toekomstige laguna rijder

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
admiral
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 3
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 nov 2011
Laatste bezoek: 23 dec 2012 22:08
Actief als: particulier

toekomstige laguna rijder

Bericht door admiral »

Hallo allemaal, mijn naam is Rene en ik woon in Krommenie. Ik heb me hier aangemeld om meer te weten te komen over de renault laguna en met name het bouwjaar vanaf 2005-2006 rede voor dit bouwjaar is omdat deze qua budget binnen mijn grenzen valt.

Ik zal mijn verhaal beginnen met welke auto's ik de afgelopen 20 jaar heb gehad. Na het halen van mijn rijbewijs begin jaren 90 kocht ik in 1993 mijn eerste oldtimer. Dit was een bewuste keuze omdat ik oldtimer's gewoon leuk vind, makkelijk om aan te sleutelen zeker als je een eigen werkplaats hebt en daarbij onderscheid je jezelf van de rest door met een oldtimer te rijden.

Het begon in 1993 met een beige fiat / seat 850 die als project was gekocht. Zo naief als ik dacht die restaureer ik wel ff in de buitenlucht. Dat viel dus tegen en ik schreef me in voor een garage box onder de flat waar ik woonde. Niet veel later had ik mijn garage. De fiat / seat 850 was achteraf toch te slecht om te restaureren en ik kocht een apk gekeurde fiat /seat 850 een bordeaux rode die een jaar later uit elkaar ging omdat er toch wel plaatwerk slecht was. Ook deze auto was te slecht om mee verder te gaan. Mijn zoon was onderwijl geboren en we kochten voor 500 gulden een recent gekeurde peugot 205 5deurs hatchback. Een jaar later ga ik terug naar de verkoper om hem te laten keuren en die keek raar op dat de peugot nog op de weg was. Affijn met een steekproef goed gekeurd en weer een jaar karren dus. Een half jaar na de keuring moest ik op een gegeven ogenblik het stuur helpen terug te draaien, stuurhuis o.i.d. was versleten en ik heb de auto door een opkoper op laten halen. Toen kwam er een citroen BX 1,6 TZI. Heerlijke auto maar als je wat aan de hydroliek krijgt trek dan maar je portomenee. Een goed jaar later was deze auto ingeruild voor een opel ascona 1,8 sport 5 deurs hatchback. Die kreeg op een gegeven moment stationair problemen en die heb ik weer geruild met een fiat 127 1050 cc type Brasil. Vreselijk leuk karretje zijn we nog met zijn 3en met tent op vakantie in de ardennen geweest. Klein wagentje maar alles ging erin zonder iets op dak of achter de auto te hebben. Onderwijl had ik reeds mijn eerste koopwoning gekocht en na renovatie konden we erin maar moest ik mijn garagebox opgeven. De fiat 850 die ik nog had kon ik zolang bij mijn zwager in de loods kwijt omdat al het loodgieterswerk had gedaan en als vergoeding kon ik dus een jaar lang mijn auto stallen zodat ik tijd kreeg om wat anders te zoeken. Omdat ik zelf niet kon lassen wilde ik dat laten doen en toevallig was een dorpsgenoot bezig met fiatjes 500 en hij had een werkplaats in Dirkshorn. Een paar weken later kregen we te horen dat hij eruit moest omdat de verhuurder de ruimte nodig had. De zin om verder te gaan zakte steeds verder weg en ik besloot om het karkas van de 850 in stukken te slijpen en af te laten voeren. Er verstrijken een paar maanden en het begon toch weer te kriebelen en de lasser waar ik nog contact mee had, had ook een ruimte in een naburig dorp nabij Krommenie en die wilde dit wel aan mij verhuren. Ik zag dit niet zo zitten want als hij niet betaalde kon ik mijn biezen pakken en zat ik weer zonder. Dus ik ben naar de verhuurder gegaan en heb gevraagd of ik het kon huren, wat bleek de lasser had een huur achterstand van een jaar en de verhuurder vertelde dat ik daar zaterdag in kon en dat hij zelf ervoor ging zorgen dat de lasser zijn spullen kon inpakken. Achteraf ben ik blij dat ik niet verder met de lasser in zee ben gegaan want die had wel meer op zijn kerfstok. Maar in de werkplaats (daar zit ik nog steeds alweer 10 jaar) stond een echte fiat 850 special uit 1968 gered van de sloop bij Rutte in Velzen, die wilde ik wel hebben en voor een luttel bedrag was deze van mij. Een half jaar later kocht ik een fiat 127 1300 sport, geweldige wagen en behoorlijk snel voor een auto uit 1982. Ik had toen ook nog steeds mijn 127 1050 cc maar die kreeg op een gegeven moment problemen met de remmen en het plaatwerk werd ook wel erg slecht. We wilden wel wat groter rijden en luxer dus kocht ik van een kerel uit A'dam een 92er nissan sunny 5 deurs hatchback, heerlijke auto waar we veel pezier van hebben gehad. Maar toen viel mijn oog op een opel admiral en ik viel als een blok voor dat lompe zware ding met zijn 6 cill 2,8 ltr lijnmotor. Ik had er 1 gevonden die 12 jaar stil stond in een goed geventileerde schuur maar ik had geen geld, met verkoper afgesproken dat ik 6 maanden de tijd kreeg om mijn fiat 850, 127 1300 sport en mijn nissan sunny te verkopen. Zo had ik geld genoeg om de opel admiral te kopen en klaar te maken om ermee te gaan rijden. De fiat 850 ging naar mijn vader en die heeft hem laten restauren, de 127 1300 sport ging naar een liefhebber en die er nog mee bezig. de nissan Sunny ging naar een dorpsgenoot en die rijd er nog steeds in. Periode van een jaar ging voorbij en de opel was klaar om te gaan rijden. Wat een feest is dat zeg, om met een 5 mtr lange en 1,80 brede 1664 kg wegende oldtimer te rijden. Dit heeft 2 jaar geduurd, maar de behoefde naar meer kofferruimte kwam steeds meer in zicht en zo ging de opel naar een liefhebber in Ridderkerk en kocht ik een volvo amazon combi uit 1966 en het was een import uit california, dit was aan de body ook te zien want hij behoefde alleen maar cosmetisch een restauratie. Deze restauratie duurde 2,5 jaar. Ik heb de auto zelf geschuurd en gespoten en technisch weer in orde gemaakt. Het was werkelijk een plaatje om te zien. Maar zelf spuiten doe ik nooit meer, wat een voorbereiding zeg en wat een tijd gaat erin zitten. Maar na een jaar vond ik een volvo 245 ook wel een leuke station, veel meer auto maar dat kan ook niet anders want er zat bijna 20 jaar tussen. Deze volvo kwam ook uit california het voordeel is dat ik er zo mee kon rijden, hij behoeft wel wat cosmetisch werk maar daar gaan we zomer 2012 mee aan de slag. In 2010 toen had ik net de volvo 245 viel mijn oog op een link van een MP advertentie, ik was nl nog lid van de Big Opel forum en zag toen bij advertentie's die link en ik klik erop en wat zie ik, dat is mijn ex opel admiral. Deze had ik dus in 2006 verkocht en 4 jaar later had de koper hem weer in de verkoop. Echter met een kapotte bak. Ik had hem verkocht voor 4600 euro in 2006 en hij bood hem aan voor 1250 met een andere bak. Omdat ik in 2006 achteraf best wel spijt had van de verkoop van de opel hoefde ik niet lang na te denken en ik belde hem dezelfde avond op met de mededeling dat ik de dag erna kwam hij halen voor 1250 euro. Hij was verrast dat ik degene was die hem weer terug kocht en had vrede met de lage prijs want op MP had hij al biedingen van meer dan 1750 euro. Dus na 4 jaar weg te zijn is de bolide er weer. Hij is niets verandert, de opel heeft 3 van de 4 jaar in de stalling gestaan omdat hij er eigenlijk geen geld voor had om hem te laten spuiten. En de bak bleek niet kapot daar moest gewoon wat olie bij anders doet een automaat het niet goed. Ik ga de opel restauren tot showroom staat en dat gaat dus wel even duren voordat ik klaar ben.

