Pagina 1 van 1
Laguna II: AUT4 vs AUT5
Geplaatst: 24 nov 2010 00:00
door Renier
Wat vragen aan de automaat techneuten die me al een tijd bezig houden....
1) Ik snap dat een 5-traps automaat technisch complexer is dan een 4-traps versie en dus duurder om te maken.
Is dat ook de enige reden dat Renault de 2.0 16V met 4-traps automaat heeft geleverd en de 2.0T en 3.0 V6 met 5-traps?
Of is die 5-traps ook beter bestand tegen het hogere koppel en vermogen van de 2.0T/V6?
2) Wat is nu het verschil in bakverhoudingen tussen een 4 en 5 traps automaat?
Ligt alles bij een 4-traps simpelweg wat verder uit elkaar of heeft een 5-traps in de laatste trap meer een soort overdrive?
Dus uitgaande van dezelfde 2.0 motor, draait de 5-traps dan minder toeren op de snelweg dan z'n 4-traps broertje?
3) En de laatste (ook weer puur uit technische interesse), is de 5-traps uit de 2.0T 170 pk dezelfde automaat als uit de 3.0 V6?
Re: Laguna II: AUT4 vs AUT5
Geplaatst: 24 nov 2010 09:54
door WillemS
Zo, wat een vragen zeg !!
Het antwoord is zo 123 moeilijk te geven.
Ik heb wel een verklaring.
De motoren waar de 5 traps aan zit hebben allen een hoger koppel en vermogen, als je dat nu over kleinere stapjes verdeeld
heb je lagere belastingen in de bak.
Stel je het heel extreem voor; 2 trappen, dan heb je met dat hogere koppel een enorme belasting op de aandrijflijn in de bak.
Neem je nu 5 of 6 stappen dan zal de motor meer varieeren in toeren en soepeler lopen. Bij Aisin-Warner(Toyota) hebben ze al bakken met 7/8 trappen, die zijn bedoeld voor de zeer grote vermogens.
Wil je het echt helemaal uitgerekend hebben dan moeten we de bak specs. weten.
SUC6
Re: Laguna II: AUT4 vs AUT5
Geplaatst: 24 nov 2010 10:27
door Renier
Wat een mens al niet bezig houdt he....
Re: Laguna II: AUT4 vs AUT5
Geplaatst: 28 nov 2010 22:51
door Pleiades
WillemS schreef: Bij Aisin-Warner(Toyota) hebben ze al bakken met 7/8 trappen, die zijn bedoeld voor de zeer grote vermogens.
Hm een VW Polo 1.4 kan je krijgen met een 7 traps DSG.
Die extra trap is volgens mij gewoon om het verbruik een beetje laag te houden.
Re: Laguna II: AUT4 vs AUT5
Geplaatst: 29 nov 2010 09:27
door WillemS
Nee, die 7e trap kan daar niet voor zijn want de 1.4 heeft daar te weinig kracht voor.
Als je die eindoverbrenging onder de 1:1 brengt (dat noemden ze overdrive) dan heb je een motor nodig die een behoorlijk koppel heeft. Deze 7 bak heeft de stappen zodanig verdeeld dat je een schakelgedrag krijgt binnen een beperkt toerengebied waardoor je zuiniger met brandstof "kunt" omspringen.
Een "normale"versnellingsbak heeft stappen van zo'n 500/700 toeren per stap. deze stapt al bij 300/400 toeren.
Hij haalt dus minder lang door in een versnelling voordat hij overschakeld, zoals ook bij F1 wagens, echter daar draaien de motoren zo'n 15.000 tpm. en hebben hun vermogenkoppel pas bij een heel hoog toerental.
SUC6
Re: Laguna II: AUT4 vs AUT5
Geplaatst: 01 dec 2010 21:20
door Rojo69
Ha Willem...
Het is om te huilen
Die 1.4 halen ze 180pk uit
(koppel weet ik niet maar zal niet onder de 250Nm liggen)
Ik heb ook begrepen dat ie in de Transporter ligt
Re: Laguna II: AUT4 vs AUT5
Geplaatst: 02 dec 2010 10:04
door WillemS
Het wordt nog veel leuker.
In Frankrijk is MCE-5 Development bezig met een 1,5 liter motor ze hebben nu 245pk en een koppel van 470Nm. gemiddeld brandstofverbruik 6,8l/100km.
MB heeft nu ook 2,2lt. 4cilinder motoren voor de S-klasse met dubbelturbo, 204 pk, 500Nm koppel en een gemiddeld verbruik 5,7l/100km. top 240 km/u. Niet slecht, toch.
SUC6
Re: Laguna II: AUT4 vs AUT5
Geplaatst: 28 sep 2011 18:08
door Renier
Even een oud topic uit de sloot halen
Is de 4-traps DP0 bak ook te vervangen door de 5 traps bak uit de 2.0T?
Re: Laguna II: AUT4 vs AUT5
Geplaatst: 28 sep 2011 21:13
door WillemS
Alles "kan" maar tegen welke prijs?
Deze bakken hebben een specifieke kabelboom en computer nodig verder kan het nog zijn dat de aandrijfassen verschillend zijn en zo nog wel een paar of heleboel onderdelen.
Ik vermod dat het economisch verantwoorder is om dan een andere wagen te kopen met de door jou gewenste bak.
SUC6
Re: Laguna II: AUT4 vs AUT5
Geplaatst: 28 sep 2011 22:32
door Renier
Dacht zoiets al, niet realistisch dus
2.0 16V motor ben ik erg tevreden over maar stiekem ben ik jaloers op de 2.0T en V6 rijders met hun extra trap
Als ik hem ooit op een Lag III automaat inruil zal het dan wel een 5 traps worden
Re: Laguna II: AUT4 vs AUT5
Geplaatst: 29 sep 2011 08:54
door WillemS
Ach, Renier, een mens heeft altijd wel wat te wensen.
Zo zou ik graag een V6 24 klepper Safrane van 2000 met weinig km's willen, hoewel de ZF4 HP20 bak niet denderend is.
Maar ik rijd nog steeds in een 2.0 16klepper(Volvo) Safrane van 1999 met een Aisin Warner(Toyota) 4 traps bak met lock-up en zoals ik jou ook geadviseerd heb zit hier ook de inhoud van een Tube Forte ATT bij de ATF.
Over duurzaam gesproken(ik ken er een die nu 460.000 km's heeft gedraaid) het rijden in mijn Saf scheelt toch zomaar de produktie van 3@4 auto's tot nu toe
en ik rijd toch 1:10 met wat beleid.
Als je je wagen goed verzorgt gaat die toch wel zo'n 20 jaar mee denk ik.
mvg
WillemS
Re: Laguna II: AUT4 vs AUT5
Geplaatst: 02 okt 2011 17:17
door Estate2008
De lag III heeft een zes traps bak.
[ Posting via iPad ]
Re: Laguna II: AUT4 vs AUT5
Geplaatst: 02 okt 2011 22:03
door Renier
Nog beter