Turbo problemen
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 2
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 22 jun 2006
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Turbo problemen
Ik heb mijn Laguna Grand tour 1.9 dCi (88 KW), in september 2004 gekocht rechtstreeks van een leasing maatschappij. Het voertuig werd voor de eerste maal ingeschreven in april 2002, en had 117.000 Km toen ik het kocht. Sindsdien heb ik geen enkel probleem gehad en de teller staat nu op 147.000 Km, dit is de beste en prettigste auto die ik al had .
Vorige vrijdag toen ik op de snelweg reed, kreeg ik een storingsmelding, het lampje van de gloei-installatie en de inspuiting was aangesprongen . Ik merkte onmiddellijk een groot vermogen verlies op en ik vermoede dat de motor op een nood programma draaide. De temperatuur, oliedruk bleek OK en ik kon ook geen rook zien achter de auto. Daar ik ongeveer 10 Km van mijn garage verwijdert was, dacht ik dat ik er best direct naar toe zou rijden. Daar aangekomen legde ik de auto stil, en liet hem terug aanspringen om te zien of de fout melding nog steeds aanwezig was. De motor sprong normaal aan, maar sloeg onmiddellijk op hol , en er kwam dikke zwarte rook uit de uitlaat. Ik heb de motor terug afgezet door het contact af te zetten, en de motor te blokkeren met de versnellingsbak.
Op de receptie van mijn garage melden ze onmiddellijk dat mijn turbo defect was, en dat de olie die uit de turbo lekte de motor op hol liet slagen. De turbo moest vervangen worden en denkbeeldig zag ik al een rekening van € 2500 / € 3500 op me afkomen .
De garage houder vroeg me rustig hoe oud mijn auto juist was en hoeveel kilometers hij had, en dan na een poos vertelde hij dat deze herstelling onder waarborg nog zou worden uitgevoerd, en dat dit me niets zou kosten .
Mijn auto is dus van 04/2002 en heeft 147.000 Km en hij word hersteld onder waarborg !
Dit is een bekend probleem, en Renault heeft besloten in april 2006 dat indien de turbo defect is op de 88 KW dCi motoren voor 06/2003, de herstelling volledig en integraal gratis wordt uitgevoerd, blijkbaar word de motor ook vervangen indien die door een turbo fout word beschadigd .
Ik ben vandaag mijn auto terug gaan halen, en volgende onderdelen zijn vervangen:
turbo, luchtleidingen van turbo naar intercooler, de intercooler, de luchtleidingen van de intercooler naar de inlaat, de olie aanvoer- en afvoerleidingen van de turbo, nieuwe olie filter & olie.
Wat kost dit, …….ik kon het echt niet geloven maar ik moest niets betalen !
Bedankt Renault, bedankt Garage Van Bortel, te Kontich / Antwerpen
Super service! Klasse! Fouten herkennen en toegeven word veel te zelden gedaan, ik vind dit knap .
Vorige vrijdag toen ik op de snelweg reed, kreeg ik een storingsmelding, het lampje van de gloei-installatie en de inspuiting was aangesprongen . Ik merkte onmiddellijk een groot vermogen verlies op en ik vermoede dat de motor op een nood programma draaide. De temperatuur, oliedruk bleek OK en ik kon ook geen rook zien achter de auto. Daar ik ongeveer 10 Km van mijn garage verwijdert was, dacht ik dat ik er best direct naar toe zou rijden. Daar aangekomen legde ik de auto stil, en liet hem terug aanspringen om te zien of de fout melding nog steeds aanwezig was. De motor sprong normaal aan, maar sloeg onmiddellijk op hol , en er kwam dikke zwarte rook uit de uitlaat. Ik heb de motor terug afgezet door het contact af te zetten, en de motor te blokkeren met de versnellingsbak.
Op de receptie van mijn garage melden ze onmiddellijk dat mijn turbo defect was, en dat de olie die uit de turbo lekte de motor op hol liet slagen. De turbo moest vervangen worden en denkbeeldig zag ik al een rekening van € 2500 / € 3500 op me afkomen .
De garage houder vroeg me rustig hoe oud mijn auto juist was en hoeveel kilometers hij had, en dan na een poos vertelde hij dat deze herstelling onder waarborg nog zou worden uitgevoerd, en dat dit me niets zou kosten .
Mijn auto is dus van 04/2002 en heeft 147.000 Km en hij word hersteld onder waarborg !
Dit is een bekend probleem, en Renault heeft besloten in april 2006 dat indien de turbo defect is op de 88 KW dCi motoren voor 06/2003, de herstelling volledig en integraal gratis wordt uitgevoerd, blijkbaar word de motor ook vervangen indien die door een turbo fout word beschadigd .
