turbo problemen
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 5
- Laatste bezoek: 30 jun 2011 22:50
turbo problemen
Ik ben erg benieuwd wat je het beste kan doen om je gelijk te halen bij een kapotte turbo. Gisteren is die van mijn Espace 1.9 Dci uit mei 2003 opgeblazen. Wie kan mij zeggen wat ik nu het beste kan doen? Wat is de beste procedure?
Alvast bedankt!!
Alvast bedankt!!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 23 nov 2019 02:21
misschien heb je iets meer informatie zoals km-stand, waar gekocht met welke garantie, onderhoudshistorie, wie heeft wat geconstateerd, etc? Ik denk dat meer informatie wel belangrijk is om een goed antwoord te kunnen krijgen.
Hide post links |
-
Dag,
Ik heb hem in augustus 2007 gekocht (met een half jaar bovag garantie) met 147.000 op de teller van een handelaar die o.a. ex-lease auto's verkoopt van 4 jaar oud. De auto heeft altijd netjes z'n beurten gehad. Nu staat er 172.000 op de teller en ik ben eergisteren dus gestrand met mijn gezin in Duitsland. Binnenkort komt de auto door de ANWB op transport naar Nederland.
De kans lijkt me groot dat de motor ook kapot is omdat hij op hol sloeg en niet meer uit te krijgen was. Heel veel rook en heel veel toeren wat ongeveer 5 minuten duurde. Daarna is de motor vanzelf uitgegaan. Wellicht was toen de motorolie op of de koelvloestof inmiddels weg. Maar dat moet nog onderzocht worden. De brandweer was op dat moment ook gearriveerd maar hoefde niets te doen omdat de motor toen net uit was gegaan.
Vorig jaar (juli 2008) heeft de auto nog een reparatie (bij de officiele Renault garage) gehad van bijna 3000 Euro (koppelingsgroep, vliegwiel, remschijven en nog wat dingen). Dat was voor mij al een grote tegenvaller voor een jonge auto met zo weinig kilometers. En dan nu dit. Er is toen trouwens ook nog vermeld dat ze dachten dat de turbo binnen niet al te lange termijn kapot zou gaan omdat hij al wat 'nattig' was van de olie (?). Ik kon er echter wel gewoon mee doorrijden volgens hun. Dat blijkt dus minder dan een jaar te zijn.
Ik ben echt benieuwd of iemand me kan adviseren wat ik nu het beste kan doen en dit op kosten van Renault te laten maken. Ik vind het namelijk niet normaal voor een auto van deze leeftijd en zo weinig km's.
Ik hoor het graag.
Vriendelijke groet,
Wouter.
Ik heb hem in augustus 2007 gekocht (met een half jaar bovag garantie) met 147.000 op de teller van een handelaar die o.a. ex-lease auto's verkoopt van 4 jaar oud. De auto heeft altijd netjes z'n beurten gehad. Nu staat er 172.000 op de teller en ik ben eergisteren dus gestrand met mijn gezin in Duitsland. Binnenkort komt de auto door de ANWB op transport naar Nederland.
De kans lijkt me groot dat de motor ook kapot is omdat hij op hol sloeg en niet meer uit te krijgen was. Heel veel rook en heel veel toeren wat ongeveer 5 minuten duurde. Daarna is de motor vanzelf uitgegaan. Wellicht was toen de motorolie op of de koelvloestof inmiddels weg. Maar dat moet nog onderzocht worden. De brandweer was op dat moment ook gearriveerd maar hoefde niets te doen omdat de motor toen net uit was gegaan.
Vorig jaar (juli 2008) heeft de auto nog een reparatie (bij de officiele Renault garage) gehad van bijna 3000 Euro (koppelingsgroep, vliegwiel, remschijven en nog wat dingen). Dat was voor mij al een grote tegenvaller voor een jonge auto met zo weinig kilometers. En dan nu dit. Er is toen trouwens ook nog vermeld dat ze dachten dat de turbo binnen niet al te lange termijn kapot zou gaan omdat hij al wat 'nattig' was van de olie (?). Ik kon er echter wel gewoon mee doorrijden volgens hun. Dat blijkt dus minder dan een jaar te zijn.
Ik ben echt benieuwd of iemand me kan adviseren wat ik nu het beste kan doen en dit op kosten van Renault te laten maken. Ik vind het namelijk niet normaal voor een auto van deze leeftijd en zo weinig km's.
Ik hoor het graag.
Vriendelijke groet,
Wouter.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 24 apr 2025 23:24
- Actief als: particulier
Iedereen die stukken aan zn auto krijgt, wil dit verhalen op Renault. Dat kan natuurlijk niet. De onderdelen die gebruikt worden, zijn slijtage delen en die gaan gewoon kapot. Net zoals dat banden en remmen verslijten.
Dat je turbo kapot is, is natuurlijk vervelend, ook gezien de vorige rep. van 3000e. Maar ik weet eigenlijk 100% zeker dat deze kosten voor eigen rekening zullen zijn.
Een tip voor mensen die dit wellicht ook nog overkomt: de auto in zn hoogste versnelling zetten en koppeling laten opkomen zodat die afslaat!!!
Dat je turbo kapot is, is natuurlijk vervelend, ook gezien de vorige rep. van 3000e. Maar ik weet eigenlijk 100% zeker dat deze kosten voor eigen rekening zullen zijn.
Een tip voor mensen die dit wellicht ook nog overkomt: de auto in zn hoogste versnelling zetten en koppeling laten opkomen zodat die afslaat!!!
Hide post links |
-
Ik heb ergens gelezen dat er soms onder bepaalde omstandigheden gebruik kan worden gemaakt van een garantieregeling of coulanceregeling omdat alle motoren van dat type van voor juni 2003 niet goed bleken te zijn. Mijn vraag is nu of iemand mij kan adviseren hoe ik dat het beste kan aanpakken of dat hier al iemand ervaringen mee heeft. Ik hoor het graag.
Wouter.
Wouter.
Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 23 nov 2019 02:21
gezien het aantal km's sluit ik me bij Mechanic aan. Over coulanceregeling van auto's van voor juni 2003 is mij niets bekend maar misschien dat anderen iets weten. Succes en houd ons op de hoogte zodat wij hier ook weer van kunnen leren.
Hide post links |
-
Wat een waardeloos bedrijf is Renault toch en wat maken ze slechte producten. Ik heb alles bij Renault uitgelegd en ze geven aan dat er op geen enkele wijze sprake kan zijn coulance. En dat terwijl ze wel erkennen dat het toch niet normaal is dat de turbo en vervolgens de motor van een Espace 1.9 Dci van nog geen 6 jaar met 170.000 op de teller zomaar volledig kapot gaat. Bovendien laten de officiele Renault garages steken vallen want ze hebben me nooit geadviseerd de turbo op tijd te vervangen anders had ik dat wel gedaan.
Ik raad iedereen af een Renault te kopen. Leuke auto's maar volledig onbetrouwbaar en zonder hulp van het bedrijf op het moment dat je het nodig denkt te hebben en Renault garages die geen goed advies geven.
Ik ben hier nog niet klaar mee en ga ze officieel verantwoordelijk stellen voor dit wanproduct.
Ik raad iedereen af een Renault te kopen. Leuke auto's maar volledig onbetrouwbaar en zonder hulp van het bedrijf op het moment dat je het nodig denkt te hebben en Renault garages die geen goed advies geven.
Ik ben hier nog niet klaar mee en ga ze officieel verantwoordelijk stellen voor dit wanproduct.
Hide post links |
-
- Net ingestapt
- Laatste bezoek: 29 jun 2011 14:58
Re: turbo problemen
Ik ben in het bezit van een Renault GrandEspace 2.0T uit 2005. Net 130.000 kilometer gereden. Geen problemen met de auto. Auto naar de Renault Dealer voor een grote beurt. Auto vrijdag opgehaald. De dag erop naar Limburg en onderweg Turbo kapot, versnellingsbak begon voor het Turbo defect opeens in de 3e en 4e versnelling geluid te maken en Dynamo ging kapot. Toeval of.......... Renault doet niets voor mij. Na een langdurig in debat over hoe kan het dat de auto voor de grote beurt geen gebreken vertoont nu opeens totaal in elkaar valt wilt de garage mij een 500 euro korting geven op de totale reparatie. Renault Espace was altijd mijn droom. Ik rijd ongeveer 70.000 km per jaar. Ik heb voor de Espace altijd duitse merken gereden. Kom van een Volkwagen Passat af die bijna 500.000 kilometer heeft gereden zonder enige problemen. Voor mij nooit meer een franse auto. Ja verkopen doe je nu ook niet zo als je net een reparatie van 8000 euro's heb voldaan.
