Pagina 1 van 1

Chiptunen renault laguna 2.0 turbo

Geplaatst: 24 sep 2012 12:16
door Gerard82
Model/uitvoering : _Renault Laguna 2.0 turbo V16 170pk
Bouwjaar : _2010
Brandstof : _benzine
Ik ben van plan mijn Renault Laguna te laten chiptunen, maar ben redelijk nieuw in dit wereldje. Zijn er dingen waar ik specifiek op moet letten? En waar zou ik dit het beste kunnen laten doen?

Groeten,
Gerard

Re: Chiptunen renault laguna 2.0 turbo

Geplaatst: 24 sep 2012 14:38
door Renier
Kijk even op het forum vd Lagunaclub, daar zijn er velen die het al hebben gedaan:.

Er is zelfs bij 1 vd Tuners (Tunex) een clubkorting bedongen, zie o.a. dit topic voor een verslag

Re: Chiptunen renault laguna 2.0 turbo

Geplaatst: 24 sep 2012 23:24
door BramvT
Tunex kan ik ook aanbevelen, heb er vorig jaar mijn 1.9DTI laten doen (225 euro)....en tot volle tevredenheid. :thumb:

Re: Chiptunen renault laguna 2.0 turbo

Geplaatst: 27 sep 2012 10:15
door SietseBouwman
Aantal weken geleden bij Unlimited Tuning geweest in Amersfoort en ik moet eerlijk zeggen dat ik daar naar tevredenheid ben geholpen.
Tunex en Unlimited Tuning liggen qua ligging nogal uit elkaar dus gewoon als optie kan je deze ook overwegen.
Ik ben benieuwd naar je ervaring van de tuning.

Mvg,
Sietse

Re: Chiptunen renault laguna 2.0 turbo

Geplaatst: 27 sep 2012 14:45
door WillemS
Zoals bij iedere tuning begin bij de remmerij. Meer pk's en snelheid komt pas later aan de beurt.
mvg
WillemS

Re: Chiptunen renault laguna 2.0 turbo

Geplaatst: 27 sep 2012 18:20
door Renier
Laguna III remt toch al uitstekend?

Re: Chiptunen renault laguna 2.0 turbo

Geplaatst: 27 sep 2012 18:31
door mechanic
Dat klopt. Maar de originele remmen zijn berekend op het fabrieksvermogen met wellicht een kleine marge erin. Ga je veel meer pk's en koppel kweken zijn de remmen "onderbemeten" met evt gevaar als gevolg.

Re: Chiptunen renault laguna 2.0 turbo

Geplaatst: 28 sep 2012 10:47
door WillemS
En zo is het maar net.
Bij de eerste Safrane's (100/125 pk)hadden ze voor schijven van 265mm. diameter, maar toen die vanaf 1997 kwamen met de Volvo(140/170 pk) motoren hebben ze toch maar de schijven van de 3.0 v6 gemonteerd 280mm.
Op papier lijkt het verschil niet zo groot maar in de praktijk scheelt het enorm. De Bi-turbo Safrane (270 pk) heeft schijven die nog een maatje groter zijn 300/320mm. Vandaar ook de 17" velgen.
mvg
WillemS

Re: Chiptunen renault laguna 2.0 turbo

Geplaatst: 29 sep 2012 17:45
door mechanic
Wellicht een saai voorbeeld, maar mijn oude golf II die op kenteken een normale diesel was, had ik voorzien van een turbodiesel motor met verhoogde turbo druk etc had in plaats van 60pk toen meteen 130pk. De originele remmetjes konden dit niet behappen en toen is het gehele remsysteem omgebouwd naar die van een gti 16v waarvan de remcapaciteit vele malen groter is.
Nu is het bij 15pk meer echt nog niet nodig, maargoed het is eigen EN andermans veiligheid waarmee je speelt bij grote toenames.

Re: Chiptunen renault laguna 2.0 turbo

Geplaatst: 30 sep 2012 01:48
door nikk
Zolang je niet harder gaat rijden als de topsnelheid die ie voor het tunen had lijkt er mij niets aan de hand qua remmetjes.

Re: Chiptunen renault laguna 2.0 turbo

Geplaatst: 30 sep 2012 09:53
door mechanic
Is een punt wat je aanvoert, maar de remmen moeten zijn opgewassen tegen het hogere vermogen omdat je heus wel eens harder gaat rijden met meer vermogen. Een auto die sneller acceleert moet ook eerder stilstaan.
Als je een een clio V6 uitrust met remmen van een 1.2 komt het ook niet goed.

Re: Chiptunen renault laguna 2.0 turbo

Geplaatst: 30 sep 2012 11:53
door WillemS
Als je het meerdere vermogen toch niet gebruikt hoef je de motor ook niet te laten chippen :mrgreen:
Waarom schrijven ze dan wel banden voor die de technisch mogelijke snelheid van de auto aankunnen.
Ga gewoon voor veiligheid. Heb al veel van die halve zolen gezien, met teveel vermogen voor hun grijze massa.
Maar zo nu en dan kleeft er een tegen een boom, zonde van de boom, maar gelukkig geen omstanders geraakt.
mvg
WillemS

Re: Chiptunen renault laguna 2.0 turbo

Geplaatst: 03 okt 2012 18:43
door nikk
Het meerdere vermogen wordt schat 95% gebruikt voor snellere ( tussen ) accelaratie. Ff lekker die duw in de rug. Ook al accelereer je in 1 seconde naar de 100. Remmen vanaf 100 naar 0 blijft hetzelfde. Zeker bij chiptunen omdat daarbij het gewicht van de auto niet toeneemt. De laguna met 170 pk loopt al ruim over de 200. Hoe vaak / lang zal iemand over de originele topsnelheid rijden? Nihil denk ik.

Re: Chiptunen renault laguna 2.0 turbo

Geplaatst: 04 okt 2012 07:33
door mechanic
In de bebouwde kom bijvoorbeeld, of net daarbuiten kun je op een korter stuk weg meer snelheid behalen dan anders terwijl je remweg hetzelfde blijft daar de weg niet langer wordt.
We zijn het allemaal eens dat je remmen zodanig moeten zijn dat ze de auto net zo tot stilstand kunnen brengen als voorheen. Die paar pk zal niet uitmaken, maar heus grote vermogens verschillen des te meer.
Zoals ik al zei, een clio v6 met de remmen van een 1,2 komt ook niet goed.

Re: Chiptunen renault laguna 2.0 turbo

Geplaatst: 12 okt 2012 21:33
door nikk
Denk dat het aan de individueel is om te beoordelen om eventueel wat met de remmetjes te doen. Hele legers doen aan chiptuning ( veel vw ) zonder groter remvermogen toe te passen. Een kennis van me had bij een actie van vw chip tuning gekregen op zn bussie, van 140 naar iets van 180 pk. Werd af fabriek echt niets aan de remmen gedaan. Wil je serieus zwaar gaan knallen, dan zou ik zeggen, doe maar wel maar dat is nog steeds lekker de beslissing van een ieder zelf.

Re: Chiptunen renault laguna 2.0 turbo

Geplaatst: 13 okt 2012 01:33
door BadEend
Bij een gemiddelde chiptuning van een pk of 25 is het echt niet nodig om je remmen gelijk te upgraden.
Mits de remmen standaard al niet net aan zijn.
Wel bij een echte forse vermogenstoename.
Bij de grotere/duurdere klasse auto's heb je wel meer marge wat dat betreft en met andere remblokken kom je ook al een heel eind.