Ik ben vandaag mijn auto terug gaan halen, en volgende onderdelen zijn vervangen:
turbo, luchtleidingen van turbo naar intercooler, de intercooler, de luchtleidingen van de intercooler naar de inlaat, de olie aanvoer- en afvoerleidingen van de turbo, nieuwe olie filter & olie.
Wat kost dit, …….ik kon het echt niet geloven maar ik moest niets betalen !
Bedankt Renault, bedankt Garage Van Bortel, te Kontich / Antwerpen
Super service! Klasse! Fouten herkennen en toegeven word veel te zelden gedaan, ik vind dit knap .
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Net ingestapt
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 23 jun 2006
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Turbo problems
JJoris,
Bedankt voor de belangrijke info. Ikzelf bezit een Laguna 1.9dci van Nov 2001 en heb nu al de derde turbo onder mijn kap!! De laatste heeft maar 50.000 km gelopen en gaf toen de geest. Er is wel een coulance regeling toegepast, maar dat heeft mij nog steeds 1000,- euro gekost. Nu Renault een beleidsverandering doorvoert in het vergoeden van de 'turbo'-kosten, is het duidelijk dat Renault toegeeft dat de turbo slecht presteert in deze motor (of de motor slecht presteert met deze turbo).
Vraag: heb je een site of een document dat deze beleidsverandering beschrijft? kan ik nog even een en ander afhandelen met Renault Nederland.
Alvast bedankt.
ps. Als Renault eigenaar kom je snel op allerlei handige (noodzakelijke) hulp forums terecht. Super!
Bedankt voor de belangrijke info. Ikzelf bezit een Laguna 1.9dci van Nov 2001 en heb nu al de derde turbo onder mijn kap!! De laatste heeft maar 50.000 km gelopen en gaf toen de geest. Er is wel een coulance regeling toegepast, maar dat heeft mij nog steeds 1000,- euro gekost. Nu Renault een beleidsverandering doorvoert in het vergoeden van de 'turbo'-kosten, is het duidelijk dat Renault toegeeft dat de turbo slecht presteert in deze motor (of de motor slecht presteert met deze turbo).
Vraag: heb je een site of een document dat deze beleidsverandering beschrijft? kan ik nog even een en ander afhandelen met Renault Nederland.
Alvast bedankt.
ps. Als Renault eigenaar kom je snel op allerlei handige (noodzakelijke) hulp forums terecht. Super!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 1
- Berichten: 3033
- Lid geworden op: 27 sep 2004
- Laatste bezoek: 27 apr 2025 21:33
- Actief als: particulier
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Ik hoop voor jou Wok, dat het niet een regeling is die zelfstandig en alleen door Renault België is opgezet.
Don't HURRY, be happy!
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 2824
- Lid geworden op: 30 sep 2004
- Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
- Actief als: particulier
- Locatie: Emmeloord
Dit is ook in NL van toepassing, al dient wel aan bepaalde voorwaarden voldaan te worden.
Informeren bij de dealer dus.
Antonio.
Informeren bij de dealer dus.
Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 2
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 22 jun 2006
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Re: Turbo problems
Hey Wok,Wok schreef:JJoris,
Bedankt voor de belangrijke info. Ikzelf bezit een Laguna 1.9dci van Nov 2001 en heb nu al de derde turbo onder mijn kap!! De laatste heeft maar 50.000 km gelopen en gaf toen de geest. Er is wel een coulance regeling toegepast, maar dat heeft mij nog steeds 1000,- euro gekost. Nu Renault een beleidsverandering doorvoert in het vergoeden van de 'turbo'-kosten, is het duidelijk dat Renault toegeeft dat de turbo slecht presteert in deze motor (of de motor slecht presteert met deze turbo).
Vraag: heb je een site of een document dat deze beleidsverandering beschrijft? kan ik nog even een en ander afhandelen met Renault Nederland.
Alvast bedankt.
ps. Als Renault eigenaar kom je snel op allerlei handige (noodzakelijke) hulp forums terecht. Super!
Sinds februari 2006 is er een "Geel OTS schema" van toepassing, deze beslissing werd genomen onder druk van Franse consumenten organisaties.
Deze "Geel OTS schemas" zijn interne nota's voor al de Europeese Renault dealers. Ik heb niets officieel gevonden, maar als je er met de dealer over praat, dan zullen ze wel snel weten dat jij op de hoogte bent. Indien de dealer niet op de hoogte is kan je hem vragen om de Renault invoerder te bellen.
In de "Geel OTS schema" referentie OTS: OAJZ, staat dat Renault ALLE de kosten overneemt met betrekking tot defecte turbos (dCi 88 Kw) en de schade die hieruit voorkomt, voor de voetuigen (Laguna II, Espace IV, Megane, Scénic) die geproduceerd zijn voor juni 2003.
Blijkbaar is er geen toestemming van Renault nodig om de turbo en aanverwanten te vervangen, maar indien de motor ook defect is moet er wel toestemming worden gevraagd. Blijkbaar zou het kunnen dat je een deel zelf zou moet betalen naargelang de reeds afgelegde kilometers.
Verder mag het voertuig niet ouder zijn dan 5 jaar en het mag niet meer dan 150.000Km hebben gelopen.
Ook moet het onderhoudsboekje volledig in orde zijn.
Goed om weten de oorzaak van deze turbo problemen heeft blijkbaar te maken met de aanvoer- & afvoerleidingen van de turbo, deze worden trouwens gratis vervangen als er een nieuwe turbo wordt gemonteerd.. Ook heeft Renault de olie specificatie voor deze motoren aangepast van 5W40 naar 10W40 halfsyntetishe of volsyntetische qualiteits olie.
Hier kan je dit in het Frans lezen over het "gele OTS" schema:
Les turbos de certains véhicules Renault diesel présentant des risques d'usure anormale, le constructeur prendra en charge les coûts de réparation en cas de casse prématurée. Sont concernés les modèles Laguna 2, Espace 4, Mégane et Scénic équipés de moteurs diesel 1,9 DCI 120.
Renault a décidé de prendre en charge la totalité des frais de réparation des modèles Laguna 2, Espace 4, Mégane et Scénic équipés de moteurs diesel 1,9 DCI 120 en cas de casse anormale et prématurée du turbo, a indiqué un porte-parole du constructeur automobile français jeudi. Le montant global estimé de cette prise en charge n'a pas été communiqué.
L'association de défense des consommateurs UFC Que Choisir avait mis en cause Renault pour les avaries de ce moteur et réclamé une indemnisation générale des propriétaires de ces modèles. Selon le porte-parole du constructeur, "nous avons constaté début 2006 un risque d'usure prématurée du turbo sur le moteur 1,9 DCI équipant les Laguna 2 et Espace 4 fabriquées avant juin 2003 supérieur à la moyenne sur le turbo dans l'automobile. Nous avons décidé début janvier de prendre en charge 100% des frais liés à la casse du turbo sur ces modèles jusqu'à 150.000 km et jusqu'à cinq ans de durée de vie du véhicule, ce qui est au-delà des pratiques automobiles en cas de casse".
Autre turbos évoqués par le magazine UFC Que Choisir : ceux qui équipent les modèles Scénic et Mégane remontant à juin 2003. Ils "ne sont pas identiques et ne présentent pas plus de risque de casse mais nous venons de décider de prendre en charge les frais de réparation également à 100% dans un souci de simplification", a indiqué le porte-parole de Renault. Cette décision a été prise parce qu'après la publication de différentes informations mettant en cause ces moteurs, Renault a reçu des appels de clients ne comprenant pas la différence de traitement entre les différents modèles.
Le moteur Renault 1,9 DCI turbo diesel est commercialisé à raison de 500.000 exemplaires chaque année et équipe plusieurs millions de voitures aussi diffusées que les Scénic, Laguna, Mégane et Espace, notait UFC Que Choisir dans l'édition de février de son magazine. Dans le monde, 250.000 Laguna 2 et Espace 4 fabriquées avant juin 2003 sont équipées de ce moteur, a précisé le porte-parole, sans fournir de chiffre sur les Scénic et Mégane. "Les cas extrêmes de destruction de turbo concernent moins de 3% des voitures équipées de ce moteur", selon lui.
Bron tekst: http://www.forum-auto.com/sqlforum/sect ... 378992.htm
Nog een Franse site over het zelfde: http://leblogautomobile.blogs.com/weblo ... urbo_.html
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 09 jul 2006
- Laatste bezoek: 11 aug 2014 21:10
- Actief als: particulier
- Locatie: Flevoland, Nederland
dat is wel lullig die eis van een maximale kilometerstand dan.
Naar mijn beleving mag het niet uitmaken hoeveel kilometer een auto gereden heeft.
Alle onderdelen die vervangen zijn hebben een garantie van 2 jaar na vernieuwing, ongeacht de kilometerstand...
Dat doen ze bij Volkswagen tenminste...
Mijn auto voldoet aan alle eisen, m.u.v. de kilometerstand (240.000). Dat wil dan dus zeggen dat als mijn turbo er uitklapt ik de volledige turbo zelf moet gaan bekostigen? Lekker vooruitzicht is dat...
Naar mijn beleving mag het niet uitmaken hoeveel kilometer een auto gereden heeft.
Alle onderdelen die vervangen zijn hebben een garantie van 2 jaar na vernieuwing, ongeacht de kilometerstand...
Dat doen ze bij Volkswagen tenminste...
