versnellingsbak probleem
-
Topic author - 2-hit-miracle
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
versnellingsbak probleem
Hallo,
Even voorstellen, wij zijn een groot gezin uit de provincie Antwerpen, en rijden met en Grand Scenic, model 2008.
Tot nu toe reed de auto prima (+/- 25000 km) tot in januari, tijdens de eerste 'winterprik' de versnellingsbak kuren kreeg. Op een morgen wil mijn vriendin naar haar werk rijden, auto start normaal maar wil niet meer in 1ste vernelling. Alleen 3de en 4de werken nog, de pook kan niet meer naar links of rechts verplaatst worden alleen nog maar op en af, geen 1 en 2 of 5 en 6 en achteruit dus. Gelukkig staat de auto altijd met de neus naar de straat en is ze in 3de vertrokken. Pas na een tiental km kon ze alle versnellingen gebruiken! Raar denk je dan, zeker als de volgende dagen en weken alles weer normaal functioneert. Tot 14 dagen geleden we een paar dagen in de Ardennen verbleven(weer was het koud, -8°) en de pook weer niet naar rechts kon. Deze keer had ik er het laatst mee gereden en daar ik de gewoonte heb om de auto in 1ste te laten bij het parkeren zat de pook nu vast in 1ste en 2de. geen 3, 4, 5, 6 of acheruit. Probleem was dat we nu wel achteruit moesten om weg te geraken. Dealer gebeld, wist niet direkt een oplossing. De koppeling was in orde, ik kon in 1ste schakelen en wanneer ik de koppeling liet opkomen wou de auto vertrekken, idem in 2de. Nadat de motor een 5-tal minuten had gedraaid, en na talloze keren te hebben gekoppeld en ontkoppeld in neutraal schoot de pook los en waren alle versnellingen weer 'bereikbaar'. Bij kontrole bij de dealer na thuiskomst werkte alles weer perfect, niets te merken, meneer! Volgens mij had het wel degelijk met de kou te maken maar dat vond de dealer 'sterk'. Heeft iemand van jullie al iets dergelijks meegemaakt en zoja, is het probleem dan opgelost geraakt?
Groeten,
Bart.
Even voorstellen, wij zijn een groot gezin uit de provincie Antwerpen, en rijden met en Grand Scenic, model 2008.
Tot nu toe reed de auto prima (+/- 25000 km) tot in januari, tijdens de eerste 'winterprik' de versnellingsbak kuren kreeg. Op een morgen wil mijn vriendin naar haar werk rijden, auto start normaal maar wil niet meer in 1ste vernelling. Alleen 3de en 4de werken nog, de pook kan niet meer naar links of rechts verplaatst worden alleen nog maar op en af, geen 1 en 2 of 5 en 6 en achteruit dus. Gelukkig staat de auto altijd met de neus naar de straat en is ze in 3de vertrokken. Pas na een tiental km kon ze alle versnellingen gebruiken! Raar denk je dan, zeker als de volgende dagen en weken alles weer normaal functioneert. Tot 14 dagen geleden we een paar dagen in de Ardennen verbleven(weer was het koud, -8°) en de pook weer niet naar rechts kon. Deze keer had ik er het laatst mee gereden en daar ik de gewoonte heb om de auto in 1ste te laten bij het parkeren zat de pook nu vast in 1ste en 2de. geen 3, 4, 5, 6 of acheruit. Probleem was dat we nu wel achteruit moesten om weg te geraken. Dealer gebeld, wist niet direkt een oplossing. De koppeling was in orde, ik kon in 1ste schakelen en wanneer ik de koppeling liet opkomen wou de auto vertrekken, idem in 2de. Nadat de motor een 5-tal minuten had gedraaid, en na talloze keren te hebben gekoppeld en ontkoppeld in neutraal schoot de pook los en waren alle versnellingen weer 'bereikbaar'. Bij kontrole bij de dealer na thuiskomst werkte alles weer perfect, niets te merken, meneer! Volgens mij had het wel degelijk met de kou te maken maar dat vond de dealer 'sterk'. Heeft iemand van jullie al iets dergelijks meegemaakt en zoja, is het probleem dan opgelost geraakt?
Groeten,
Bart.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
Bart, Het schakelen geschiedt met kabels. De pook kan je van links maar rechts bewegen waardoor je een van de kabels kiest. Heb je hem naar links dan gebruikt hij 1 kabel voor 1 en 2.
Beweeg je hem naar rechts dan neemt hij de kabel voor 3 en 4 enz.
Kennelijk is het zo dat bij vorst de bediening van links naar rechts en andersom bevriest(vocht of vet dat hard wordt).
Je garagist dient dit punt onderhanden te nemen. SUC6
Beweeg je hem naar rechts dan neemt hij de kabel voor 3 en 4 enz.
Kennelijk is het zo dat bij vorst de bediening van links naar rechts en andersom bevriest(vocht of vet dat hard wordt).
Je garagist dient dit punt onderhanden te nemen. SUC6
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
Bijna goed.
