelijk geen lokale (directe) verbinding met de auto. Er zit nog behoorlijk wat techniek tussen je Renault-app en je Renault Megane E-Tech (sims, netwerkproviders, servers, telefoon, software, etc)

Re: Voorverwarmen via app

Geplaatst: 24 dec 2024 12:34
door Barichard
👍

Re: Voorverwarmen via app

Geplaatst: 27 dec 2024 09:06
door JanWillem123
App maakt al een paar maanden geen connectie meer. Volgens garage iets met een server van Renault.
Werk als IT manager, zo'n lange storing waar klanten last van hebben zou bij ons prio krijgen. Elektrische auto's vergen meer IT dan hardware support, garages zijn daar nog niet klaar voor.

Re: Voorverwarmen via app

Geplaatst: 27 dec 2024 09:27
door Fberg
JanWillem123: jouw beschrijving lijkt geen probleem van servers van Renault. Bij jou is het probleem blijkbaar veel langer dan de kortstondige uitval van servers waar we het hier over hebben.

Re: Voorverwarmen via app

Geplaatst: 27 dec 2024 14:19
door Pepone
Eergisteren nog op ziekenbezoek in het ziekenhuis.
Vlak voor het vertrek de pre heater gestart op de zesde verdieping.

De kachel was al lekker aan het snorren toen wij aankwamen lopen.


Dus het kan wel.

Groet, Ron.

Re: Voorverwarmen via app

Geplaatst: 28 dec 2024 18:31
door JanWillem123
Mocht iemand een tip hebben hoe ik de app en de Megage e-tech met elkaar kan laten communiceren....
Van alles geprobeerd, kan probleemloos op de app aanmelden en de auto met Renault laten koppelen.

Re: Voorverwarmen via app

Geplaatst: 28 dec 2024 18:46
door haelewyn
Ik zou eens proberen of er sprake is van een "slaapstand".
Knip de auto eens open en dicht (de deuren), open en sluit het bestuurdersportier en probeer onmiddellijk daarna de opdracht te geven.

Als het dan lukt en anders niet zit je misschien met een gevalletje zoals iemand op dit forum beschreef. De auto is niet bereikbaar omdat de verbinding "slaapt".

Re: Voorverwarmen via app

Geplaatst: 28 dec 2024 18:47
door Fberg
@Janwillem123: heb je al eens gekeken wat er gebeurt als je de Kelec app gebruikt. Of probeer ook desnoods eens een andere telefoon.

Re: Voorverwarmen via app

Geplaatst: 30 dec 2024 18:53
door JanWillem123
Kelec app kan ook geen contact maken met de gegevens vd Megane. Geprobeerd de Megane uit de Renault portal/ app te verwijderen maar dat gaf een foutmelding. Heb het profiel nogmaals helemaal verwijderd uit de Megane en nu doet de app het weer. Hopelijk blijft het nu goed werken, net als de eerste 1,5 jaar.

Re: Voorverwarmen via app

Geplaatst: 02 jan 2025 16:26
door LexvdN
Ik heb gemerkt dat de app van onze Megane 5 E-Tech van een zeer matige kwaliteit is. Mijn vrouw heeft een iPhone en ik een Android. Op allebei hebben we de app geïnstalleerd. Vanaf het begin (ruim 1 jaar geleden) veel problemen gehad met het op afstand bedienen van de auto: verwarming aanzetten, een programma voor de verwarming invoeren, ... In zomaar 50% van de gevallen is de aanvraag niet verwerkt. Soms met een melding (geen verbinding kunnen krijgen), soms zonder melding. Als je dan bij de auto komt is er niets gebeurd.
Dat die verbinding niet tot stand kan komen is vreemd. De auto kan met het mobiele netwerk (GSM) connectie maken maar staat naast de deur en kan ook met de WiFi in huis connectie maken.

Re: Voorverwarmen via app

Geplaatst: 02 jan 2025 17:29
door Fberg
Ik denk dat het als volgt zit:

Voor de bediening van de auto en andere zaken die je met de Renault-app doet, wordt er geen gebruik van WiFi gemaakt. De Megane gebruikt daarvoor de interne mobiele dataverbinding van de Renault. Ook Google Maps gebruikt de interne mobiele dataverbinding.

De wifi verbinding of evt het Orange mobiele abonnement is voor de persoonlijke apps en data van het multimedia systeem. Bijvoorbeeld als je Spotify wilt gebruiken.

Re: Voorverwarmen via app

Geplaatst: 02 jan 2025 18:54
door LexvdN
@Fberg
Er zouden 4 hypothetische mogelijkheden zijn:
1. via een WiFi verbinding: lijkt mij niet handig, want die hebben daarvoor een te lokaal bereik
2. via de noodoproep (SOS) knop verbinding; ik neem aan dat die met een SIM zal werken en dus gebruik maakt van het mobiele netwerk (GSM); lijkt mij niet (gewenst ook) dat je Spotify o.i.d. hiermee kun beluisteren. Overigens loopt dat contract bij mij 30 jaar (360 mnd).
3. via een in de auto ingebouwde SIM waarop je een Orange abonnement kunt afsluiten ??? Ik heb dat niet gedaan en in de gratis periode heb ik daarvan volgens de gegevens geen data verbruikt. Hoe zou zo'n abonnement anders data kunnen ontvangen/versturen? Toch blijft Google maps bij mij werken (door mijn Navigatie Pack? Maar hoe legt die dan verbinding?). Overigens krijg ik ook af en toe een update en heeft de wagen verbinding met Renault. Via wat gaat dat dan? En als ik een WiFi netwerk in de auto aanzet waar gasten van gebruik kunnen maken, via wat loopt dat?
4. via mijn mobiele telefoon die in mijn geval via Android Auto loopt. Alle data die ik via Android Auto verbruik gaat via mijn bundel van mijn mobiele netwerk provider.
Optie 1 valt af. Optie 2 volgens mij ook. Optie 3 is voor mij een raadsel: hoe, wat, ...? Optie 4 lijkt mij helder: alles wat ik normaal ook op mijn telefoon doe.

Toegevoegd in 1 minuut 40 secondes:
@Fberg
Er zouden 4 hypothetische mogelijkheden zijn:
1. via een WiFi verbinding: lijkt mij niet handig, want die hebben daarvoor een te lokaal bereik
2. via de noodoproep (SOS) knop verbinding; ik neem aan dat die met een SIM zal werken en dus gebruik maakt van het mobiele netwerk (GSM); lijkt mij niet (gewenst ook) dat je Spotify o.i.d. hiermee kun beluisteren. Overigens loopt dat contract bij mij 30 jaar (360 mnd).
3. via een in de auto ingebouwde SIM waarop je een Orange abonnement kunt afsluiten ??? Ik heb dat niet gedaan en in de gratis periode heb ik daarvan volgens de gegevens geen data verbruikt. Hoe zou zo'n abonnement anders data kunnen ontvangen/versturen? Toch blijft Google maps bij mij werken (door mijn Navigatie Pack? Maar hoe legt die dan verbinding?). Overigens krijg ik ook af en toe een update en heeft de wagen verbinding met Renault. Via wat gaat dat dan? En als ik een WiFi netwerk in de auto aanzet waar gasten van gebruik kunnen maken, via wat loopt dat? En dat ik mijn auto kan volgen op de Renault Megane App?
4. via mijn mobiele telefoon die in mijn geval via Android Auto loopt. Alle data die ik via Android Auto verbruik gaat via mijn bundel van mijn mobiele netwerk provider.
Optie 1 valt af. Optie 2 volgens mij ook. Optie 3 is voor mij een raadsel: hoe, wat, ...? Optie 4 lijkt mij helder: alles wat ik normaal ook op mijn telefoon doe.

Re: Voorverwarmen via app

Geplaatst: 02 jan 2025 19:11
door haelewyn
Moderne multimedia systemen werken met een eigen simkaart. Het is een dichtgetimmerd systeem. Je kan dus niet zomaar een oorlogsfilm of een natuurfilm gaan downloaden en heel veel data gebruiken.

De verbinding van de MM is over 4g in mijn megane. Dat haal je uit de instellingen als informatie.

Ik vermoed dat de SOS functie dezelfde simkaart gebruikt. Het zou sterk zijn als ze twee simkaarten gebruiken in die auto.

Voor wie interesse heeft : de KELEC app op Android (iPhone geen idee) is naar mijn gevoel beter, heeft iets meer info, werkt beter en ziet er beter uit. Je kan die samen met de myRenault app installeren.
Een kennis op dit forum heeft dat net als ik al gedaan en we zijn er allebei heel tevreden over.

Re: Voorverwarmen via app

Geplaatst: 02 jan 2025 19:41
door Fberg
@LexvdN: ik heb de verbindingen hierboven uitgelegd. User Haelewyn bevestigd dat.

1. De Renault mobiele dataverbinding is alleen voor auto specifieke zaken en heeft o.a. verbinding met de Renault servers. Bijvoorbeeld voor werking van de Renault-app, auto updates, SOS, Google maps, etc. Je hebt hier geen invloed op en je kunt deze verbinding niet zelf kiezen voor iets anders. Je kunt wel controleren wat de status is van die verbinding. Check dit bij de instellingen.

