[Kadjar 160 2019]Start/Stop systeem en de turbo
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 2
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 15 nov 2024
- Laatste bezoek: 23 mar 2025 06:47
- Actief als: particulier
[Kadjar 160 2019]Start/Stop systeem en de turbo
In mijn onderzoek naar de werking van het Start/Stop systeem (https://beaukey.blogspot.com/2024/12/re ... -seat.html) kwam het volgende langs.
Ik heb al vaker, en ook in andere context, gelezen dat de turbo, als de motor uitgezet wordt en dan zeker na een krachtsinspanning waarbij de turbo nog hoge toeren draait, stuk gaat door gebrek aan olie(-druk).
Vraag: weet iemand of het S/S er rekening mee houdt dat de turbo nog draait? Dus de motor niet uitzet, of pas later als de turbo niet meer draait?
Als het S/S er rekening mee houdt is dit geen issue voor de hogere slijtage van de motor (er zijn veel andere situaties waarbij het S/S wel bijdraagt aan de slijtage).
Als het S/S er geen rekening mee houdt is dit een reden om S/S uit te schakelen (maar dan zonder foutmelding in dash of OBD2).
Alvast dank, groet, Beau
Ik heb al vaker, en ook in andere context, gelezen dat de turbo, als de motor uitgezet wordt en dan zeker na een krachtsinspanning waarbij de turbo nog hoge toeren draait, stuk gaat door gebrek aan olie(-druk).
Vraag: weet iemand of het S/S er rekening mee houdt dat de turbo nog draait? Dus de motor niet uitzet, of pas later als de turbo niet meer draait?
Als het S/S er rekening mee houdt is dit geen issue voor de hogere slijtage van de motor (er zijn veel andere situaties waarbij het S/S wel bijdraagt aan de slijtage).
Als het S/S er geen rekening mee houdt is dit een reden om S/S uit te schakelen (maar dan zonder foutmelding in dash of OBD2).
Alvast dank, groet, Beau
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 2
- Berichten: 3484
- Lid geworden op: 27 aug 2004
- Laatste bezoek: 20 apr 2025 20:21
- Actief als: particulier
- Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
- Contacteer:
Re: [Kadjar 160 2019]Start/Stop systeem en de turbo
Vrij zeker dat op momenten dat het start/stop systeem een issue gaat zijn, de motor al niet meer op dergelijke toerentallen draait dat de turbo evenredig hoge toerentallen draait.
Dus tenzij je van verkeerslicht naar verkeerslicht sprint met hoge toeren om dan vervolgens volledig tot stilstand te komen waarbij de motor uitgeschakeld word, zal er vast rekening mee gehouden zijn.
Zo houd het start/stop systeem met meedere factoren rekening, accu-status, motor temperatuur, omgeving temperatuur, airco soms
Overigens als je het start/stop systeem niet wil/kan uitschakelen, dan is het soms mogelijk de motor te laten blijven draaien door slechts hele lichte druk op het rempedaal te houden, dit is wel redelijk merk/model afhankelijk, maar bijvoorbeeld bij een VW Tiguan lukte dat en bij een Mercedes B250 óók, slechts lichte druk op pedaal houden == motor blijft lopen.
Overigens snap ik de link in je posting niet? Wat heeft dat met deze vraag te doen?
Dus tenzij je van verkeerslicht naar verkeerslicht sprint met hoge toeren om dan vervolgens volledig tot stilstand te komen waarbij de motor uitgeschakeld word, zal er vast rekening mee gehouden zijn.
Zo houd het start/stop systeem met meedere factoren rekening, accu-status, motor temperatuur, omgeving temperatuur, airco soms
Overigens als je het start/stop systeem niet wil/kan uitschakelen, dan is het soms mogelijk de motor te laten blijven draaien door slechts hele lichte druk op het rempedaal te houden, dit is wel redelijk merk/model afhankelijk, maar bijvoorbeeld bij een VW Tiguan lukte dat en bij een Mercedes B250 óók, slechts lichte druk op pedaal houden == motor blijft lopen.
Overigens snap ik de link in je posting niet? Wat heeft dat met deze vraag te doen?
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 2
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 15 nov 2024
- Laatste bezoek: 23 mar 2025 06:47
- Actief als: particulier
Re: [Kadjar 160 2019]Start/Stop systeem en de turbo
Dank voor je reactie.
"Zo houd het start/stop systeem met meerdere factoren rekening, accu-status, motor temperatuur, omgeving temperatuur, airco soms" -> dat is correct. Dat maakt het ook heel moeilijk om het S/S te testen, en dat is mogelijk ook de reden dat er bij een APK niet naar het S/S gekeken wordt, tenzij er een (fout-)melding getoond wordt.
"...de motor te laten blijven draaien door slechts hele lichte druk op het rempedaal te houden" -> dat is correct, zo staat het inderdaad in de gebruiksaanwijzing. Ik heb dat nog niet getest, maar deze methode is niet waterdicht (drukt de rem niet-, of te zwaar in).
De link naar het artikel is gedaan om aan te geven wat de seat pressure sensor te maken heeft met S/S, en daarbij mogelijk aan te geven hoe het S/S uitgeschakeld kan worden, zonder een (fout-)melding te tonen. Het uitschakelen van het S/S systeem is "officieel" niet toegestaan, maar in de praktijk eigenlijk alleen een theoretische discussie.
De originele vraag is nog niet definitief beantwoord (houdt het S/S systeem rekening met de turbo?).
"Zo houd het start/stop systeem met meerdere factoren rekening, accu-status, motor temperatuur, omgeving temperatuur, airco soms" -> dat is correct. Dat maakt het ook heel moeilijk om het S/S te testen, en dat is mogelijk ook de reden dat er bij een APK niet naar het S/S gekeken wordt, tenzij er een (fout-)melding getoond wordt.
"...de motor te laten blijven draaien door slechts hele lichte druk op het rempedaal te houden" -> dat is correct, zo staat het inderdaad in de gebruiksaanwijzing. Ik heb dat nog niet getest, maar deze methode is niet waterdicht (drukt de rem niet-, of te zwaar in).
De link naar het artikel is gedaan om aan te geven wat de seat pressure sensor te maken heeft met S/S, en daarbij mogelijk aan te geven hoe het S/S uitgeschakeld kan worden, zonder een (fout-)melding te tonen. Het uitschakelen van het S/S systeem is "officieel" niet toegestaan, maar in de praktijk eigenlijk alleen een theoretische discussie.
De originele vraag is nog niet definitief beantwoord (houdt het S/S systeem rekening met de turbo?).
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 2
- Berichten: 3484
- Lid geworden op: 27 aug 2004
- Laatste bezoek: 20 apr 2025 20:21
- Actief als: particulier
- Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
- Contacteer:
Re: [Kadjar 160 2019]Start/Stop systeem en de turbo
ah kijk, heb dat artikel niet doorgelezen, doorgaans geen moeite met Engels maar dan moet het wel echt mijn interessegebied zijn, en het vervangen van de bestuurdersstoel van een Kadjar is dat nu eenmaal niet.
Vrees dat je geen 'met zekerheid' antwoord zal krijgen tenzij iemand van Renault zelf (met de kennis van de softwareparameters van betreffende auto) zich hier in de discussie komt mengen.
Wat ik wel heb gelezen is dat het bijvoorbeeld géén goed idee is om zomaar achteraf een start/stop systeem in te bouwen;
motoren die met een start/stop systeem geleverd worden, hebben 'voorzieningen' waardoor de olie bij het stilvallen niet gelijk weer het carter instroomt. Een drukaccumulator (bijv. bij de turbo) zou zomaar één van die voorzieningen kunnen zijn, maar nogmaals: dan moet er een officiële Renault techneut zich hier nu melden.

Vrees dat je geen 'met zekerheid' antwoord zal krijgen tenzij iemand van Renault zelf (met de kennis van de softwareparameters van betreffende auto) zich hier in de discussie komt mengen.
Wat ik wel heb gelezen is dat het bijvoorbeeld géén goed idee is om zomaar achteraf een start/stop systeem in te bouwen;
motoren die met een start/stop systeem geleverd worden, hebben 'voorzieningen' waardoor de olie bij het stilvallen niet gelijk weer het carter instroomt. Een drukaccumulator (bijv. bij de turbo) zou zomaar één van die voorzieningen kunnen zijn, maar nogmaals: dan moet er een officiële Renault techneut zich hier nu melden.
Ben benieuwd, zal dit topic in de gaten houden.

¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties
- 142 Weergaves
-
Laatste bericht door beaukey
-
- 1 Reacties
- 1294 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 0 Reacties
- 833 Weergaves
-
Laatste bericht door Ricardo890
-
- 3 Reacties
- 673 Weergaves
-
Laatste bericht door mugtango
-
- 6 Reacties
- 658 Weergaves
-
Laatste bericht door Robbie4
-
- 0 Reacties
- 109 Weergaves
-
Laatste bericht door Klaas85
-
- 2 Reacties
- 479 Weergaves
-
Laatste bericht door JesperV