Pagina 1 van 1

motor-tempteratuur

Geplaatst: 17 mei 2016 15:58
door nic007
Hey Allen,

Ik heb reeds gelezen op dit forum dat verschillende mensen opmerken dat hun motor traag op temperatuur komt.
Ik heb echter een bijkomend probleem. Ik heb reeds verschillende malen gemerkt dat deze temperatuur, na enkele minuten op bedrijfstempteratuur gereden te hebben, terug naar beneden zakt tijdens het rijden?
Zijn er nog mensen die dit probleem ervaren?
Heeft dit geen effect op de verbranding in de roetfilter?

Re: motor-tempteratuur

Geplaatst: 17 mei 2016 19:43
door rvdgaag
Je hebt het waarschijnlijk over een diesel. De motor draait na de start met een verkort koelcircuit. Zodra hij op bedrijfstemperatuur is gaat de thermostaat open en wordt de motor gekoeld door een groter circuit. Het is dan volkomen normaal dat de temperatuur dan tijdelijk zakt.

De roetfilter werkt op basis van de uitlaatgassen temperatuur, om deze goed te houden moet je niet altijd als een oud wijf zuinig rijden maar ook zo nu en dan eens als de motor goed warm is flink doortrekken en eens een ritje maken met 140/150 km/h voor een kwartiertje ofzo.

Mijn auto rijdt 95% van de kilometers (19k nu in 4 maanden) op de snelweg met altijd 125 tot 135 km/h dus die wordt altijd goed warm en zal de roetfilter lang meegaan. Nu gaat mijn auto na 24 maanden eruit dus dat maakt voor mij weinig uit :-)

Re: motor-tempteratuur

Geplaatst: 17 mei 2016 19:52
door nic007
Ik heb inderdaad een diesel. Ik rijd ook voornamelijk autostradekilometers, en zelfs wanneer ik constant 120-130km/u rijd valt de temperatuur nog terug (van 4 blokjes naar 2). Ik heb een redelijk sportieve rijstijl, en toch... . :wink:

Bij nazicht in de garage blijkt alles 'conform' maar ik heb hierover toch mijn twijfels, vandaag dat ik graag even op het forum informeer wat jullie ervaringen/kennis hierover is.

Re: motor-tempteratuur

Geplaatst: 17 mei 2016 20:15
door Bas1975
De k9k (1.5DCi) is een nogal koel type :) Ze worden niet zo warm, opwarmen duurt een aardige tijd en temperatuur daalt bij lage belasting en hogere snelheid= normaal. Beter dan dat ze warm zouden lopen!

Re: motor-tempteratuur

Geplaatst: 17 mei 2016 21:09
door mechanic
Bovenstaande klopt.

Re: motor-tempteratuur

Geplaatst: 18 mei 2016 08:31
door zandbak
Komt de olie dan wel goed op temperatuur (90 ~ 100 graden)?
Indien de olie niet de juiste temperatuur bereikt zal deze ook een minder goede smering hebben.

Re: motor-tempteratuur

Geplaatst: 18 mei 2016 10:41
door Bas1975
Geen zorgen, de temperatuur van de olie fluctueert veel minder dan die van de koelvloeistof. De K9K is nu echt volledig uitontwikkeld en verregaand probleemloos. Zelfs Mercedes past dit blok toe in A-klassen, B-klasse en Citan en zij hebben immers de slogan 'Das beste oder nichts!' :D :D :D

Re: motor-tempteratuur

Geplaatst: 18 mei 2016 14:42
door zandbak
Haha, ja natuurlijk daarom roestte de Mercedessen van 1993 tot 2003 als een malle ;-)
Maar het blokje wordt heel veel gebruikt, dus zal idd wel goed zijn.

Re: motor-tempteratuur

Geplaatst: 18 mei 2016 21:54
door kaleido 1
Natuurlijk renault , freude am fahren , of zo iets.

Re: motor-tempteratuur

Geplaatst: 18 mei 2016 21:59
door nic007
Bedankt voor de reacties. Ik slaap alweer wat geruster. :D

Re: motor-tempteratuur

Geplaatst: 04 dec 2016 17:49
door Dtc2016
Ik heb sinds februari een Kadjar diesel. In begin had ik nooit geen probleem met de temperatuur meter.
Maar hij symbool is niet meer blauw en halverwege de rit lopen de blokjes terug! Wat zou dit kunnen zijn.
Het schommelt eigenlijk.

Re: motor-tempteratuur

Geplaatst: 04 dec 2016 19:55
door DHL
Net wat hierboven uitgelegd wordt. Is kouder nu, dus fenomeen doet zich nu voor. Mijn Espaces 2.0 dci hadden dit ook.

Re: motor-tempteratuur

Geplaatst: 04 dec 2016 22:49
door nic007
Heb dit ook niet gehad toen het nog warmer was. nu met de koude dagen komt dit fenomeen inderdaad terug. Niets om je zorgen om te maken blijkbaar.

Re: motor-tempteratuur

Geplaatst: 05 dec 2016 22:10
door Renos
Er is een tijd geweest dat je bij ijskoude dagen en om dergelijke toestanden te vermijden, een "kartonneke" voor de radiator kon plaatsen en klaar was kees ... :wink: :dance: