Pagina 1 van 1

Inhouden bij optrekken

Geplaatst: 01 dec 2010 21:03
door ddmenace
Ik heb een 3.0 Avantime op gas. 2 ton op de teller met garantie gekocht bij de Renault dealer in Breda.
Over de dealer niets dan goeds; super service. Maar ik heb een euvel dat ze maar niet opgelost krijgen.
Als ik bij een koude motor optrek (op gas en benzine) is het net alsof er iemand op de rem gaat staan. Het duurt dan 10 seconden eer ik enigszins normaal kan rijden. Hij hort en stoot dan nog wat en na een halve minuut kan ik normaal rijden.

Anwb is er bij geweest en hij is al een keer of 10 terug geweest bij de garage. Bougies zijn vervangen, Lambda sondes ook, er is iets gedaan met de luchtinlaat (allemaal netjes onder garantie natuurlijk), maar het probleem blijft bestaan.

Iemand een idee?

Re: Inhouden bij optrekken

Geplaatst: 01 dec 2010 21:46
door renault15.17
Als ik een tip mag geven, probeer de gaspedaal gever (pot-meter) eens te vervangen. Dit is bij mijn Avantime ook al eens gedaan.

Re: Inhouden bij optrekken

Geplaatst: 01 dec 2010 21:57
door ddmenace
renault15.17 schreef:Als ik een tip mag geven, probeer de gaspedaal gever (pot-meter) eens te vervangen. Dit is bij mijn Avantime ook al eens gedaan.
Had je dezelfde problemen dan? En is het niet zo dat ik er dan altijd last van moet hebben en niet alleen bij een koude start? En niet alleen in de eerste twee versnellingen?

Re: Inhouden bij optrekken

Geplaatst: 01 dec 2010 22:58
door renault15.17
Mijn Avantime heeft denk ik wel last van hetzelfde. Het is net of ze even moet nadenken als je het gas intrapt. Net of ze tussen de verschillende motorprogramma's moet schakelen en dat duurt dan even.
Ik heb zelf nog nooit de gaspedaalgever vervangen, maar ik kon afleiden uit de onderhoudshistorie dat het al eerder is gebeurd. Eigenlijk is het een gok van mijn zijde, maar wellicht kun je het het garagebedrijf voorleggen.

Re: Inhouden bij optrekken

Geplaatst: 02 dec 2010 10:21
door WillemS
Je stelt dat het alleen bij koude motor optreedt !
Dit zou betekenen dat de koudstartregeling niet goed werkt.
Deze wordt aangestuurd door een aantal sensoren, waaronder de temperatuursensor op het blok en in de luchtinlaat.
Deze kunnen doorgemeten worden en dienen een bepaalde waarde af tegeven, die waarden heeft de Dealer in Dialogys staan.
Kan ook nog zijn dat de gaskleppositiesensor niet helemaal tof meer is.
SUC6

Overigens dient de wagen eerst op benzine goed te lopen voordat je de LPG kunt afstellen.

Re: Inhouden bij optrekken

Geplaatst: 14 dec 2010 21:29
door ddmenace
Kleine update.

De dealer doet er echt alles aan om het te verhelpen, maar ook zij tasten in het duister. Donderdag gaat ie naar een andere dealer voor een second opinion. De katalysator wordt vervangen, de sondes zijn al vervangen, er is iets gedaan met de luchtinlaat en eigenlijk alles is gecheckt wat voor de hand ligt (ook softwareupdate)
Ze komen de auto donderdag netjes ophalen en zijn super klantvriendelijk. Ik voel me als klant serieus genomen en dat is fijn, dat maak ik niet veel meer mee. Compliment voor Indumij dus. Jammer dat zij het ook niet kunnen vinden, want zo verlies je toch een beetje het vertrouwen in de auto en dat rijdt gewoon minder lekker.

Re: Inhouden bij optrekken

Geplaatst: 26 dec 2010 12:43
door ddmenace
Goed, de auto is bij een specialist in Etten-Leur geweest en heeft geconstateerd dat er met de katalysator geprutst is. Een deel is vervangen, volgende week de tweede helft. Dan wordt de auto nog uitgelijnd en gaat de manager er zelf een week in rijden om er zeker van te zijn dat ie klachtvrij is. Mag ook wel, want ik ben al best vaak terug geweest.
Er is inmiddels zoveel vervangen dat mijn Avantime bijna helemaal nieuw is :-)

Re: Inhouden bij optrekken

Geplaatst: 22 jan 2011 21:16
door MvdV
En?, is het nu opgelost?

Re: Inhouden bij optrekken

Geplaatst: 23 jan 2011 11:08
door ddmenace
MvdV schreef:En?, is het nu opgelost?
Ja en nee.

Op benzine doet ie het nu stukken minder, op gas kan ik even niet rijden vanwege een mankement aan de stroomtoevoer van de gasinstallatie. We zijn in afwachting van de nieuwe katalysatoren (duurt weken) en dan gaan ze hem onder handen nemen. Dan rijden ze er zelf nog een week in en dan krijg ik hem weer terug.

Re: Inhouden bij optrekken

Geplaatst: 24 jan 2011 22:05
door MvdV
Je geeft aan dat de auto het op benzine nu veel minder doet (het inhouden), is er bekend hoe dat is opgelost? Wat was het probleem?
Overigens een kennis van me had een Laguna uit 2001 op gas (G3) met heel veel problemen. Die eerste generatie Laguna's gaven veel problemen op gas. Wellicht is er een overeenkomst??

Re: Inhouden bij optrekken

Geplaatst: 25 jan 2011 21:20
door ddmenace
Nee, dat weet niemand. Overigens is het niet weg op benzine hoor, alleen maar minder. De nieuwe katalysatoren moeten uitkomst bieden volgens de dealer.

Maar een Laguna heeft een heel andere motor toch? Die zijn er toch niet in 3.0 V6? Bovendien hebben die een stuk minder electronica volgens mij.

Re: Inhouden bij optrekken

Geplaatst: 26 jan 2011 10:02
door WillemS
De 3 liter v6 motor is gebruikt in de Safrane, Laguna II en de Espace, zelfs nog in de Clio !!!.
Je had de oude 3 lt v6 12 klepper die is later vervangen door de 3 lt v6 24 klepper(PSA-motor).
Nog later is in de VelSatis en Espace de 3,5 lt v6 van Nissan gebruikt, nu niet meer leverbaar in Nederland.

Re: Inhouden bij optrekken

Geplaatst: 26 jan 2011 10:19
door dschelte
Naar mijn weten heeft de Avantime, naast de diesel en 2 liter turbo alleen een 3 liter v6 met 24 kleppen. Toch?

Re: Inhouden bij optrekken

Geplaatst: 26 jan 2011 15:03
door AriePraat
idd en de 3.5 v6 zit ook in de Laguna III Coupe

Re: Inhouden bij optrekken

Geplaatst: 26 jan 2011 17:34
door WillemS
Ja, de 3lt v6 24v van Peugeot/Citroen(PSA) in de Ava. Renault noemt het de L7X.
In de Ava heeft deze 152kw en in de Clio 188kw(maar dat is dan ook een "Bommetje").
En in de Safrane van 1999/2000 140kw. Allemaal dezelfde motor!!

Re: Inhouden bij optrekken

Geplaatst: 26 jan 2011 17:42
door dschelte
De clio heeft dus meer pk's met dezelfde motor. Betekent dit dat door chiptuning met de Avi hetzelfde bereikt wordt?

Zijn er trouwens Avi rijders die hun auto hebben laten chiptunen?


