Twingo start niet
Geplaatst: 30 aug 2016 17:40
Ik heb een twingo uit 2000, die niet aan wil slaan na een lange tijd stil staan. (accu was leeg, die is nu vervangen).
Het probleem is dat:
- de brandstofpomp niet aan slaat
- de bobine geen stroom krijgt, en dus ook geen vonk geeft
Naar aanleiding van allerlei topics heb ik het een en ander uitgezocht (en uitgesloten denk ik).
- Startonderbreker functioneert naar behoren, bij contact gaat het lampje na een aantal tellen uit. Sluit dit ook de problemen met de sleutels uit?
- Zekeringen zijn allemaal gecontroleerd, waren allemaal in orde
- Crashknop is doorgemeten, heeft een weerstand van 0, dus zou de benzinepomp gewoon in moeten schakelen.
- Ik heb de bdp-sensor vervangen. (incl nieuwe stekker, netjes A op A gehouden, en B op B.)
- Brandstofpomp schakelt wel gewoon in als ik hem bij het relais doorverbind.
- De aansturing van het relais voor de brandstofpomp vind ik wat raar. De linkerpoot zou naar de inspuitcomputer moeten gaan, daar meet ik ~5 volt op. De andere poot meet ik een ruime 12 volt op (= iets lager dan de accuspanning). Je zou verwachten dat de computer de massa inschakelt. Kan dit te maken hebben met een massa-probleem? Zo ja; waar kan ik de massapunten van de inspuitcomputer vinden?
Volgens mij is dit zo'n beetje wat ik getest heb. Heeft iemand nog een gouden tip?
Het probleem is dat:
- de brandstofpomp niet aan slaat
- de bobine geen stroom krijgt, en dus ook geen vonk geeft
Naar aanleiding van allerlei topics heb ik het een en ander uitgezocht (en uitgesloten denk ik).
- Startonderbreker functioneert naar behoren, bij contact gaat het lampje na een aantal tellen uit. Sluit dit ook de problemen met de sleutels uit?
- Zekeringen zijn allemaal gecontroleerd, waren allemaal in orde
- Crashknop is doorgemeten, heeft een weerstand van 0, dus zou de benzinepomp gewoon in moeten schakelen.
- Ik heb de bdp-sensor vervangen. (incl nieuwe stekker, netjes A op A gehouden, en B op B.)
- Brandstofpomp schakelt wel gewoon in als ik hem bij het relais doorverbind.
- De aansturing van het relais voor de brandstofpomp vind ik wat raar. De linkerpoot zou naar de inspuitcomputer moeten gaan, daar meet ik ~5 volt op. De andere poot meet ik een ruime 12 volt op (= iets lager dan de accuspanning). Je zou verwachten dat de computer de massa inschakelt. Kan dit te maken hebben met een massa-probleem? Zo ja; waar kan ik de massapunten van de inspuitcomputer vinden?
Volgens mij is dit zo'n beetje wat ik getest heb. Heeft iemand nog een gouden tip?