Aanjager defect?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Megano
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 38
Lid geworden op: 17 okt 2009 20:33

Aanjager defect?

Bericht door Megano »

Hallo,

Ik ben nu iets meer dan een week in het bezit van een renault megane 1.4 uit 1996.
Voor de koop merkte ik op dat de aanjager niet werkte. Nu heeft de verkoper van het autobedrijf deze vervangen/gerepareerd voordat hij hem af zou leveren. Na de aanjager nog maar 5 keer gebruikt te hebben is ie nu al weer stuk.

Vandaag had ik hem nog geen 3 min. aangezet hij is nu al weer stuk. Vlak voordat hij stuk ging merkte ik enkele geluiden op die erop duidden dat hij het er moeilijk mee had. Natuurlijk meteen afgezet en ik dacht dat even afkoelen wel hielp. Nu gaat ie niet meer aan en heb ik een sterk vermoeden dat de aanjager voor de 2e maal de geest heeft gegeven.

Nu wil ik de aanjager zelf vervangen indien deze defect is (wat me overigens sterk lijkt aangezein hij vorige week is geplaatst), maar wil ik wel eerst weten of dit een klusje is die je zelf thuis kunt doen.
- Wat moet ik allemaal loshalen om bij de aanjager te kunnen komen?
- Waar moet ik op letten?
- Wat kost een nieuwe aanjager?

- etc., etc.

Ik hoop dat iemand me met dit probleem kan helpen. De koude winterdagen komen eraan en in een steenkoude auto zitten is niet echt een pretje... :?

PS. is de aanjager hetzelfde als een kachelmotor? (niemand kan me dit uitleggen :( )

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wesley015
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1018
Lid geworden op: 17 okt 2009 13:29
Actief als: particulier

Bericht door wesley015 »

Een aanjager is eigenlijk een startmotor.
Dus de ventilatorkachel is geen aanjager.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Megano
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 38
Lid geworden op: 17 okt 2009 20:33

Bericht door Megano »

Nu snap ik er helemaal niks meer van :shock:
Mijn "fan" draait weer. volgens mij zit er ergens een kabelbreuk of zit de zekering niet goed in z'n contacten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Berichten: 3286
Lid geworden op: 27 aug 2004 00:16
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Aanjager is spreektaal, meestal word dan bedoeld dat je de ramen gaat ontwasemen door de kachelmotor in de hoogste stand te zetten, alsmede de temperatuur instelling hoog zetten, en de luchtkleppen op het raam ipv op voetenruimte etc.
'..even de aanjager aanzetten'

Het is dus eigenlijk gewoon kachelmotor, een aanjager an-sich is om iets in werking te zetten.
Denk daarbij aan een 2CV , die je met zo'n slinger aan de voorzijde kon aanjagen (starten), hoewel 'aanslingeren' ook gebruikt werd.
Sterker nog, volgens mij werd dat het meest gebruikt, en de term aanjagen pas zodra er startmotoren in kwamen.

Maar in dit geval is de aanjager de kachelmotor, en omgekeerd ook, de kachelmotor is de aanjager (van de luchtstroom in het kachelhuis door de kachelradiator en vervolgens naar de kachelkleppen)

...urm...wat wou ik ook al weer zeggen...oja :


Het zou natuurlijk een kabelbreuk kunnen zijn, maar wat ook heel goed mogelijk is, is dat een relais niet goed in de fitting zit, of een zekering zoals je zelf al schreef, of een knop die een beetje 'lam' aan het worden is.
Hoewel ik ook een keer gebroken koolborsteltjes tegen gekomen ben.

Wat waren dat voor een geluiden trouwens ?
- geluid van blad oid ?
- geluid van de ventilator die verschillende snelheden lijkt aan te nemen ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Megano, wat veel voorkomt bij wat oudere Renault's is dat de stekkerverbindingen gaan oxideren. Het komt doordat de stekkers niet van gelijkwaardig materiaal zijn gemaakt, komt er vocht bij dan krijg je electrolyse (corrosie). De oplossing is de stekkerverbinding loshalen schoonmaken en met zuurvrije vaseline insmeren(dan kan er geen vocht meer bij) of inspuiten met kontaktspray. SUC6 Niet alleen de kachelventilatormotor is hier gevoelig voor !!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Megano
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 38
Lid geworden op: 17 okt 2009 20:33

Bericht door Megano »

Eerlijk gezegd was dat mijn eerste vermoeden al aangezien het wiebelen aan een stekkertje eerder heeft geholpen. Dit duidde op oxidatie .... en ja hoor. Na het eerste verroeste stekkertje volgde de andere. Ook de minpool van de accu moest eraan geloven. :x

Dus bij twijfel, zekering checken, stekkertje loshalen, oppoetsen (indien mogelijk) en opnieuw aansluiten.

Nu weet ik niet zeker of dat vaseline-idee goed is voor de geleiding mits het superstrak vast zit. Sommige stekkers hebben nu eenmaal een wat lossere connectie. Ik laat het bij oppoetsen, contaktspray en licht schuren bij hevige roest of andere zware aanslag. :wink:

Bedankt in ieder geval! Dit bevestigd mijn vermoeden en ik ga ervan uit dat u meer ervaring heeft met renaults dan ik heb na hem één week in bezit te hebben. :lol:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Megano
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 38
Lid geworden op: 17 okt 2009 20:33

Bericht door Megano »

En nu stopt ie er weer mee :x Tijd om alles nog 's goed na te lopen. Ergens zit een zwak contact, dat moet haast wel, maar waar.... :?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2825
Lid geworden op: 30 sep 2004 00:34
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Bericht door Rossy »

Beetje laat maar ik verdenk de contacten van de weerstand van oxidatie.
Ook vertrouw ik die weerstand zelf niet helemaal.
Alleen waar die ergens zit...
Heb even geen idee.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Je kunt de stekkers wellicht met een tangetje wat strakker knijpen zodat het stekertje vaster zit, en toch maar vaseline gebruiken. Als het de kachelweerstand is dan draait hij alleen nog op volle snelheid, toch?! Kan ook nog de schakelaar zijn. SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Megano
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 38
Lid geworden op: 17 okt 2009 20:33

Bericht door Megano »

Als ik een paar keer hard op het dashbord ram doet het het nog wel 's, dus weet ik bijna zeker dat het hier om een los draaje/contactje gaat. Uiteraard is dit geen oplossing en wilde ik zelf graag aan de slag. Moet te doen zijn met een standaard gereedschapskist 8)

(wanneer de ventilator WEL draait kan ik gewoon stand 1 t/m 4 kiezen dus ik vermoed dat het probleem niet in de knop zelf ligt)

Nu weet ik alleen niet hoe ik het dashboard los krijg om bij de ventilator/kachel te komen. Ik hoopte dan ook dat iemand hier op het forum daar een beetje ervaring mee heeft, voordat ik begin met het breek en trek-werk. :roll:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Zal ik even voor je kijken in m'n data-base? Geef dan even je chassisno. door

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

O, ja, als hij draait en je kunt 1 t/m 4 kiezen, en dat werkt, dan is het niet je kachelweerstand !!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Megano
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 38
Lid geworden op: 17 okt 2009 20:33

Bericht door Megano »

Chasisnummer? geen idee waar ik die kan vinden. 't zit niet altijd op dezelfde plek :?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Op het kentekenbewijs van de auto, toch!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Megano, Nou dan maar wat opgezocht zonder de info van jou.
Uitbouwen bedienignspaneel: Verwijder de asbak, verwijder de schroeven links en rechts, verwijder de asbaksteun, verwijder nu de 2 schroeven van het bedieningspaneel, trek het geheel naar beneden, je vindt nu aan de achterkant van dit paneel de stekker, als het lukt spuit dan wat kontaktspray in de draaiknop bij de kontakten, maak los en kontroleer de stekkerpinnen, met tangetje de schoenen iets dichtknijpen, vaseline op de stekers en monteren in omgekeerde volgorde.
Kachelventilateur: De stekkers zitten in de motorruimte onder de ruitenwissermotor. Om erbij te komen: verwijder de bovenste rubber van de schutbordkast, het rooster onder de voorruit en de ruitenwisserarmen, je vind nu 2 stekkers, loshalen kontroleren, schoonmaken, inspuiten/vaseline en monteren. SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Megano
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 38
Lid geworden op: 17 okt 2009 20:33

Bericht door Megano »

Bedankt Willem ! :D

Dan ga ik daar vandaag maar 's mee aan de slag.
Ik zal de vorderingen plaatsen op het forum :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Megano
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 38
Lid geworden op: 17 okt 2009 20:33

Bericht door Megano »

Ik had een uurtje vrij en ben binnen begonnen.
(bedankt voor de instructies Willem ! Zeer hulpvol)

stekkertje was er schoon en ik heb contactspray op de contacten gespoten. (verder geen sporen van corrosie of aanslag)
jammer is wel dat het niet geholpen heeft tegen het probleem.
Morgen ga ik de motorkap maar weer 's openen en ga ik daaronder verder.

I'll keep you updated :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Megano
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 38
Lid geworden op: 17 okt 2009 20:33

Bericht door Megano »

Ik ben er zo ongeveer achter waar het probleem zit. Het zit toch in de motor. Het probleem is alleen dat ik er niet bij kan :( De blower bevindt zich precies in het midden en van dat buigen over die motorkap krijg je wel een zere rug zeg :wink:

Mijn vermoeden is dat de as van de blower niet goed tegen de koolborstels komt. Door de as naar beneden te drukken lost het tijdelijk mijn probleem op, maar de kans is groot dat ie naar een paar dagen weer terug omhoog schiet. Geen permanente oplossing dus, maar het moet even vanwege tijd en materieel-gebrek.

De schroeven en bouten zitten op nare plekken dus het losmaken van de blower zit er nog even niet in. Ik neem aan dat er maar 2 bouten zijn die de blower op z'n plek houden? (mss dat iemand dat weet :roll: )
De stekkers waren in ieder geval mooi schoon, zowel de stekker bij de blower zelf als de stekker bij de kachelweerstand. Ik was benieuwd wat de kosten eigenlijk waren van een eventuele nieuwe/2e handse blower :?:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Je weet nu in ieder geval de weg een beetje. Voor 2e hands, informeeer eens op de sloop of kijk op www.onderdelen.nl. Nieuw kan je opvragen bij de dealer. SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »


Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht