Pagina 1 van 1

Lek in uitlaat te zien via 4 gas-tester

Geplaatst: 10 okt 2014 22:37
door de mon
Model/uitvoering :Mustang 65
Bouwjaar :
Brandstof :
De CO regel ik af met een eenvoudig toestelletje om naar de keuring te rijden.Ik moet die rijker zetten,anders hapert hij teveel.
Maar bij een 4 gas meting zei men me dat er een lek in de uitlaat zit.Hoe doen ze dat ?
Bij een uitlaatlek ontsnapt toch uitlaatgas.Of is het als men gas geeft,er via de lek (airless) buitenlucht wordt aangezogen ?
Je weet ,daar zit geen katalysator onder of lambdasonde.Gassen zijn dan ; CO ,HC ,CO2 en O2.Of is er verschil in 1 van de waardes tussen L en R uitlaatpijp?

Re: Lek in uitlaat te zien via 4 gas-tester

Geplaatst: 13 okt 2014 11:10
door WillemS
Kan het zijn dat er zuurstof komt van de andere pijp, bij gaslos?
Doe anders een prop in de pijp die niet voor de meting wordt gebruikt.
mvg WillemS

Re: Lek in uitlaat te zien via 4 gas-tester

Geplaatst: 15 okt 2014 22:38
door de mon
Is nogal moeilijk, L 4 cil aan L-uitlaat. Rechts de andere 4 aan R uitlaat.
Heeft 2 mengselschroeven ,voor L en R cilinderrij. Nochthans maar 1 schroef voor ralenti.Dus een carb met 2 kamers.
Strafste is dat die van Tilburg CO(geen keuring in NL) en voorontsteking op gevoel afstellen.Of kijkt men in Nl ook niet naar een gaatje in de uitlaat ?

Re: Lek in uitlaat te zien via 4 gas-tester

Geplaatst: 16 okt 2014 10:51
door WillemS
Als je de ene pijp met een prop(doek) dicht houdt "sist" het dan ergens?
Die oude wagens hebben nogal ruime speling in de waarden voor een keuring.
Afstellen op specificaties en evt. bijregeln op ervaring zou ik doen. Ontsteking en vervroeging dienen dan wel spelingvrij te zijn. Ook de onderdelen van de Carburatie.
Succes
mvg WillemS

Re: Lek in uitlaat te zien via 4 gas-tester

Geplaatst: 16 okt 2014 13:14
door de mon
Distributor is nieuw,carb is een gereviseerde Autolite. Elk jaar wisselde die distributor zijn aansluitingen en vervroegingen. Je kan dan niet juist zeggen welk de juiste vervroeging is en vast ontstekingstijdstip is.('k heb er meteen een verfstreep opgezet met de flitslamp&rpm).
Bij een diesel zou je wat zwart kunnen zien rondom het lek.Wellicht blaas ik er wat zeepsop op.De vod er even induwen is ook wel een goed idee.