Startproblemen Renault Megane
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 3
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 09 mei 2005
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
- Actief als: particulier
- Locatie: ZH
Startproblemen Renault Megane
Startproblemen Renault Megane 1.4 E Berliner
Ik heb een Renault Megane 1.4E Berliner. Sinds kort start deze niet meer. Bij controle blijkt het volgende:
1. Startmotor werkt goed, motor slaat niet aan
2. De bougies vonken wel (dus opname BDP sensor functioneert)
3. Er komt geen brandstof uit het monopoint inspuitventiel
De brandstoftoevoer is dus nader bekeken en het volgende blijkt:
1. De brandstofpomp werkt goed (er komt voldoende brandstof met voldoende druk uit de retourleiding).
2. Als ik de injector even kort op 12 volt aansluit, dan zie ik wel dat er een mooie benzine-nevel in de inlaat gespoten wordt. De motor maakt dan aanstalten om aan te slaan, dus ik verwacht dat de injector werkt.
3. De motor heeft een gas-installatie, dus de stroomtoevoer naar de injector is via een relais onderbroken. De bedrading vanaf de ECU is gecontroleerd met een Fluke ohm-meter; ik meet hierbij 0.2 en 0.0 ohm. Zelfs als deze wordt doorverbonden (het relais wordt ge-by-passed) komt er bij gewoon starten geen brandstof uit het inspuitventiel.
4. Ik heb met een digitale volt-meter gecontroleerd of de aansturing van de injector wel plaatsvindt. Ik zie hierbij géén reactie op de volt-meter.
Het lijkt er dus op dat de injector niet wordt aangestuurd door de ECU.
Mijn vragen zijn nu:
1. Kan het zijn dat een start-onderbreker ervoor zorgt dat de injector geen spanning krijgt, terwijl de bougies dus wel vonken?
2. Kan het zijn dat de volt-meter geen spanning meet voor de aansturing van de injector omdat deze steeds zeer kortstondig wordt aangestuurd (had geen LED lampje om dit te controleren).
3. Zou de waarde van 0.2 ohm van een van de stroomkabels van de ECU naar de injector het probleem kunnen veroorzaken?
4. Is de conclusie terecht dat de ECU defect is en hoe kan ik dit het beste controleren / op laten lossen?
Elke reactie is welkom!
Ton
Ik heb een Renault Megane 1.4E Berliner. Sinds kort start deze niet meer. Bij controle blijkt het volgende:
1. Startmotor werkt goed, motor slaat niet aan
2. De bougies vonken wel (dus opname BDP sensor functioneert)
3. Er komt geen brandstof uit het monopoint inspuitventiel
De brandstoftoevoer is dus nader bekeken en het volgende blijkt:
1. De brandstofpomp werkt goed (er komt voldoende brandstof met voldoende druk uit de retourleiding).
2. Als ik de injector even kort op 12 volt aansluit, dan zie ik wel dat er een mooie benzine-nevel in de inlaat gespoten wordt. De motor maakt dan aanstalten om aan te slaan, dus ik verwacht dat de injector werkt.
3. De motor heeft een gas-installatie, dus de stroomtoevoer naar de injector is via een relais onderbroken. De bedrading vanaf de ECU is gecontroleerd met een Fluke ohm-meter; ik meet hierbij 0.2 en 0.0 ohm. Zelfs als deze wordt doorverbonden (het relais wordt ge-by-passed) komt er bij gewoon starten geen brandstof uit het inspuitventiel.
4. Ik heb met een digitale volt-meter gecontroleerd of de aansturing van de injector wel plaatsvindt. Ik zie hierbij géén reactie op de volt-meter.
Het lijkt er dus op dat de injector niet wordt aangestuurd door de ECU.
Mijn vragen zijn nu:
1. Kan het zijn dat een start-onderbreker ervoor zorgt dat de injector geen spanning krijgt, terwijl de bougies dus wel vonken?
2. Kan het zijn dat de volt-meter geen spanning meet voor de aansturing van de injector omdat deze steeds zeer kortstondig wordt aangestuurd (had geen LED lampje om dit te controleren).
3. Zou de waarde van 0.2 ohm van een van de stroomkabels van de ECU naar de injector het probleem kunnen veroorzaken?
4. Is de conclusie terecht dat de ECU defect is en hoe kan ik dit het beste controleren / op laten lossen?
Elke reactie is welkom!
Ton
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 29 nov 2009
- Laatste bezoek: 11 sep 2016 10:46
- Actief als: particulier
- Locatie: Meppel
Mijn eerste gedachten gaan uit naar de start onderbreker!
Wat voor Megane praten we trouwens over, neem aan geen II
Wat voor Megane praten we trouwens over, neem aan geen II
Groet, Marco
Megane II Grandtour
1.5 dCi 2006
Megane II Grandtour
1.5 dCi 2006
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 485
- Lid geworden op: 25 mei 2009
- Laatste bezoek: 26 feb 2011 19:57
- Actief als: particulier
- Locatie: Veluwe
- Contacteer:
De weerstand van 0.2 ohm is geen echte weerstand van een noemwaardige getal, dus daar zal het niet in zitten.
Je hebt de injector al getest, zodra die spanning krijgt werkt hij correct, dus moet je het in het elektronischtraject
ervoor zoeken, idd is dan de startonderbreker 1 van de 1e dingen die je moet gaan controleren.
Nu weet ik niet wat Renault allemaal onderbreekt, bij de merken waar ik wel eens hiermee aan het stoeien bent
geweest was een Hyundai Excel, hierbij werd zelfs de startmotor onderbreken....
Probeer eens de reserve slutel, mischien ligt het heel simpel in de sleutel
Je hebt de injector al getest, zodra die spanning krijgt werkt hij correct, dus moet je het in het elektronischtraject
ervoor zoeken, idd is dan de startonderbreker 1 van de 1e dingen die je moet gaan controleren.
Nu weet ik niet wat Renault allemaal onderbreekt, bij de merken waar ik wel eens hiermee aan het stoeien bent
geweest was een Hyundai Excel, hierbij werd zelfs de startmotor onderbreken....
Probeer eens de reserve slutel, mischien ligt het heel simpel in de sleutel

Ford Focus Wagon Futura 1.6i 16v 2005 Magnum Grey
Daewoo Kalos Class 1.4i 16v 2004 Blauw
Daewoo Kalos Class 1.4i 16v 2004 Blauw
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Dacht dat de startonderbrekers bij Renault de motor wel laten aanslaan maar dan direkt weer laten stoppen.
Denk eerder dat het ligt aan de schakelaar/relais die is ingebouwd bij de gas-installatie. Laat die stroom door als je hem op benzine zet?, testen met een 21w lamp(dus belast), want relais kan wel kontakt maken maar moet "stroom" leveren. Zijn alle zekeringen wel goed ook de evt. zweef die zijn aangebracht bij de gas-installatie(uithalen en opnieuw insteken). SUC6
Denk eerder dat het ligt aan de schakelaar/relais die is ingebouwd bij de gas-installatie. Laat die stroom door als je hem op benzine zet?, testen met een 21w lamp(dus belast), want relais kan wel kontakt maken maar moet "stroom" leveren. Zijn alle zekeringen wel goed ook de evt. zweef die zijn aangebracht bij de gas-installatie(uithalen en opnieuw insteken). SUC6
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 3
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 09 mei 2005
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
- Actief als: particulier
- Locatie: ZH
Bedankt voor de reacties tot zover,
Het gaat om een Megane uit 1999 (geen II, maar het oude type). Er zijn intussen diverse poginging gedaan om de startblokkering uit te zetten (andere sleutel, reset etc.), maar de situatie is nog steeds ongewijzigd.
Ik heb intussen uitgezocht welke 'pin' van de ECU de injector bedient (pin nr 21) en ga nu deze pin, samen met de massa direct doorverbinden met de injector om alle circuits onderweg uit te schakelen. Het liefst zou ik een osciloscoop bij de injector aansluiten, maar die is even niet voorhanden...
Wordt vervolgd, bedankt voor de reacties zover en nieuwe suggesties zijn nog steeds erg welkom!
Het gaat om een Megane uit 1999 (geen II, maar het oude type). Er zijn intussen diverse poginging gedaan om de startblokkering uit te zetten (andere sleutel, reset etc.), maar de situatie is nog steeds ongewijzigd.
Ik heb intussen uitgezocht welke 'pin' van de ECU de injector bedient (pin nr 21) en ga nu deze pin, samen met de massa direct doorverbinden met de injector om alle circuits onderweg uit te schakelen. Het liefst zou ik een osciloscoop bij de injector aansluiten, maar die is even niet voorhanden...
Wordt vervolgd, bedankt voor de reacties zover en nieuwe suggesties zijn nog steeds erg welkom!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 427
- Lid geworden op: 20 nov 2006
- Laatste bezoek: 27 nov 2014 17:30
- Actief als: particulier
- Locatie: Gelderland
Dat er wel een vonk is, maar geen inspuiting, zou kunnen komen doordat inspuiting en ontsteking nog niet met elkaar verbonden zijn.
Je schrijft: * 2. Als ik de injector even kort op 12 volt aansluit, dan zie ik wel dat er een mooie benzine-nevel in de inlaat gespoten wordt. De motor maakt dan aanstalten om aan te slaan, dus ik verwacht dat de injector werkt. *
Dat houdt dan volgens mij in dat er geen plus komt op die injector. In de meest gevallen is er al een plus voor een injector en laat de regeleenheid de injector massa maken om in te spuiten. Dit is echter maar heel kort en een multimeter zal je niet veel laten zien tenzij deze een frequentie of duty cycle kan weergeven.
Veel monopoint injectie systemen gebruiken een voorschakel weerstand in de plus om het stroom verbruik te beperken. Is die nog intact?
Kijk uit dat je niet op de verkeerde draad plus zet. Heb je degene die massa gestuurd is in de regeleenheid, dan zal jou plus een kortsluiting in de regel eenheid worden en wel in de schakelelektronica (eindtrap). Dat is dodelijk voor die eindtrap.
Je schrijft: * 2. Als ik de injector even kort op 12 volt aansluit, dan zie ik wel dat er een mooie benzine-nevel in de inlaat gespoten wordt. De motor maakt dan aanstalten om aan te slaan, dus ik verwacht dat de injector werkt. *
Dat houdt dan volgens mij in dat er geen plus komt op die injector. In de meest gevallen is er al een plus voor een injector en laat de regeleenheid de injector massa maken om in te spuiten. Dit is echter maar heel kort en een multimeter zal je niet veel laten zien tenzij deze een frequentie of duty cycle kan weergeven.
Veel monopoint injectie systemen gebruiken een voorschakel weerstand in de plus om het stroom verbruik te beperken. Is die nog intact?
Kijk uit dat je niet op de verkeerde draad plus zet. Heb je degene die massa gestuurd is in de regeleenheid, dan zal jou plus een kortsluiting in de regel eenheid worden en wel in de schakelelektronica (eindtrap). Dat is dodelijk voor die eindtrap.
Scénic III dCi 130 Privilege, Brun Moka
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 7 Reacties
- 490 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 2 Reacties
- 375 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone
-
- 1 Reacties
- 577 Weergaves
-
Laatste bericht door Mathijs
-
- 8 Reacties
- 419 Weergaves
-
Laatste bericht door nikk
-
- 9 Reacties
- 817 Weergaves
-
Laatste bericht door Ayka
-
- 0 Reacties
- 194 Weergaves
-
Laatste bericht door Levaneke