Pagina 1 van 1

Melding Oliedruk defect Modus

Geplaatst: 18 okt 2016 21:52
door mhusken
Ik word gek...

Heb ongeveer 5 maanden geleden een Modus 1.6-16v uit 2005 gekocht. Na 4 maanden tijdens een ochtendritje met koude motor, brandt het stop-symbool en krijg ik de melding 'oliedruk defect' in beeld. Auto aan de kant gezet, opnieuw gestart, weg en rijd weer als een tierelier. Oliepeil gecontroleerd, is prima. De volgende dag bij koude motor weer de melding 'oliedruk defect', is weer weg bij opnieuw starten maar dit herhaalt zich vaker (bij koude motor) en erger. Soms moet ik dan gas geven en start hij pas. Naar Renault geweest voor diagnose, blijkt de UPC onder de motorkap niet goed beschermd te zijn geweest voor vocht, omdat de parafan niet goed afgesloten is gemonteerd. Uitlezen van storing levert DF008 Multiplex netwerk melding op. Stekkers en bedrading rondom de UPC zijn gecorrodeerd en verbogen. Advies om eerst de bedrading te vervangen.

Toen ben ik daar maar gestopt, aangezien ze aangaven dat het wel eens flink in de papieren kon gaan lopen omdat ze niet wisten waar het schip zou gaan stranden. Terug naar de garage waar ik de auto gekocht had (flink eind rijden, 150km).
Daar hebben ze aan de hand van de diagnose de UPC gereinigd en de draden ook, gelijk daar de distributieriem vervangen, en alles zou weer paletti werken. Ze hadden de auto enkele dagen getest. Ik nam de auto mee, reed verder wel ok de storing kwam op dat moment niet in beeld. De volgende ochtend echter weer hetzelfde gezeur, 'oliedruk defect' en de motor was bijna niet aan te krijgen. Garage gebeld, 'nee meneer, we hebben 'm getest en werkend afgeleverd'..
Na paar keer zo geklooid te hebben, hem bij mijn lokale garage gezet. Die zoeken het in eerste instantie bij het oliefilter van de carterpan en de oliepomp, maar tot nu toe helaas nog geen succes..

Iemand van jullie misschien een idee naar dit mystery?

Alvast bedankt!

Groeten Michiel

Re: Melding Oliedruk defect Modus

Geplaatst: 18 okt 2016 23:16
door RichTrip
Dit soort storingen zijn op afstand vrijwel niet te beoordelen. Diagnose van de dealer lijkt de juiste, maar vervanging biedt inderdaad geen garantie. Het zijn inderdaad dure reparaties daar een kabelboom aardig lang en uitgebreid kan zijn.
Het is niet zelden zelfs een soort van economische total-loss mocht ook de UPC defect zijn.
Het gevolg is dat de verkopende partij met lapmiddelen probeert de auto te 'repareren'. Indien er garantie in het spel is, dan het bedrijf verzoeken de auto te repareren. Lokale garage lijkt zich te veel op de melding zelf te richten zonder zich te verdiepen in de achterliggende oorzaak.

Re: Melding Oliedruk defect Modus

Geplaatst: 19 okt 2016 08:41
door mhusken
Thnx voor uw reactie RichTrip, tsja op economische total-loss zit ik natuurlijk niet te wachten, hopelijk draait het daar niet op uit. Ik vind het gewoon vreemd dat het euvel alleen met koude start optreedt. Eenmaal warm gedraaid start de auto probleemloos en draait de motor goed. En altijd dezelfde melding. Van een computer die ontregelt is, zou ik meerdere vreemde meldingen of storingen verwachten.

Gr. Michiel

Re: Melding Oliedruk defect Modus

Geplaatst: 19 okt 2016 09:47
door WillemS
Zo'n door vocht en corrosie ontstane storing is idd vaak lastig te vinden, maar kontrole van de oliedruk is goed te doen.
Daarmee sluit je gebrekkige smering in ieder geval uit. Deze storingen veranderen vaak in de loop van koud naar warm door uitzetting/krimpen van verbindingen c.q. stekkers e.d. Als er geen kabelbreuken zijn dan kan de oplossing zijn alle stekkers 1 voor 1 los te halen en te reinigen en evt. de verbindingen wat strakker te laten klemmen. Dit is een tijd rovende klus.
Er zijn chemische middelen voor om de kontakten te reinigen, daarna wel inspuiten met vaseline.
Succes.
mvg WillemS

Re: Melding Oliedruk defect Modus

Geplaatst: 19 okt 2016 09:56
door mhusken
Bedankt voor uw reactie WillemS, ik zal vragen of de garage daar ook naar kijkt!

Gr. Michiel

Re: Melding Oliedruk defect Modus

Geplaatst: 17 nov 2016 23:04
door mhusken
Inmiddels ben ik bij de vierde garage beland, de derde kwam er na een maand (!) nog niet uit..
De laatste heeft alles nogmaals vanaf begin goed nagekeken, UPC en bedrading/zekeringkast schoon en droog.
Daar hebben ze de oliedrukschakelaar vervangen, de waarde hiervan fluctueerde nogal.. ik rij er inmiddels een paar dagen mee en het gaat prima. Schakelaar kostte een tientje! Garage had het in een dag opgelost. Ik zal het maar niet hebben over de onderzoekskosten van de andere garages :fp:

Re: Melding Oliedruk defect Modus

Geplaatst: 18 nov 2016 10:06
door kaleido 1
Echt waar , daar begin je toch mee pffff.

Re: Melding Oliedruk defect Modus

Geplaatst: 18 nov 2016 16:25
door WillemS
Fijn dat het is opgelost. Je weet nu tenminste ook bij welke garage je moet zijn !!
mvg WillemS