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 22 feb 2013 16:42
als ik heel eerlijk ben koop ik liever geen turbo die uit de lease afkomsig is!
die turbo's worden dus NIET warm of koud "gereden", waardoor er veel meer slijtage is, vandaar dat ik het ook niet raar vind dat je turbo bij 170.000 km stuk is.
vrienden van me hebben een megane met de zelfde motor, laten hem ook nooit afkoelen of warm draaien (hun zijn eerste eigenaar) na zo'n 120.000 km waren hun al aan een nieuwe turbo + intercooler toe
die turbo's worden dus NIET warm of koud "gereden", waardoor er veel meer slijtage is, vandaar dat ik het ook niet raar vind dat je turbo bij 170.000 km stuk is.
vrienden van me hebben een megane met de zelfde motor, laten hem ook nooit afkoelen of warm draaien (hun zijn eerste eigenaar) na zo'n 120.000 km waren hun al aan een nieuwe turbo + intercooler toe

Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Ja wat een pech zeg !!
Die rijders in huur auto's gooien er vaak alleen brandstof in en de rest interesseert ze niets.
Een wagen met Turbo vereist een aparte behandeling om de boel lang heel te houden.
Zoals o.a., de motor pas vol belasten als de motorolie op temperatuur is.
En vervolgens als je op de plaats van bestemming bent de motor 1 @ 2 minuten stationair te laten draaien om de turbo te koelen. en het turbinewiel tot stilstand te brengen.
Doe je dit niet dan zal de hete turbo bij direkt uitzetten geen smering meer krijgen terwijl het turbinewiel nog op hoge toerendraait(de as is gelagerd op een oliefilm en wordt ook gekoeld door de olie), hierdoor zal deas beschadigen met lekkage als gevolg. Bij voldoende lekkage zal de motor op de lekkende olie gaan lopen(op hol slaan) en dat heb je gemerkt.
Van garantie of coulance zal denk ik geen sprake kunnen zijn.
De motoren van Renault zijn van uitstekende kwaliteit, maar de rij-omstandigheden in ons landsje niet altijd optimaal.
Ik verwacht dat de motor nu is opgeblazen en denk dat je aan een ruilmotor toe bent.
SUC6
Die rijders in huur auto's gooien er vaak alleen brandstof in en de rest interesseert ze niets.
Een wagen met Turbo vereist een aparte behandeling om de boel lang heel te houden.
Zoals o.a., de motor pas vol belasten als de motorolie op temperatuur is.
En vervolgens als je op de plaats van bestemming bent de motor 1 @ 2 minuten stationair te laten draaien om de turbo te koelen. en het turbinewiel tot stilstand te brengen.
Doe je dit niet dan zal de hete turbo bij direkt uitzetten geen smering meer krijgen terwijl het turbinewiel nog op hoge toerendraait(de as is gelagerd op een oliefilm en wordt ook gekoeld door de olie), hierdoor zal deas beschadigen met lekkage als gevolg. Bij voldoende lekkage zal de motor op de lekkende olie gaan lopen(op hol slaan) en dat heb je gemerkt.
Van garantie of coulance zal denk ik geen sprake kunnen zijn.
De motoren van Renault zijn van uitstekende kwaliteit, maar de rij-omstandigheden in ons landsje niet altijd optimaal.
Ik verwacht dat de motor nu is opgeblazen en denk dat je aan een ruilmotor toe bent.
