Pagina 1 van 1

Turbo ervaringen

Geplaatst: 13 apr 2010 22:01
door Meerten Welleman
Omdat er opeens twee turbo's te koop worden aangeboden (of is de turbo van Raymond al verkocht?) ben ik benieuwd wat nou precies de voor en nadelen zijn. Er wordt nogal huiverig gereageerd op turbo's. Komt dat door ervaringen met turbo's in het algemeen of juist door de exemplaren die te koop worden aangeboden, zoals de blauwe Fuego in Heteren.

Groet, Meerten

Geplaatst: 13 apr 2010 22:29
door renault15.17
Een Turbo is een prachtige uitvinding. Veelal gebruikt om meer vermogen te verkrijgen, maar (theoretisch) ook om brandstof mee te besparen. Maar je moet er mee weten om te gaan. Een turbo draait zeer hoge toerentallen (in sommige uitvoeringen > 100.000 omw./min) en is zeer fijn gelagerd. Je begrijpt dus dat smering van de turbo van uitermate groot belang is.
Voor de levensduur van een turbo is het daarom belangrijk dat de turbo pas echt gebruikt wordt als de motorolie de lagers van de turbo bereikt hebben. En dat kan wel eens een tijdje duren. Rustig warm rijden dus.
Een tweede punt is dat een turbo erg heet kan worden. Als je na een lange snelle rit thuiskomt, de turbo staat roodgloeiend en je zet de motor af, dan stopt de motoroliestroom. De in de turbo(lagers) aanwezige olie kan dan verbranden, aankoeken en bij een volgende rit een goede smering gaan verhinderen. Dit gebeurt natuurlijk niet in een keer maar gaat geleidelijk. Na zo'n snelle rit is het dus van belang de motor onbelast nog even te laten draaien, zodat de turbo af kan koelen en de oliestroom nog even op gang blijft.

Als je je aan de regels houdt, is de levensduur echt geen probleem. Ik ken diverse R5 GT Turbo en R11 Turbo rijders die meer dan 300.000 km met hetzelfde motorblok met dezelfde turbo gereden hebben. Ook de R21 haalt met gemak, mits goed behandeld, zeer hoge kilometerstanden.

(zelf heb ik overigens (nog) geen turbo ervaringen :oops: :? )

Mooi zo'n turbo

Geplaatst: 13 apr 2010 23:35
door Meerten Welleman
Bedankt voor jouw uitvoerig antwoord, Dave. Ik denk dat ik met mijn manier van rijden de ideale turborijder ben. Nu heb ik nog geen Fuego meegemaakt die als hij stationair draait (bijvoorbeeld in de file) niet heel snel warm wordt. Hoe is dat met de turbo. Of is het gewoon een kwestie van goede koeling.

Groet, Meerten

Geplaatst: 14 apr 2010 21:55
door Meganieker
@renault15.17

Moet je toch eens gaan kijken voor een leuke subaru Wrx, je weet niet wat je voelt met de turbo :-)

Geplaatst: 14 apr 2010 23:02
door renault15.17
@Meerten: In de file of bij stationair draaien hoeft de turbo niet te werken en de oliestroom blijft op gang. Dus zelfs als de motor (koelsysteem) behoorlijk warm wordt, is dat niet noodzakelijk nadelig voor de turbo.

@meganieker: nee bedankt. Liever oud Frans dan nieuw Japans :roll: :lol:

Geplaatst: 22 apr 2010 20:29
door renaultrenault
Bij een 2e hands Turbo kan je, denk ik, onmogelijk de staat van de Turbo vanuit de buitenkant bekijken.
Wat kost een nieuwe Turbo incl. montage?

Geplaatst: 22 apr 2010 21:15
door Meganieker
een leuke TD04 goed voor 350 pk kost ca. 450.00
een leuke TD05 goed voor 400 + kost ca. 750 +

Maar geen idee of deze passend te maken zijn :wink:

Geplaatst: 23 apr 2010 20:18
door Fuego Turbo
@MP

Ik schat zo tussen de 600 en 700 euro. Er zit een Garret T3 turbo op een Fuego Turbo.

Geplaatst: 25 apr 2010 12:13
door renaultrenault
700 euro, is dat excl. montage?

Geplaatst: 25 apr 2010 21:00
door Fuego Turbo
Dat weet ik niet zeker. De montage zelf stel niet zo heel veel voor.
Ik neem even aan dat het om een vervanging van de turbo zelf gaat en dat de rest (o.a olieleiding, intercooler enz.) in goede staat aanwezig is. Ooit heb ik bij turbohoet een offerte voor een revisie gevraagd. Daar heb ik die 600 a 700 euro op gebaseerd.