Nu komen we bij het moraal van het verhaal waarom meld ik me aan bij het laguna forum. Wel hierom, ik heb een huis van 100 jaar oud die na 10 jaar nog niet helemaal klaar is (restauratie) een werkplaats die in 2012 gesloopt wordt om plaats te maken voor een die 9,5 mtr lang, 4,20 breedt en 4,20 hoog wordt in de nok die dus ook weer ingericht moet worden met garage apperatuur en een opel admiral die ik wil restauren en dan de volvo 245 die op zijn tijd onderhoud nodig heeft. En de 245 die zal omdat ik te weinig tijd heb op den duur steeds slechter worden en het is wel mijn enige auto dus ik moet erop kunnen vertrouwen. Ik geef hem nog een upgrade en dan gaat ie weg en kopen we een moderne auto en waarom een laguna nou ik heb in 2002 een laguna expression moeten rijden voor mijn werk. Hij had net 250 km gereden toen ik hem bij het auto verhuurbedrijf op kwam halen, Ik was behoorlijk onder de indruk van de auto en heb een keer gezegd als ze wat ouder zijn dan zijn ze voor mij betaalbaar en dan koop ik er 1. Nu is dat moment want een oldtimer rijden is wel leuk hoor en als je alles zelf weet op te lossen dan kost het ook geen drol maar de tijd die je eraan kwijt bent heb ik gewoon de komende jaren niet dus dan moet je een keuze maken. Dus ik ga over op een renault laguna station. Best wel geinig dat ik voor een renault ga want mijn vader heeft jaren lang bij renault garage van Zanen in de Zaandam in het magazijn gewerkt. Ik kwam daar bijna elke zaterdag om een beetje te struinen bij de sloop auto’s. Ik was een jochie van 8 toendertijd.

Hierbij wat foto's van wat oldtimers die ik heb gehad, ik heb niet van alle auto's een foto want de digitale camera bestond toen nog niet.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Lagunadriver2
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 370
Lid geworden op: 22 apr 2011
Laatste bezoek: 22 feb 2013 16:42
Actief als: particulier
Locatie: Fryslân

Re: toekomstige laguna rijder

Bericht door Lagunadriver2 »

Welkom hier en alvast veel plezier gewenst met je Laggie :thumb:
een Phas 2 is zeker aan te raden :mrgreen:

Mooie auto collectie heb je (gehad) :D

We zien de foto's wel verschijnen van je Laguna :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
admiral
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 3
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 nov 2011
Laatste bezoek: 23 dec 2012 22:08
Actief als: particulier

Re: toekomstige laguna rijder

Bericht door admiral »

Dankje, ben nog niet thuis in de type's die renault hanteert, van volvo, fiat, opel kan ik het wel dromen. Maar de Phase 2 is dus een goede keuze vanaf welk bouwjaar is dat. Ik kijk altijd naar het model waar ze mee zijn begonnen en als ze een model wijziging doorvoerde was dit voor mij type 2 of 3. Zoals de VW golf 1 t/m 4 of 5.

Maar een laguna gaat zeker worden, maar eerst de volvo 245 ff mooi maken en dan verkopen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Lagunadriver2
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 370
Lid geworden op: 22 apr 2011
Laatste bezoek: 22 feb 2013 16:42
Actief als: particulier
Locatie: Fryslân

Re: toekomstige laguna rijder

Bericht door Lagunadriver2 »

Eind 2005 begin 2006 kwam de Phase 2.

het verschil is goed te zien:

Phase 1:
Afbeelding

Phase 2:
Afbeelding

De Phase 2 is technisch heel erg verbeterd tegen over de Phase 1.
ook het materiaal gebruik is beter, en ze zijn betrouwbaarder :thumb:

Ik kan ondertussen de Laguna wel dromen, loop pas sinds 6 maand mee in het volvo wereldje, en nu zo'n 3,5 jaar in het laguna wereldje 8)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 3915
Lid geworden op: 23 feb 2007
Laatste bezoek: 12 jan 2025 14:29
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Re: toekomstige laguna rijder

Bericht door Renier »

De laatste 2 jaar vd phase 1 (2004-2005 dus) zijn ook gewoon goed betrouwbaar hoor.
Probleemjaren zijn vooral 2001-2002, die moet je vermijden als de pest :mrgreen:

Grootste verschil tussen late ph1 en ph2 is het aangepaste interieur en de opgefriste neus en wat kleine technische verbeteringen
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
admiral
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 3
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 nov 2011
Laatste bezoek: 23 dec 2012 22:08
Actief als: particulier

Re: toekomstige laguna rijder

Bericht door admiral »

Het is al weer een jaar geleden, maar door omstandigheden (restauratie huis, nieuw te bouwen werkplaats) heb ik de koop van een laguna ff vooruit geschoven. De volvo 245 uit 1982 met 3 ton op de klok bleef ook maar rijden en dat zonder verdere onderhoud de laatste 3 jaar. Maar hij begint nu toch wel tegen te sputteren en ik vertrouw hem niet meer. Ook het feit dat ze lopen te klooien met het MRB vrije rijden wil ik toch redelijk snel over naar een moderne auto en de laguna vanaf mei 2005 (nieuwe neus) is nog steeds mijn favoriet. De volvo 245 blijft die geef ik aan mijn zoon van 15 en dan mag hij hem gaan opknappen (ik zal hem wel helpen) en dan heeft hij op zijn 18e een bak van een auto, tenminste als hij in 1 keer slaagt.

Is er een overzicht van de modellen van de laguna en ik doel dan op de instap versie tot de meest luxe. Dan weet ik waar ik me op kan orienteren nl.

Gr Rene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht