De afgelopen week ben ik met een set winterbanden met TPMS sensoren in de weer geweest. TPMS is aan de typegoedkeuring gekoppeld dus ben je min of meer verplicht om het te handhaven om geen gedonder te krijgen.
En omdat CANZE nu ook de bandenspanning laat zien (wat de Zoe display(s) niet kan tot nu toe) kan ik het wel waarderen.
Via mijn bandenleverancier zouden er eerst Autel sensoren in komen maar die werden afgewezen omdat ze zouden storen om mijn keyless Zoe Zen. Toen er originele Renault TPMS sensoren in laten zetten die via een externe Renault dealer op kenteken zijn besteld. Dit part nummer was 407009322R en deze moeten via een Renault garage ingelezen worden. Omdat mijn auto enkele dagen later zijn eerste beurt kreeg, dit gelijk mee laten nemen en tot die tijd met een oranje sleutel rondgereden die je met "inleren bandenspanning" kan weghalen. Maar deze sensoren waren niet de goede volgens mijn garage en het inlezen ging niet.

Het moesten 407000435R sensoren zijn voor mijn auto en dus terug naar mijn banden leverancier. Deze geeft echt een top service en heeft direct 4x 407000435R via een Renault dealer gehaald en in mijn reeds gemonteerde winterbanden gezet en de volgende dag (ja ja

) weer terug naar mijn garage.
Deze heeft ze in 30 - 45 minuten tegen betaling van € 62 ingelezen (nee meneer, dit valt niet onder regulier onderhoud) en nu werken ze. Je moet wel even 10 tot 40 km wachten voordat ze herkend worden maar dan heb je ook wat. Zie screenshot uit CANZE hieronder.
Telkens als je nu je set banden wisselt, schijn je dus je garage te moeten sponsoren omdat de Zoe geen twee sets TPMS sensoren aan kan en je ze weer moet laten inlezen. Ka-Tjing € 124,- per jaar
Hierover een klacht ingestuurd naar Renault omdat dit een belachelijke constructie is (als het waar is) maar hier nog geen antwoord op gekregen. Wordt vervolgd.

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 van December 2014 tot Oktober 2024, KM 196K (Soh 90%).
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.