Renault ZOE Conversie naar CCS 50kW DC ?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013
Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Renault ZOE Conversie naar CCS 50kW DC ?

Bericht door HarmOtten »

We weten allemaal dat 43kW niet de toekomst heeft, en dat de Renault ZOE vrijwel de enige auto is die hier nog gebruik van maakt. Daarbij is het een feit, dat de volgende ZOE rond 2019 een CCS DC (Frankenstein plug) zal krijgen.
In Noorwegen werd mij dat in 2016 al duidelijk:
http://elbilforum.no/forum/index.php/to ... #msg467009
elbilforum.nl 30-MRT-2016 09:57 --> Vertaald in het Nederlands schreef:Reactie GPP van Renault vandaag:
"Fortum stelt dat Kiwi 43 kWh laders zijn vervangen door AC 22 kWh laders Dit is om stabiliteit te verhogen Zoals het zegt in het persbericht zijn laders niet gesubsidieerd door Renault, maar door Nissan en. is dan ook buiten onze invloed.
Neem een willekeurige. contact met Fortum voor meer informatie!"
Navraag bij Fortum leverde het volgende antwoord:
Charge&Drive / Fortum <chargedrive.no@fortum.com>, 13-FEB-2017 14:10 schreef:It is absolutely correct that AC chargers with 43 kwh is replaced.
Fortum has only left 3 pieces of this type.
This is because there is no new vehicles within the fleet being produced with this need of this type of charge. There are about 200 Renault cars that can recharge at these, but this is not enough that Fortum will focus on this now or in the future.
So fortum will set up 400 V 32 A Type 2 chargers in the future.
Daarnaast beginnen nu ook de 1e tekenen in Nederland zich af te spelen: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned.
Dit is voor de huidige ZOE rijders een zorg, en voor mensen die binnenkort een ZOE willen gaan aanschaffen wellicht een punt om in de overweging mee te nemen. Ook bij nieuwe investeringen zoals een batterij-upgrade, zou ik goed nadenken of het dat nog wel waard is.
Het is logisch van Renault dat ze niet bijspringen om toch het 43kW AC netwerk te laten groeien, want ze weten dat de toekomst voor snelladen DC is.
Wat voor rol gaat Renault hier bij spelen? Als binnenkort de verkopen van nieuwe ZOE's terug gaan vallen, omdat mensen geen auto meer willen hebben die alleen AC kan laden, wat gaan ze dan doen?
Zal er wellicht een mogelijk komen om bestaande ZOE's om te bouwen naar CCS? Ze hebben tenslotte ook de batterij-upgrade in het leven geroepen. Dat het converteren niet alleen het omruilen van het stopcontact is, lijkt me duidelijk. Er zal meer elektronica moeten worden aangepast. Daarnaast zijn er nog 2 uitvoeringen van de ZOE, de snellaad-variant (Q210 / Q90) en de semi-snellaad-variant (R240 / R90). Bij DC-laden wordt de batterij vrijwel direct aan de kabel van het laadstation aangesloten. De lader die gebruikt wordt, zit daarbij dan in het laadstation. Dus wellicht kan het voor beide ZOE-uitvoeringen op dezelfde manier worden omgebouwd.
Wat zou het gaaf zijn als je dan een ZOE die én 43kW AC EN 50kW DC kan laden!! :D

Vergelijkbare discussies vinden inmiddels op andere fora plaats: speakEV en tapatalk.
En ook op twitter heb ik de vraag nog maar 's uitgezet.

Hoeveel jou je er voor over hebben om die ombouw te laten doen?
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013
Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Renault ZOE Conversie naar CCS 50kW DC ?

Bericht door MartijnEV »

Mag het ook CHAdeMO zijn? Daar zie ik wel een mogelijkheid voor. Vraag is wel: waar in de auto bouw je die enorme connector in? Snijden in het plaatwerk liever niet... maar hoe dan wel?
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 604
Lid geworden op: 11 jan 2015
Laatste bezoek: 01 dec 2024 00:45
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Renault ZOE Conversie naar CCS 50kW DC ?

