Trillen/Schudden rechtervoorzijde..... ligt dit aan de band?

Plaats reactie

Topic author
Chicco
lid
lid
Posts in topic: 9
Laatste bezoek: 23 jun 2011 12:07

Trillen/Schudden rechtervoorzijde..... ligt dit aan de band?

Bericht door Chicco »

Ik heb pas een andere auto gekocht en, voordat ik de auto kocht, zijn er door het bedrijf 2 nieuwe voorbanden op gemonoteerd (Dunlop SP Sport 2000E 225/60R16 102H).
Nu merk ik echter als ik op lage snelheid (rond de 20-30 km/h) een bocht naar rechts maak, het rechtervoorwiel een beetje schud/trilt. Als ik echter een bocht naar links maak is dit niet merkbaar.
Verder merk ik, als ik rond de 65 km/h rijdt (in de 4e versnelling) en gas geeft, de voorzijde van de auto licht schud/trilt tot ik een snelheid van ongeveer 75-80 km/h heb bereikt. Daarna is het schudden/trillen weg.
Ik heb al naar de productiedatum van de banden gekeken echter deze zijn in week 24 van 2008 gemaakt, dus daar kan het naar mijn idee niet aan liggen.
Iemand een idee of ik het probleem daadwerkelijk bij de banden moet zoeken of ergens anders?
Oh ja, het gaat hier om een Espace IV 1.9 DCI met bouwjaar 2004....

B.v.d.
Chicco

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kubic
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 6
Laatste bezoek: 01 jun 2020 11:25
Actief als: particulier

Bericht door Kubic »

het lijkt mij op een versleten aandrijfas (homokineet eigenlijk) als ik het zo lees.
Om een probleem met een band uit te sluiten kan je natuurlijk ook eens het linker- met het rechterwiel verwisselen.
als het schudden niet mee verplaatst ligt het dus niet aan het wiel of de band. :idea:
Huidige: Megane GT 1.6 2006 grijs
Vorige: Scenic 2.0 16v 2004 Beige, Scenic 1.8 RXT 2000 Blauw, Laguna 1.8 16v Initiale 2005 Zwart, Scenic 2.0 16v Dynamique 2001 Groen, Scenic 1.6 16v RXE 2000 Zilver, ESPACE 2.0 RXE 1998 Groen, Espace RN 2.2I U9 1993 Blauw, Espace 2000-1 QUADRA 1989 Groen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Chicco
lid
lid

Bericht door Chicco »

Ik ben gisteren even bij een onafhankelijk autobedrijf langs geweest die de auto even hebben nagekeken.
Bleken de volgende dingen niet de kloppen:
* spoorstang linksvoor heeft speling
* reactiestang linksvoor heeft speling
* beide veren aan de achterzijde zijn gebroken
* remschijf linksachter gebruikt minder dan 50% van het oppervlakte om te remmen
* remschijf rechtsachter gebruikt minder dan 50% van het oppervlakte om te remmen

Dus vrijdag maar eens even bellen met het bedrijf waar ik hem heb gekocht, heb gelukkig 6 mnd BOVAG-garantie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kubic
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2

Bericht door Kubic »

:shock: was wel een aardig idee om even langs een garage te gaan.

wel prettig dat je nog garantie heb.
Ben benieuwd wat de reactie van de verkoper zal zijn.
Vorige: Scenic 2.0 16v 2004 Beige, Scenic 1.8 RXT 2000 Blauw, Laguna 1.8 16v Initiale 2005 Zwart, Scenic 2.0 16v Dynamique 2001 Groen, Scenic 1.6 16v RXE 2000 Zilver, ESPACE 2.0 RXE 1998 Groen, Espace RN 2.2I U9 1993 Blauw, Espace 2000-1 QUADRA 1989 Groen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Chicco
lid
lid

Bericht door Chicco »

Ik heb hem vandaag gebeld, hij gaf in 1e instantie aan dat e.e.a. niet mogelijk was omdat de auto apk-gekeurd was door een bedrijf die wel 3.000 keuringen deed op jaarbasis, echter na aandringen gaf hij aan e.e.a. te maken en kan ik de auto volgende week donderdag brengen.
Ik hou jullie op de hoogte :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kubic
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2

Bericht door Kubic »

Misschien (niet waarschijnlijk) was hij bij de APK in orde, maar dat doet niet terzake, feit is dat je bovaggarantie hebt.
Een bedrijf dat 3000 keuringen op jaarbasis doet, daar zou je toch wat meer van verwachten,
maar stabilisatiestang kijken ze vaker niet goed naar is mijn ervaring. zeker niet als de rest van de auto er aan de onderzijde goed uit ziet, dan vinden ze het al snel wel goed.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 05 feb 2025 11:15

