Pagina 1 van 3
Dagrijlichten
Geplaatst: 28 okt 2013 14:12
door Huite
Momenteel is er op het web veel te lezen over dagrijverlichting (drl).
Drl zou in deze tijd van het jaar in veel gevallen onveilig zijn.
Dit vanwege het dan niet branden van de achterlichten.
Per 2015 moeten de achterlichten ook aangaan bij ingeschakelde drl.
Dit bij nieuwe auto's uiteraard.
Bij veel nieuwe auto's zou dat nu al zo geprogrammeerd kunnen worden.
Ik heb mijn Dealurt gevraagd of dat bij de Captur ook mogelijk is.
Zodra ik antwoord heb weten jullie het ook!
Re: Dagrijlichten
Geplaatst: 28 okt 2013 14:17
door powerboot
Je bent , een topper Huite
Groetjes Rob
Re: Dagrijlichten
Geplaatst: 28 okt 2013 14:25
door Verwijderd 14612
@Huite Onze steun en toeverlaat...

Re: Dagrijlichten
Geplaatst: 28 okt 2013 14:34
door Burg
Ja, Huite geeft ons heel wat verlichting.

Re: Dagrijlichten
Geplaatst: 28 okt 2013 16:17
door Vertrokken - 14959
Goede zaak Huite, klasse.

Re: Dagrijlichten
Geplaatst: 30 okt 2013 15:48
door Verwijderd 15866
Zie ook mijn opmerkingen in de rubriek led lampen voorkant
Re: Dagrijlichten
Geplaatst: 04 nov 2013 13:58
door Vertrokken - 14959
@Huite,
Heb je al iets van je dealer gehoord over de dagrijlichten?
Re: Dagrijlichten
Geplaatst: 04 nov 2013 14:09
door Huite
Nee, zal eens bij ze aan de bel trekken.
Mogelijk dat mijn email niet is aangekomen.
Om een of andere duistere reden verdwijnen momenteel wel meer emails (al dan niet in spamfilters).
Of het is de NSA misschien...
Re: Dagrijlichten
Geplaatst: 04 nov 2013 14:31
door Huite
Even telefonetisch contact gezocht met m'n dealer.
Ze hadden mijn email over de drl gelukkig wel ontvangen.
Ze hadden echter nog geen (goed) antwoord maar dat zou nog wél komen.
Nog even geduld dus...
Re: Dagrijlichten
Geplaatst: 04 nov 2013 16:35
door Verwijderd 15866
Het lijkt me weinig zin hebben om de boel zo te schakelen in combinatie met de dagrijlampen als de wet voorschrijft per 2015 bij nieuwe auto's.
Als de lampen voor èn achter tegelijk moeten branden kun je net zo goed meteen op dimlicht zetten en heb je de dagrijlampen niet (meer) nodig.
Re: Dagrijlichten
Geplaatst: 04 nov 2013 16:42
door Huite
Niet als je belang hecht aan het brandstofverbruik...
Re: Dagrijlichten
Geplaatst: 04 nov 2013 16:47
door Verwijderd 15866
@Huite:
zouden dagrijlampen dan minder stroom verbruiken dan 2 H1-lampen???
Re: Dagrijlichten
Geplaatst: 04 nov 2013 17:13
door Huite
Ja, dat zou behoorlijk moeten schelen.
Bovendien hoop ik op een schakeling waarbij ook de kentekenplaatverlichting uit blijft.
Klinkt misschien allemaal wat "krenterig" maar (zoals eerder hier geschreven) rijd met mijn vrouw samen zo'n 130.000km per jaar. Als je per km 0,25 eurocent rekent is dat toch een "aardig" bedrag.
Dan gaan kleine beetjes plots best geld opleveren hoor...
Re: Dagrijlichten
Geplaatst: 16 nov 2013 14:45
door Huite
Zoals elders reeds geschreven heeft m'n dealer geen pasklaar antwoord op mijn vraag of de achterlichten softwarematig aan de Drl kunnen worden gekoppeld. Op het moment dat mijn Captur bij hun aan de computer hangt willen ze daartoe wel een poging wagen. Daartoe zie ik voorlopig even geen kans.
Dus als iemand anders met dit onderwerp zijn dealer wil "plagen" dan heb ik daar uiteraard niets op tegen!
Re: Dagrijlichten
Geplaatst: 16 nov 2013 14:52
door Vertrokken - 14959
Als ik over ongeveer 2 a 3 weken mijn Captur kan ophalen zal ik hem er gelijk mee lastigvallen.

Re: Dagrijlichten
Geplaatst: 16 nov 2013 15:16
door Huite
Misschien al voor die tijd?
Kunnen ze hen meteen mét aanpassing afleveren!
Re: Dagrijlichten
Geplaatst: 16 nov 2013 15:42
door Vertrokken - 14959
Ik zal eens kijken of ik ze zo gek kan krijgen.
Ik kan t.z.t. altijd nog kiezen voor een orthodoxe oplossing door er zelf mee te knutselen.
Re: Dagrijlichten
Geplaatst: 16 nov 2013 16:55
door TCe120ECD
Kunnen ze niet een extra kabel trekken vanaf de Drl naar de achterlichten en deze parallel aansluiten met een diode ertussen. Dan zou als alleen de Drl aanstaat ook de achterlichten branden, maar gaat Grootlicht aan en Drl uit, zorgt de diode ervoor dat de Drl niet aangaat. Misschien zijn hier techniekers op het forum die dit onderschrijven of afschieten. Ben benieuwd.
Re: Dagrijlichten
Geplaatst: 16 nov 2013 17:04
door Huite
Zeker en vast zeggen de Belgen volgens mij dan.
Maar ik wil het (bij voorkeur) softwarematig.
Kan bij VAG producten ook dus waarom niet bij Renault?
Quality made toch...

Re: Dagrijlichten
Geplaatst: 16 nov 2013 17:41
door Vertrokken - 14959
@TCe120ECD,
Dat is exact mijn idee. Ik denk dat de Captur geen canbus heeft dus dit is een goede en simpele oplossing.
Ik zou alleen de diode in de dimlichtvoeding naar de achterlichten zetten en de draad van de DRL-voeding rechtstreeks op de achterlichten. Dan brandt de kentekenplaatverlichting niet mee met de DRL en je kunt de DRL via de Rlink in en uit schakelen.
Maar......als het softwarematig kan ga ik daar voor.
Re: Dagrijlichten
Geplaatst: 17 nov 2013 16:29
door Vertrokken - 14959
Kleine correctie op het voorgaande, je moet ook een diode in de DRL voeding zetten anders gaat de DRL branden als je het dimlicht aan hebt.
Een draad trekken is denk ik niet nodig, het hele circus zit in het zekering kastje.
Kwestie van draden loshalen, diode er tussen, doorverbinding en klaar.
Ik hoop dat het zo simpel is als ik het me voorstel.

Re: Dagrijlichten
Geplaatst: 17 nov 2013 18:19
door TCe120ECD
@borre, ik heb geen idee wat een canbus is, maar om te gaan werken met diodes, zou je een werkplaatshandboek voor de Captur moeten hebben om te zien hoe e.e.a. in elkaar zit. Wordt me te technisch allemaal. Misschien dat Renault Nederland zijn licht hierover kan laten schijnen. Per 2015 moeten alle nieuwe auto's zijn voorzien van Dlr voor + achter. Wij hebben dan geen nieuwe auto meer, dus voor ons geldt hier in principe niet, maar veiligheid staat bij hoog, dus als er geen oplossing komt, rij ik gewoon zoals nu met alle lampen aan.
Re: Dagrijlichten
Geplaatst: 23 dec 2013 12:32
door Vertrokken - 14959
@Huite;
Hebben ze dit weekend nog gekeken of de achterlichten in de software kunnen worden ingeschakeld in samenwerking met de dagrijlichten?
Re: Dagrijlichten
Geplaatst: 23 dec 2013 12:40
door Huite
Ja maar helaas met dezelfde conclusie als reeds eerder ergens te lezen was, het is softwarematig niet mogelijk.

Re: Dagrijlichten
Geplaatst: 23 dec 2013 12:47
door Vertrokken - 14959

Jammer

Dat wordt dus knutselen.
Ben druk bezig een elektrisch schema op de kop te tikken

, dan zien we wel verder.
Re: Dagrijlichten
Geplaatst: 23 dec 2013 19:17
door berkens
@Lugtenburg
Hoeveel Watt het scheelt?? Heel wat.
Als je het vergelijkt met H1 dimlicht, dan brandt al je verlichting:
Nummerbord: 2x5W = 10 Watt
Achterlicht: 2x5W = 10 Watt
Stadslicht: 2x5W = 10 Watt
Dimlicht: 2x55W=110 Watt
---------------------------------------'
In totaal brandt er 140 Watt
Heb je nu alleen dagrijlichten aan, dan zijn de overige lampen uit.
Weet niet hoeveel watt de dagrijlampen op de Captur verbruiken, maar ga je uit van 4x 1 Watt LED per kant, dan kom je in totaal op 8 Watt. Dan heb je aardig sterke LED's.
Een verschil van 132 Watt = 0,132 kiloWatt = 0,1795 PK (1kW=1,36PK).
De motor moet die energie leveren en slurpt dat weer uit de tank.
De dagrijlampen dragen wel bij aan extra brandstofverbruik als je anders overdag geen dimlicht aan zou doen.
Vraag me af of niet iemand kan achterhalen hoe de lampen in een Clio IV RS worden aangestuurd.
OF zoals het in een nieuwe Scenic of Laguna wordt aangestuurd.
Grtn Ben...
Re: Dagrijlichten
Geplaatst: 23 dec 2013 19:22
door berkens
@borry52
Misschien de DLR lamp in serie met het stadslichtlampje aan dezelfde kant ?
Zo branden beiden op halve sterkte.
Gaat de DLR aan als complete verlichting aan gaat en is het gedimt.
Grtn Ben...
Re: Dagrijlichten
Geplaatst: 28 dec 2013 11:03
door Verwijderd 15866
Bijgaand een artikel uit de Telegraaf van zaterdag 28 december 2013 over de wettelijke eisen aan de dagrijlichten:
DAGRIJLICHTEN.pdf
Doe er je voordeel mee.
Iedereen goede jaarwisseling gewenst!
Re: Dagrijlichten
Geplaatst: 28 dec 2013 11:26
door Vertrokken - 14959
Was al bekend, maar er staat nergens dat de achterlichten wel of niet mee mogen branden. Dat wordt vanaf 2015 voor nieuwe auto's verplicht.
Re: Dagrijlichten
Geplaatst: 28 dec 2013 13:11
door Verwijderd 15866
Onderstaand een uittreksel van de ANWB over de wettelijke verlichtingseisen, speciaal dagrijlampen. Bij dagrijlampen mag géén andere verlichting branden.
Dagrijverlichting (DRL)
Dagrijverlichting (DRL, staat voor daytime running lights) is sinds 2011 verplicht op nieuwe auto’s. Anders dan de naam suggereert betreft het niet een echte verlichting van het voertuig: de achterlichten doen niet mee! De bedoeling is om een naderende auto overdag beter zichtbaar te maken. Let op: bij slecht zicht overdag (regen en mist) en in tunnels moet je dimlicht voeren. DRL staat automatisch altijd aan als de motor loopt. Als de verlichting wordt aangezet, schakelt het dagrijlicht automatisch uit.
Om niet te veel stroom te verbruiken zijn DRL’s vrijwel altijd vormgegeven als energiezuinige LED’s. Autofabrikanten gebruiken het DRL vaak om de voorzijde van de auto te verfraaien of een bepaalde uitstraling te geven (bijvoorbeeld zodat voorliggers op de snelweg vlot opzij gaan). Wettelijk gezien mag het DRL niet anders dan wit licht uitstralen, moet het aan staan bij lopende motor en automatisch uitgaan of een functie als stadslicht krijgen als de normale verlichting wordt ingeschakeld. Op of aan het dashboard van de auto is niet te zien dat de DRL aan staat.
Bij sommige automerken wordt, als de normale verlichting ingeschakeld wordt, de dagrijverlichtingssterkte gehalveerd, zij gaan dan werken als stadslichtampen voor.
Als er achteraf dagrijlampen gemonteerd worden en het wordt zo geschakeld dat deze tevens als stadslichtlampen gaan werken, moeten de originele stadslichtlampjes verwijderd worden.
De achteraf aangebrachte dagrijverlichting moet dan wel een keurmerk hebben èn voor dagrij- èn voor stadslampen.
De eisen die in 2015 en later gaan gelden, gelden voor dan nieuw in de markt gebrachte auto's en/of vanaf datum X nieuw op naam gestelde auto's en niet voor bestaande auto's.
Het willen laten branden van de achterlichten in combinatie met de dagrijlampen voor is niet zinvol, dan kun je net zo goed alleen met stadslicht gaan rijden, dan branden de achterlampen óók mee en met de lampen vóór wordt je alleen maar gezien en zie je zelf niet beter op de weg.
Re: Dagrijlichten
Geplaatst: 28 dec 2013 13:57
door Vertrokken - 14959
Wat ik hiet link aan vind is dat als ik een tunnel in rijd en er wordt geadviseert de verlichting te ontsteken, al dan niet automatisch, de achter mij rijdende auto kan denken dat ik op de rem trap.
Als ik de achterlichtlampen vervang voor LED en de kentekenplaat verlichting uit laat verbruik ik niet zoveel stroom.
Daarintegen gaat de DRL aan als ik de auto start en weer uit als ik de auto uit zet en bij de Captur moet je de gewone verlichting altijd handmatig in en uit schakelen.
Bij mijn vorige auto ging de verlichting uit als ik de sleutel uit het contact trok, daar was het ook geen probleem.
Re: Dagrijlichten
Geplaatst: 28 dec 2013 16:10
door Verwijderd 15866
Achterlichten of remlichten achter is een duidelijk verschil, dat snapt iedere automobilist die achter je rijdt en stel dat zo'n automobilist achter je rijdt en daarvan zou schikken rijdt deze té dicht achter je.
Ik heb de verlichting op automatisch staan en als ik de auto verlaat gaan deze altijd uit, in welke stand de verlichting ook staat.
Re: Dagrijlichten
Geplaatst: 23 nov 2014 22:18
door Gogol
2015 nadert met rasse schreden. Ik ben benieuwd of verlichting achter ook LED wordt.
Re: Dagrijlichten
Geplaatst: 23 nov 2014 23:26
door Verwijderd 18239
Ik denk het niet, want model 2015 wordt al sinds september gefabriceerd.
Re: Dagrijlichten
Geplaatst: 23 nov 2014 23:44
door Huite
@Gogol
Waarom zou dat in 2015 moeten gebeuren?
De Captur is een auto met (relatief gezien) een scherpe prijs. Daar passen de gloeilampjes die en nu in zitten prima bij.
In de facelift/phase 2 die (in 2016?) gaat komen zie ik ze eerder opduiken!