Pagina 1 van 1
Laguna 2.0 170 pk phase III en LPG, doen of niet doen?
Geplaatst: 07 nov 2009 18:46
door Faiz1971
Hallo,
Graag zou ik willen weten of het verstandig is om bij een Laguna 2.0 170pk (dus met turbo) phase III een lpg inbouw te laten doen. Zijn er al forumleden die al rijden met een lpg installatie met dit type motorblok? En hoe is jullie ervaring?
Dit omdat ik momenteel eentje op het oog heb en mij afvraag of dit vragen om problemen is.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Geplaatst: 07 nov 2009 19:27
door mechanic
De fabricant ondersteunt het niet, dus dat wil al aangeven dat het wellicht niet een heel goed idee is.
Er zijn er wel die gewoon prima rondrijden, maargoed, heb er verder buiten het onderhoud geen ervaringen mee.
Geplaatst: 07 nov 2009 20:52
door Renier
Tip: Je kan je vraag ook eens stellen op het Lagunaclub forum, daar zitten alleen maar Laguna rijders en ook monteurs met een Laguna
http://www.lagunaclub.nl/forum/
Geplaatst: 08 nov 2009 07:58
door Faiz1971
Ik heb ook op de sites van gasfx en vialle gekeken, maar het enige model wat zij daar hebben staan in de phase III is de 2.0 103kW, de turboloze handbak dus. Wat ik in het algemeen, dus van het gross van de automerken, weet is dat de koppen/kleppen stuk kunnen gaan door deze de laatste tijd minder hard zijn door gebruikte materialen. Maar aan de andere kant dat er door lpg inbouwers ook wordt aangeraden om iets als flashlube mee te monteren om de kleppen mee te smeren.
@Renier: bedankt voor het linkje, ga daar eens kijken of ik daar wat meer info kan vinden over turbo motoren met lpg.
Geplaatst: 08 nov 2009 13:46
door DHL
Mocht men turbomotoren kunnen ombouwen op LPG zal dit nog niet zolang zijn... Ik zou er zeker niet aan beginnen. Vroeger verschillende wagens op LPG gehad en is nooit een groot succes geweest.
Enkel m'n eerste wagen die nog een carburator had reed goed. Vanaf de injectiesystemen had ik last van sterk verminderd vermogen, backfires,...
Geplaatst: 08 nov 2009 14:20
door Renier
Bij een Vialle LPi installatie blijft het vermogen gelijk en is backfire onmogelijk, de LPG wordt namelijk in vloeibare vorm ingespoten. Door de verdamping geeft dit bovendien een sterk verkoelend effect wat ook minder slijtage van de motor veroorzaakt dan met klassieke LPG systemen met een verdamper.
De LPG-injectoren worden aangestuurd door de LPG-regeleenheid (LPE). Hiervoor wordt het signaal voor de benzine-injectoren afkomstig van de originele ECU gebruikt dat vervolgens wordt vertaald voor de LPG-injector. Alle oorspronkelijke signalen van het motormanagement en diagnosefuncties blijven zodoende intact (Bron:
www.vialle.nl).
Ik heb in de Clio redelijk probleemloos 3 jaar met een Vialle systeem gereden. Wel veroorzaakt LPG meer vervuiling van het gaskleppenhuis, wat dan ook af en toe gereiningd moet worden. LPG heeft ook een minder smerende werking dan benzine dus op de zeer lange termijn is het misschien iets minder goed dan benzine voor de motor. Het systeem start altijd echter op benzine en als je af en toe een tank goede benzine verbruikt dan lijkt me dat ook geen enkel probleem.
Grootste nadeel vind ik persoonlijk dat je je reservewiel kwijt bent (bij een ringtank) en dat je zeer vaak aan de pomp staat. De tank heeft slechts een bruikbare inhoud van +/- 54L en je verbruikt ruim 10% meer bij LPG.
Ook komt bij een ringtank je kofferbakvloer iets omhoog.
Geplaatst: 10 nov 2009 00:42
door Rossy
Backfire is ook bij Vialle LPI nog mogelijk.
Ik heb het een paar keer meegemaakt dat het inlaatspruitstuk door de hele motorruimte heen verspreid lag
Antonio.
Geplaatst: 10 nov 2009 11:55
door DHL
Maar kan het nu op turbomotoren eigenlijk?
Eventjes off topic... ik denk er aan dat ik vroeger een Golf GTI 16V had die ik op LPG liet zetten. Het enige verschil dat je voelde is dat de verbrandingswaarde van LPG lager was dan benzine. Zo'n Golfje was indertijd (jaren 80) ongeveer het snelste dat je kon kopen (als jonge gast). De injectie toen was totaal nog niet te vergelijken met huidige systemen. Was eigenlijk een veredelde carburator.
Ik deed toen m'n gastankje vol voor 400fr (10Euro ongeveer) en reed iedereen los haha. Dat was nog eens fun hebben... Die startte nog niet op benzine maar ik reed steeds de LPG tank zodanig leeg dat je vermindering van het vermogen voele en reed dan verder op benzine tot aan het tankstation. Ook deed ik altijd een produkt van Marly C in m'n benzine voor het smeren van de kleppen... Gevlamd dat ik ermee heb (toen was dit sociaal nog een beetje aanvaard dat je 160 reed waar je 90 mocht en dit zonder ABS, ESP,airbags, ABS en al die fun wegnemende systemen) en nooit heeft hij gemankeerd. Van de toen 139 pk schat ik dat ik er ong 125 had op LPG...(wat toen enorm veel was, een gewone Golf GTI die toen heel snel was, had toen 115pk voor een 800-900kg)
Geplaatst: 10 nov 2009 12:49
door renault15.17
Er rijden redelijk veel Espace-en rond met de 2.0T motor op LPG en ook een aantal Avantime's. Het kan dus wel gewoon. Zie bijvoorbeeld:
viewtopic.php?t=5276
Geplaatst: 12 nov 2009 15:20
door hill
Hallo
Ik volg dit onderwerp al een tijdje en daarom geef ik even mijn persoonlijke mening
Ikzelf heb een laguna 2 19 dci en de ervaring leert dat alles wat stuk kan gaan bij deze auto's ook stuk gaat
Dus moest ik in het bezit zijn van uw wagen bleef ik er met mijn handen af voor je voor voldongen feiten komt te staan
Dit is wel MIJN persoonlijke mening maar als je dit forum eens doorloopt weet je volgens mij voldoende wat voor een kommer en kwel je bij deze laguna's kan mee maken.
Als hij rijd (en ze rijden heerlijk) gewoon af blijven ook al kost het wat meer aan benzine
Geplaatst: 12 nov 2009 18:19
door Renier
Dat is echt onzin dat kommer en kwel verhaal, alleen de eerste phase 1 Laguna II's (jaren 2001-202) hebben grote problemen gehad.
Vanaf 2003 zijn de meeste problemen eruit en zeker bij de phase II die er vanaf 2005 is.
Maar het gaat hier om een Laguna III en die heeft helemaal geen problemen meer.
Hij scoort beter in de pech statistieken van de ADAC dan een Volkswagen Passat of Toyota Avensis om maar eens wat te noemen.