Veer gebroken, maar waar is die voor??

Plaats reactie

Topic author
Chicco
lid
lid
Posts in topic: 9
Laatste bezoek: 23 jun 2011 12:07

Veer gebroken, maar waar is die voor??

Bericht door Chicco »

Gisteren duwde ik het koppelingspedaal in en.... er valt een stuk van een veer onder het koppelingspedaal uit :(
Omdat ik niet veel tijd had ben ik er gewoon mee gaan rijden, echter tijdens het rijden/koppelen is in het geheel niets te merken mbt dit onderdeel.
Iemand die een idee heeft waar deze veer voor dient?
Ter illustratie heb ik een foto gemaakt van het gedeelte waar (nu nog een gedeelte) van de veer zit.
Nr1 --> omdat dit stukje niet meer onder spanning staat is het wat omlaag gezakt, deze hoort echter op de plaats waar de pijl naar verwijst te zitten (inkeping).
Nr2 --> in deze inkeping komt het andere gedeelte van de veer in te zitten en daar is de veer dan ook afgebroken.
Nr3 --> dit is de plaats waar naar mijn idee het afgebroken gedeelte komt te zitten, althans het uiteinde is een soort van "halve maan" welke precies om dit gedeelte van de koppeling kan.
Ik ben al even naar 2 Renaultdealers gegaan echter geen van beiden kan mij aangeven waarvoor deze veer dient. Ik moet er maar gewoon mee rijden en dan merk ik vanzelf wel als iets niet meer werkt....... :roll:
Oh ja, zou ik de veer wel moeten vernieuwen dan kom ik een hele koppelingsset met pedaal en alles te kopen, de veren konden namelijk niet los besteld worden.... (dat zal dan wel een veer worden van de sloop :wink: ) De prijs: rond de 260 Euro's.......

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 8
Laatste bezoek: 25 apr 2025 20:49
Actief als: particulier

Bericht door mechanic »

Die veer zorgt dat er minder kracht vanuit de koppelings cilinder nodig is het pedaal terug de omhoog te duwen, en de kans dat de cilinder defect raakt met een pedaal wat op de vloer blijft liggen te verkleinen. Echter hebben niet alle type espace deze veer. Als ik het goed herinner is hier een mededeling van bekend bij de dealer. De veertjes zijn
( waren iig wel ) uit die medeling los te bestellen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33

Bericht door DHL »

Ja, is gekend probleem. Is nota geweest hierover... Dealer moet dit zeker terugvinden. Hoeveel Espacen waren er niet waarvan de koppelingspedaal beneden bleef?... Best oplossen. Hoe is de wagen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Chicco
lid
lid

Bericht door Chicco »

Hey super, bedankt voor de snelle professionele reacties! :Yes:
Dan zal ik maandag maar eens terug gaan naar mijn Renaultdealer en hun hier op attenderen....
Heb in ieder geval geen zin dat straks op vakantie in Italie de cilinder defect is en mijn koppelingspedaal op de bodem blijft liggen.....
Tot op dit moment werkt alles nog goed en heb ik geen problemen met het koppelingspedaal.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Chicco
lid
lid

Bericht door Chicco »

Vandaag gebeld met de Renaultdealer. Wist in 1e instantie niks af van een memo hierover, maar zou het nakijken en me terugbellen.....
Na 2 uur werd ik gebeld en... de veer is los te bestellen !
Dus zodra de veer binnen is zou hij het mij laten weten.
Bedankt voor jullie reactie Mechanic & DHL, zal me denk ik rond de 260 Euro schelen !!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Fijn zo'n dealer die uit zichzelf ook meedenkt :wink: :roll:
Maar jij lacht weer hopelijk nu het je 260e scheelt. :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Chicco
lid
lid

Bericht door Chicco »

Mmm ik ben vandaag bij de dealer aangegaan om te kijken of de veer er al was.... Oh ja, uhm... even kijken, volgens mij is er inderdaad een veer binnengekomen..... :roll:
Toen de medewerker mij de veer liet zien viel mij op dat de veel veel groter is dan degene die afgebroken is....... en ene andere vorm heeft.....
Volgens hem zou dit de veer zijn van de terugroepactie en zou deze veer moeten passen...... Dus ik zeg: "zet die er dan maar op" voordat ik straks een kapotte koppelingscilinder heb. Nou, dat ging niet, moest op afspraak, of ik volgende week donderdag even rond 10.15 uur terug wilde komen..... Dus maar een afspraak gemaakt, echter ik ben bang dat die veer ook niet past....

@Mechanic / DHL: is jullie hier iets over bekend? Klopt het dat de veer van de memo groter is dan de originele veer of komt er gewoon een gelijkende veer in die gewoon steviger is???
Heb namelijk geen zin om over 1 week daar te komen en er achter te komen dat het toch niet past en ondertussen maar op de koppeling duwen tot..... de koppelingscilinder het op een gegeven moment begeeft. :?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Naar mijn weten is moet de nieuwe veer precies hetzelfde zijn, anders past die ook niet.
Laat hun het maar uitzoeken, je hebt gezegd wat je moet hebben toch? :wink:
Wel weet ik dat ik altijd héél goed moet kijken hoe die veer gezeten heeft, want soms kom je er even niet uit. Maar als dat wel het geval is zit die er ook in 5min op.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Chicco
lid
lid

Bericht door Chicco »

Klopt, alleen DIT was de veer van die memo/terugroepactie volgens hun. Zou dit niet de veer zijn dan kon men niks voor me doen want de andere onderdelen waren niet los te bestellen.
En.... dan zou ik volgens hun dus de hele koppelingsset moeten bestellen......

Maar zou het de verkeerde zijn kijk ik wel ergens op de sloop, ga echt geen 260 Euro betalen omdat een veertje kapot is !

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Nee zou ik ook zeker niet doen.
Maarja, ik heb ze al een tijd niet meer besteld maar de veren die ik geleverd kreeg toen dr tijd paste wel.
Als ik tijd over heb zal ik eens kijken of ik wat kan vinden op de computer.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Chicco
lid
lid

Bericht door Chicco »

Dat zou super zijn!
Hier nog even een foto van de veer die dus afgebroken is.....

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

De dealer moet wel aan zo'n zelfde veer kunnen komen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Chicco
lid
lid

Bericht door Chicco »

En dat kon men dus niet..... OF de veer van de " terugroepactie" moest passen en anders had ik pech en moet ik dus de hele set kopen..... Andere losse onderdelen kon men niet bestellen....
Ik laat ze het sowieso proberen volgende week donderdag, ze moeten alleen niet verwachten als het niet gaat dat ik dan ook nog ga betalen voor het "monteren" .
Denk dat ik ze genoeg heb aangegeven dat die veer naar mijn mening niet past....

Enne... ALS je tijd/zin etc. zou hebben, zou jij dan misschien een keer kunnen kijken of je de originele veer kunt vinden c.q. het productnummer voor het geval de veer van de "terugroepactie" niet zou passen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door DHL »

Ik weet het niet chicco. Ik ben verkoper geweest, heb dus nooit een veer in m'n handen gehad. Maar ik weet inderdaad dat er een terugroepaktie was en dat ze andere veren plaatsten. Maar er waren inderdaad gevallen waar de hele pedaal vervangen werd. Maar hoe het juist zit weet ik niet. kan het ook niet vragen voor je want ben al 2 jaar ziek thuis...
Kan niet meer doen dan duimen dat die veer past...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Chicco
lid
lid

Re: Veer gebroken, maar waar is die voor??

Bericht door Chicco »

Vandaag was het dan zover, ik moest om 10.15 uur bij de renaultgarage zijn om de veer te laten plaatsen.
Ja meneer, zet u de auto daar maar neer dan bellen we u als de auto klaar is. Klaar is? Uhm... toen ik de laatste keer hier was werd mij verteld dat ik om 10.15 uur hier moest zijn en dat het 15 min werk was.... Oh, uhm... even kijken of de jongens tijd hebben.
En ja hoor, 2 min later werd mijn auto naar binnen gereden.
En, na 10 min kwam hij weer naar buiten gereden. Toen naar de balie. Ja meneer, we hebben toch nog een andere veer uit weten te halen. Andere veer? Ja, we hebben contact opgenomen met Renault Nederland en hebben de juiste veer gekregen die er nu op zit. Uhm... is het dan een sterkere veer? Nee hoor, het is dezelfde veer die er al op zat, we hebben hem toch los kunnen krijgen.... en dat is dan 34 Euro.
Mmm... ben blij dat er weer een veer op zit en, als hij het net als nu, 6 jaar vol houdt dan gaat het natuurlijk nog :wink:
Enige wat ik me dan natuurlijk nog afvraag is.... hoe zit het nu met de memo/terugroepactie? is dit toch een andere veer dan de originele? Of was deze veer niet van toepassing voor mijn auto?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Heb eerlijk gezegd vrijwel geen tijd over gehad ivm drukte, maar de mededeling die Renault voorschreef had volgens mij betrekking op dat het pedaal op de bodem bleef liggen als gevolg van een matige koppelingscilinder. De veer die gemonteerd moest worden zou dit moeten voorkomen. et is afhandeklijk van de productie datum van de auto of die in aanmerking komt voor die mededeling, echter aanmerking of niet die veer is voor de espaceIV/lagunaII volgens mij gelijk. Renault heeft er wel een handje onderdelen die vaak defect gaan te laten vernieuwen voor precies hetzelfde product.
Indien nog mogelijk vraag om het onderdeelnummer, hebben mensen hier en wellicht jij in de toekomst nog profijt van :)
Goed dat de garage toch die extra moeite doet om het uit te zoeken, en te zorgen dat je auto weer is zoals die toch behoort te zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

berniez
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 17 mei 2013 19:38

Bericht door berniez »

Blijkt een vaker voorkomend probleem te zijn. Kwam het onderdeelnummer tegen op een duits forum."Hier ist die Bestellnummer der Feder 8200494523 Org.Renault." Ik zelf ook zo'n veer aan mijn pedaal en ik heb een 2003 espace. Als ik het goed begrepen zat deze veer eerst niet aan het pedaal, maar is er later aan toegevoegd na klachten. Hier is de link voor het complete verhaal. http://www.espacefreunde.de/forum/index.php/t/27629/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door DHL »

Ja was indertijd een veel voorkomend probleem. Ik weet dat soms de gehele pedaal vervangen werd door een verbeterde versie. maar deze ots zal intussen gesloten zijn denk ik. Wesley zou dit wellicht kunnen terugvinden. Ik weet dat sommige garages icm niet altijd controleren. Dat is een programma waarop men ziet of bepaalde akties op een bepaald voertuig dien uitgevoerd.
Kocht je de wagen nieuw? Zo niet kan je de dealer eens vragen om de historiek van herstellingen in garantie eens uit te printen.Iig is het goed dat het opgelost is, zo'n veer is nu ook niet heel duur he

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Chicco
lid
lid

Bericht door Chicco »

berniez schreef:Als ik het goed begrepen zat deze veer eerst niet aan het pedaal, maar is er later aan toegevoegd na klachten.
Ik weet niet of deze er normaal niet op zit, althans bij mij zat hij er dus wel al op en is afgebroken. De auto is van 2004, dus heeft het (als hij er al vanaf het begin op zat) 6 jaar gewerkt. En..... binnen 6 jaar heb ik toch weer een andere Espace :wink:

@ DHL: Ik heb de auto niet nieuw gekocht, inderdaad handig om daar eens naar te informeren. Kan dit trouwens bij iedere willekeurige Renaultdealer of moet dit bij de dealer waar de auto in onderhoud is geweest?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

ICM controle moet eigenlijk bij elke auto die de werkplaats in komt uitgevoerd worden, maar gezien vrijwel elke dealer onderbezetting op de receptie heeft wordt dit nog wel is vergeten en een ots niet uitgevoerd.
Elke dealer kan met dit icm systeem zien wat er in de historie van de auto wat er in de garantie termijn vervangen is, en wat er buiten de garantie termijn vervangen is en gedeeltelijk vergoed door Renault. ( coulance ) Dus een bezoekje aan de dealer met je kenteken en kilometerstand en binnen 3 minuten heb je de gegevens. De vraag is of ze dit voor je willen uitpinten gezien het eigenlijk bedrijfs gegevens zijn, maar ze kunnen het je altijd mondeling doorgeven.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door DHL »

Kan ik helemaal niets aan toevoegen... Enkel vraag ik mij af of die ots van de volledige pedaalvoet al zou afgesloten zijn. En zo ja, wat er dan moet gebeuren eigenlijk. Want ik vermoed heel erg dat die Espace in aanmerking zou gekomen zijn voor de nieuwe pedaalvoet. Zeker goed informeren hierover...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door DHL »

Ah ja, als de garage je niet echt kan (wil) helpen kan je steeds de vorige eigenaar hierover eens aanspreken. In geval van een terugroepaktie moet deze verwittigd zijn geweest. Als het een ex leasing is wordt het moeilijker, alhoewel de meeste leasemaatschappijen de bestuurders hierover aanschrijven.
Maar is ook nie zeker dat het een terugroepaktie betreft, kan ook een uit te voeren opdracht zijn in geval van entree in de garage of bij defect.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Als het pedaal met deze veer nog op de bodem blijft hangen, is de enige oplossing om de koppelingscilinder te vernieuwen.
Het hoeft niet perse een terugroepactie geweest te zijn, maar vermoedelijk is er een reeks de fabriek uitgegaan of met slechte kwaliteit cilinders, of zonder deze veer. De fabrikant komt hier natuurlijk achter en vanaf een bepaalde datum is de productie gewijzigd. Een zogete fabrieksoplossing.
Deze zijn er talloze, denk ook aan de update's van software etc.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

R#K
Net ingestapt
Net ingestapt
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 16 jun 2015 19:51

Bericht door R#K »

Bedankt voor deze reacties, en vooral voor het bestelnummer 8200494523 door Berniez.
Ik heb een Espace uit 2004, en daar lag enkele weken geleden ook deze veer opeens onder de pedalen (na eerst een weekje gekraakt te hebben). Het is nogal een speciaal veertje, dus werd ik bij diverse bedrijven naar de Renault dealer verwezen. Die hebben in hun systeem enkel het gehele pedaal staan (179 Euro, ex. btw)
Dankzij dit bestelnummer konden ze bij de dealer wel het veertje bestellen. Leverbaar binnen 1 dag, voor slechts 3,32 Euro.
Monteren zelf gedaan in ca. 15 minuten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen