Storing stuurbekrachtiging(?)

Zit er een stroomdraadje aan ? Dan is dit de juiste rubriek
Forumregels
-
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef (zoveel mogelijk) informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
Plaats reactie

Topic author
Xentek
Net ingestapt
Net ingestapt
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 02 dec 2014 17:21
Actief als: particulier

Storing stuurbekrachtiging(?)

Bericht door Xentek »

Model/uitvoering : Renault Megane II Grand Tour
Bouwjaar : 2004
Brandstof : Diesel

Hallo, ik ben Arjan en ik ben nieuw hier. Na een tijdje te zoeken heb ik geen ander topic of op een andere website een soortgelijk probleem kunnen vinden. Daarom dacht ik: laat ik het hier maar eens vragen.

Af en toe heb ik last van de foutmelding 'Stuurkolom defect' waarbij het alleen verschijnt direct na het starten van de auto. Hierbij heb ik ook geen stuurbekrachtiging (maar kan wel sturen). Wanneer ik hem uitzet en opnieuw start is het probleem 99.9% van de tijd weer weg maar het lijkt langzaam aan steeds vaker voor te komen. De Renault dealer geeft (natuurlijk) aan dat de hele boel vervangen moet worden, althans, dat zeggen ze nadat ze hem uitlezen. Het lijkt mij echter slechts een elektrische storing omdat er verder ook geen trillingen o.i.d. zijn. De stuurbekrachtiging werkt helemaal niet na het starten of hij werk gewoon perfect (meteen of na herstart).

Daarnaast merk ik de laatste tijd ook een krakend geluidje nadat ik even gas geef en weer loslaat vanachter het stuur. Hiervoor heb ik het dashboard aan de bestuurderskant al deels uit elkaar gehaald en uiteindelijk blijkt het direct vanuit het instrumentenpaneel te komen. Misschien dat dit normaal kan zijn(?) maar ik heb het nog nooit eerder opgemerkt.

Tot slot moet ik opmerken dat ik al langer problemen met het elektrisch heb sinds ik de dynamo heb moeten vervangen. De foutmelding die ik vanaf toen kreeg was 'Elektronische storing'. Hetzelfde verhaal wat betreft verschijnselen: alleen na het starten, bij opnieuw starten vrijwel altijd verdwenen (echter geen merkbare problemen). Dit heb ik een paar maanden gehad totdat hij niet meer wou starten: probleem was de accuklem (pluspool natuurlijk) en deze heb ik vervangen maar nog steeds heb ik soms dezelfde melding.

In oktober APK (niet bij Renault maar bij gewone garage in de buurt; ben niet van geld gemaakt..), daar is de elektronica even onder de loep genomen en de oude handsfree set verwijderd. Kennelijk is toen ook de lichtautomaat uitgezet maar omdat ik verder geen foutmeldingen had en het licht toch altijd heb maakte me dat niets uit. Een aantal weken dus geen problemen gehad totdat vorige week meermalen het probleem rondom de stuurbekrachtiging is opgedoken.

Al gedaan:
- accu loskoppelen om de computer te resetten
- accu getest of deze goed oplaadt (kennis die monteur is heeft dit voor me gedaan)
- zekeringen in het dashboard gecontroleerd

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn of waar ik vervolgens naar zou kunnen kijken? Zelf heb ik het idee van de aansluitingen van de accu of misschien toch een zekering ergens maar ik heb geen idee hoe dit bij deze auto zit.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
Actief als: particulier

Re: Storing stuurbekrachtiging(?)

Bericht door Rossy »

Dit kan een probleem zijn met de stuurbekrachtiging.
Bij deze auto gebeurt dat door middel van een elektromotor welke direct op de stuurkolom is gemonteerd.
Er zijn bedrijven die didit kunnen herstelen en daarbij aanmerkelijk goedkoper zijn als een nieuw onderdeel van Renault.
Zoek eens op "elektrische stuurbekrachtiging reparatie" op google vor een bedrijf in de buurt.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut