Verwarming Megane coupe (1996)

Forumregels
géén Scenic / Megane Scenic !!
Die vind je onder Scenic
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Techline
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 9
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 okt 2009
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

Verwarming Megane coupe (1996)

Bericht door Techline »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en heb meteen al een vraag :?
We hebben 2 megane's, een CC uit 2007 en sinds kort een coupe uit 1996.
Met de laatste hebben we een probleem met de verwarming.
In eerste instantie bleef de motortemperatuur altijd laag, na het vervangen
van de thermostaat is dat probleem verholpen (denk ik :? ).
Als we nu een rit van zeker 5 km maken wil de kachel temperatuur nog het
gevraagde niveau halen, dus mijn vraag is nu, :?: hoe kan dit, :?:

Het is een megane coupe met een 1.6 motor uitgerust met airco.

Alvast bedankt voor de reacties :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6856
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Ik begrijp je vraag niet zo goed. Is de motortemp. ok? Kan de kachel op koud en warm? Reageert de kachel dan goed? Is het koelsysteem goed "ontlucht", het luistert bij franse auto's nogal nauw. Je dient de procedure exact op te volgen. SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16658
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 25 apr 2025 20:49
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Bericht door mechanic »

Ik zou beginnen met het opnieuw ontluchten van het koelsysteem.
Zijn 2 nippels als het goed is, eentje bij je thermostaathuis en eentje in een kachelslang. Gebruik deze!
Daarna het systeem goed op peil zetten, en de motor warm laten lopen.
Nu kan je controleren of alles naar begoren werkt, dus of de thermostaat opent, en de koelvin inslaat. Beide radiateurslangen horen warm/heet te worden als de thermostaat geopend is. Als de vin in geslagen is, is de motor zodanig warm dat ook je kachel goed moet werken. Doet die dit niet, is er een ander probleem.
Na 5km is een motor nog niet helemaal op temperatuur hoor, dus kan zijn dat je langer moet rijden voor de kachel echt warm word.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Techline
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 9
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 okt 2009
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

Bericht door Techline »

De motor komt wel goed op temperatuur maar de verwarming blijft gewoon koude lucht geven.
Enig idee waar ik de ontluchtnippel van de kachel kan vinden, die bij het thermostaathuis heb ik wel ontlucht nadat
ik de thermostaat heb vervangen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16658
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 25 apr 2025 20:49
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Bericht door mechanic »

Er zou er nog eentje in de kachelslang/radiateur kunnen zitten. Als dit niet zo is, heb je maar 1nippel.
Als je die ontlucht hebt, zou je de motor kunnen laten draaien met de dop van het reservoir eraf, dan blaast die alle lucht eruit.
Maar als de boel wel goed op temperatuur komt, en ontlucht is, zit het probleem denk ik ergens anders. Kachelradiateur die verstopt zit??

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Techline
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 9
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 okt 2009
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

Bericht door Techline »

En hoe kan ik er achter komen of de kachelradiator verstopt zit ?
Of is het handiger om er direkt een schoonmaalmiddel in tegooien ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wesley015
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 1017
Lid geworden op: 17 okt 2009
Laatste bezoek: 10 sep 2013 20:10
Actief als: particulier

Bericht door wesley015 »

Als je kachel radiator verstopt zit heeft een schoonmaakmiddel of een pil geen zin meer.
Je kunt de kachel radiator de-monteren en kijken of je hem door kan spoelen.
En anders een nieuwe er in zetten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6856
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Je kunt nog proberen de twee slangen van de kachelrad. los te maken, dan met een tuinslang de radiator doorspoelen, je merkt snel genoeg of er nog water doorheen gaat, zo,nee, dan heb je pech= nwe kachel-radiator monteren (het kan zijn dat een vorige eigenaar al eens een pil heeft toegevoegd), zo, ja, dan kan je het hele koelsysteem doorspoelen met Forte Cooling System Flush, houd je aan de instrukties op de fles. En dan weer afvullen en ontluchten. SU6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wesley015
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 1017
Lid geworden op: 17 okt 2009
Laatste bezoek: 10 sep 2013 20:10
Actief als: particulier

