Pagina 1 van 1
Start verbrandingsmotor E-tech (clio)
Geplaatst: 25 feb 2025 21:30
door ClioSchok
Sinds een aantal maanden rijd ik een clio e-tech uit 2020.
Enerzijds een zeer fijne auto. Anderszijds vallen een aantal zaken tegen. Iemand enig idee of dit bij de e-tech motoren of specifieke Clio mode hoort?
- ik was in de veronderstelling dat de auto bij start altijd elektrisch start. Echter start die de laatste weken vooral op de verbrandingsmotor en geeft aan (eerste par km) de de EV niet beschikbaar is....... Meestal is de accu tot de helft gevuld 1/2. Is dat dan te weinig of zit er een fout in?
- eerder las ik elders al over de hoge toeren wanneer de auto 50 rijdt. Het verbruik hangt dan op 17L/100km...
- ben een rustige rijder maar zit gemiddeld op 6.2 per 100km. Ik vind dit erg hoog voor dit hybride model. Herkent iemand dit?
Wellicht heeft iemand ideeën om bovenstaande op te lossen. Alvast dank!

Re: Start verbrandingsmotor E-tech (clio)
Geplaatst: 25 feb 2025 21:44
door Pepone
Ik denk dat het allemaal met de lagere temperaturen te maken heeft.
Batterij heeft wat minder actieradius, motor en verwarming moeten snel op temperatuur komen, daarom start op de motor.
Koude motoren gebruiken wat meer brandstof.
Is normaal bij hybride. Was bij al onze Toyota Priussen ook zo.
Groet, Ron.
Re: Start verbrandingsmotor E-tech (clio)
Geplaatst: 25 feb 2025 22:34
door ClioSchok
Dag Ron,
Dank voor je reactie. Dat zou goed kunnen, wacht de warmere dagen nog wat af voordat ik langs de dealer ga. Echter wel wat vreemd dat de eerste weken de auto wel altijd elektrisch startte en wegreed, terwijl het die dagen -2 was. Hopelijk veranderd het met de warmere dagen.
Groet
Re: Start verbrandingsmotor E-tech (clio)
Geplaatst: 26 feb 2025 00:27
door scarface450
In welke modus rij je ?Wat is je t° in de auto ? Meer dan 20° en je zal veel de motor nodig hebben...airco : idem.
Korte stukken is nefast voor het verbruik. Voor lange ritten kom ik op soms wel 4 L/100 km....de kortere erbij en schiet omhoog naar 5.5 L. Zetelverwarming : wederom je motor die veel moet draaien... Ik las onlangs nog dat er een probleem kan zijn met de O- ring (1.6 hybride...) best voor de zekerheid vragen of er geen lek is want dan gaat dat op termijn een nieuwe versnellingsbak worden....niet alle hybrides hebben dit maar je leest best FF het topic door hier op het forum...Normaal zien ze dit na bij het onderhoud en bij mijn dealer zijn de mechaniekers op de hoogte van dit probleem ...het is alleszins geweten dat het KAN . Zolang je geen foutcode / storing krijgt zal er niks aan de hand zijn . Er is mij daarstraks verteld dat niet alle motoren daar last van hebben, maar voorkomen is beter dan ....in de soep draaien en hoge kosten

Re: Start verbrandingsmotor E-tech (clio)
Geplaatst: 26 feb 2025 10:56
door ClioSchok
Dank voor het antwoord! Kachel staat standaard uit en heb ik zelden boven de 18 graden. Stoelverwarming zit niet in dit model.
Wellicht dat het inderdaad veranderd met warmer weer en langere afstanden rijden. Meest vervelende is nu dat die telkens start op de verbrandingsmotor en de eerst 5 minuten in hoge toeren blijft rijden voordat de EV functie beschikbaar komt.
Dank voor de tip oer de O- ring, ik ga dit eens navragen bij de dealer.
Re: Start verbrandingsmotor E-tech (clio)
Geplaatst: 27 feb 2025 18:01
door scarface450
Bedoel je dat de ventilatoren volledig uit staan of de airco ? Lijkt me toch beter dat de ventilator aan staat...bij mij meestal 3 streepjes en 20°. Airco beperk ik tenzij bij aandampen van de voorruit.