Op dit moment rijd ik een Lexus CT 200h uit 2012, hiervoor een Toyota Prius II uit 2006. De Lexus is 1,5 jaar geleden aangeschaft, maar met groter wordende kinderen is onze laatste autovakantie deze mei vakantie wel een erg grote uitdaging gebleken. Qua ruimte wel te verstaan. Ik hoor jullie al denken? Huh, maar dan is een Zoe toch ook te klein? Precies! Ik heb daarom een aantal overwegingen gedaan en daarbij kwam ik de volgende opties tegen:
1. Lexus CT behouden, volgende keer dakkoffer kopen
2. grotere auto kopen, zoals Renault (Grand) Scenic of BMW 2 Gran Tourer
3. kleinere, maar vooral: elektrische auto kopen en voor de autovakanties (niet elk jaar) een auto huren
Van optie 1 kwam ik al snel achter dat het niet ideaal is, want je bent gebonden aan het maximum draaggewicht op het dak, daarnaast kan je weer andere dakrails aanschaffen als je een andere auto koopt en vooral: waar laat ik dat ding 11 maanden van het jaar?
Optie 2 was in meerdere opzichten niet interessant. Met dat formaat auto is benzine eigenlijk geen optie meer (1 op 12/13), ook al rijd ik 'maar' 25.000 km per jaar incl. een Europese autovakantie elke 2 jaar, en diesel haat ik.
Optie 3 dan: maar dan wel met een beetje accubereik. Nu zie ik ontzettend veel tweedehands Zoe's in prima uitvoeringen voorbijkomen, maar in mijn budget staan ze standaard allemaal met 22 kWh accu. Voorbeeld van eentje bij mij in de buurt bij de Renault dealer in Intens uitvoering:
https://www.bochane.nl/occasions/renaul ... t=occasion
Nu heb ik al gezien dat een ZE40 accu (41 kWh) bij Renault te huur is tegen € 119 per maand met onbeperkt aantal km's. Mijn eerste vraag:
- Kan ik zomaar een Zoe kopen, zoals bovenstaande, en dan door de dealer de accu naar ZE40 laten omwisselen? Ik heb uit meerdere bronnen begrepen dat ze technisch 100% uitwisselbaar zijn en er alleen verschil zit in de Q en R uitvoeringen van de Zoe zelf?
Vervolgens de laadpaal voor thuis: daar heb ik me eerlijk gezegd nog niet in verdiept. Binnen 8 uur van (bijna) leeg naar 100% is voor mij goed genoeg.
- Is er een bepaald merk/model met het oog op de ZE40 accu die ik dan het beste kan nemen?
Dan de vraag of mijn rekensom klopt: ik ga uit van 50% thuis laden en 50% onderweg. Waarbij ik onderweg even weer 50/50 tussen het dure Fastned en de algemene laadpalen doe. Ik kom dan tot de volgende kosten:
- 50% thuisladen tegen 21 ct per kWh
- 25% Fastned laden tegen 59 ct per kWh
- 25% algemeen publiek laden tegen 39 ct per kWh
Bij 25.000 km per jaar en een gemiddeld werkelijk bereik van 260 km (winter minder, zomer meer) op 41 kWh is dat afgerond 16 kWh / 100 km (of 1 kWh op elke 6,25 km). Totaal 4.000 kWh per jaar of 333 per maand. Met de genoemde kWh prijzen is dat € 117 per maand 'tanken'. Klopt dat?
Ter vergelijk: ik ben op dit moment ca. € 175 per maand aan benzine kwijt met de Lexus CT (1 op 19).
Met die besparing, incl. de lagere verzekering (all-risk bespaar ik ca. € 25 per maand bij mijn huidige verzekeraar, kan wellicht nog positiever uitpakken) en het veel lagere onderhoud (ben nu elke 15.000 km toe aan een kleine of grote beurt die respectievelijk € 350 en 550 kosten).
Als laatste even een opsomming van wat vragen:
- Wat gebeurt er eigenlijk als je accucapaciteit afneemt, is het dan i.p.v. 41 kWh ineens 40, 39 en dan 38 kWh? Of wordt de accu minder efficiënt en neemt het 'verbruik' toe (dus 17, 18, 19 kWh per 100 km)?
- Ik las dat er speciale Michelin EV banden zijn, ontwikkeld voor de Zoe, iemand hier ervaring mee? Ik weet dat de Michelin Energy Saver onder mijn oude Prius en de Primacy 3 onder mijn Lexus CT het erg goed deden/doen, met name qua slijtage zijn ze bijzonder goed.
- De Intens uitvoeringen staan allemaal op 16 inch velgen, alleen het instapmodel op 15 inch. Hoewel de brochure ze gelijk trekt qua 'verbruik' betwijfel ik of dit zo is. Ik weet bij zowel de Prius als de Lexus CT dat 16 of 17 inch ca. 10% uitmaakt, ik neem aan dat dit bij de Zoe niet anders is (15 vs. 16 inch)?