Mijn auto voldoet aan alle eisen, m.u.v. de kilometerstand (240.000). Dat wil dan dus zeggen dat als mijn turbo er uitklapt ik de volledige turbo zelf moet gaan bekostigen? Lekker vooruitzicht is dat...
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- 2-hit-miracle
- Posts in topic: 1
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 14 sep 2008
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Dat het alleen geldt voor auto's van vóór 2004, dat vind ik pas lullig. Die van mij is uit 2004, na 49.000 km vorig jaar een nieuwe turbo en hetzelfde geluid nu weer bij de stand 69.000. Renault is het probleem duidelijk nog niet kwijt.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Net ingestapt
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 20 dec 2008
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Re: Turbo probems
Mijn renault Laguna II bouwjaar 2001 heeft nog geen 130.000 km maar is ondertussen wel al ouder dan 5 jaar.
Hoe zit dat dan in elkaar ? Want ik heb de indruk dat mijn dealer niet op de hoogte is ofwel probeert hij mij in 't zak te zetten.
Is het max. 150.000km op de teller EN max. 5 jaar oud. Of is het zo dat hij gerust 7 jaar oud mag zijn, zolang de km- stand maar niet over de 150.000 komt?
De garage heeft een offerte gemaakt voor rond de 2300€ om de turbo te laten vervangen omdat hij "tekenen gaf van aanvang van slijtage".
Ik kon ook alleen de olieleiding enz. laten vervangen, maar op termijn zou dat niet het beste zijn voor de motor.
Je moet weten, ik kwam voor een olielek in de leidingen tussen de turbo en motor te laten nakijken en dan daarna te laten vervangen. Dat zou 220€ kosten.
Wie weet raad en/of antwoord? Alvast bedankt.
Hoe zit dat dan in elkaar ? Want ik heb de indruk dat mijn dealer niet op de hoogte is ofwel probeert hij mij in 't zak te zetten.
Is het max. 150.000km op de teller EN max. 5 jaar oud. Of is het zo dat hij gerust 7 jaar oud mag zijn, zolang de km- stand maar niet over de 150.000 komt?
De garage heeft een offerte gemaakt voor rond de 2300€ om de turbo te laten vervangen omdat hij "tekenen gaf van aanvang van slijtage".
Ik kon ook alleen de olieleiding enz. laten vervangen, maar op termijn zou dat niet het beste zijn voor de motor.
Je moet weten, ik kwam voor een olielek in de leidingen tussen de turbo en motor te laten nakijken en dan daarna te laten vervangen. Dat zou 220€ kosten.
Wie weet raad en/of antwoord? Alvast bedankt.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 28 feb 2006
- Laatste bezoek: 10 nov 2017 11:45
- Actief als: particulier
- Contacteer:
Vraag anders een offerte aan bij turboworld voor een ruilturbo.
Deze hebben een complete kit incl alle pakkingen enz, mss dat je een bovag garage hem kan laten vervangen.
Deze hebben een complete kit incl alle pakkingen enz, mss dat je een bovag garage hem kan laten vervangen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Net ingestapt
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 27 dec 2008
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Hoi allen,
Hoe zit dat eigenlijk met een Laguna Phase II, 1.9 DCi 120, van 09/2005? De motorcode is dan wel anders (F9QD6 t.o.v. F9QC7) maar is die turbo (en de rest) betrouwbaarder?
Bedankt!
Hoe zit dat eigenlijk met een Laguna Phase II, 1.9 DCi 120, van 09/2005? De motorcode is dan wel anders (F9QD6 t.o.v. F9QC7) maar is die turbo (en de rest) betrouwbaarder?
Bedankt!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- repeating visitor
- Posts in topic: 1
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 05 jun 2009
- Laatste bezoek: 30 jun 2011 22:50
Ik ben erg benieuwd wat je het beste kan doen om je gelijk te halen bij een kapotte turbo. Gisteren is die van mijn Espace 1.9 Dci uit mei 2003 opgeblazen. Wie kan mij zeggen wat ik nu het beste kan doen? Wat is de beste procedure?
Alvast bedankt!!
Alvast bedankt!!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 3 Reacties
- 511 Weergaves
-
Laatste bericht door Admin
-
- 2 Reacties
- 51 Weergaves
-
Laatste bericht door Michel147
-
- 2 Reacties
- 396 Weergaves
-
Laatste bericht door Kata
-
- 0 Reacties
- 137 Weergaves
-
Laatste bericht door Mathijs
-
- 3 Reacties
- 287 Weergaves
-
Laatste bericht door Mathijs
-
- 5 Reacties
- 349 Weergaves
-
Laatste bericht door Winniemgb
-
- 9 Reacties
- 482 Weergaves
-
Laatste bericht door Michel147