Pagina 1 van 1
Inpsuiting Controleren na tunen.
Geplaatst: 28 sep 2015 13:25
door merijn.messemaeckers
Beste Renault Experts,
Sinds zo'n 1.5 maand zijn ik en mijn vriendin de trotse eigenaar van een Renault Megane RS 224PK. 2.0 Turbo.
Heerlijke auto niets over op of aan te merken.
Nou hebben we samen besloten dat we het wel leuk vonden om de RS maar eens wat meer power te geven.
Dus een paar dagen later, stage 2 gechipt. 272 pk. Allemaal leuk en aardig maar nou komt het; op de meest rare momenten komt er te staan "inspuiting controleren". Bij dealer uit laten lezen waar uit kwam dat de turbo druk te hoog stond.
(raar want volgens het bedrijf dat de auto gechipt heeft hebben ze een vrij rustige setup gebruikt, gewoon op euro 95.
na het uitlezen bleek er een sensor kapot te zijn, of in ieder geval daar kwam de foutmelding van tevoorschijn. Dus leuk en aardig, sensor vervangen (123 euro). En je raad het natuurlijk al, melding kwam weer tevoorschijn

.
Dus zodoende vandaag terug geweest naar bedrijf dat de auto gechipt heeft en druk wat omlaag laten zetten. Maar ho maar, melding kwam weer tevoorschijn.
Nu ben ik zelf een beetje technisch en snap ik er eigenlijk helemaal niets meer van. soms kun je vol gas 1,2,3,4e verscnelling gassen en spring de auto bij 190 in de noodloop. Of rij je 100 in z'n 5 en wil je gassen; voila, noodloop.
Tevens horen we dat de auto best wel een sissen geluid maakt onder zware belasting. Ik ga er van uit dat het niet de tuning is maar dat het iets is wat nu onder druk komt te staan wat al geringe tijd lekt of kapot is?
Nou hoop ik dat iemand ons wat meer duidelijkheid kan bieden.
auto heeft nu 68.000 gelopen en heeft denk ik voordat wij hem kochten meer dan een half jaar stil gestaan. (ex auto directeur stam renault). Altijd goed onderhouden. Is het een slangetje dat onder bepaalde druk een klein beetje lekt, vandaar ook het sissende geluid of wat zou het kunnen zijn? Alvast bedankt
Re: Inpsuiting Controleren na tunen.
Geplaatst: 28 sep 2015 14:12
door Pleiades
Stage 2? Heb je dan ook een andere intercooler en uitlaat? En euro 95 met een stage 2 mapping lijkt me helemaal onwaarschijnlijk...
Heb je een uitdraai van de dyno? Het kan zo zijn dat je auto gaat pingelen door het lage octaangetal, dat kan je op een dyno uitdraai wel redelijk zien.
Re: Inpsuiting Controleren na tunen.
Geplaatst: 28 sep 2015 14:26
door merijn.messemaeckers
Nee geen andere intercooler en uitlaat. En onwaarschijnlijk is het niet. Ze gebruiken deze setup wel vaker maar niet met dit probleem. Kan het ook zijn dat bijv. een slang gescheurd is waardoor de auto een sissend geluid maakt en daarom op de meest rare momenten de turbo druk boven de begrenzer schiet en in noodloop gaat? Auto loopt verder uitstekend zowel stationair als rijdend. Soms kunnen we vol gas rijden en trekt de auto op als een malle, maar soms dan houdt de auto in plotseling en schiet in de noodloop met de melding inpsuiting controleren.
Re: Inpsuiting Controleren na tunen.
Geplaatst: 28 sep 2015 20:17
door Thomas84
Waar heb je m laten chippen? Hoop geen ziptuning?
Re: Inpsuiting Controleren na tunen.
Geplaatst: 28 sep 2015 20:27
door merijn.messemaeckers
Nee. Ik vraag alleen om een oplossing of tips niet waar ik hem heb laten chippen. Zit al een tijdje op andere forums te kijken en ik ben niet de enige met het probleem. Ben alleen nieuwschierig of iemand dit eerder heeft gehad of weet wat te doen. Er zijn honderden tuning bedrijven. Maar ter info; laten chippen in huizen bij tuningservice. Het lijkt mij dat het ook niet te maken heeft met de tuning maar er wat onder druk is komen te staan dat al kapot was.
Re: Inpsuiting Controleren na tunen.
Geplaatst: 28 sep 2015 20:52
door Thomas84
Het heeft wel degelijk te maken waar je hem hebt laten chippen. Bij Ziptuning komt het namelijk wel vaker voor dat hij in noodloop gaat (Renault, Audi, VW, SEAT etc...). Wat de ze dan doen is naar allerlei componenten wijzen die zogenaamd de oorzaak zijn, de klant onnodig op kosten jagen en het probleem zich gewoon blijft voordoen omdat het gewoon aan hun tuning ligt. Vervolgens wordt de tuning ongedaan gemaakt, krijg je het geld van de tuning terug, heb je onnodig allerlei kosten gemaakt en onderdelen vervangen welke gewoon goed waren.
Zoals Pleiades als zegt: stage 2 en afstellen op 95 zijn 2 dingen die niet samen gaan. Ook heeft stage 2 alleen zin als er dingen zoals een turbo, inlaat, downpipe, roetfilter eruit, uitlaat of intercooler zijn vervangen. Stage 2 gebeurd ook op een dyno en niet vanaf een bureau... achter een bureau weet je namelijk niet wat een auto doet of kan.
Probeerde je van dienst te zijn, maar blijkbaar kom je er zelf wel uit.