Er is ook een Orange abonnement af te sluiten voor persoonlijke mobiele data benodigdheden. Apps en bijbehorende data voor bijvoorbeeld Spotify e.d.

De WiFi verbinding is net als 't Orange abonnement voor persoonlijke zaken, apps, toepassingen e.d. Je kan bijvoorbeeld een wifi hotspot op je telefoon aanzetten en de Renault WiFi daar mee laten connecten.

Dan je vraag waarom de Renault app vaak geen verbinding kan maken: dat is een lastige. Ik zou eens proberen om je auto op een totaal andere plaats te zetten en dan testen of het dan goed gaat. De mobiele dataverbinding kan namelijk niet optimaal zijn op de lokatie waar jij woont. Testen om dit uit te sluiten dus.

Re: Voorverwarmen via app

Geplaatst: 02 jan 2025 21:32
door LexvdN
@haelwyn en Fberg
Dank voor jullie antwoord!
Dat die multimedia systemen een eigen geïntegreerde SIM hebben, dat wist ik nog niet. Ik ga daar nog eens induiken, interessant want ik ben benieuwd hoe dat met providers en data georganiseerd is.

Wat betreft de verbinding: de auto staat voor de deur, ik heb met mijn mobiel prima verbinding met het mobiele netwerk, maar verbinden met de auto lukt. Dat heb ik ook op meerdere plaatsen gehad, veelvuldig! Maar ik zal zeker eens letten op de sterkte van het signaal mobiele netwerk als ik het probleem weer tegenkom.

Ook KELEC ga ik uitproberen!

Nogmaals dank!

Re: Voorverwarmen via app

Geplaatst: 02 jan 2025 22:03
door Fberg
@Lexvdn, als jij goede mobiele verbinding met je telefoon hebt naar jouw telecomprovider, wil dat niet zeggen dat de Renault ook goede mobiele connectie heeft. Elke telecomprovider heeft een andere dekking door Nederlands heen. Dat gezegd hebbende, ben eigenlijk ook wel benieuwd van welk netwerk de Renault gebruik maakt. KPN, VodafoneZiggo of Odido.

Re: Voorverwarmen via app

Geplaatst: 02 jan 2025 22:43
door haelewyn
In België staat mijn auto Multi Media altijd op base.

Uit werkervaring bij mobiele operatoren weet ik dat grote gebruikers van M2M in Europa 1 operator kiezen, daar de simkaarten halen en dat het dan met roamingakkoord overal bruikbaar is. Die leveranciers zijn gespecialiseerde bedrijven en normaal gezien geen kpn of zoiets.

Ik herhaal mijn vraag die ik eerder aan anderen heb gesteld.
Als je geen verbinding kan maken met de auto, ontgrendel de auto dan even, open het portier voor 10 seconden of zo... sluit af en probeer opnieuw. Of terwijl de auto nog ontgrendeld is, probeer weer contact te maken.

Op die manier weet je of er ontvangst is, ja of nee OF dat er sprake is van een time out van de verbinding / modem (in slaap vallen).
Dat zet je al wat op weg naar een oplossing.

Over de KELEC app : Je kan de auto voorverwarmen daarmee en de temperatuur instellen op afstand.
Ik heb gemerkt dat 18 graden als instelling in mijn auto niet voldoende is maar dat ik hoger moet gaan, ergens rond de 21 graden.

Re: Voorverwarmen via app

Geplaatst: 04 jan 2025 10:49
door LexvdN
@haelewiyn: leuk om te weten de info die je geeft, interessant!
Het even ontgrendelen e.d. is wellicht een goede tip en zal ik eens doen als de auto voor de deur staat. Maar als ik op pad ben wordt dat lastiger. Ik vind het vervelend dat ik de auto een voorverwarm programma ingeeft op de app en dan bij de auto arriverend merk dat het programma niet geladen is.
Renault doet het af met het niet in bereik zijn, maar ik weet dat ik in bijna altijd in een gebied met bereik ben als ik zo'n programma naar de auto probeer te sturen.

Re: Voorverwarmen via app

Geplaatst: 04 jan 2025 11:16
door haelewyn
Stel dat je vaststelt dat er iets gebeurt als een time out.. misschien krijg je dat dan via renault wel aangepast in de software van de auto.
Maar daarvoor zou je eerst effe moeten proberen de auto te openen etc.
Werkt het bij jou nooit ? Of soms wel / soms niet ?