Er zitten 2 kabels aan de pook.
1 voor de beweging vooruit/achteruit en 1 voor de beweging links/rechts.
Het lijkt erop dat de kabel voor links/rechts het niet helemaal lekker meer doet.
Laat de dealer deze kabel controleren op beschadigingen.
Als de auto uit 2008 is, dan is er mogelijk nog een deel garantie of in ieder geval coulance waar dit op verhaald kan worden.
Antonio.
Er zitten 2 kabels aan de pook.
1 voor de beweging vooruit/achteruit en 1 voor de beweging links/rechts.
Het lijkt erop dat de kabel voor links/rechts het niet helemaal lekker meer doet.
Laat de dealer deze kabel controleren op beschadigingen.
Als de auto uit 2008 is, dan is er mogelijk nog een deel garantie of in ieder geval coulance waar dit op verhaald kan worden.
Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
Hide post links |
-
Topic author - 2-hit-miracle
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Ik dacht ook aan die kabels, zal de dealer er bij een volgend onderhoud op wijzen, gesteld dat het probleem zich niet meer opnieuw voordoet. Wat de garantie betreft, de auto is van maart 2008, maar via Renault Belgie hebben we 2 jaar extra garantie gekocht, dus kunnen we nog even op 2 oren slapen....
Iets anders, ik had gemerkt dat er 1 standlicht en 1 dimlicht defect was en heb meteen beide dimlichten en standlichten laten vervangen(enkel de lampjes, voor alle duidelijkheid) en dat kostte mij de luttele som van 77euro! Zelf doen is quasi onmogelijk, de auto moet op de brug en het voorwiel en de plastic kap erboven moeten worden gedemonteerd, langs de motorruimte is gewoon geen plaats om je hand achter de koplampen de steken! Kostelijke zaak als je om de 2 jaar nieuwe lampjes moet steken.
Bedankt voor de reakties,
groeten,
Bart
Iets anders, ik had gemerkt dat er 1 standlicht en 1 dimlicht defect was en heb meteen beide dimlichten en standlichten laten vervangen(enkel de lampjes, voor alle duidelijkheid) en dat kostte mij de luttele som van 77euro! Zelf doen is quasi onmogelijk, de auto moet op de brug en het voorwiel en de plastic kap erboven moeten worden gedemonteerd, langs de motorruimte is gewoon geen plaats om je hand achter de koplampen de steken! Kostelijke zaak als je om de 2 jaar nieuwe lampjes moet steken.
groeten,
Bart
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Laatste bezoek: 22 apr 2025 18:19
Heb voor 40 euro per jaar een Renault Privilege pas voor mijn Scenic aangeschaft. Zit een pechhulp, zomer en wintercheck, APK (jaarlijkse keuring) en gratis lampen verwisselen bij in.bart.w schreef: Iets anders, ik had gemerkt dat er 1 standlicht en 1 dimlicht defect was en heb meteen beide dimlichten en standlichten laten vervangen(enkel de lampjes, voor alle duidelijkheid) en dat kostte mij de luttele som van 77euro!
groeten,
Bart
Heb sinds de aanschaf van de pas in december al twee keer een dimlicht (links en later rechts) laten vervangen voor niets. Nou ja, 40 euro dan, maar ik heb de checks en APK dus nog tegoed en de eventuele verdere kapotte lampjes

Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 05 mar 2018 21:32
Ik ben in december geweest voor een lampje vervangen voor, koste 12 Euro en een beetje, en voortaan doe ik het zelf want de monteur kon er zo via de motorruimte bij.
Ze probeerden me toen ook zo'n Privilege pas aan te smeren, maar de APK hoeft pas om de 2 jaar en die krijg ik elders gratis bij een grote beurt.
Fijn dat je i.i.g. die garantie hebt bijgekocht, dat scheelt inderdaad weer zorgen in de toekomst!
Ze probeerden me toen ook zo'n Privilege pas aan te smeren, maar de APK hoeft pas om de 2 jaar en die krijg ik elders gratis bij een grote beurt.
Fijn dat je i.i.g. die garantie hebt bijgekocht, dat scheelt inderdaad weer zorgen in de toekomst!
Renault Captur 1.2 TCe 120 EDC (2014), two-tone, zilver, zwart dak.
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 7 Reacties
- 930 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 1 Reacties
- 581 Weergaves
-
Laatste bericht door Mathijs
-
- 6 Reacties
- 315 Weergaves
-
Laatste bericht door Frank Frenken
-
- 1 Reacties
- 411 Weergaves
-
Laatste bericht door Renault47
-
- 3 Reacties
- 391 Weergaves
-
Laatste bericht door gandalfnl
-
-
Problemen automatische versnellingsbak met caravan
door Vertrokken - 46088 » » in Aandrijving, wielophanging, besturing, remmen van de Captur 2 - 4 Reacties
- 834 Weergaves
-
Laatste bericht door Vertrokken - 46088
-
-
- 2 Reacties
- 152 Weergaves
-
Laatste bericht door M.lammerts