Gr,
David

Re: Inhouden bij optrekken

Geplaatst: 26 jan 2011 17:59
door Pleiades
Nee. Een Clio V6 is een achterwiel aangedreven sportwagen. Deze heeft in ieder geval al een heel ander in en uitlaat systeem als een avantime. Verder heeft die Clio V6 een compressieverhouding van 11,4:1 en de Avantime 10,9:1. En waarschijnlijk nog wat meer dingen die anders zijn.

Re: Inhouden bij optrekken

Geplaatst: 26 jan 2011 19:15
door WillemS
Ja, logisch toch, anders krijg je geen 188kw uit dat blok.
Het is idd een middenmotor, en door de ideale gewichtsverdeling kan je dat vermogen ook op de weg krijgen en houden.
Het rijden in zo'n Clio is niet voor iedereen, je dient over de nodige rijervaring te beschikken en vooral een goed stel hersens(en die ook gebruiken).
Voor je het weet ben je een "boomklevertje".
Er kan nog veel meer uit dat blok gehaald worden. Zie bv de oude 3.0v6 in de Safrane Bi-turbo, de casco's brachten ze naar Hartge in Dld. die zetten er 2 turbo's op, Renault maakt er een 4-wiel aandrijving van (Quadra), Grotere remmen, dus 17"wielen en luchtvering zodat bij hogere snelheden de wagen kan zakken, en warempel 193kw (in 1994 nota-bene). en een top van dik over de 250km/u. Auto weegt zo'n 1.600 kg. Er zijn in Frankrijk vast wel handige jongens die uit het 24v blok nog meer kw's halen, maar met alleen voorwielaandrijving krijg je de wagen niet fatsoenlijk van z'n plaats.
Groet,
WillemS

Re: Inhouden bij optrekken

Geplaatst: 26 jan 2011 20:08
door ericon
WillemS schreef:Het rijden in zo'n Clio is niet voor iedereen, je dient over de nodige rijervaring te beschikken en vooral een goed stel hersens(en die ook gebruiken).
Voor je het weet ben je een "boomklevertje".
Klopt idd Willem, echter fase II is stukken beter betreffende de wegligging :thumb:

Re: Inhouden bij optrekken

Geplaatst: 27 jan 2011 08:51
door AriePraat
heb er ook wel eens mee gereden (ja met slecht weer) maar het is nu ook weer niet zo dat je bij elke bocht achterstevoren staat, wel is het geluid zo gaaf en de looks natuurlijk he

maar dat blok is echt anders hoor, heb hier een instructievideo liggen, staat ook op hoe de phase I bij TWR in elkaar werd gezet

Re: Inhouden bij optrekken

Geplaatst: 30 mar 2011 09:26
door ddmenace
Kleine update:

De auto staat nu voor de 5de week bij de dealer. Iets met cilinderkoppen reviseren geloof ik. Er moesten weer onderdelen worden besteld en dat duurt altijd lang. Gelukkig kreeg ik een splinternieuwe leenwagen, dus echt last heb ik er niet van.
Deze week zou ie klaar moeten zijn.

Re: Inhouden bij optrekken

Geplaatst: 30 mar 2011 22:08
door WillemS
Cilinder koppen reviseren? Denk dat ze de klepzittingen en kleppen vernieuwen.
Om hierbij te kunnen is het hele front eraf en de aandrijftrein eruit.
Ga maar eens kijken en neem een fototoestel mee, je weet niet wat je ziet :mrgreen:
SUC6

Re: Inhouden bij optrekken

Geplaatst: 09 apr 2011 12:35
door ddmenace
Nee, het was echt een cilinderkop revisatie en helaas is hij nog steeds niet goed. Nu moet er een klepveer vervangen worden.
Allemaal garantie, dus niet erg. Als vervang auto kreeg ik een nieuwe Scenic mee, dus ook prima.
Nu heb ik een keus. Of (gratis) de klepveer laten vervangen, of voor €1500 een 3.0 V Espace motor er in met 9000 kilometer (aantoonbaar).

Wat zouden jullie doen?