Warmtepomp stuk Zoe R90 2017
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 6
- Laatste bezoek: 19 mar 2025 19:50
- Actief als: particulier
Warmtepomp stuk Zoe R90 2017
Hallo allemaal,
Opnieuw moet ik mijn heil maar gaan zoeken door hier terug te keren, en ja uiteraard met problemen met de ZOE R90 van 2017. De verwarming deed het niet meer. De truck geprobeerd met het verwarmen van de buiten sensor e.d. helaas, dat werkte niet. Dan maar naar de dealer, kon na 3 weken pas een afspraak krijgen, vrieskou buiten. Koelvloeistof was veel te laag, dus die werd bijgevuld. Dat hielp niet want de warmtepomp functioneerde niet goed. Het systeem is opengemaakt en er zijn metaaldeeltjes aangetroffen. Dit duid op een ernstig mechanisch intern beschadigde warmtepomp waar een bergje metaaldeeltjes in ligt. Achteraf kan ik mij ook vreemde geluiden herinneren toen we auto nog niet zolang hadden (vorig jaar zomer) het geluid van een scherp draaiende motor of ventilator. Dat geluid verdween na verloop van tijd, ja duh, als iets helemaal stuk is dan hoor je het ook niet meer hè.
Ik kon nog geen prijsopgaaf krijgen voor een reparatie, dat moest nog bekeken worden. Ik werd al wel voorbereid op een minstens 10 uur durende operatie. De warmtepomp moet vervangen, de radiator, filter en alle leidingen moeten doorgespoeld worden en dan weer nieuwe koelvloeistof natuurlijk.
Nu kon ik mij nog scherp een youtube video herinneren van een garage in de UK die een ZOE heater ging vervangen. Maar wacht even dit stelt helemaal niet zoveel voor! Natuurlijk moet je een nieuwe warmtepomp kopen. Maar de monteur was binnen een uur klaar. Niks over vervangen van de radiator, doorspoelen o.i.d. kijk zelf hier maar (easy to fix) https://youtu.be/ex976IW6CB4.
Wordt ik nu belazerd door onkunde en angst van de monteurs? Ik wacht af waar ze mee komen.
Zijn er hier mensen die ook hun warmtepomp hebben laten vervangen, wat was daar de prijs van.
En hebben jullie een adres van een garage die net zo professioneel is als dat bedrijf van de Youtube video.
Zo'n garage wil iedereen toch.
groet,
Leon
Opnieuw moet ik mijn heil maar gaan zoeken door hier terug te keren, en ja uiteraard met problemen met de ZOE R90 van 2017. De verwarming deed het niet meer. De truck geprobeerd met het verwarmen van de buiten sensor e.d. helaas, dat werkte niet. Dan maar naar de dealer, kon na 3 weken pas een afspraak krijgen, vrieskou buiten. Koelvloeistof was veel te laag, dus die werd bijgevuld. Dat hielp niet want de warmtepomp functioneerde niet goed. Het systeem is opengemaakt en er zijn metaaldeeltjes aangetroffen. Dit duid op een ernstig mechanisch intern beschadigde warmtepomp waar een bergje metaaldeeltjes in ligt. Achteraf kan ik mij ook vreemde geluiden herinneren toen we auto nog niet zolang hadden (vorig jaar zomer) het geluid van een scherp draaiende motor of ventilator. Dat geluid verdween na verloop van tijd, ja duh, als iets helemaal stuk is dan hoor je het ook niet meer hè.
Ik kon nog geen prijsopgaaf krijgen voor een reparatie, dat moest nog bekeken worden. Ik werd al wel voorbereid op een minstens 10 uur durende operatie. De warmtepomp moet vervangen, de radiator, filter en alle leidingen moeten doorgespoeld worden en dan weer nieuwe koelvloeistof natuurlijk.
Nu kon ik mij nog scherp een youtube video herinneren van een garage in de UK die een ZOE heater ging vervangen. Maar wacht even dit stelt helemaal niet zoveel voor! Natuurlijk moet je een nieuwe warmtepomp kopen. Maar de monteur was binnen een uur klaar. Niks over vervangen van de radiator, doorspoelen o.i.d. kijk zelf hier maar (easy to fix) https://youtu.be/ex976IW6CB4.
Wordt ik nu belazerd door onkunde en angst van de monteurs? Ik wacht af waar ze mee komen.
Zijn er hier mensen die ook hun warmtepomp hebben laten vervangen, wat was daar de prijs van.
En hebben jullie een adres van een garage die net zo professioneel is als dat bedrijf van de Youtube video.
Zo'n garage wil iedereen toch.
groet,
Leon
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Update: Warmtepomp stuk Zoe R90 2017
Ik heb de offerteaanvraag voor de vervanging van de warmtepomp bij de dealer afgezegd. Dat is sowieso een verloren wedstrijd en ik wil het bedrag niet eens horen. In contact gekomen met een autogarage die veel ervaring heeft met Zoë. Die bood een bedrag van 1200 euro aan voor een revisie van de warmtepomp. Maar toen ze hoorde dat het om een mechanisch defect ging kon het niet meer voor die prijs. Voor een elektronisch defect hoeft de condensor niet vervangen te worden en de leidingen niet doorgespoeld. Dat moet nu dus wel gebeuren dus ik wacht op de ophoging van die 1200 euro.
Ik zag dat gebruikte warmtepompen uit schade auto's al rond de 500 euro zitten, dus denk niet dat het voor een prikkie ook kan. Wordt vervolgt.
Ik zag dat gebruikte warmtepompen uit schade auto's al rond de 500 euro zitten, dus denk niet dat het voor een prikkie ook kan. Wordt vervolgt.
Hide post links |
-
Update 2: Warmtepomp stuk Zoe R90 2017 130000km
Een offerte gekregen van een lokale garage met veel ervaring met elektrische auto's (ook ZOE) € 2500,- incl BTW
Hiervoor ben ik de auto twee dagen kwijt. De condensor wordt vervangen en het systeem doorgespoeld.
De warmtepomp zelf wordt gereviseerd, dus geen nieuwe. Dat schijnt gebruikelijk te zijn.
Blijft verschrikkelijk veel geld maar ik mag aannemen dat het dan ook goed gebeurd.
Ik blijf het wel heel vreemd vinden dat verschil met die garage in de UK.
Misschien moet je het treffen een garage te hebben die het al 20 keer gedaan heeft, dat het dan binnen een uur kan.
Een Renault ZOE R90 uit 2017 waar de warmtepomp het begeeft na 8 jaar, is dat normaal.
Die mooie subsidie die we vorig jaar kregen is nu dus ruimschoots vernietigd.
Je kan ook niet zonder dat systeem. Het batterijpakket wordt namelijk ook gekoeld door de warmtepomp/airco.
Een elektrische auto kan niet zonder batterijkoeling, dat zou de levensduur van het batterijpakket dramatisch inkorten.
Ik laat nog wel even weten hoe het is gegaan, ergens eind van de maand.

Hiervoor ben ik de auto twee dagen kwijt. De condensor wordt vervangen en het systeem doorgespoeld.
De warmtepomp zelf wordt gereviseerd, dus geen nieuwe. Dat schijnt gebruikelijk te zijn.
Blijft verschrikkelijk veel geld maar ik mag aannemen dat het dan ook goed gebeurd.
Ik blijf het wel heel vreemd vinden dat verschil met die garage in de UK.
Misschien moet je het treffen een garage te hebben die het al 20 keer gedaan heeft, dat het dan binnen een uur kan.
Een Renault ZOE R90 uit 2017 waar de warmtepomp het begeeft na 8 jaar, is dat normaal.
Die mooie subsidie die we vorig jaar kregen is nu dus ruimschoots vernietigd.
Je kan ook niet zonder dat systeem. Het batterijpakket wordt namelijk ook gekoeld door de warmtepomp/airco.
Een elektrische auto kan niet zonder batterijkoeling, dat zou de levensduur van het batterijpakket dramatisch inkorten.
Ik laat nog wel even weten hoe het is gegaan, ergens eind van de maand.
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 06 apr 2025 09:02
- Contacteer:
Re: Warmtepomp stuk Zoe R90 2017
Bij onze oude Zoe bij 192k km is in juli 2024 ook de airco compressor vervangen omdat hij kapot was. Artikel 926008999R werkt op 400V en kostte € 1180,84 ex btw. Dit was een nieuwe pomp omdat een gereviseerd model die goedkoper was niet snel te leveren was. Samen met uren, gas en pakkingen was het € 1726 ex btw.
We zijn nog met de kapotte aircopomp op vakantie gegaan maar dan laadt de Zoe met 6kW waar hij normaal 22kW doet. Geen succes dus en niet aan te raden. 

Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 van December 2014 tot Oktober 2024, KM 196K (Soh 90%).
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.
Hide post links |
-
Bedank voor je reactie. Dat geeft al weer aan dat het al wel heel wat goedkoper kan, dat scheelt €500,- incl btw. Als je een revisie warmtepomp had kunnen krijgen dan was het nog "goedkoper" geweest.
Het zou mooi zijn om van meer gebruikers te horen wat hun ervaringen zijn met het vervangen van de warmtepomp van de Zoë en de kosten.
Die video van die garage in de UK blijft mij ongelofelijk dwars zitten. Wat is nu de waarheid, hoeveel tijd is een monteur nu werkelijk kwijt voor een dergelijke reparatie. Met de juiste informatie over een garage die een vaste redelijke prijs hanteert was ik bereid geweest naar een adres te rijden overal in Nederland, want dat kan dan makkelijk uit.
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 06 apr 2025 09:02
- Contacteer:
Een gereviseerde aircocompressor was meen ik 300-400 euro goedkoper. Ik heb de reparatie bij Bochane vlamoven arnhem laten doen en die zijn heel capabel met Renault ZE. Je kan zo een offerte daar aanvragen.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 van December 2014 tot Oktober 2024, KM 196K (Soh 90%).
Hide post links |
-
Ik heb de afspraak al gemaakt bij een graragebedrijf in Friesland, maar heb nu ook een offerte-aanvraag bij Bochane Arnhem uitstaan. Als dat echt schandalig veel scheelt dan is het duidelijk wat ik doe. Bedankt voor de tip!
Laatst gewijzigd door Pepone op 07 mar 2025 13:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Hide post links |
-
AFLOOP: Warmtepomp stuk Zoe R90 2017
Het bleek allemaal mee te vallen. De Zoe R90 2017 heeft een filter in het warmtepompsysteem. Dit filter heeft alle metaalgruis van de beschadigde pomp opgevangen. Hierdoor hoefde het systeem niet doorgespoeld te worden en de condensor hoefde niet vervangen. De offerte van € 2500,- werd nu een rekening van €1375,29
Uitgevoerd door het Friese garagebedrijf Olijnsma te Giekerk. Uitstekende communicatie via WhatsApp en telefoon. Gratis leenauto, helemaal prima.
Ik had ook een offerte opgevraagd bij Bochane Arnhem, die reageerde pas dagen later met een telefoontje dat ze altijd eerst een diagnose doen voordat er een offerte wordt vrijgegeven. De diagnose was al gemaakt door de Renault-dealer in Leeuwarden, maar die hadden het niet over dat filter.
Alles werkt weer maar hou wel "mixed feelings" over van dit alles. Inmiddels ontdekt dat Renault Zoe's bij een bepaalde kilometerstand versleten motorlagers krijgen. Maar dat is een heel ander verhaal, ik hoop zonder mij.

Ik had ook een offerte opgevraagd bij Bochane Arnhem, die reageerde pas dagen later met een telefoontje dat ze altijd eerst een diagnose doen voordat er een offerte wordt vrijgegeven. De diagnose was al gemaakt door de Renault-dealer in Leeuwarden, maar die hadden het niet over dat filter.
Alles werkt weer maar hou wel "mixed feelings" over van dit alles. Inmiddels ontdekt dat Renault Zoe's bij een bepaalde kilometerstand versleten motorlagers krijgen. Maar dat is een heel ander verhaal, ik hoop zonder mij.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-