Opladen en verbruik ZOE R90/R110
Geplaatst: 16 nov 2018 09:05
Hoi,
In afwachting van onze ZOE (R110 Limited met een 43kW accu, op 16" wielen), ergens medio december (van dit jaar hoop ik), heb ik nog even wat vraagjes aan de ervaringsdeskundigen hier.
Even wat achtergrond info. We hebben een Tesla Model X, dus aardig gewend met het elektrisch rijden
Waar ik even benieuwd naar ben, is of je bij het laden van de ZOE de "stroom input" kan aanpassen. Bij de Tesla kan ik deze in het laadmenu terugschroeven van 24A naar 4 of 5A. Dan laadt ie inderdaad trager, maar voorkomt m.i. problemen bij palen waar geen loadbalancing is (voor zover die er nog zijn), of in geval de stroomvoorziening niet heel stabiel is.
Volgende vraag, wat is zo gemiddeld het verbruik van een R90 (beetje vergelijkbaar met de R110 denk ik) met een 43kW accu? Het is onze "tweede" auto, dus voornamelijk stadsritjes (parkeren in de stad, voornamelijk in parkeergarages, is met een Tesla Model X een aardige uitdaging, heb ik gemerkt ), en zo af en toe een snelweg ritje op 110km/u. Als je het in stad/snelweg kilometer verhoudingen zou bekijken dan zou je kunnen stellen dat we op 60/40 zitten. Als ik het een beetje bereken kom ik op het volgende uit, theoretisch:
Bruto capaciteit van de accu is 43kW, stel dat we 10% als reserve aanhouden, dus je netto capaciteit is dan 38,7kW.
Volgens de website van Renault zou je nu met de ZOE R90/R110 300km (echte km op basis van een aantal criteria) moeten halen. Laten we de "marketingcorrectie" nog even buiten beschouwing laten en aannemen dat het klopt wat er staat. Dan kom ik op (38,7/300) op 0,129Wh/km uit, oftewel 12,9kW/100km, best netjes als je het mij vraagt (met de Tesla zit ik op 40.000km op 22,4kW/100km, dit is inclusief vakantiekm's en stoplichtsprintjes )
Als ik op de Renault ZOE site de simulatietool, om het actieradius te kunnen bekijken, erbij pak dan kom ik op het volgende.
Mijn gemiddelde snelheid voor dagelijkse een deur-tot-deur snelweg rit met de Tesla ligt op zo'n 85-90km/u (ik ben een redelijk ontspannen rijder )
Gaan we van het voorzichtige uit, weinig files, gemiddeld 90km/u, dan kom ik op de volgende waarden uit met de kachel / airco aan:
Buitentemperatuur - actieradius
0 gr - 224km = 17,3kW/100km
10 gr - 250km = 15,5kW/100km
20 gr - 263km = 14,7kW/100km
Zijn deze waarden een beetje representatief voor het dagelijkse praktijkverbruik? Of nog even een correctie van x% hierop loslaten.
Tegenwoordig kan je overal wel laden, dus "range anxiety" is het probleem niet. Maar als cijferneuroot ben ik daar wel benieuwd naar (en ook wel een beetje de sport om het verbruik zo laag mogelijk te krijgen, zonder dat je een gevaar op de weg bent).
In afwachting van onze ZOE (R110 Limited met een 43kW accu, op 16" wielen), ergens medio december (van dit jaar hoop ik), heb ik nog even wat vraagjes aan de ervaringsdeskundigen hier.
Even wat achtergrond info. We hebben een Tesla Model X, dus aardig gewend met het elektrisch rijden
Waar ik even benieuwd naar ben, is of je bij het laden van de ZOE de "stroom input" kan aanpassen. Bij de Tesla kan ik deze in het laadmenu terugschroeven van 24A naar 4 of 5A. Dan laadt ie inderdaad trager, maar voorkomt m.i. problemen bij palen waar geen loadbalancing is (voor zover die er nog zijn), of in geval de stroomvoorziening niet heel stabiel is.
Volgende vraag, wat is zo gemiddeld het verbruik van een R90 (beetje vergelijkbaar met de R110 denk ik) met een 43kW accu? Het is onze "tweede" auto, dus voornamelijk stadsritjes (parkeren in de stad, voornamelijk in parkeergarages, is met een Tesla Model X een aardige uitdaging, heb ik gemerkt ), en zo af en toe een snelweg ritje op 110km/u. Als je het in stad/snelweg kilometer verhoudingen zou bekijken dan zou je kunnen stellen dat we op 60/40 zitten. Als ik het een beetje bereken kom ik op het volgende uit, theoretisch:
Bruto capaciteit van de accu is 43kW, stel dat we 10% als reserve aanhouden, dus je netto capaciteit is dan 38,7kW.
Volgens de website van Renault zou je nu met de ZOE R90/R110 300km (echte km op basis van een aantal criteria) moeten halen. Laten we de "marketingcorrectie" nog even buiten beschouwing laten en aannemen dat het klopt wat er staat. Dan kom ik op (38,7/300) op 0,129Wh/km uit, oftewel 12,9kW/100km, best netjes als je het mij vraagt (met de Tesla zit ik op 40.000km op 22,4kW/100km, dit is inclusief vakantiekm's en stoplichtsprintjes )
Als ik op de Renault ZOE site de simulatietool, om het actieradius te kunnen bekijken, erbij pak dan kom ik op het volgende.
Mijn gemiddelde snelheid voor dagelijkse een deur-tot-deur snelweg rit met de Tesla ligt op zo'n 85-90km/u (ik ben een redelijk ontspannen rijder )
Gaan we van het voorzichtige uit, weinig files, gemiddeld 90km/u, dan kom ik op de volgende waarden uit met de kachel / airco aan:
Buitentemperatuur - actieradius
0 gr - 224km = 17,3kW/100km
10 gr - 250km = 15,5kW/100km
20 gr - 263km = 14,7kW/100km
Zijn deze waarden een beetje representatief voor het dagelijkse praktijkverbruik? Of nog even een correctie van x% hierop loslaten.
Tegenwoordig kan je overal wel laden, dus "range anxiety" is het probleem niet. Maar als cijferneuroot ben ik daar wel benieuwd naar (en ook wel een beetje de sport om het verbruik zo laag mogelijk te krijgen, zonder dat je een gevaar op de weg bent).