Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Soms, vooral als het wegdek nat is, wil het wel eens gebeuren dat de voorwielen doorslippen bij het wegrijden. Logisch zou je denken, dan moet je maar niet zoveel "gas" geven. Maar, had de Zoe niet tractiecontrole (ASR) ingebouwd?
Boekje erbij gepakt, en daar vond ik de volgende informatie:
Tractiecontrole ASR.png
"Dit systeem helpt het slippen van de aangedreven wielen te beperken"
Hm... , dan vind ik dat dit systeem toch niet zo heel goed z'n werk doen.
Heeft iemand dezelfde ervaring?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Hi Harm. Ik had hetzelfde probleem bij een voorrangskruising met van die witte plak haaietanden. Ik wou snel optrekken en toe stond een wiel op zo'n tand met als gevolg een gillende Zoe. Toen dacht ik ook er zal toch wel tractie controle op zitten? En hoe zou ie zich in de sneeuw gedragen. Iemand ervaring mee? Het gedrag lijkt niet veel belovend.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 van December 2014 tot Oktober 2024, KM 196K (Soh 90%).
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.
Kun je het systeem uitzetten, zit er een zekering achter die defect kan zijn? De haaientanden situatie heb ik ook wel eens, is het een techniek die het wel of niet doet of zit er een limiet aan tot waar het systeem werkt (niet te corrigeren hoeveelheid vermogen), kijkt het systeem naar het verschil tussen beide wielen of juist focus op 1 wiel.
Meer vragen dan antwoorden.......
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
ASR en ABS werken door het bijremmen of juist wegnemen van de remkracht van 1 of meer wielen. In extreme omstandigheden kan ook het motorvermogen terug genomen worden. Dus het werkt altijd, teveel vermogen wordt weggenomen. Als het defect is of de zekering niet meer werkt krijg je minimaal een oranje sleutel op je dash. Ik denk eigenlijk een rode omdat het een primair veiligheidssysteem is. Het systeem controleert zichzelf continue omdat de stuuruitslag sensor en de omwentelings sensoren op de wielen continue uitgelezen worden.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Probleem met ASR (optrekken) is dat als één wiel veel gemakkelijker doorslipt dan het andere wiel, je de volledige tractie kwijt bent vanwege de werking van het differentieel.
Ik ken niet de volledige strategie van het systeem (zal eens spitten of ik wat uit de parameters kan afleiden), maar als je het 100% te lijf wilt, moet je niet alleen het motorvermogen temperen, maar ook het slippende wiel afremmen in een complex samenspel van de volledige stability control (zeg maar even voor het gemak de ABS) en de motor aansturing. Het is maar de vraag of dat laatste ook gebeurt.
Met remmen (ABS) is het veel simpeler. Zodra het "mis" gaat wordt de regeneratie volledig uitgeschakeld en wordt alles met de individuele aansturing van de vier wielremmen geregeld.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Deze week ook een aantal keren het "autootje met slip" symbooltje op het dash gehad tijdens de vorst, werkt perfect en niets mis mee!
Forumlid en Zoe Zen Q210 driver sinds dec 2013, vanaf apr. 2017 Zoe Bose Edition Q90 ZE40, tevens Model S owner, having lots of fun driving EV! Twitter: #EV-pioneer #NoTailpipes :
@EV-pioneer EVerhard,
Dat symbooltje wordt bij verschillende situaties getoond. Het gaat mij specifiek om het doorslippen van de voorwielen tijdens optrekken (op een recht stuk weg). Bedoel je dat bij jou Zoe de voorwielen dan niet doorslippen?
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Forumlid en Zoe Zen Q210 driver sinds dec 2013, vanaf apr. 2017 Zoe Bose Edition Q90 ZE40, tevens Model S owner, having lots of fun driving EV! Twitter: #EV-pioneer #NoTailpipes :
Wayt ik merk is dat idd in bochten e.d. dit systeem perfect werkt en ik geen slippende banden kan veroorzaken. Bij het optrekken lukt het nog wel, helemaal met regen, en dan wordt er pas na een seconde of zo ingegrepen. Maar goed, zoals eerder vermeld, dat is simpelweg niet waar dit systeem voor is.
Misschien dat het ingrijpen zelfs alleen maar gebeurt op het moment dat er één wiel al grip krijgt, waardoor het systeem wel geactiveerd wordt (maar dat is mijn unedicated guess).
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011
Nivve schreef:Wat ik merk is dat idd in bochten e.d. dit systeem perfect werkt en ik geen slippende banden kan veroorzaken. Bij het optrekken lukt het nog wel, helemaal met regen, en dan wordt er pas na een seconde of zo ingegrepen. Maar goed, zoals eerder vermeld, dat is simpelweg niet waar dit systeem voor is.
Waarom denk je dat? In het boekje hebben ze het duidelijk over drie verschillende systemen: ABS, ESC, en ASR. Ik zou verwachten dat ASR er voor zorgt dat je geen slippende banden hebt bij het wegrijden.
Duidelijk is inmiddels dat meerdere Zoe's soms slippende voorbanden hebben tijdens het wegrijden. Tijd om dit eens na te vragen bij de dealer. Als ik antwoord heb, zal ik het hier melden.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
HarmOtten schreef:Waarom denk je dat? In het boekje hebben ze het duidelijk over drie verschillende systemen: ABS, ESC, en ASR. Ik zou verwachten dat ASR er voor zorgt dat je geen slippende banden hebt bij het wegrijden.
Duidelijk is inmiddels dat meerdere Zoe's soms slippende voorbanden hebben tijdens het wegrijden. Tijd om dit eens na te vragen bij de dealer. Als ik antwoord heb, zal ik het hier melden.
Dat was gebaseerd op het feit dat het systeem niet ingrijpt als je bij optrekken slipt. Als dit Working as Designed is leek het mee een logische verklaring.
Maar goed, bij nalezen van eerdere uitleg in het draadje zie ik idd wat er al over de drie systemen is gezegd. Had ik even beter moeten lezen voor ik zomaar iets uitkraam
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011
Harm, ik denk dat ASR alleen maar ingrijpt als beide wielen draaien. ASR is een veiligheidsmechanisme tijdens het rijden. Optrekken vanuit stilstand heeft geen veiligheidsrisico. Bovendien kan ASR nog geen berekening maken als één van de wielen stil staat op grond waarvan ingegrepen kan worden (terecht want de auto staat dan per definitie nog stil)
Dit verklaart ook het tijdelijke karakter van het doorslippen: zodra de auto enigszins in beweging komt, draaien beide wielen en grijpt ASR in
Dat is wel een interessante theorie. Maar in extremo doorgeredeneert betekent dat dat als een wiel op superglad ijs staat en doorslipt, er op het andere wiel ook geen tractie terecht komt (vanwege het differentieel). En dan zit je in een deadlock. Dat zou overigens niet de schuld van de ASR zijn, zij het dat ook in dat geval een gematigd vermogen zou helpen om toch op gang te komen. Met andere woorden, ik zie zelf nog even niet de logica om het zo te doen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Dat is ook zo. Het differentieel maakt dat als je met 1 wiel op een theoretisch oneindig gladde oppervlakte staat je niet vooruit komt. Dat klopt. Maar dat is geen deadlock die met ASR iets te doen heeft.
ASR is niet gemaakt om dit probeem te voorkomen. Het treed pas in werking als het voertuig beweegt om koers te behouden. En dat werkt erg goed naar mijn ervaring
Eén keer met nat wegdek tijdens het uit stilstand rijden meegemaakt. Maar denk dat het wiel (aan een kant ook maar) nauwelijks een omwenteling maakte en toen weer grip had. Systeem werkt verder prima!
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut