startprobleem Megane 1 ph2 1.6 16v
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 21 mar 2011
- Laatste bezoek: 27 jun 2018 10:06
- Actief als: particulier
startprobleem Megane 1 ph2 1.6 16v
Ik had nu weer eens last van een startprobleem dat al eerder de kop op had gestoken.
Soms weigert de startmotor te gehoorzamen op het startcommando met de sleutel. Ik heb al eerder uitgevonden dat het helpt om te pielen aan de grote zekeringen in de zekeringbox naast de accu. Hier zitten diverse zekeringen van 60 ampere. De tweede zekering blijkt ook de stuurstroom te leveren voor het contactslot.
Heeft iemand van de ervaren monteurs zoiets eerder bij de hand gehad?
Het probleem is dat het heel soms en volkomen willekeurig optreedt. Dat maakt het debuggen wat moeilijker, want het heeft uitsluitend zin om de multimeter in te schakelen (om de startmotor uit te kunnen sluiten) als het ook daadwerkelijk optreedt. Vaak start ie alsnog wel als je een paar keer opnieuw probeert of de sleutel wat langer in de startpositie houdt.
Uiteraard heb ik de zichtbare stekkverbindingen (op startmotor en onder de luchtslang en de accupolen) al nagelopen op corrosie. De auto heeft nog geen 145.000 km op de klok staan en de startmotor klinkt verder gezond (als ie het doet) dus ik verwacht nog niet echt dat de startmotor op zijn eind zit.
Bovendien ook irritant dat de layout van het EL systeem nogal beperkt is weergegeven in de haynes.
Soms weigert de startmotor te gehoorzamen op het startcommando met de sleutel. Ik heb al eerder uitgevonden dat het helpt om te pielen aan de grote zekeringen in de zekeringbox naast de accu. Hier zitten diverse zekeringen van 60 ampere. De tweede zekering blijkt ook de stuurstroom te leveren voor het contactslot.
Heeft iemand van de ervaren monteurs zoiets eerder bij de hand gehad?
Het probleem is dat het heel soms en volkomen willekeurig optreedt. Dat maakt het debuggen wat moeilijker, want het heeft uitsluitend zin om de multimeter in te schakelen (om de startmotor uit te kunnen sluiten) als het ook daadwerkelijk optreedt. Vaak start ie alsnog wel als je een paar keer opnieuw probeert of de sleutel wat langer in de startpositie houdt.
Uiteraard heb ik de zichtbare stekkverbindingen (op startmotor en onder de luchtslang en de accupolen) al nagelopen op corrosie. De auto heeft nog geen 145.000 km op de klok staan en de startmotor klinkt verder gezond (als ie het doet) dus ik verwacht nog niet echt dat de startmotor op zijn eind zit.
Bovendien ook irritant dat de layout van het EL systeem nogal beperkt is weergegeven in de haynes.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 5
- Berichten: 16537
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 04 feb 2025 19:00
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: startprobleem Megane 1 ph2 1.6 16v
Heb je geen oxidatie in de zekering kast naast de accu? Dat is een veel voorkomend probleem namelijk.
De motor gaat dus niet rond begrijp ik. Kan je met een hamer en een verlengstuk de startmotor aan om deze een tik te geven?
De motor gaat dus niet rond begrijp ik. Kan je met een hamer en een verlengstuk de startmotor aan om deze een tik te geven?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 21 mar 2011
- Laatste bezoek: 27 jun 2018 10:06
- Actief als: particulier
Re: startprobleem Megane 1 ph2 1.6 16v
Er zat inderdaad wel oxidatie en het kan verklaren waarom het soms hielp om die zekering eruit te trekken. Inmiddels is het probleem overigens zodanig verslechterd dat ie helemaal niet meer startte. Dat maakt het storingzoeken wel weer eenvoudig. Echter, ook als ik direct spanning op de startmotor zette gebeurde er niks.mechanic schreef:Heb je geen oxidatie in de zekering kast naast de accu? Dat is een veel voorkomend probleem namelijk.
De motor gaat dus niet rond begrijp ik. Kan je met een hamer en een verlengstuk de startmotor aan om deze een tik te geven?
Ik heb inmiddels de startmotor gedemonteerd en een nieuwe besteld. Die is dinsdag binnen.
Overigens een klap met de hamer op de startmotor is wel een bekend idee, maar je komt er nauwelijks bij.
Verder zag ik dat ik wat zweterij heb bij de linker aandrijfaskeerring en een rubber (het achterste) in de reactiesteun van de versnellingsbak is slecht. Ben benieuwd of de automaterialenzaak alhier ter plaatse dat levert of dat ik ben aangwezen op de dealer.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 5
- Berichten: 16537
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 04 feb 2025 19:00
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: startprobleem Megane 1 ph2 1.6 16v
Lekkage op de as keerring doen ze vrijwel allemaal, als het niet heel erg is en de hoes nog heel is kan je dit laten zitten en onder controle houden. Aan de andere kant, zo'n hoesje kost 30e ong en bespaard je wellicht ellende. De motorsteun is ook prima te verkrijgen imitatie.
Kijk eens op www.hbase.nl, kenteken invoeren. Prijzen zijn bruto zonder korting en zonder btw.
Kijk eens op www.hbase.nl, kenteken invoeren. Prijzen zijn bruto zonder korting en zonder btw.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 21 mar 2011
- Laatste bezoek: 27 jun 2018 10:06
- Actief als: particulier
Re: startprobleem Megane 1 ph2 1.6 16v
Ik woon in Zweden, dus dat gaat niet werken met Hbase en kentekens . Ik zag het niet in de cataolus van het vergelijkbare Mekonomen staan. Maandag bel ik nog eens heen en dan zie ik het vanzelf.mechanic schreef:Lekkage op de as keerring doen ze vrijwel allemaal, als het niet heel erg is en de hoes nog heel is kan je dit laten zitten en onder controle houden. Aan de andere kant, zo'n hoesje kost 30e ong en bespaard je wellicht ellende. De motorsteun is ook prima te verkrijgen imitatie.
Kijk eens op http://www.hbase.nl, kenteken invoeren. Prijzen zijn bruto zonder korting en zonder btw.
Die hoes houd ik idd nog even onder controle.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 21 mar 2011
- Laatste bezoek: 27 jun 2018 10:06
- Actief als: particulier
Re: startprobleem Megane 1 ph2 1.6 16v
De motorsteun blijkt gelukkig gewoon leverbaar door de automaterialenzaak. Kost wel iets van 530 kronen (60 EUR). Bij de dealer was ie een eurotientje duurder.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 5
- Berichten: 16537
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 04 feb 2025 19:00
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: startprobleem Megane 1 ph2 1.6 16v
Die steunen zijn toch allemaal hetzelfde, gewoon universeel halen. Scheelt je weer 10e, is hier toch al een 6L benzine
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 21 mar 2011
- Laatste bezoek: 27 jun 2018 10:06
- Actief als: particulier
Re: startprobleem Megane 1 ph2 1.6 16v
Precies. Pasvorm was niet helemaal exacht hetzelfde trouwens. De nieuwe steun was iets dikker in het gdeelte dat je onder de bak schroeft. Maar die ruimte kun je wel weer maken door een andere steun iets te verschuiven.mechanic schreef:Die steunen zijn toch allemaal hetzelfde, gewoon universeel halen. Scheelt je weer 10e, is hier toch al een 6L benzine
Inmiddels zit de meuk er weer onder. Grappig trouwens, een Bosch revisie startmotor... juist met het opgelaste of ingestanste Valeo merkje ook nog onder de zwarte lak. En made in Ukraine. Ik krijg er 3 jaar garantie op dus ik ga er maar vanuit dat het wel goed zit.
Hij start er in elk geval weer prima mee en de motor schokt wat minder met stationair draaien door die nieuwe steun. Ik vond altijd dat ie een beetje "rommelig" stationair leek te lopen. Een grote beurt die ik heb uitgevoerd net nadat ik hem gekocht had, had daarop totaal geen effect.
Verder nog even naar een dunne dwarsbalk gekeken die aan de wielophanging achter vast zit. Het is geen dragende balk (nja, draagt awt kabeltjes) maar die balk is echt compleet doorgerot! Verder weinig last van roest. De subframes zijn keihard en de kokerbalken en allerlei andere punten die echt belangrijk zijn ook. Lijkt misschien normaal bij een auto van 8 jaar oud. Toch gaat het hier hard met roest. Je ziet soms auto´'s van krap 8 jaar met al flinke roestschade.
Iemand die dat herkent?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 5
- Berichten: 16537
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 04 feb 2025 19:00
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: startprobleem Megane 1 ph2 1.6 16v
Die balken rotten allemaal door thv de achteras. Evt zit er een steuntje op voor de abs-kabels / handremkabels. Kan je bij dealer gewoon bestellen, kosten hier 20-30e dacht ik. De balk kan je ook weghalen, is geen apk punt. Maar als die er zit moet die goed zijn. Wel de bouten terugzetten!!!
Mijn ervaring met die imitatie steunen is dat ze altijd goed passen, zit die niet verkeerd om?
Deze motoren draaien staionair altijd een beetje onrustig, doe je niet heel veel aan. Evt stappenmotor reinigen, maar dat heeft meestal ook niet veel effect. Toerental schommelt altijd een beetje.
Mijn ervaring met die imitatie steunen is dat ze altijd goed passen, zit die niet verkeerd om?
Deze motoren draaien staionair altijd een beetje onrustig, doe je niet heel veel aan. Evt stappenmotor reinigen, maar dat heeft meestal ook niet veel effect. Toerental schommelt altijd een beetje.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 21 mar 2011
- Laatste bezoek: 27 jun 2018 10:06
- Actief als: particulier
Re: startprobleem Megane 1 ph2 1.6 16v
Hier in Zweden was het geen officieel punt, al merkte de monteur het wel op met de keuring. Bizar dat dit zo slecht beschermd is. Verder is de bodem klokgaaf. Wie zei er ook alweer dat Franse auto's roestgevoelig zijn? Toen ik op zoek was naar ee nauto nog naar enkele V40's gekeken en hoewel een 2.0T me best prettig leek, rende ik hard weg toen ik zag hoeveel er rondrijden met compleet krokant geroeste dorpels en wielschermen achter.mechanic schreef:Die balken rotten allemaal door thv de achteras. Evt zit er een steuntje op voor de abs-kabels / handremkabels. Kan je bij dealer gewoon bestellen, kosten hier 20-30e dacht ik. De balk kan je ook weghalen, is geen apk punt. Maar als die er zit moet die goed zijn. Wel de bouten terugzetten!!!
Mijn ervaring met die imitatie steunen is dat ze altijd goed passen, zit die niet verkeerd om?
Deze motoren draaien staionair altijd een beetje onrustig, doe je niet heel veel aan. Evt stappenmotor reinigen, maar dat heeft meestal ook niet veel effect. Toerental schommelt altijd een beetje.
Wat betreft die motorsteun: ik had hem zeker niet andersom. Maar het gedeelte dat onder de bak zit vastgeschroefd was ong. een halve cm breder. Er zit daarvoor eek een metalen steun en die kun je weer daarvoor iets lossen en verdraaien. Geen punt dus en hopelijk is de kwaliteit van die imatiesteun beter dan origineel.
Een vriend van mij heeft dezelfde auto maar dan met 1.4 16v motor. Die heeft precies datzelfde beetje rommelige stationair lopen. Evenmin daar enige verbetering na vervanging van de bougies. Verder geen punt, maar het viel me alleen op.
Prettig trouwens om zo nu en dan wat over dit soort nukkigheden te kunnen overleggen. Sleutelen kan ik wel, maar soms is het toch makkelijk om wat extra info te hebben.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 5
- Berichten: 16537
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 04 feb 2025 19:00
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: startprobleem Megane 1 ph2 1.6 16v
Het enige wat aan dit type megane's roest is die balk bij de achteras, of de auto moet slecht gerepareerde schades hebben. Verder geen enkele probleem met roest, zoiezo de wat modernere Renaults niet.
De volvo s/v -serie is inderdaad een roestbak. Elk geval de 1e serie voor de facelift. Ben je beter af met je Renault!
Als je verder ooit vragen hebt, gewoon stellen. In een topic / pb, proberen altijd te helpen.
De volvo s/v -serie is inderdaad een roestbak. Elk geval de 1e serie voor de facelift. Ben je beter af met je Renault!
Als je verder ooit vragen hebt, gewoon stellen. In een topic / pb, proberen altijd te helpen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties
- 109 Weergaves
-
Laatste bericht door zuinigrijder
-
- 0 Reacties
- 102 Weergaves
-
Laatste bericht door Peter1234
-
- 8 Reacties
- 423 Weergaves
-
Laatste bericht door Renault47
-
- 1 Reacties
- 308 Weergaves
-
Laatste bericht door Pleiades
-
- 8 Reacties
- 234 Weergaves
-
Laatste bericht door nikk
-
- 9 Reacties
- 596 Weergaves
-
Laatste bericht door Ayka