De Renault Avantime werd geïntroduceerd op 23 Augustus 2001 en gebouwd tot Maart 2003 door Matra te Romorantin.
Gedurende de 31 maanden dat deze wagen in productie geweest is, zijn er in totaal 8.450 stuks gebouwd.
Het vermoeden is dat door het gelijktijdig verschijnen op de markt van de Vel-Satis de concurrentie uit eigen nest te sterk bleek, waardoor het gewaagde model van de Avantime niet goed verkocht en verre van kostendekkend was.
De naam van het model, Avantime, is een samentrekking van Avant en Time, minus een -t- om de uitspraak soepel te houden.
De vormgeving kwam van Patrick le Quément, die eerder tekende voor de ontwerpen van de Twingo(93), de Espace (94-98), de Scenic (96), de Megane (94), de Laguna (94), de Kangoo (98) en tot slot....de Vel-Satis (02)....
Bijzonder kenmerken van de Avantime waren het lichte dak met een glazen deel van een vierkante meter, de ontbrekende middenstijlen in de zijruiten, en de twee enorm grote portieren waarbij de achterstoelen toch goed bereikbaar waren. Door een speciale wijze van ophanging konden deze portieren ook in nauwe ruimten nog redelijk worden geopend.
Geruchten zijn dat de Avantime alleen maar zou hebben gediend om het publiek te laten wennen aan het nieuwe Renault-design. Vooral de gelijkenis tussen de achterkant van de Avantime en Mégane-II.
Motorisatie:
De Avantime was met vier motortypen leverbaar:
- 2.0 16V Turbo, 165 pk met een top van 207 km/h, 0-100 in 9.7 seconden
- 3.0 V6 24V, 210 pk met een top van 220 km/h, 0-100 in 8.6 seconden
- 3.0 V6 24V automaat., 210 pk met een top van 215 km/h, 0-100 in 9.2 seconden
- 2.2 dCi 16V (diesel), 150 pk met een top van 195 km/h, 0-100 in 11.4 seconden
Prijzen:
- Laatst bekende prijs is een 'vanaf' prijs van 35.000 euro. (bijgewerkt 22-05-2013)
De folder in vogelvlucht:
- lengte: 464cm
- breedte: 183cm (209cm met spiegels)
- hoogte: 163cm
- bodemvrijheid: 14cm
Google nieuws link : Avantime
Specs in afbeelding van folder: