Sinds een dag of 2 als ik opgeschakeld ben vanuit 1 naar 2 en door naar 3 merk ik dat mijn koppeling doorslipt. Testje gedaan door langzaam in 4 te rijden, vol gas te geven en de koppeling te laten 'schieten' (met beleid) en dat is wel duidelijk, duurt een seconde of 3 voor hij grijpt. Ook als de motor zijn maximale koppel bereikt in 2, 3 en 4 slipt ie door tot hij weer bij rond de 4800 rpm is en dan pakt ie weer. Als ik met beleid rij is er weinig aan de hand, maar ik gok dat het geen 5000 km meer duurt voor ik echt in de problemen kom.
Nu lees ik op buitenlandse fora ook wel over het 2-massavliegwiel dat meevervangen zou moeten worden, en wellicht nog een krukaskeerring. Al met al lijkt me dit een zeer kostbare zaak.
De vragen die ik eigenlijk concreet wilde stellen:
- Ding gaat zijn 15e levensjaar in, 213000 km gereden nu, is het nog de moeite om er zoveel aan te verspijkeren? Ik moet ook de voorschokbrekers gaan doen, die zijn op hun eindje.
- Is de koppeling een beetje zelf te doen, ik ben best handig en kan in een DHZ garage in principe al het denkbare gereedschap wel tot mijn beschikking krijgen. Alleen nog nooit een versnellingsbak gedemonteerd, die moet er helemaal vanaf geloof ik inclusief een bepaald subframe?
- Is het noodzaak om het vliegwiel ook te vervangen, is die met zo'n KM stand altijd versleten en moet ie dus vervangen worden of is dat niet per sé zo?
-

Ik baal er natuurlijk wel van, ik heb deze auto nu sinds augustus en de (particuliere) verkoper gaf aan dat hij zo goed als zonder gebreken was. Deels ben ik er ook wel weer klaar mee, maar ik heb natuurlijk geen andere auto voor het geld dat de reparaties kosten en dan is het ook maar weer de vraag wat je dan weer op je hals krijgt. Zoals ie nu is verkopen levert ook geen cent meer op en zo wil ik hem ook niet eens verkopen.
Help?