Sinds vandaag heb ik opeens last van af en toe onregelmatig knipperen v/d richtingaanwijzer rechts. En het leek in de loop v/d dag ook vaker voor te komen. De lampjes aan de buitenkant zijn niet kapot en knipperen mee met het verstoorde patroon v/h lampje op het dashboard. De storing treedt op zowel met verlichting aan als uit.
De auto waar het om gaat is een Renault Mégane Break uit 2002, met 1.6 16v motor en automaat.
Kan dit een "simpel" massa/bedradings probleem zijn of kijk ik tegen een probleem in de UCH aan?
Het defect zit helaas daadwerkelijk in de UCH. Ik heb namelijk vandaag bij de garage de UCH uit een sloopauto (een '00 of '01 Mégane Classic) mogen halen om aan te sluiten. Daarmee werkt de richtingaanwijzer rechts prima. Alleen start de motor uiteraard niet door de startonderbreker. Verder leken alle functies te werken, behalve het automatisch ver/ontgrendelen en de op-slot-indicator omdat dat niet in de sloopauto zat.
Het plan nu is dat de garage een adres gaat zoeken waar ze de startonderbreker uit de ECU kunnen schrijven, waarna de UCH uit de sloopauto gemonteerd kan worden.
Het laten repareren v/d UCH is vast ook een mogelijkheid, maar heeft waarschijnlijk een langere wachttijd èn met het oog op dat de auto nog jaren moet rijden is de startonderbreker laten wegschrijven praktischer. Immers gaat het misschien niet de eerste keer zijn dat de UCH stuk gaat.
Ja, de auto rijdt nog fijn Maar is niet vrij van problemen. Ik heb een paar maanden geleden nog de automaatbak laten vervangen, die ging bij 526k zo hard olie lekken dat er niet meer tegenop bij te vullen was. Ik probeer 'm zo lang mogelijk te blijven rijden, maar merk dat (vage) problemen zich steeds sneller opvolgen Een deurgreep breekt voor de 2e keer in een jaar, (nog) onbekende problemen met bedrading die vergaat, raam uit de sponning, olielekkages en dus deze UCH.
hallo
stuur maar paar fotos van : originele en donor UCH + van motor computer ( ECU )
ik moet merk en onderdeelnummers kunnen zien... je hebt dan 2 opties
1- uch klonen
2- ecu startblokkering vrij laten programmeren ( ik zou kiezen voor de 2e..dan ben je niet meer afhankelijk van sleutels+uch en andere startblokkering systeem onderdelen..ik ga over paar dagen op vakantie,, ik probeer om het zo spoedig mogelijk te programmeren
De Mégane rijdt inmiddels al 2 weken rond zonder werkende richtingaanwijzer rechts
Hij is vorige week bij mr.Chip geweest zonder succes, de startonderbreker kon niet uitgeschakeld worden. De ECU is wat anders dan van de meeste '99-'02 Mégane's, heeft zowel CAN-bus als aparte draad voor de startonderbreking.
Vandaag is de Mégane bij Carprog geweest, daar kregen ze de startonderbreker wel uit maar communiceerde de ECU daarna niet meer (goed) met andere organen waardoor de automaat niet meer schakelde, de airco niet aan ging en het stationair toerental slecht werd bijgeregeld bij starten en belasting.
De originele software werd teruggezet waarna alles weer werkte, maar de startonderbreker dus nog erop zit.
Ze constateerden dat de software anders is en meende dat er een stuk miste. Ze gaan nu de originele software op basis van ECU nr. proberen te bemachtigen en die aanpassen, als het lukt mag ik vrijdag nog een keer langs.
Als het dan niet lukt, moet ik maar met vakantie zonder RAW rechts... Ik vertrek dit weekend al, veel tijd voor andere oplossingen is er niet meer.
De UCH klonen kan alleen naar een exemplaar met dezelfde type en revisie PCB. En laat het donor-exemplaar wat ik heb nu juist anders zijn. Eentje met hetzelfde nummer is niet zomaar te vinden, en doorgaans moet je 'm afnemen samen met ECU en sleutels.
Computers in een auto, ik had er al een bepaalde hekel aan, nu haat ik ze, wat een ellende
Hoop dat het wat wordt met de software. Heeft een UHC uit een break ( automaat ) niet meer kans van slagen? Weet nog dat destijds de UHC van mijn vrouw haar Scenic I automaat ook net weer anders was als standaard en startonderbreker er uit schrijven de betreffende persoon ook niet lukte.
Anders gezien de leeftijd van de auto maar vooral de kilometerstand wellicht toch eens voorzichtig denken aan afscheid nemen? Meer dan een half miljoen is heel veel!
Een dezelfde UCH vinden via bijv. onderdelenlijn valt nog niet mee. In dit geval is 8200029340B het onderdeelnummer toch? Of moet het nummer eronder ook matchen?
uch_onderdelennummer.jpg
Op 8200029340B vind ik alleen maar hele sets met ECU en sleutels uit auto's met andere carrosserie, transmissie en zelfs hele andere motor. Die sets zijn ook niet echt goedkoop (zo €150). En dan moet hij nog gekloond worden wat ongetwijfeld nog eens meer dan hetzelfde bedrag erboven op is. Verder, is een dezelfde onderdeelnummer wel een garantie dat de PCB precies hetzelfde is?
Ik hoop echt dat de startonderbreker uit de ECU kan, alleen al om te voorkomen dat als de UCH in de toekomst weer stuk gaat, het weer zo'n gedoe wordt om terug aan de gang te krijgen.
De auto moet nog echt een tijd mee. Een paar maanden geleden is bij 526k pas de automaat vervangen. Misschien haalt 'ie de miljoen ooit nog
Van de nummers weet ik ook niet maar staat me bij dat er verschillende modellen zijn. Toen het uitprogrammeren bij onze Scenic niet was gelukt hebben we nog iets van een jaar gereden door elke voor starten de startonderbreker met de code te omzeilen. Niet echt ideaal maar het werkte.
Ja dat wel. Is het met de originele UCH momenteel enkel het knipperlicht rechts dat niet goed functioneert? Wellicht is een hobby oplossing dan voor de vakantie / korte termijn nog een uitkomst.
Ja, alleen knipperlicht rechts is kapot nu, de rest van de UCH werkt nog.
Ik had al bij de garage gevraagd of het zou werken als er direct 12v via het achterlicht op het knipperlicht wordt gezet, maar het werd niet aangeraden omdat mogelijk de UCH of iets anders in het circuits kapot gaat.
Toegevoegd in 32 minuten 51 secondes:
Door het meermaals loshalen van de ECU (daarvoor moet de accu-bak los en kvs-reservior verplaats worden) blijkt er een koelvloeistof lekkage te zijn ontstaan bij de onderste slang-aansluiting v/h reservoir De slangklem daar is verroest en heb ook geen reserve dus durf 'm niet los en weer vast te zetten. Hopelijk kan de garage morgen het lek dichten...
"Ik had al bij de garage gevraagd of het zou werken als er direct 12v via het achterlicht op het knipperlicht wordt gezet, maar het werd niet aangeraden omdat mogelijk de UCH of iets anders in het circuits kapot gaat"
Ik zou er voor gaan. Is geen advies. Ieder zal over zoiets een zijn eigen idee hebben.
Ik waag me er niet aan, omdat ik morgen al ga vertrekken. Als ik toch de UCH opblaas rijdt hij helemaal niet meer.
Als ik een volledig schema van het knipperlicht had, was het een ander verhaal geweest. Het schema in de Haynes is incompleet, heeft sowieso de 7,5A zekering er niet op staan.
De KVS lekkage is gelukkig gisteren op tijd opgelost, het reservoir was lek en kon 'm uit de sloop-Mégane van de garage overzetten.
De UCH heb ik deze week pas laten repareren, bij de BBA Reman. Er was alleen een relais vervangen. Ik had al zo'n vermoeden, maar had er zelf niet aan gezeten omdat desolderen van het bestaande zonder het juiste gereedschap er best ruw aan toe gaat en de auto helemaal niet meer rijdt als de print wordt beschadigd.
Die vaste prijs... €229... pfff Ze waren er minder dan een half uur mee bezig geweest. Het relais was 2 tientjes of zo als je 'm zelf zou bestellen. Wel klaar-terwijl-u-wacht service. Maar wel zelf de UCH uit- en inbouwen. Dure grap geweest dit
Wat was er mis met een relais los in een voetje toen Renault deze auto ontwierp?