Bericht door mechanic »

stabilisator was tot voor 1mei ook geen apk eis, deze mocht losliggen, rammelen e.d en was nog steeds geen afkeur.
in de nieuwe apk eis is de stabilisator wel opgenomen.
garage moet alles wat eraan mankeert gewoon zonder problemen in orde maken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Chicco
lid
lid

Bericht door Chicco »

mechanic schreef:stabilisator was tot voor 1mei ook geen apk eis
Klopt, echter de auto is pas op 5 mei 2009 apk gekeurd, dus ik kan me niet voorstellen dat e.e.a. in 2 weken na de keuring pas kapot is gegaan.....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Chicco
lid
lid

Bericht door Chicco »

Ik heb de auto vandaag opgehaald, remschijven en remblokjes achter zijn vernieuwd, spoorstang en reactiestang zijn vernieuwd en andere veren er onder echter...... het trillen en schudden is nog steeds niet weg :? :?
Ik heb dus het idee dat men wel de dingen welke ik heb aangegeven heeft gerepareerd, echter niet met de auto heeft gereden om te kijken of het trillen/schudden ook is opgelost.........
Morgen maar weer eens bellen......

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DexterXL
lid
lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 26 feb 2011 19:57
Contacteer:

Bericht door DexterXL »

Houd er wel rekening mee, dat als je je garantie wil aanspreken, dat je de garage waar je hem gekocht hebt
wel als eerste naar jouw klacht(en) moet laten kijken, je moet ze in de gelegenheid stellen om jouw probleem
op te lossen.
Dat je nu eerst naar een andere garage geweest bent voor onderzoek, en de uitkomst gemeld hebt aan de
verkoper, en die heeft het vervolgens gerepareerd, is wel heel coulant van de verkoper.
Overigens heb ik liever een bedrijf die max. 800 apk's per jaar doet als 3000, 3000 p/jaar zijn er toch al gauw
gem. 13 keuringen per dag, een beetje veel als je nauwkeurig te werk gaat, zo'n bedrijf hebben we ook hier in
het dorp, je mag blijven zitten in je auto.....klaar terwijl u wacht :roll:
Ford Focus Wagon Futura 1.6i 16v 2005 Magnum Grey
Daewoo Kalos Class 1.4i 16v 2004 Blauw

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Chicco
lid
lid

Bericht door Chicco »

Op die apk had ik zelf uiteraard geen invloed en het bedrijf waar ik de auto heb gekocht heeft de apk ook zelf niet gedaan maar uitbesteed.
En dat ze het gerepareerd hebben op mijn verzoek, inderdaad heel netjes, echter ik had uiteindelijk wel verwacht dat ze dan sowieso ook nog even een testrit zouden maken, maar naar mijn mening is dat niet gebeurd en kan ik dus weer terug....... (heen en terug ongeveer 260 km om de auto te brengen en dan nog eens 260 km om hem weer op te halen)
En, zover ik het bedrijf kan inschatten, hebben ze het er zelf zo druk dat ze blij zijn niet zelf naar een klacht te moeten kijken, maar alleen maar hoeven te "repareren" om zo weer snel verder te kunnen met hun andere zaken/de verkoop van auto's.
Maar, uiteraard hebben ze zelf, voordat ze tot vervanging van de onderdelen over gingen, ook gekeken of de vervanging inderdaad wel noodzakelijk was.
Verder hoor ik een flink gepiep als ik nu rem, hoop dat dat komt door de nieuwe remschijven/remblokjes achter, maar neem aan dat dat wel weg zal gaan na er enige tijd mee gereden te hebben.........

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DexterXL
lid
lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 26 feb 2011 19:57
Contacteer:

Bericht door DexterXL »

260 km heen en terug, mischien voorstellen of je het via een andere, ook bij de Bovag aangesloten garage
die dus dichterbij is, mag laten uitvoeren op hun kosten ivm de reiskosten.....nee heb je, ja kan je krijgen.
Ford Focus Wagon Futura 1.6i 16v 2005 Magnum Grey
Daewoo Kalos Class 1.4i 16v 2004 Blauw

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kubic
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2

Bericht door Kubic »

Het idee van DexterXL is het proberen waard.
Je zou toch denken dat als een garage een reparatie uitvoert ze daarna controleren of de klacht verdwenen is....
Doe ik persoonlijk wel :)
ben erg benieuwd naar het verloop

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Chicco
lid
lid

Bericht door Chicco »

Maar weer even een update mbt het trillen......
Gisteren (na 130 km te hebben gereden) heb ik de auto weer afgeleverd bij de garage. Nog even met een monteur gereden welke inderdaad aangaf dat er een probleem was.... Hij dacht zelf dat er mogelijk een slag in het wiel zat of iets dergelijks....
Teruggekomen in de garage werd e.e.a. met een andere monteur besproken welke aangaf dat hij dit probleem eerder had gehad en dat men toen alles na had gekeken mbt het wiel echter dat het uiteindelijke probleem de aandrijfas was.
Vandaag, omdat het reeds 16 u was en ik nog steeds niets had gehoord, heb ik zelf naar het bedrijf gebeld en gaf een van de eigenaren aan dat men het probleem niet kon vinden.
Toen ik aangaf dat een van de monteurs gisteren al zei dat het de aandrijfas was, schrok hij hier een beetje van en zei hij dat ze vantevoren alles wilden uitsluiten en geen aandrijfas op voorraad hadden. :evil:
Aangezien ik wo-do en vr cursus heb in het noorden van het land moet ik nu dus met een Opel Astra uit 19-in-de-90 het land doorrijden in plaats van mijn Espace.
Met de eigenaar afgesproken dat ik vrijdag, als ik op de terugweg ben, zal bellen of de auto gemaakt is.
Heb de eigenaar ook medegedeeld dat ik een beetje de kots krijg van hun bedrijf gezien alle dingen die er al gebeurd zijn en nu dit weer :evil: :evil:
Nu maar hopen dat ze de aandrijfas vrij snel krijgen en hem vrijdag ingebouwd hebben.... :Wall:
Is de auto vrijdag nog niet klaar dan ga ik contact opnemen met de BOVAG, want hier heb ik echt geen zin in !!!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kubic
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2

Bericht door Kubic »

Ik begrijp hoe je je voelt, maar zij kunnen er ook niets aan doen dat de afstand tussen jullie zo groot is.
Al hadden ze misschien wel beter op kunnen letten, een proefrit moeten maken, etc....
Versleten aandrijfassen komen vaker voor, en voornamelijk rechts met meestal wel dezelfde symptomen.
Vandaar dat ik die opmerking al maakte, aangezien ik dat euvel ook heb gehad.
Een aandrijfas vervangen kost mij als amateur ongeveer 1,5 tot 2,5 uur zonder brug of speciaal gereedschap, daar zal de tijd niet in gaan zitten denk ik.

Hopelijk is het inderdaad de as en is het nu hopelijk snel opgelost.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Chicco
lid
lid

Bericht door Chicco »

Kubic schreef:Ik begrijp hoe je je voelt, maar zij kunnen er ook niets aan doen dat de afstand tussen jullie zo groot is.
Al hadden ze misschien wel beter op kunnen letten, een proefrit moeten maken, etc....
En daar gaat het me net om. Dit probleem heb ik reeds d.d. 22 mei 2009 met hun besproken waarna ik de auto op 28 mei 2009 heb gebracht voor reparatie, echter tijdens het naar huis rijden bemerkte ik dat dit probleem nog niet was opgelost.
Dus als ze op dat moment een degelijk onderzoek hadden gedaan was het probleem toen al opgelost...... en..... als hij naar zijn monteur (en niet naar zijn beurs) had geluisterd naar mijn idee ook ;)

Nu maar hopen dat hij a.s. vrijdag klaar is want komende maandag gaat hij weg om de achterruit te laten tinten.

En, voor de zekerheid heb ik het probleem en verzoek tot reparatie ook nog maar eens per mail verzonden. Zou ik de bovag moeten inschakelen kan ik tenminste de correspondentie hierover aan hun toezenden.

Ik hou jullie op de hoogte 8)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Chicco
lid
lid

Bericht door Chicco »

Zo, vandaag de auto opgehaald. Bleek dat men EN de aandrijfas vernieuwd had EN (en nu komt het, ik ben de naam kwijt van het onderdeel) er bleek nog ergens anders speling in te zitten. Hij heeft mij het onderdeel laten zien. Het onderdeel was in ieder geval zwart van kleur, ongeveer 10 cm lang, rond en binnenin zaten 3 "verdikkingen" . Aan de onderkant zaten een soort van inkepingen welke naar mijn idee weer tegen/in een as of iets dergelijk past. Een aantal van de inkepingen aan de binnenkant van deze "verdikkingen" waren versleten welke dus o.a. dit probleem veroorzaakten. Men had in ieder geval een nieuwe besteld bij de Renault-dealer en deze vervolgens gemonteerd.
In ieder geval is het probleem nu opgelost en kan in eindelijk gaan genieten van mijn "nieuwe" auto!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kubic
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2

Bericht door Kubic »

goed dat het nu eindelijk opgelost is en dat ze ook verder gekeken hebben.
Ik wens je in ieder geval veel rijplezier!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

• Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
  • Velg/ band maat anders
    door Snip » » in Dacia Duster
    0 Reacties
    87 Weergaves
    Laatste bericht door Snip
  • Wat is de smalst toegestane band op 6.5J velg?
    door Mathijs » » in Banden en velgen
    5 Reacties
    509 Weergaves
    Laatste bericht door KDL