SUC6
Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 25 feb 2025 12:13
Sorry hoor...maar ik lees nogal veel verhalen van Renault diesels (vooral DCI) met kapotte turbo's....het is dat een bevriende Renaultmonteur mij adviseerde om maar een DTI te kopen i.p.v. een DCI (ik hoorde en las ook al ernstige verhalen over krusaslagers ed.) maar ik heb voordat ik de Kangoo kocht bijna 20 jaar ervaring gehad met Citroën Turbodiesels (met b.j. vanaf 1988, de BX 1.8 TD met 90 pk)... daar waren het vrn. Garret turbo's waar ik nooit enig probleem mee heb gekregen en ook kennissen met andere PSA diesels niet. (o.a. Peugeot 205 en 309 TD)WillemS schreef:Ja wat een pech zeg !!
SUC6
Met km.st. van soms 5 ton of meer...de turbo's floten nog vrolijk hun deuntje mee, zeg maar.
Het enige wat weleens gebeurde bij dit type 1.8 TD, was de cylinderkoppakking die er weleens uitvloog, meestal na 3 ton te hebben gereden...de rest van het blok bleef in de meeste gevallen heel tot soms ver NA de 5 ton.
Dus ik beschouw dit duidelijk als een fabricage-miskleun...ik weet niet van welk merk ze de turbo's uitvoeren....ik hoorde ook dat deze diesels niet van Renault zelf afkomen (de DCI) maar dat Nissan ze ergens van een rek pakt.
Zo ja, dan zou Renault er beter aan doen om snel PSA te bellen en hun HDI motoren te nemen.
Die hebben wel bewezen dat zij betrouwbare opvolgers zijn met die blokken, na de eerste serie diesels...de 1905cc.
Maar misschien is dit laatste wel vloeken in de kerk.

PS: ik zeg dit in de wetenschap dat die PSA turbodieselrijders ook niet bepaald allemaal zachtzinnig met hun motoren omsprongen (zelden oliepeilen of met verstopte filters gewoon doorrijden enz)...de goeden niet meegerekend.
Kangoo 1.6 - 16V Automaat bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, na diverse Kangoo's DCI-82 pk...nu laatste 2 jaar een Benzine Kangoo type 1B
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, na diverse Kangoo's DCI-82 pk...nu laatste 2 jaar een Benzine Kangoo type 1B
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Laatste bezoek: 22 apr 2025 18:19
@BramvT
Ik deel je mening grotendeels over de dCi motoren, maar ik heb een paar jaar geleden enkele maanden met een Peugeot 307 1.6 HDI gereden. Om de haverklap stond ik ermee bij de dealer. Toen die begon over een vervanging van de gloeibougies en alles eromheen enkele dagen voordat ik hem weer zou inleveren, toen heb ik die paar dagen nog maar even uitgezongen.....
Ik heb toch het vermoeden dat door o.a. al die strenge milieueisen van tegenwoordig (o.a. EGR) de grenzen van de toelaatbaarheid steeds meer worden opgezocht.
Ik deel je mening grotendeels over de dCi motoren, maar ik heb een paar jaar geleden enkele maanden met een Peugeot 307 1.6 HDI gereden. Om de haverklap stond ik ermee bij de dealer. Toen die begon over een vervanging van de gloeibougies en alles eromheen enkele dagen voordat ik hem weer zou inleveren, toen heb ik die paar dagen nog maar even uitgezongen.....
Ik heb toch het vermoeden dat door o.a. al die strenge milieueisen van tegenwoordig (o.a. EGR) de grenzen van de toelaatbaarheid steeds meer worden opgezocht.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 27 mar 2025 07:46
Nissan pakt de dCi's bij Renault uit het rek.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
De DCi motoren draaien in Frankrijk vrij probleemloos.
Alleen in Nederland zijn er veel problemen met name door vervuiling, en dit komt weer door ons opgelegde rijgedrag.
Een diesel presteert nl het beste onder behoorlijke belasting.
SUC6
Alleen in Nederland zijn er veel problemen met name door vervuiling, en dit komt weer door ons opgelegde rijgedrag.
Een diesel presteert nl het beste onder behoorlijke belasting.
SUC6
Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 25 feb 2025 12:13
Ik doelde eigenlijk op de 2.0 HDI motoren vanaf 1998, toen waren er nog geen 1.6 Hdif motoren, van die laatste weet ik eerlijk gezegt weinig af.....maar met de 2.0 HDI heb ik alleen maar goede geluiden gehoord op enkele Citroenforums en verslagen in Autoweek e.d. bladen.RichTrip schreef:@BramvT
Maar het ging mij puur even om de Turbo's...nu weet ik nog niet van welk merk en type ze zijn op een DCI (Garret ?)

Kangoo 1.6 - 16V Automaat bj 2004
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 27 mar 2025 07:46
Ik meen dat op een 2.0 dCi een garret turbo zit, alleen weet ik dit niet zeker 

Hide post links |
-
- Lid
het is gewoon de manier hoe er met een turbo gewerkt word, word ie rustig warm gedraaid, en word ie rustig afgekoeld dan is de slijtage minimaal!!
Hide post links |
-
Hallo,
Ik waardeer de discussie over welke type turbo's wel en welke turbo's niet van goede kwaliteit zijn.
Het enige wat mij regelmatig (nog steeds) bezighoudt is dat ik het niet te verteren vindt dat:
1. mijn dure Espace na zo weinig killometers en weinig jaren niet meer betrouwbaar blijkt te zijn (zie mijn verhalen hierboven, turbo kapot en vervolgens motor kapot)
2. dat Renault erkent dat dit eigenlijk niet had mogen gebeuren gezien de leeftijd en km-stand
3. dat Renault na deze erkenning toch geen coulance toont
4. dat de officiele Renaultgarage kort voorafgaande aan de kapotte turbo mij niet heeft geadviseerd de turbo te vervangen terwijl zij wisten dat ik een groot risico liep.
w.mantel
Ik waardeer de discussie over welke type turbo's wel en welke turbo's niet van goede kwaliteit zijn.
Het enige wat mij regelmatig (nog steeds) bezighoudt is dat ik het niet te verteren vindt dat:
1. mijn dure Espace na zo weinig killometers en weinig jaren niet meer betrouwbaar blijkt te zijn (zie mijn verhalen hierboven, turbo kapot en vervolgens motor kapot)
2. dat Renault erkent dat dit eigenlijk niet had mogen gebeuren gezien de leeftijd en km-stand
3. dat Renault na deze erkenning toch geen coulance toont
4. dat de officiele Renaultgarage kort voorafgaande aan de kapotte turbo mij niet heeft geadviseerd de turbo te vervangen terwijl zij wisten dat ik een groot risico liep.
w.mantel
Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 07 mar 2012 23:17
Ik denk dat in onderstaande zin de uitkomst van je discussie met Renault zit
Quote " Er is toen trouwens ook nog vermeld dat ze dachten dat de turbo binnen niet al te lange termijn kapot zou gaan omdat hij al wat 'nattig' was van de olie"
Hieruit blijkt dat ze een mogelijk defect hebben geconstateerd. Tevens hebben ze de consument hiervan op de hoogte gesteld. Wat ik alleen niet begrijp is waarom ze dan geen reparatie advies afgeven. Je verwacht van een specialist dat hij z'n klanten op een juiste manier voorlicht.
Ik hoop voor je dat je eruit komt (heb je rechtsbijstand ?). Echter als ik zo lees wat je al geprobeerd hebt dan denk ik dat je aan het korste eind zal trekken.
Quote " Er is toen trouwens ook nog vermeld dat ze dachten dat de turbo binnen niet al te lange termijn kapot zou gaan omdat hij al wat 'nattig' was van de olie"
Hieruit blijkt dat ze een mogelijk defect hebben geconstateerd. Tevens hebben ze de consument hiervan op de hoogte gesteld. Wat ik alleen niet begrijp is waarom ze dan geen reparatie advies afgeven. Je verwacht van een specialist dat hij z'n klanten op een juiste manier voorlicht.
Ik hoop voor je dat je eruit komt (heb je rechtsbijstand ?). Echter als ik zo lees wat je al geprobeerd hebt dan denk ik dat je aan het korste eind zal trekken.
Hide post links |
-
- Lid
1: zoals ik al eerder vermelde, het is maar net hoe er met een turbo om gegaan wordt.w.mantel schreef:Hallo,
2: ik ken diesels waar naar nog 25.000 km de turbo al kapot was!, deze auto was trouwens ook van een man die zich er niet zoveel zorgen om maakte, met 175.000 km was ie al aan z'n 3 de turbo toe?
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-