Pagina 1 van 1

op tijd zetten kangoo F8Q motor

Geplaatst: 30 apr 2011 21:39
door LillyR
Na het vervangen van de koppakking en de distributieriem blijkt de kangoo toch van tijd af te zijn. Alles is volgens het boekje verlopen, maar hij slaat dus niet aan. Heeft iemand enig idee hoe we deze weer op tijd kunnen krijgen?
Of misschien dit toch bij de garage laten doen? Wat kunnen dan de kosten ongeveer zijn?

Re: op tijd zetten kangoo F8Q motor

Geplaatst: 01 mei 2011 11:07
door mechanic
Ga er vanuit dat je de krukas, nokkenas,dieselpomp hebt afgetekend alvorens de riem te demonteren.
Heb je alles op dezelfde manier terug gezet, dan hoort de motor aan te slaan. Staan er merktekens op de nieuwe riem?

Re: op tijd zetten kangoo F8Q motor

Geplaatst: 01 mei 2011 11:11
door LillyR
Het probleem is dat we niet weten hoe de oude stand was. Wel hebben we de merktekens goed gezet. Krukas op merkteken (6 uur) en nokkenas op merkteken (12 uur) Brandstofpomp gelijk met het overeenkomende merkteken op de riem. De riem met deze merktekens gelijk erop gezet. Maar hij slaat dus niet aan.

Re: op tijd zetten kangoo F8Q motor

Geplaatst: 01 mei 2011 11:19
door mechanic
Volgens mij staat er op het tandwiel van de brandstofpomp ook een merkteken die overeen moet komen met de riem.
Maar verder heb ik met deze oude diesel motor niet zoveel ervaring.

Re: op tijd zetten kangoo F8Q motor

Geplaatst: 01 mei 2011 11:23
door LillyR
Ja, dat klopt. We hebben het als volgt gedaan:
1 krukas op het merkteken op het blok gezet en overeenkomstig met het merkteken van de riem de riem erom gelegd.
2 nokkenas op het merkteken op de riem en daarna de brandstofpomp op het merkteken op de riem. Maar op een of andere manier is dit dus blijkbaar niet het tijdstip voor dit blok?

Enig idee wat het kan kosten om het op tijd te laten zetten bij een garage? Die hebben daar apparatuur voor lijkt mij????

Re: op tijd zetten kangoo F8Q motor

Geplaatst: 01 mei 2011 11:28
door mechanic
Er is geen speciaal gereedschap nodig voor deze motor.
Ik bedoel dat er op de poulie van de brandstof pomp,volgens mij!, bij 1 tand een 3hoekje/bolletje staat wat het merkteken is. Dit moet dus overeenkomen, niet de riem zomaar met het streepje op de pomp leggen als de rest goed staat.

Re: op tijd zetten kangoo F8Q motor

Geplaatst: 01 mei 2011 11:31
door LillyR
Dat bedoel ik ook. We hebben alle merktekens op de riem netjes overeen laten komen met de merktekens op de tandwielen.

Re: op tijd zetten kangoo F8Q motor

Geplaatst: 01 mei 2011 11:34
door mechanic
Ok, dat begreep ik niet uit het verhaal :wink:
Krijgt de motor wel brandstof, lampje startvergrendeling uit, bdp sensor defect,plip defect,etc.. Evt auto uit laten lezen.
Mogelijk staat het probleem los van de distributie, omdat je de procedure toch goed uitgevoerd hebt.

Re: op tijd zetten kangoo F8Q motor

Geplaatst: 01 mei 2011 11:39
door LillyR
Het probleem zou denk ik kunnen zitten in:
Bij het bepalen van het BDP punt zit het merkteken wat op de krukas zit niet in lijn met dat merkteken op het blok. Dat merkteken op het tandwiel wijst dan op 9 uur en dan kun je de riem er niet omleggen op het juiste merkteken. Enig idee hoe dat dan kan komen?

Re: op tijd zetten kangoo F8Q motor

Geplaatst: 01 mei 2011 11:45
door mechanic
Dat zou betekenen dat de krukas 1/4 omwenteling verkeerd staat?
De riem is de goede voor deze auto?
Ik heb geen idee hoe dat kan, normaal wijst dit zichezelf op een vrij eenvoudige manier.

Re: op tijd zetten kangoo F8Q motor

Geplaatst: 01 mei 2011 13:14
door wesley015
Wanneer je de distributie rond draait, staat alles dan nog goed na 1 x helemaal rond?
Zijn de bougie kabels los geweest?

Re: op tijd zetten kangoo F8Q motor

Geplaatst: 01 mei 2011 13:46
door LillyR
Het is een dieselmotor en die heeft geen bougies?
We hebben alles weer opnieuw erop gezet, BDP bepaald en blijven zoeken tot het krukastandwiel op 6 uur stond, de riem er op de juiste merktekens omgelegd. Als ik nu een poging tot starten doe gaat het controle lampje branden van de inspuiting. Pfffff ik word gek van die auto! Help!!!

!

Geplaatst: 01 mei 2011 14:59
door LillyR
Nou, besloten om hem maar naar een garage te slepen, staan de achterremmen vast! En natuurlijk met geen mogelijkheid los te krijgen. :twisted:
Wat een enorme miskoop is dit geweest zeg. Het is dat hij binnen staat anders had ik hem in de brand gestoken.
Renault? Nooit van mijn leven meer!

Re: op tijd zetten kangoo F8Q motor

Geplaatst: 01 mei 2011 15:51
door mechanic
Ik snap de frustratie, maar elk merk heeft zn eigen problemen en elk merk gaat kapot.
Een kangoo met de f8q is er nog een van de oude stempel waar over het algemeen niks aan kapot gaat behalve dan de plips.
Ben benieuwd waar de garage mee komt als oplossing.
Staat de auto al lang stil? Dat zou de remmen natuurlijk wel verklaren. Mogelijk al wat achterstallig onderhoud in de trommels en dan krijg je dit soort situaties.

Re: op tijd zetten kangoo F8Q motor

Geplaatst: 01 mei 2011 15:54
door LillyR
De auto staat nu ongeveer 6 weken stil. Dat is blijkbaar te lang voor een renault. Maar de vraag blijft, hoe krijg ik hem weer op gang?
Wat een plips is weet ik niet, maar dat zal ook nog wel kapot gaan dan :twisted:

Re: op tijd zetten kangoo F8Q motor

Geplaatst: 01 mei 2011 16:01
door mechanic
Een plip is de benaming die renault gebruikt voor de sleutel met portiervergendeling.
In principe moet een auto lang stil kunnen staan, maar veelal wordt er door garages slecht naar de trommelremmen gekeken. Een goede remtest betekent niet dat de remmen nog goed zijn. Vaak komt voor dat de remcilinders vast zitten, of er geen vet meer zit tussen de bewegende delen en dan kan de rem vast gaan zitten.
Probeer met een grote hamer tegen de trommels te tikken, of verwijder het wiel voor betere toegang. Als dat niet helpt de auto in zn R zetten en proberen de remmen los te krijgen door de auto proberen te duwen.

Re: op tijd zetten kangoo F8Q motor

Geplaatst: 01 mei 2011 16:06
door LillyR
Nou, we hebben er een klein beetje beweging in, nu eens kijken of we die trommel eraf kunnen krijgen.
Bedankt voor het meedenken in ieder geval! :wink:

Nou, asbout eraf, borgring eruit, trommel blijft schocking vast zitten.
Ik zet het hele zooitje denk ik maar in elkaar en laat hem weghalen door een demontage bedrijf. Ik heb het helemaal gehad met dat stuk blik.

Re: op tijd zetten kangoo F8Q motor

Geplaatst: 02 mei 2011 23:03
door de mon
Hoe is men soms toch bezig.Naast de peilstok onderaan zit een torx bout.Daar kun je een boor insteken voor het op punt stellen van de krukas(de boor schuft wel door op meer plaatsen,er is maar 1 juist).Resterend,de strepen op de riem uitlijnen(bij gates kan het lijntje van de pomp 1 tand verkeerd staan).Noot:nokkenas poelie is tandloos.(los geweest ?)----Er is toch manueel de motor rond gedraaid voor controle op zacht ronddraaien(gloeiers eruit of verstuivers)
Remmen;mss de voering los geroest door lek of oud=blokkage.Via een wielboutgat kan je de handremhefboom naar binnen duwen en daarbij verder naar de schoen verplaatsen.De rem komt dan los staan!

Re: op tijd zetten kangoo F8Q motor

Geplaatst: 03 mei 2011 17:16
door LillyR
de mon schreef:Hoe is men soms toch bezig.Naast de peilstok onderaan zit een torx bout.Daar kun je een boor insteken voor het op punt stellen van de krukas(de boor schuft wel door op meer plaatsen,er is maar 1 juist).Resterend,de strepen op de riem uitlijnen(bij gates kan het lijntje van de pomp 1 tand verkeerd staan).Noot:nokkenas poelie is tandloos.(los geweest ?)----Er is toch manueel de motor rond gedraaid voor controle op zacht ronddraaien(gloeiers eruit of verstuivers)
Remmen;mss de voering los geroest door lek of oud=blokkage.Via een wielboutgat kan je de handremhefboom naar binnen duwen en daarbij verder naar de schoen verplaatsen.De rem komt dan los staan!
De krukaspoelie hadden we dus op de juiste plaats gezet. Wat betreft die tand verschil op de brandstofpomp, het is inderdaad een gates, weet je ook welke kant op? En kan ik dit gewoon "even" verstellen als ik de andere tandwielen op dezelfde plaats laat staan, of moet ik dat weer van voor af aan doen, met BDP zoeken etc?

Re: op tijd zetten kangoo F8Q motor

Geplaatst: 03 mei 2011 22:33
door de mon
Via de torx bout naast de peilstok is "de" manier.Plaats er een boor(8 of 10 mm) in het gat van de verwijderde bout.Als de piston van 1° of 4° bovenaan staat zou de boor moeten doorschuiven in de krukas.
Streepje op riem voor pomp.Heb je geen merktekens geplaatst voor de demontage? Normaal kun je ergens een bout in pomppoelie draaien ------ Het volgende zou je kunnen doen.Plaats een meetklok in de pomp.Als de boor ingrijpt (BDP) dan zou de meetklok zo 'n ca 0,80 mm moeten aanduiden.In de de garage werkt men natuurlijk met een voorbeeld-auto zodat men vlug kan vergelijken.
Ps;nokkenaspoelie heeft een spie.Mijn ervaring met niet aanslaan was dat 1 van de 3 zwarte draadjes stuk was van de stopsolenoide op de pomp.De solenoide hoort bij de auto en is gecodeert

Re: op tijd zetten kangoo F8Q motor

Geplaatst: 11 mei 2011 16:40
door de mon
Hallo LillyR,ben je al verder geraakt.Nog een paar tips mss.De 1° cilinder zit aan de versnellingsbakzijde;op de 3° cilinder zit de verstuiver met het draadje;alle wartels los zetten van de verstuivers,diegene die lekt aanschroeven tijdens starten.