Re: Inpsuiting Controleren na tunen.
Geplaatst: 28 sep 2015 20:59
door merijn.messemaeckers
Bedankt voor je info, maar ik geef aan dat ik hem niet bij ziptuning heb laten chippen. Zo zijn er honderden bedrijven die vast niet altijd goede diensten leveren. Maar dat blazend geluid onder de motorkap wanneer je rijdt, waar komt dat dan vandaan? Het kan toch niet aan de tuning liggen als je soms gewoon vol gas kan rijden en de melding er af en toe op springt op rare momenten? En nee ze gebruikte ook een redelijk standaard setup. Ik heb zelf aangegeven een redelijk rustige setup te willen omdat het een daily driver blijft en ik niet met 98 of 102 ga rijden dan.
Re: Inpsuiting Controleren na tunen.
Geplaatst: 28 sep 2015 21:01
door merijn.messemaeckers
Zie hier de foto van stam Renault dealer toen ze de auto aan de stekker hebben gehangen.
Re: Inpsuiting Controleren na tunen.
Geplaatst: 29 sep 2015 09:32
door WillemS
Neem van mij aan dat dit waarschuwingen zijn !! Chippen naar 272 pk kan alleen goed gaan als ook de intercooler en uitlaat aangepast zijn, en ja 95 ipv 98 of 102 octaan ? de pingelsensor wordt helemaal gek en motormanagement gaat in noodloop.
Dit alles gebeurt om je motor te beschermen tegen de gebruiker.
Succes verder, je komt er wel uit.
Re: Inpsuiting Controleren na tunen.
Geplaatst: 29 sep 2015 09:55
door merijn.messemaeckers
Maar ik snap niet hoe het zo kan zijn dat de auto op willekeurige momenten in de noodloop schiet? Ligt het 100% zeker aan het tunen en niet aan iets dat lekt of iets wat gescheurd is? Want waar komt dat blazende geluid dan vandaan tijdens het rijden.
Ik heb namelijk geen zin om weer 200 kilometer te rijden als blijkt dat wanneer ik hem naar een professioneel tune bedrijf breng en hem voor 500+ laat chippen hij dadelijk nog steeds in de noodloop schiet...
Re: Inpsuiting Controleren na tunen.
Geplaatst: 29 sep 2015 10:30
door Pleiades
Er komt bij een Megane RS 225 wel een blazend turbo geluid uit de middendemper, dat hoort zo. Als je een sissend geluid zou horen onder de motorkap zou de turbodruk wegvallen of niet hoog genoeg opbouwen.
Re: Inpsuiting Controleren na tunen.
Geplaatst: 29 sep 2015 10:32
door Thomas84
Dat blazen kan van alles zijn. Een turbo hoor je een blazend geluid maken wanneer deze begint op te spoelen. Dan heb je nog je dump valve, deze zorgt ervoor dat de turbo in zijn werk gebied blijft, de turbo de gewenste druk van de ecu levert. Je hebt ook je leidingwerk van de turbo naar je intercooler, de intercooler en vervolgens naar je inlaat. Als een turbo vervuild is kan hij ook in noodloop gaan, hij bouwt dan te snel zijn druk op. Je dump valve kan niet 100% werken dat hij te laat open gaat en dus op druk eraf gaat.
Maar dit vermogen op 95 willem draaien is vragen om problemen. Je ontsteking gaat zo veel terug regelen dat hij begint in te houden. Je hebt dan ook kans op ongecontroleerde verbranding in je motor, wat tot schade kan leiden.
Als je een auto laat tunen, helemaal stage 2, dan moet de motor gewoon op 98 draaien. En stage 2 zonder verdere aanpassingen betekent dat de rest helemaal uitgeput wordt en meer te lijden heeft (de turbo bijvoorbeeld ).
Re: Inpsuiting Controleren na tunen.
Geplaatst: 29 sep 2015 10:37
door merijn.messemaeckers
Het zou dus beter zijn om de auto naar stage 1 te laten terug voeren? Dit zou normaal gesproken dan geen problemen moeten opleveren? Ik ga morgen of overmorgen terug naar de tuner. Ik snap dat de turbo een blazend geluid maakt, maar sinds de tuning blaast de turbo meer dan normaal. Het inhouden hebben we ook gemerkt. Ik ben jullie dankbaar voor de info en zal aan de tuner vragen om de auto naar stage 1 terug te tunen.

Re: Inpsuiting Controleren na tunen.
Geplaatst: 29 sep 2015 12:30
door Thomas84
Met tunen wordt de turbo druk verhoogd, de turbo zal je dan meer horen. Hij zal ook wat eerder opspoelen.
Re: Inpsuiting Controleren na tunen.
Geplaatst: 29 sep 2015 12:42
door Thomas84
Het geeft natuurlijk geen garantie dat het bij stage 1 niet gebeurd als er een lekkage is of als er iets niet 100% werkt. Meten is weten... bij een goede tuner wordt hij rijdend uitgelezen en op een bank afgesteld, dan komen de meeste dingen aan t licht.
Re: Inpsuiting Controleren na tunen.
Geplaatst: 29 sep 2015 13:12
door merijn.messemaeckers
We hebben eerst al de turbo druk sensor vervangen en toen hebben we hem uit laten lezen bij een stam dealer, die zeiden dat de turbo in de begrenzer schoot. Zal dus wel met stage 2 te maken hebben? auto heeft geen problemen gehad voor het chippen dus hoop dat het met stage 1 verholpen is.
Re: Inpsuiting Controleren na tunen.
Geplaatst: 29 sep 2015 17:36
door WillemS
Ik zou de wagen gewoon weer terugbrengen naar fabrieksspecificaties.
Zo'n kanon is in handen van een onbekwame bestuurder al gauw een "boomklever".
Succes en rij voorzichtig.
mvg WillemS
Re: Inpsuiting Controleren na tunen.
Geplaatst: 29 sep 2015 17:57
door Thomas84
Laat even weten zodra je langs geweest bent of het geholpen heeft. Succes
Re: Inpsuiting Controleren na tunen.
Geplaatst: 29 sep 2015 18:33
door merijn.messemaeckers
Mijn vriendin gaat morgen terug hou jullie op de hoogte.

Re: Inpsuiting Controleren na tunen.
Geplaatst: 30 sep 2015 08:56
door merijn.messemaeckers
Sinds gisteren besloot het motormanagement lampje maar eens te gaan branden. Ik ga morgen de storing uit laten lezen dan weet ik of het echt aan de tuning ligt of dat er ergens iets fout is. Anders gaan we vrijdag terug, maar voordat we 300km gaan rijden wil ik het toch een zeker weten

Re: Inpsuiting Controleren na tunen.
Geplaatst: 30 sep 2015 09:34
door WillemS
Hoop voor je dat motorschade onder de garantie valt bij die "tunert"
nogmaals succes.
mvg WillemS
Re: Inpsuiting Controleren na tunen.
Geplaatst: 30 sep 2015 13:14
door merijn.messemaeckers
Vanwaar motorschade? Sinds ik 98 heb getankt komt het probleem veel minder voor en de motor loopt verder prima. Alleen het lampje brand.
Re: Inpsuiting Controleren na tunen.
Geplaatst: 30 sep 2015 13:20
door Pleiades
Ik vind dat een beetje een voorbarige conclusie. Een motorstoringslampje op zichzelf kan op korte termijn niet veel kwaad. Anders stond er ook wel groot STOP in beeld.
Re: Inpsuiting Controleren na tunen.
Geplaatst: 30 sep 2015 13:50
door Thomas84
merijn.messemaeckers schreef:Vanwaar motorschade? Sinds ik 98 heb getankt komt het probleem veel minder voor en de motor loopt verder prima. Alleen het lampje brand.
Geen V power tanken, dat is eigenlijk 95. Bp ultimate rijdt super bij dat soort auto's

Tankte met mijn Leon Topsport ook altijd 98, hij loopt bovenin dan veel lekkerder door. Hij was ook op 98 afgesteld. Mooi dat t minder is geworden, ben benieuwd naar de uitkomst.
Re: Inpsuiting Controleren na tunen.
Geplaatst: 30 sep 2015 14:05
door merijn.messemaeckers
nee ik tank geen Vpower. Gewoon 98 bij de ESSO in de buurt. Zou het daar aan kunnen liggen? zat namelijk kwart 95 in en kwart 98 bijgegooid. Zou me niks verbazen als hij er gewoon een euro 98 afstelling in heeft gegooid. Zou dit er voor kunnen zorgen dat de motor soms in noodloop schiet met euro 95?
Re: Inpsuiting Controleren na tunen.
Geplaatst: 30 sep 2015 14:13
door merijn.messemaeckers
Ze komt zo naar mijn werk toe om de auto uit te laten lezen door een collega van mij. Hopelijk weten we straks meer!
Re: Inpsuiting Controleren na tunen.
Geplaatst: 30 sep 2015 19:39
door Pleiades
Vpower is 97, maar dat mogen ze niet zo noemen van de Nederlandse overheid.
Re: Inpsuiting Controleren na tunen.
Geplaatst: 30 sep 2015 19:58
door Thomas84
Klopt maar na vermogen metingen op de rollenbank bracht t weinig verschil t.o.v. 95. BP Ultimate 98 of Gulf Challenger 100 merk je wel.
Jammer dat ze in Nederland geen VPower Racing verkopen met octaan 100

Re: Inpsuiting Controleren na tunen.
Geplaatst: 01 okt 2015 08:57
door larsdijkstra 16v
kan Gulf Challenger ook in mijn 19 16v? gebruik vaak 98 nu
Re: Inpsuiting Controleren na tunen.
Geplaatst: 01 okt 2015 09:58
door Thomas84
larsdijkstra 16v schreef:kan Gulf Challenger ook in mijn 19 16v? gebruik vaak 98 nu
Geen idee... Heb een Golf GTI 2.0 16v gehad en die liep altijd op 98. Daar liep hij veel beter op dan 95. Nooit 100 getankt met de Golf. Mijn Leon wel wel, maar die was ook een stuk jonger.
Re: Inpsuiting Controleren na tunen.
Geplaatst: 01 okt 2015 15:35
door merijn.messemaeckers
Mensen het probleem os verholpen.... Enorm bedankt voor alle tips, maar het was een kwestie van de druk terug voeren van 2447 naar 2300 mbar en de storingen wissen. Wat een raket op wielen.

auto loopt u op 95 en trekt als een gek! Helaas kregen we gisteren een lekke band dus toch weer €200 foetsie..
Re: Inpsuiting Controleren na tunen.
Geplaatst: 01 okt 2015 20:45
door Thomas84
Als dit de tuning is die hij altijd voor RS-en gebruikt, waarom ging hij bij jou dan in noodloop? Ik zou dan toch gaan kijken wat de reden van de noodloop is.... Als het een tuner is met verstand van tunen, lijkt me dat hij niet op het randje van de veiligheidsspecs van de auto gaat zitten. Of zijn software deugt niet of er klopt toch iets niet aan de RS?...
Normaal lezen ze de auto na het chippen rijdend uit, dan had je dit al kunnen zien.
Re: Inpsuiting Controleren na tunen.
Geplaatst: 01 okt 2015 21:04
door merijn.messemaeckers
Voor €300 mag je niet klagen. Is een keuze die je maakt. Auto rijdt uitstekend nu. Springt niet meer in noodloop, en hoe vaak tunen zo'n bedrijf nou een Megane RS...? Maar ach om nou €300 of 1000+ neer te leggen... Ik vindt het prima zo! Het probleem is opgelost en waar de fout zat is niet meer terug te halen. Hij rijdt nu in ieder geval fantastisch!
Re: Inpsuiting Controleren na tunen.
Geplaatst: 01 okt 2015 21:25
door Thomas84
Vaak geldt bij dit soort dingen, goedkoop is duurkoop. Alle standaard waarden iets verhogen. Heb dit soort acties al vaak verkeerd zien gaan wat uiteindelijk veel geld kostte. Hoop dat t jou bespaard blijft.