Bericht door wesley015 »

WillemS schreef:Je kunt nog proberen de twee slangen van de kachelrad. los te maken, dan met een tuinslang de radiator doorspoelen, je merkt snel genoeg of er nog water doorheen gaat, zo,nee, dan heb je pech= nwe kachel-radiator monteren (het kan zijn dat een vorige eigenaar al eens een pil heeft toegevoegd), zo, ja, dan kan je het hele koelsysteem doorspoelen met Forte Cooling System Flush, houd je aan de instrukties op de fles. En dan weer afvullen en ontluchten. SU6
Ja klopt als een bus willem. Dat had ik daarboven al genoemd namelijk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 2
Berichten: 3484
Lid geworden op: 27 aug 2004
Laatste bezoek: 20 apr 2025 20:21
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Als de auto een binnentemperatuur meter heeft (ik las airco, maar weet niet of die een (semi) automatische is of hand bediende), kan het dan niet zo zijn dat die temperatuur meter vervuild is waardoor het systeem er van uitgaat dat het warm genoeg is in de auto ?
Of dat het aanzuig motortje die de lucht langs die sensor moet zuigen het begeven heeft.

Weet dat die sensoren nogal eens onder het stof komen te zitten, waardoor ze onjuiste meetwaarden gaan geven.
Ook de motortjes willen nogal eens vastlopen door aangezogen stof.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16658
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 25 apr 2025 20:49
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Bericht door mechanic »

Dat is op deze megane niet van toepassing gezien het bouwjaar, is een handgebediende.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 2
Berichten: 3484
Lid geworden op: 27 aug 2004
Laatste bezoek: 20 apr 2025 20:21
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Dus deze auto heeft geen sensor voor de binnen temperatuur ?
Hmm, lijkt me lastig. Maar goed, dan gaat dat verhaal dus niet op.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Techline
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 9
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 okt 2009
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

Bericht door Techline »

Klopt het is een handmatige airco (die wel werkt).
Waar kan ik de kachelradator vinden ? en waar zitten de slangen om eventueel de radiator door tespoelen.
En we hebben weer een nieuw probleem :evil: .
Soms wil de auto niet van de centrale deurvergrendeling en dus ook niet starten als we de deur handmatig openen, of is het handiger omdat in een ander gedeelte van het forum voor teleggen ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wesley015
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 1017
Lid geworden op: 17 okt 2009
Laatste bezoek: 10 sep 2013 20:10
Actief als: particulier

Bericht door wesley015 »

Techline schreef:Klopt het is een handmatige airco (die wel werkt).
Waar kan ik de kachelradator vinden ? en waar zitten de slangen om eventueel de radiator door tespoelen.
En we hebben weer een nieuw probleem :evil: .
Soms wil de auto niet van de centrale deurvergrendeling en dus ook niet starten als we de deur handmatig openen, of is het handiger omdat in een ander gedeelte van het forum voor teleggen ?
Het probleem kan in je sleutel zitten. Misschien je batterij leeg of je chip kapot.
Of het probleem kan in de ontvanger zitten in de auto.

Maar om even terug te komen op de radiator. Die zit via de binnen, achter het dashboard kastje,
tegen het schutbord gemonteerd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Techline
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 9
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 okt 2009
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

Bericht door Techline »

Ik zal één dezer dagen eens een poging ondernemen om de radiator te vinden, en de batterij van de sleutel is pas nog vervangen.
Soms gaat het weken goed en dan is er opeens dat probleem met de afstandsbediening weer, na een bepaalde tijd werkt het weer zoals het hoort.
Heb net de sleutel uit elkaar gehaald en alles goed schoon gemaakt (nu werkt het weer) :wink:
Afwachten maar ....
In ieder geval allemaal bedankt voor de reacties (heb ook al enkele tips voor de CC uit 2007 gevonden, super allemaal)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DexterXL
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 485
Lid geworden op: 25 mei 2009
Laatste bezoek: 26 feb 2011 19:57
Actief als: particulier
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Bericht door DexterXL »

Ik weet niet hoe de kachelradiateur aangesloten zit, maar op mijn ex-5je zaten ze onder de motorkap,
daar heb ik de slangen afgekoppeld, en op 1 van de uiteinden de tuinslang gezet, uiteindelijk kwam er aardig
wat prut uit en werkte het weer een stuk beter, daarna kan je er een reiniger toevoegen, deze werken meestal
boven een bepaalde temp. dus werkt het niet als je korte stukjes rijd.
Ford Focus Wagon Futura 1.6i 16v 2005 Magnum Grey
Daewoo Kalos Class 1.4i 16v 2004 Blauw

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wesley015
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 1017
Lid geworden op: 17 okt 2009
Laatste bezoek: 10 sep 2013 20:10
Actief als: particulier

Bericht door wesley015 »

DexterXL schreef:Ik weet niet hoe de kachelradiateur aangesloten zit, maar op mijn ex-5je zaten ze onder de motorkap,
daar heb ik de slangen afgekoppeld, en op 1 van de uiteinden de tuinslang gezet, uiteindelijk kwam er aardig
wat prut uit en werkte het weer een stuk beter, daarna kan je er een reiniger toevoegen, deze werken meestal
boven een bepaalde temp. dus werkt het niet als je korte stukjes rijd.
Bij de megane zit die via de binnenkant.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Techline
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 9
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 okt 2009
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

Bericht door Techline »

Ik ben nog niet aan de radiator toegekomen maar de afstandsbediening werkt tot op heden (heb de sleutel en de ontvanger schoon gemaakt) weer zoals het bedoeld was.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wesley015
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 1017
Lid geworden op: 17 okt 2009
Laatste bezoek: 10 sep 2013 20:10
Actief als: particulier

Bericht door wesley015 »

Dat is dan alvast 1.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Techline
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 9
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 okt 2009
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

Bericht door Techline »

HELP .......... :evil: :evil:
Nu wil de auto dus helemaal niet meer reargeren op de afstandbediening. :twisted:
Ik heb de sleutel gecontroleerd (met de camera van een mobi) en die werkt wel.
Weet iemand waar en hoe ik de startblokkering kan omzeilen want een auto die alleen maar op de parkeerplaats staat is niet echt handig. :cry:
Oja, waar precies zit de kachelradiator, :?: ik heb al op de rug onder het dashboard gelegen maar zie geen radiator.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6856
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Werkt je sleutel op infrarood of op een FM-frequentie? In het laatste geval kan het voorkomen dat op bepaalde plekken in Nederland deze niet of slecht werkt, door straling. Bij infrarood moet je de AB goed op de ontvanger in de auto richten.
Om de lokatie van je kachelradiateur te vinden helpt wellicht het volgende: Als je de motorkap opent zoek dan naar 2 duimdikke slangen die van de motor naar het schutbord lopen en daar doorheen gaan, nou daarachter zit dan je kachelradiateur. SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Techline
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 9
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 okt 2009
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

Bericht door Techline »

De slangen heb ik gevonden, dus dat moet lukken.
Ik heb het hele internet afgezocht en ben er achter gekomen dat er een noodcode is om de auto toch te kunnen starten.
Ik heb een (dos) programma gedownload en daar komt wel een code uit maar die werkt niet :evil:
Is er iemand die een code voor mij kan opvragen of is er iemand die een werkende code generator heeft.
Het type van de auto is : DAOF
en de sleutel heeft het nummer SU2LN
de code die ik eruit krijg is : 3489 (maar die werkt dus niet)

Ik wacht maar af en anders moet ik maar een code aanschaffen, maar heb gelezen dat die niet goedkoop zijn bij de dealers.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Techline
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 9
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 okt 2009
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

Bericht door Techline »

:lol: Het is gelukt :lol: , op diverse internetforums hadden ze het over grote bedragen die je zou moeten betalen voor de startcode, maar bij de renault-dealer in Zaandam was het geen enkel probleem :P .
Nu alleen nog een nieuwe sleutel aanschaffen :? en dan werkt dat gelukkig weer.

In ieder geval allemaal bedankt voor de reacties, zonder de aanwijzingen had ik het zeker niet op kunnen lossen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht