Bouwjaar : 2001_
Brandstof : Diesel_
Vraagje aan techneuten : heeft een 1.9 DTI uit 2001 ook ergens een censor zitten om de temperatuur te meten ivm het voorgloeien ?
De BDP censor bij de Krukas is al eens vernieuwd, toch wil hij als de buitentemperatuur zo'n +7 graden is, zeer slecht starten....ondanks 2x voorgloeien moet ik soms wel 8 seconden lang doorstarten voordat de motor aanslaat en dat gaat dan gepaard met een flink geratel (de eerste 2 seconden, daarna is dat over) + een flinke rookontwikkeling !
De afgelopen 2 winters is het soms flink aan het vriezen geweest, maar dan sloeg hij sneller aan dan met een hogere temperatuur...vreemde zaak natuurlijk, je zou eerder denken dat het net andersom is.

Dit probleem heb ik overigens al sinds aanschaf 2,5 jaar geleden en ondanks dat ik al 2x een set nieuwe gloeibougies erin heb laten zetten, een nieuw startrelais en zelfs een nieuwe brandstofleiding (set compleet), maar dit heeft allemaal niet geholpen.

Ik kan mij zo voorstellen dat dit type blok in 2001 is voorzien van zo'n censor die de buitentemperatuur meet en dan beslist of en hoelang er voorgegloeit moet worden, maar zeker weet ik dat niet.
En zo ja, waar zit die censor dan ?