Sinds enkele weken ben ik eigenaar van een 2015er Mégane 3 Estate Limited met 1.5dCi-motor en EDC-versnellingsbak.
Het is echt een heerlijke wagen.
Ik had me al veel eerder aangemeld hier, we hebben hiernaast ook al twee jaar een Clio met 1.2 TCe uit 2011, maar die is probleemloos dus geen reden om hier te posten

Nu valt me wel op dat er bij de Mégane twee geluiden uit de motor komen waarvan ik me afvraag of dat zo hoort. Nu is het zo dat geluid beoordelen adhv een beschrijving op het forum erg lastig is, maar ik ga toch een poging doen.
Het is al weer een tijd terug dat ik een diesel had dus dat is sowieso wennen aan de geluiden, maar desalniettemin twijfel ik of dit normaal is.
1) een metalig geluid als de motor écht goed warm gereden is, in het lage toerengebied, in de praktijk alleen te horen bij optrekken vanuit stilstand. Het treedt op in elke versnelling (dus ook in P, R of N een dotje gas geven). De verkopende dealer heeft het ook gehoord en spreekt van een producteigenschap, namelijk dat dit bij elke 1.5dCi voorkomt en het gevolg is van een strakke distributieriem. Hij noemde het letterlijk 'zingende distributieriem".
2) een zoemend/fluitend/jankend geluid dat achter het dashboard vandaan lijkt te komen. Alleen in lage toeren, komt ook voor bij koude motor maar is duidelijker bij warme motor. Bij warme motor klinkt er een beetje resonantie in door.
Doet wel heel erg denken aan wat je op dit YouTube-filmpje hoort: en bij warm hoor je vaag iets als dit: De dealer zegt dit geluid niet te horen (kan op zich wel, het is niet altijd even hard).
Vooropgesteld: de auto heeft garantie tot eind februari 2019 (bijgekocht door de vorige eigenaar die nu een Kadjar heeft gekocht ivm de hogere instap) dus ik maak me geen zorgen over over de kosten, maar dit is zo ongeveer het enige waarvan ik vind dat de auto niet doet wat ik verwacht. Maar als de dealer het niet hoort of zegt dat het een producteigenschap is, kom ik niet veel verder.