Bericht door Sordone »

Nee. Geen Chademo. Is ook een sterfconstructie. Je zou denken dat de CCS plug dan onder de laadklep komt ALS dat past.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 van December 2014 tot Oktober 2024, KM 196K (Soh 90%).
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanGieterveen
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 3
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 sep 2017
Laatste bezoek: 13 jan 2021 13:33
Actief als: particulier

Re: Renault ZOE Conversie naar CCS 50kW DC ?

Bericht door VanGieterveen »

Even voor de leek, wat zou er dan moeten gebeuren.
AC aansluiting weg, de AC -> DC converter wegslopen, software aanpassingen en klaar is VanGieterveen (Tony) met zijn Q90 2017 :roll: ?
Zoe Life Q210 van oktober 2013 -> mei 2017 (87000 km) als VanAssen op dit forum
Zoe Life Q90 van mei 2017 -> april 2020 (30700 km) als VanGieterveen op dit forum
Zoe Intens R135 Intens april 2020 -> ? :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013
Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
Actief als: particulier
Contacteer:

Renault ZOE Conversie naar CCS 50kW DC ?

Bericht door MartijnEV »

Nee, de AC “lader” blijft gewoon in de Zoe. Je wilt immers ook bij gewone laadpalen (3,7 tot 22kW) kunnen blijven laden. Als je DC snelladen toevoegt, of het nu CCS of CHAdeMO is, komen er twee contactors bij (tussen de laadconnector plus en min en de batterij plus en min). De DC snellaadaansluiting is dus via de contactors rechtstreeks aangesloten op de batterij, en by-passt dus als het ware de AC “lader”. Het DC snelladen wordt bestuurd door een controller, CCS of CHAdeMO pratend aan de buitenkant (snellaadconnector) van de auto, en met het BMS van de auto pratend aan de binnenkant. Als we de adressen en samenstelling van de CAN bus messages weten, State of Charge, Temperatuur, Fault Codes, Charge Current Limit, Actual Charge Current en Actual Voltage is voldoende, is het erg eenvoudig om een snellaadcontroller in te bouwen. (Maar nogmaals: de inbouw van de snellaadconnector zie ik als een veel groter probleem: dat wordt slijpen in een zijscherm van de Zoe..., overspuiten, enz: hoge kosten).

Overigens hoezo is CHAdeMO een sterfhuisconstructie? Die standaard blijft zeker nog 15 jaar ondersteund worden voor alle auto’s met CHAdeMO die nu op de weg zijn, en nog nieuw op de markt komen, zoals de nieuwe Nissan Leaf, die ook in Europa weer CHAdeMO blijkt te krijgen.
Verder is er op de vrije markt (= voor ons zelfbouwers bereikbaar) wél een CHAdeMO controller te koop, maar absoluut geen CCS controller.
CCS kunnen we dus als zelfbouwers voorlopig vergeten.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: Renault ZOE Conversie naar CCS 50kW DC ?

Bericht door zoe2goe »

- Nope. AC blijft voor thuisladen en alles <= 22 kW.
- Neusplug worst een Frankenplug. Beetje hak en breekwerk.
- Extra box om de twee dikke pennen via een contactor op de 400 volt bus te krijgen.

Ik denk eerlijk gezegd een tamelijk academische discussie, maar that's me. Waarom? Oude argumenten:
- hogere batterijcapaciteit -> minder behoefte aan snelladen;
- resterende behoefte voor snelladen zijn kilometervreters;
- kilometervreters zijn niet (in grote getale) aan de 22 kW modellen begonnen;
- kilometervreters wisselen relatief snel van voiture.
- de nu leuke niche veelrijder-met-kleine-accu is een mooie pionier, maar geen markt.

Kortom:
- De oude ZOE's zijn en blijven fantastisch voor naar keuze van bestemmingsladen een actieradius van 50 of 100 km. Geen snelladen nodig. Tweedehands markt blijft voor relatief lage prijzen. Dat er minder snelladers zijn zal de gemiddelde rijder in die categorie jeuken.
- Degene die het wel boeit zal vrij snel op een CCS auto uitkomen, maar kan met een gerust hart op de 2019 ZOE wachten; als het nu gaat, gaat het tot 2019 ook. Daarna gaat het karretje naar de vorige categorie rijders.

Het was een goedkoop kristallen bolletje van de vlooienmarkt.......

(whoepsie, min of meer kruispost met Martijn)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanGieterveen
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 3
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 sep 2017
Laatste bezoek: 13 jan 2021 13:33
Actief als: particulier

Re: Renault ZOE Conversie naar CCS 50kW DC ?

Bericht door VanGieterveen »

Zo, dat is snel beantwoord. Nou weer bedankt heren. :thumb:

Aanvulling:
Is zoiets te organiseren middels de hobbyisten onder ons als in het verleden de verlichting van de Zoe om een ombouw tegen die tijd?
Of is dat over het randje wat je als hobby kan doen met de aanwezige elektriekjes?
Zoe Life Q210 van oktober 2013 -> mei 2017 (87000 km) als VanAssen op dit forum
Zoe Life Q90 van mei 2017 -> april 2020 (30700 km) als VanGieterveen op dit forum
Zoe Intens R135 Intens april 2020 -> ? :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013
Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Renault ZOE Conversie naar CCS 50kW DC ?

Bericht door MartijnEV »

Ja jouw Nope is dezelfde Nee als in mijn post, dus beide een reactie op de post van VanGieterveen :-)
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: Renault ZOE Conversie naar CCS 50kW DC ?

Bericht door zoe2goe »

Martijn: haha ja, de Nope van mij was op de originele vraag ("... en klaar is VanGieteren"), niet op jouw antwoord!

VanGieteren: Hobby: ach, je hebt hobbyisten met kleine letters en met hoofdletters. Een 400 volt systeem wat in staat is 80 kW te drukken (200 ampere) is iets waar de gemiddelde auto-hobbyist echt beter van kan wegblijven. Een sluiting ligt op de loer en dat is wat anders dan de 16 ampere van je stoppenkast. Alleen al door de magnetische krachten van een ongevalletje ben je zo een hand kwijt. Het is echt niet onmogelijk dit te doen, maar je moet wel donders goed weten waar je mee bezig bent. Het tweede obstakel is de gesloten software. Ook niet onmogelijk maar zeker een zeer forse kluif. Hoe dan ook onvergelijkbaar met LED lampjes in de koplampen zetten ;-)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013
Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
Actief als: particulier
Contacteer:

Renault ZOE Conversie naar CCS 50kW DC ?

Bericht door MartijnEV »

Helemaal eens met zoe2goe. Met zelfbouwer bedoelde ik zeker niet hetzelfde als een ‘shade tree mechanic’/hobbyist. Werken aan het 400 Volt systeem is zeer risicovol en levensgevaarlijk als je niet precies weet wat je doet. Elektrotechnische kennis is essentieel. Ik kan mij voorstellen dat gespecialiseerde (kleine) bedrijven dit soort aanpassingen op termijn gaan aanbieden. Zoals bijvoorbeeld de EV ombouwbedrijven.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanGieterveen
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 3
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 sep 2017
Laatste bezoek: 13 jan 2021 13:33
Actief als: particulier

Re: Renault ZOE Conversie naar CCS 50kW DC ?

Bericht door VanGieterveen »

Dan nog maar eens overwegen of tegen die tijd wanneer 22kW laden het maximum wordt of dan bereik, nut etc. nog voldoen.
Zoals als genoemd, met het huidige bereik (ook in de winter) kunnen wij nog volstaan.
De 43kW laadoptie is met de Q90 toch maar zozo.
En knutteren aan de Zoe doen wij toch al niet.
Een EV ombouwbedrijf zal ook niet veel kunnen doen gezien het dichttimmeren van Renault van de software etc.?
Zoe Life Q210 van oktober 2013 -> mei 2017 (87000 km) als VanAssen op dit forum
Zoe Life Q90 van mei 2017 -> april 2020 (30700 km) als VanGieterveen op dit forum
Zoe Intens R135 Intens april 2020 -> ? :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013
Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Renault ZOE Conversie naar CCS 50kW DC ?

Bericht door MartijnEV »

In principe is het lezen van CAN bus messages voldoende. Terugsturen van messages hoeft niet om de snellaadcontroller goed en veilig te kunnen laten functioneren. Dus met wat reverse engineering zoals het CanZe team heeft gedaan en nog steeds doet zou je een heel eind moeten kunnen komen.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht