Defect Automatische transmissie 4hp20

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Mic71
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 dec 2010
Laatste bezoek: 06 feb 2011 19:32
Actief als: particulier

Defect Automatische transmissie 4hp20

Bericht door Mic71 »

Beste kenners,

heb onlangs een gebruikte grand espace 3.0-24v aut. aangeschaft met een manco aan de automatische versnellingsbak(4hp20).
De auto heeft al een behoorlijke km-stand, maar de bak is 70.000 km geleden gereviseerd hier is door de vorige eigenaar (ruim € 2700,00) aan gespendeerd. Het is natuurlijk een gok door een auto met een dergelijk defect aan te schaffen, maar het blijft natuurlijk ook een beetje hobby(lees aangeboren afwijking?).
Het volgende is het geval:
Wanneer je de auto start en je de bak in de versnelling zet voelt alles nog goed en is er niets aan de hand en kun je gewoon wegrijden. Wanneer je dit, nadat de auto even heeft gedraaid(en de olie warmer is geworden?), en je de auto in de versnelling zet, wil hij niet meer vooruit. Je merkt bij het meer gas geven dat ie wel wil maar geeft uiteindelijk op.
Heeft iemand hier ervaring mee/tips/adviezen...behalve opnieuw reviseren? Gezien de relatief recente revisie zou het hier niet aan mogen liggen....
Bij voorbaat dank aan allen die hierop reageren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 21 mei 2023 16:50
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Defect Automatische transmissie 4hp20

Bericht door WillemS »

Zoals je het voorstelt lijkt het op of te weinig druk, of versleten/verbrand frictie materiaal.
Als bij revisie niet exact de voorgeschreven olie is afgevuld kan je problemen krijgen.
De olie maakt deel uit van de konstruktie vd bak dit ivm frictiemateriaal ed.
Ik zou beginnen met het verversen vd olie, let op, lang niet alle olie komt eruit. Je zult 2 of 3 keer moeten verversen met tussenpozen de bak laten draaien om menging te krijgen. Bij de laatste keer ook het filter vervangen.
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Mic71
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 dec 2010
Laatste bezoek: 06 feb 2011 19:32
Actief als: particulier

Re: Defect Automatische transmissie 4hp20

Bericht door Mic71 »

Beste Willem,

dank voor je reactie. Ik zal het eens proberen...die paar liters olie zullen de ergste kosten niet zijn...het lijkt me het proberen waard. Weet jij ook toevallig welk type olie en de exacte hoeveelheid toevallig ook?
Nogmaals dank.
M.v.g,
Michel

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 21 mei 2023 16:50
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Defect Automatische transmissie 4hp20

Bericht door WillemS »

Als je wagen geen peilstok heeft voor de olie is het zelf verversen geen appeltje eitje.
Ik zou het door een automaten specialist laten doen.
Voor het type en soort olie heb ik de type gegevens van je wagen nodig.
Deze staan in de rechter deurstijl. of de 4 tekens na VF1.... achter het voertuig identificatienummer(chassisno.) op oa. je kentekenpapieren.
Geef die even door dan zal ik zien wat ik voor je kan doen.
Groet,
WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Mic71
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 dec 2010
Laatste bezoek: 06 feb 2011 19:32
Actief als: particulier

Re: Defect Automatische transmissie 4hp20

Bericht door Mic71 »

Beste Willem,

Chassisnummer is : VF8JE0GL219428938
Wederom dank voor je advies en inspanningen, ik zie je reactie gaag tegemoet.
Groet,
Michel

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Rojo69
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 304
Lid geworden op: 04 mei 2010
Laatste bezoek: 26 aug 2016 09:05
Actief als: particulier
Locatie: onder rotterdam

Re: Defect Automatische transmissie 4hp20

Bericht door Rojo69 »

Heb een tijdje geleden olie gewisseld.
Gaat ongeveer 8 liter in, is een speciaal goedje dus niet zomaar 1tje van de plank nemen als de juiste er niet bij staat.
Type olie die je nodig hebt, MPM 16001 FM en € 20,- voor 1 liter.
Is vrij helder van kleur en erg dun , bekijk ook de olie die eruit komt.
Je heb wel iets meer nodig want pijlen zul je onder de auto moeten doen, er zit geen pijlstok op de bak.
Vulplug zit net boven de rechter aandrijfas, plastic dopje wordt met boutje vast gehouden.
Sleutelwijdte 11.
Stuk tuinslang van een meter, tussen de accu en het blok naar achter doorsteken voor te vullen
Niveauplug zit ook bij de rechter aandrijfas, de achterste met inbus 5 of 6, weet niet meer precies welke maat.
Auto horizontaal zetten, warmdraaien tot 55 graden (is ongeveer als je koelvin 2 keer heeft aan geslagen), niveauplug openen to er een dun straaltje uitkomt.
Plug er weer in draaien en 500 cc bij tappen.
Filter kun je niet wisselen, dan moet je de bak splisten.
Ik zou wel even de oliekoeler los halen en schoon spoelen deze werkt als zeef, koeler zit onder het luchtfilter.
Willem weet ook een goedje dat je als toevoeging kunt gebruiken, ik vergeet die naam altijd.
Wedden dat je je polsen brand als je de vulplug dicht maakt? :lol:

Suc7.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 21 mei 2023 16:50
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Defect Automatische transmissie 4hp20

Bericht door WillemS »

Michel,
adh van jouw gegevens kom ik tot de volgende zaken;
De auto is een Espace III type JE0G
De automaatbak is een Duitse ZF bak type LMO. De bakolie moet zijn Esso LT71141 of SODICAM.
Het is al eerder gebleken dat deze bakken iets te licht zijn voor de sterke v6 type L7X.
Maar ik heb voor je een PDF.file met alle afstel- en reparatie gegevens, maar ik weet niet hoe ik ze hier kan plaatsen.
Wil je daarom zo vriendelijk zijn mij een PB of mail te zenden met je e-mail adres, dan zal ik je de file separaat zenden.
mvg. WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Rojo69
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 304
Lid geworden op: 04 mei 2010
Laatste bezoek: 26 aug 2016 09:05
Actief als: particulier
Locatie: onder rotterdam

Re: Defect Automatische transmissie 4hp20

Bericht door Rojo69 »

Uiteraard zijn er nog meer merken olie die de specificatie's bij zich hebben voor de automatenbak.
Slager in Spijkenisse was 1 van de weinige in mijn buurt die dit goedje had staan.

Ik twijfel nog om de bak te verruilen voor een handschakel.
Mijn automaat heeft een tik gehad met de olie lekkage afgelopen mei, hij zal geen ton meer kunnen rijden denk ik.
(Ik heb nog verder geen problemen gehad na 5 keer blokje eruit)
Ik heb al wel een 2e handse automatenbak liggen, die kan ik gaan reviseren.
Ik kan ook ondedelen zoeken voor een handbak.
De Avantime en de Clio V6 hebben een 6 bak met dezelfde motor als die van mij, L7X.
Ook iets gunstiger in gewicht, handbak is 20 kg lichter en dat zou 1 catagorie schelen met de wegenbelasting.
Compeet blokwissel met bedrading is niet uitgesloten, die van de Clio V6 dan, de Avantime zal wel schaars zijn.
Komend jaar moet het blok er toch weer uit voor de tandriem en spanrollen, kan ik het in 1 keer gaan proberen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 21 mei 2023 16:50
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Defect Automatische transmissie 4hp20

Bericht door WillemS »

@ Rojo69, Ik deel je mening niet dat er meer goede olieen zijn voor deze bak.
De lijst van Renault kent 6 verschillende ATF olieen. En voor deze ZF-LMO-bak is exact deze voorgeschreven.
Het heeft echt te maken met de wijze waarop de bak is gekonstrueerd(frictiemateriaal m.n.).
Doe je er andere olie in dan zal het lang goed gaan, maar problemen krijg je geheid(loslatend frictiemateriaal).
Dus niet eigenwijs wezen, maar gewoon de goed verkrijgbare Esso erin.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Rojo69
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 304
Lid geworden op: 04 mei 2010
Laatste bezoek: 26 aug 2016 09:05
Actief als: particulier
Locatie: onder rotterdam

Re: Defect Automatische transmissie 4hp20

Bericht door Rojo69 »

Ik weet dat de olie een speciaaltje is.
Ik ben afgegaan op een specialist in Nieuw Beijerland.
Deze vertelde me het type olie, Autrans vertelde me hetzelfde.
Deze hanteerde zelfs wat er voor aanduiding die op de bak stond, dus op bouwnummer.
Ik heb er nu met deze olie zo'n 9000 km mee gereden, nog niets schokkends.
Net wat je zegt het kan lang goed gaan.
Ga nog eens achterhalen wat de juiste moet zijn, heb ik weer wat te doen. :lol:
Ben trouwens wel een voorstander van een gerenomeerde merk olie.

Groet Johan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 21 mei 2023 16:50
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Defect Automatische transmissie 4hp20

Bericht door WillemS »

Nou Johan hier komt de lijst dan:
Olie: Bak:
ELF Renaultmatic D2--------------- MBx;AD4;AD8;AR4.
ELF Renaultmatic D3 SYN ------------ DP0
ESSO ATF LT71141----------- LMO
CLIP Oil ---------- SU1
KUWAIT PETROLEUM(Q8) ATF 97337 ---SU0

Zoals je ziet hebben de bakken van Aisin Warner SU1 en SU0 toch een verschillende olie nodig!!
Over het algemeen geldt dat hoe moderner de bak hoe specifieker de vereiste smering.
Goed begin van het nwe jaar en veilige km's.
Groet,
WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Mic71
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 dec 2010
Laatste bezoek: 06 feb 2011 19:32
Actief als: particulier

Re: Defect Automatische transmissie 4hp20

Bericht door Mic71 »

Beste Johan en Willem,

dank voor de informatie en adviezen, dit zal wel weer een lekker avontuur gaan worden, maarja....je moet wat hé?
Ik zal jullie van dit avontuur op de hoogte houden.
Voor jullie alvast een goede jaarwisseling en het allerbeste voor 2011 toegewenst.

Grtz,
Michel

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Rojo69
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 304
Lid geworden op: 04 mei 2010
Laatste bezoek: 26 aug 2016 09:05
Actief als: particulier
Locatie: onder rotterdam

Re: Defect Automatische transmissie 4hp20

Bericht door Rojo69 »

WillemS schreef:Nou Johan hier komt de lijst dan:
Olie: Bak:
ELF Renaultmatic D2--------------- MBx;AD4;AD8;AR4.
ELF Renaultmatic D3 SYN ------------ DP0
ESSO ATF LT71141----------- LMO
CLIP Oil ---------- SU1
KUWAIT PETROLEUM(Q8) ATF 97337 ---SU0

Zoals je ziet hebben de bakken van Aisin Warner SU1 en SU0 toch een verschillende olie nodig!!
Over het algemeen geldt dat hoe moderner de bak hoe specifieker de vereiste smering.
Goed begin van het nwe jaar en veilige km's.
Groet,
WillemS
Voor alle lezers van dit forum: BESTE WENSEN VOOR 2011
Willem, ik ben steeds weer verbaast over hoeveel informatie je meebrengt.
Als ik de automaat erin hou dan komt deze olie er zeker in.

Groet Johan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renault104
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 apr 2011
Laatste bezoek: 02 jun 2011 04:13
Actief als: particulier

Re: Defect Automatische transmissie 4hp20

Bericht door Renault104 »

Hallo,

Ik ben Henk, een nieuw lid van dit forum in de buurt van Hoorn vandaan.

Ook ik heb kortgeleden een Renault Grande Espace 6V 3 liter 24V als hierboven omschreven gekocht. Helaas na korte tijd in bezit ook automaat bak problemen. Ook als hierboven omschreven. VIN nr; VF8JE0GL225513247
Tevens heb ik nog een soort gierend geluid hierbij gekregen. Er wordt gedacht aan de oliepomp welke niet meer goed is in de automaat bak. Of juist een te hoge oliedruk waardoor de olie via een druk overloop stroomt. Dit kan gebeuren heb ik begrepen als er een solonide vast zit bijvoorbeeld.
Olie kwam er bruin uit na aftappen, maar rook niet verbrand. Er kwam wel 4,5 liter uit bij het aftappen en heb er weer 4,5 liter nieuwe ingedaan. Moet het oliepijl nog controleren, aangezien dit mij een beetje veel lijkt. In de renault dealer gegevens staat namelijk ongeveer 3,5 liter bij aftappen. Misschien hierdoor een hoge druk, met bovenstaand probleem als gevolg?
Mijn automaat heeft geen pijlstok. Maar moet gepijld worden via een dopje ergens bij de drijfstang in de buurt of zo. Heb hier een service mededeling van een Renault dealer gekregen. Reault kwam hier pas na 1 1/2 uur zoeken in de dealer gegevens achter is mij verteld.
Mijn Espace gaat na verloop van een aantal km in de D-stand in de noodloop. In de 1 of 2 stand duurt dit een aantal km langer voordat de noodloop wordt geaktiveerd. Als ik het contakt dan helemaal uitzet, en daarna weer aan. Zie ik in het display geen storingsmelding meer, maar de melding oke. En ik kan weer gewoon rijden. Storing lijkt dus druk of temperatuur gevoelig te zijn. Na verloop van een aantal km is dan helaas weer hetzelfde als boven omschteven. En komt in het display ook de automaat bak storing; \/\/\/\/ en service en de piep. Hierna weer in noodloop. Als de renault niet in noodloop is, gaat het schakelen gewoon goed, en kan ik gewoon rijden. Korte tijd dus!
Tevens heb ik de renault computer laten uitlezen. maar helaas geen code gevonden welke naar het probleem zou kunnen lijden. Alleen een melding gevonden dat het toerental een keer boven de 7200 toeren was uitgekomen. Maar het schakelen ging goed. En een melding van oude olie, maar die heb ik dus al vervangen. Ik wil dit later nog eens gaan doen, om de rest van de bruine olie er uit te halen.
Tevens is het renault opgevallen dat het voltage in de bak mogelijk wat laag is. Op de accu stond gewoon 14V, maar na uitlezing stond er op de automaat maar 11,3 Volt. Renault vind dit verschil wat groot. Heb de computer stekker op de bak al losgehaald zonder kontakt aan, en schoongemaakt. Tevens ingespoten met WD40 zoals Reanult had verteld. Zit er nog ergens een massa kabel verstopt welke mogelijk problemen kan geven?
Wat zou een mogelijke oplossing kunnen zij aan de hand van deze omschrijving?

Ook al ben ik geen monteur kan ik wel heel wat met het sleutelen aan een auto repareren. Heb tot nog toe alles bij mijn auto's die ik gereden heb zelf gedaan. Als ik maar weet wat het is! Wie niet waagt, die niet wint
En niet geschoten is altijd mis lijkt me :wink:

Ik heb hierboven gelezen dat Willem een .pdf heeft met reparatie handleiding enzovoort. Zou het mogelijk zijn dat ook ik deze van wilem krijg opgestuurd? Ik kon geen e-mail van Willem vinden om een prive vraag hierover te sturen. Misschien heb ik niet goed gekeken :?
Quote;
Maar ik heb voor je een PDF.file met alle afstel- en reparatie gegevens, maar ik weet niet hoe ik ze hier kan plaatsen.
Wil je daarom zo vriendelijk zijn mij een PB of mail te zenden met je e-mail adres, dan zal ik je de file separaat zenden.
mvg. WillemS

Indien nodig wil ik wel mijn e-mail geven om aan deze informatie te komen.

In ieder geval alvast bedankt voor de mogelijke reakties, en de hulp.

Groeten, Henk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Rojo69
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 304
Lid geworden op: 04 mei 2010
Laatste bezoek: 26 aug 2016 09:05
Actief als: particulier
Locatie: onder rotterdam

Re: Defect Automatische transmissie 4hp20

Bericht door Rojo69 »

Welkom op dit forum.
Jammer van de problemen in de korte tijd dat je hem bezit, wel herkenbaar. :think:
Gierend geluid komt voort van olie tekort, de pomp gaat dan lucht aanzuigen en dat hoor je.
Controleer eerst of je geen lekkage hebt.
De bak is uitgerust met een vaste afgestelde druk en is alleen door vulplaatjes aanbrengen of weghalen voor hogere of lagere druk, en dat zit verwerkt op/in het kleppenblok. :shhh:
Een solenoid die blijft hangen heeft geen invloed op de druk in het systeem.
Voor het olie niveau ben je even bezig, in deze topic staat ook vermeld hoe je de bak moet pijlen.
Als de bak geen olie bevat en je moet hem vullen dan gaat er ongever 8 liter in, leeg zal je hem niet kunnen krijgen als de bak niet los is van de motor. :naughty:
Rot dat de elektronika van de bak ook niet optimaal is.
De schakelcomputer zit op de metalen plaat die voor de accu zit, de stekker hiervan wil ook wel eens wat gecorrodeerde aansluitingen hebben.
Grote kans dat daar de storing vandaan komt. :thumb:
Massakabel zit ook verstopt, 40 cm voor de linker aandrijfas, 10 cm vanaf de onderzijde van de bak, naast de ABS drukregeleenheid, achter de kunststof kappen
(PS ik ben ook geen monteur) :mrgreen:

Groet Johan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renault104
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 apr 2011
Laatste bezoek: 02 jun 2011 04:13
Actief als: particulier

Re: Defect Automatische transmissie 4hp20

Bericht door Renault104 »

He Johan,
Bedankt voor deze reaktie. Ik zal alles gaan controleren zodra ik er tijd voor heb. Ik hoop dat je gelijk hebt dat de storing van de kabel aansluiting, en een te laag olie nivo is. Dan zou het namelijk nog kunnen meevallen. Zodra ik weer meer weet, zal ik dat laten weten. Met 4 kinderen kan ik namelijk wel een goed werkende grote auto gebruiken :wink:
Groeten, Henk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renault104
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 apr 2011
Laatste bezoek: 02 jun 2011 04:13
Actief als: particulier

Re: Defect Automatische transmissie 4hp20

Bericht door Renault104 »

Hallo allemaal,
Inmiddels heb ik alle mogelijke oplossingen uitgevoerd, en tevens nog op aanloopen van de startmotor tegen de tandkrans van het vliegwiel gekontroleerd. Maar dit heeft helaas geen resultaat gehad. Ik ga er nu dus vanuit dat mijn bak mechanisch kapot is. Ik ga dus probeeren een andere automaat te vinden.
Weet iemand toevallig nog ergens een automaat voor mijn Espace te vinden? Heb inmiddels al berichten achtergelaten op 2 onderdeel zoekers. Maar heb nog geen reaktie gehad na 1 1/2 dag.
Kan ik een automaat uit een andere v6 Espace uit 1999 met de schakel pook op het deshbord ook gebruiken? Of is deze niet uitwisselbaar? Mogelijk weet ik ook een automaat, zelfde type, alleen het lange nummer op het type plaatje scheelt 20 nummers. Mijne is nr; 1019000047 en die andere bak is nr; 10019000064. Zou deze ook passen? Komt uit mijn hoofd, uit een peugot. Revisie vind ik namelijk te duur. Ook al is dat natuulijk de veiligste weg. Tevens zal ik dan maar meteen mijn distributie gaan vervangen. Schijnt ook al €350,00 te kosten, waar ik de onderdelen vandaan haal.
Sugesties zijn erg welkom.
Bedankt voor het meedenken!
Groeten, Henk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Rojo69
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 304
Lid geworden op: 04 mei 2010
Laatste bezoek: 26 aug 2016 09:05
Actief als: particulier
Locatie: onder rotterdam

Re: Defect Automatische transmissie 4hp20

Bericht door Rojo69 »

Ha die Henk...

Het zal niet makkelijk zijn om een goede gebruikte bak te vinden voor jouw E.
Ik ben ook even wezen zoeken naar nummers, schrik niet, op mijn bak staat ook 1019000047.
Blijkbaar moet je er geen ander type in monteren. :naughty:
Ik heb vorig jaar een 2e handse bak aangeschaft, ook defect, maar kon er wat onderdelen van gebruiken.
PDF je van internet: http://www.matrasport.dk/Cars/Espace/va ... aining.pdf
Kun je bekijken hoe de bak in elkaar zit. :think:
Ik had vorig jaar 2 problemen met de bak, 1 de koeler zat verstopt waardoor de oliekeerring van de ingaande as eruit gedrukt werd, 2 de flexplaat waar de koppelomvormer op zit was 1 hoek voor 90% gescheurd(zat nog vast aan 2 van de 3 punten)
Eer dat je erachter komt was ik 5 keer blokje ligten verder. :cry2:
Op afstand is het moeilijk te beöordelen of iets wel of niet defect is en waar het probleem dan in kan zitten.
Ik heb info en koppelomvormer bij Autrans in Lunteren vandaan gehaald. :mrgreen:
Slim om meteen de distributie te doen, vergeet de waterpomp niet en de bougie's.

Suc7.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht